مجله تاپ‌ناز‌

ترس از شکست و ناکامی و پیامدهایی که در پی دارد

رسیدن به موفقیت در هر کاری مسیری طولانی و پر پیچ و خم دارد و نیاز ب تلاش و پشتکار دارد ولی بعضی مواقع موانعی مانند ترس از شکست بر سر راه فرد قرار می گیرد و او را از انجام آن کار باز می دارد. پس باید با غلبه بر این امر و پذیرش ریسک های موجود راه پیشرفت و موفقیت خود را در پیش بگیرید و شجاعت به خرج بدهید.

از موانع و مشکلات مختلف که در موقع تصمیم گیری و در رابطه با موضوعات مختلف در زندگی هر فردی ممکن است ایجاد شود وحشت داشتن ا شکست و ناکامی است که آثار مختلفی را به دنبال دارد و باعث می شود فرد بهره کافی از زندگی خود نبرد و همیشه احساس حسرت و پشیمانی کند. در ادامه قصد داریم در این مطلب در مورد علائم و اثرات ترس از شکست و روش های غلبه بر آن برای آگاهی شما عزیزان توضیحاتی ارائه کنیم.

 

اثرات ترس از شکست و ناکامی های زندگی

به صورت کلی می توان گفت که ترس از شکست نوعی واکنش دفاعی ذهنی است و برای حفاظت و مراقبت از فرد در مقابل انواع تهدید موجود رخ می دهد. ذهن انسان نوعی طراحی و سازمان بندی شده است که در مقابل هر جور ترس آشکار و فیزیکی از فرد محافظت کند و در زمان مقابله با انواع ریسک و خروج از دایره امن خیلی سریع عکس العامل نشان می دهد و از هر نوع عمل ممانعت می کند و در نتیجه باعث محدودیت فرد می شود.

هراس داشتن از شکست در واقع تاثیرات منفی و مثبت گوناگونی دارد و از جمله اثرات مثبت آن می توان به اجبار فرد برای ایجاد آماده سازی، تفکر قبل از انجام هر تصمیم و عاقلانه انجام دادن کارها اشاره کرد. برای رسیدن به موفقیت مقابله با هراس از شکست امری ضروری است و شکست ها مانند سکوی پرتاب و عامل محرک برای موفق شدن فرد عمل می کنند.

fear e1627132902531

علائم هراس از شکست

نشانه های این نوع مشکل در تمام افراد برابر نیست و میزان شدت آن هم از خفیف تا شدید وجود دارد. در ادامه این علائم را معرفی می کنیم.

  • ناتوان بودن در دنباله روی اهداف
  • تمایل نداشتن به تجربه یا انجام کارهای جدید
  • پایین بودن میزان اعتماد به نفس و عزت به نفس پایین به همراه افکار درونی منفی نسبت به مهارت های فردی
  • استرس بیش از اندازه
  • کمال گرایی و ایده آل گرایی
  • داشتن وسواس فکری در رابطه با آینده و رسیدن به موفقیت

دلایل ترس از شکست

  • درباره آن چه که در رابطه با موفقیت نیاز دارند اطلاعات کافی ندارند.
  • نسبت به مسائل حس کمال گرایی دارند.
  • توقعات غیرمعمولی و نا به جا دارند.
  • در رابطه با شکست که قسمتی از زندگی می باشد خیلی کم به تفکر می پردازند.

 

مشکلات ناشی از ترس از ناکامی

  • تجربه کردن حالت