مجله تاپ‌ناز‌

ترس از دست دادن و روش های مقابله با این نوع ترس

ترس عاملی می باشد که می تواند نوعی باز دارنده باشد و در مورادی خاص در صورت کم بودن میزان آن، عامل محرکه انسان است ولی در بیشتر موارد این ترس باعث بازدارندگی می شود و مشکلاتی را در مسیر موفقیت انسان ایجاد می کند حال باید دید که چطور می توان به انواع ترس از دست دادن غلبه کرد.

ترس از دست دادن عاملی دو سویه می باشد و افرادی که با این نگرانی روبرو هستند در حقیقت نمی خواهند موقعیت فعلی را به لحاظ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی از دست بدهند و از سوی دیگر نگرانی از بین رفتن موقعیت های بهتر را دارند. این نگرانی می تواند بزرگ و یا کوچک باشد بعضی از افراد از این موضوع می ترسند که اطرافیان آنها، آنان را ترک کنند این نگرانی می تواند فوبیای از بین رفتن و از دست دادن آرامش، امنیت و پول باشد که با ریشه یابی دلیل این فوبیا قابل کنترل و حل خواهد بود.

روش های مقابله با ترس از دست دادن

به طور کلی می توان ترس ها را در ترس از ضرر کردن و ترس از شکست دسته بندی نمود به اعتقاد بیشتر اقتصاد دانان ترس از ضرر دارای جنبه مالی است و بیشتر افراد به دلیل ترس از ضرر و از دستدادن حاضر به سرمایه گذاری و انجام پروژه های مالی بزرگ نیستند و ترجیح می دهند پول اندک خود را حفظ کنند تا همان میزان را از دست ندهند. ترس از ارتفاع می تواند نوعی از ترس های روزمرگی می باشد این ترس هم به شکلی دو سوسه است.

ترس از ضرر یکی از انواع ترس از دست دادن می باشد که در طول زندگی روزمره بیشتر ما درگیر آن هستیم به این دلیل می باشد که نمی خواهیم گزینههای خوب که در حال حاضر داریم را از دست بدهیم و همین امر باعث می شود تا گزینه های دیگری که باعث پیشرفت بیشتر ما می شوند را از دست بدهیم.

فوبیای شکست هم می تواند نگرانی از دست دادن باشد، شاید این موضوع برای شما با اطرافیان شما پیش آمده است که به دلیل فوبیا شکست خوردن و اعلام آن یک رابطه عاطفی شکست خورده را تا جایی ادامه می دهید که بیشترین ضربه را خواهید خورد.

تمام این ترس ها دور از تصور شما است و در بعضی از موارد شما حتی نمی دانید که زندگی خود اسیر ترسی شده اید که کل زندگی شما را به سوی خود می کشاند و تحت تاثیر قرار داده است. ترسیدن از مرگ هم نوعی ترس است که بای بیاموزیک چظور با ترس از مرگ مقابله کنیم و آن را کمتر کنیم.

ترس از دست دادن و روش های مقابله با این نوع ترس

از دست دادن چه چیزهایی شما را می ترساند

شاید اگر ریشه خیلی از تصمیم گیری ها را در خودیدا کنید به نگرانی از دست دادن برسید بیشتر ما به دلیل ترس هایی که داریم تصمیماتی که در زندگی گرفته ایم گاهی باعث شکست و یا موفقیت شده اند کسانی که ریشه این ترس ها را در خود دارند به نگرانی خود واقف هستند می توانند در مقابال آن بایستند و برای حل کردن آن تلاش کنند.

بررسی تمام زوایای ترس و شرایط آن

با پیدا کردن دلایل ترس، شما باید شرایط مختلف رهایی از ترس را بسنجید مثلا شما به دلیل سخت بودن شرایط کاری می خواهید از شغلی که دارید استعفا دهید در این صورت باید بررسی های لازم را داشته باشید که با از دست رفتن این شغل چه نگرانی هایی وجود خواهند داشت و شما می توانید با این نگرانی ها مقابله کنید.

استفاده مثبت از ترس ها

ترس های شما می توانند به جهتی مثبت و سازنده هدایت شوند، ترس ها نشان دهنده اهداف و موانع می باشند و به خوبی می توان از طریق شناسایی آنها برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای آینده داشت. یکی از پیشنهاد های کارآفرینان مشهور برای مقابله با شکست  و ترس از شکست، باورپذیری آن و استفاده مثبت از این ترس است.

ارزیابی مداوم اهداف

برای رها شدن از نگرانی از دست دادن باید اهدافی را که پیش رو دارید مرور کنید تا انگیزه بیشتری در شما ایجاد گردد و در صورت بروز موانه و نگرانی بیشتر این موارد به شما کمک خواهند کرد.

ترس از دست دادن و روش های مقابله با این نوع ترس

تغییر نگرش

پس از اینکه توانایی رو به رو شدن با ترس ها را در خود یافتید، با تغییر دادن این نگرش های منفی و ترس از ضرر و شکست می توانید مسیر بهتری را برای زندگی خود انتخاب کنید.

از دست دادن یک دوست یا عزیز و یا کسانی که دوست شان دارید، بدون توجه به شرایطی که هر کس می تواند داشته باشد، تجربه ای بسیار سخت و دردناک می باشد، حال تفکر واقع بینانه در مورد مرگ و یا آگاهی از تکنیک های مقابله با ترس از مرگ می توانند در مقابله با این مشکلات کمک زیادی به فرد کنند، در زیر با چند مورد از روشهای مقابله با ترس از مرگ آشنا می شوید.

تقویت عزت نفس و استقلال

داشتن عزت نفس بالا در محافظت شخص در برابر مشکلات مربوط به مرگ و فوبیای از دست دادن عزیزان تاثیر زیادی دارد، با این وجود داشتن وابستگی و تعارض بیش از حد به دیگران می تواند موجب آسیب دیدن افراد در اندوه و غم ناشی از دست دادن دوستی عزیز شود.

حال داشتن استقلال و برنامه ریزی برای زندگی مستقل، شرایط را برای شخص بهتر کرده و توانایی وی را برای کنار آمدن با ناراحتی پیش آمده بالا می برد.

صحبت کردن با یکی از اعضای خانواده

خانوادهایی که به هنگام از دست دادن عزیز مورد حمایت قرار می گیرند، به هنگام تحمل احساسات دشوار بهتر برخورد می کنند، بنابراین اگر در خود نیاز به صحبت کردن با یک دوست و یا اعضای خانواده تان را دارید، حتما از آنها کمک بگیرید، زیرا امکان دارد شما تنها فردی نباشید که نیاز به آسایش و حس آرامش دارید.

بنابراین لازم است با اعضای خانواده تان وقت بگذرانید و از راه گفتگو کردن درباره خاطره های مشترک و یا مشارکت در فعالیت های مختلف ارتباط صمیمانه و وحدت ایجاد نمایید.

پیدا کردن افراد مورد اعتماد

علاوه بر تاثیر تعامل های خانوادگی بر کاهش ترسهای از دست دادن عزیزان، داشتن روابط خارج از خانواده با اشخاص مورد اعتماد نیز موجب افزایش توانایی اشخاص برای مقابله با پیش بینی های از دست دادن و مرگ شود. گفتگو کردن درباره احساسات و افکار خود با دیگران می تواند در کاهش اضطراب و ترسهای مختلف مفید باشد.

همچنی در صورتی که فردی مذهبی و معتقد هستید، می توانید با افراد دیندار صحبت کنید تا از طریق آرامش بخشیدن و آموختن اذکار و دعاهای مناسب و مفید به شما در حل مشکل تان کمک نمایند.

 

مطالب مشابه را ببینید!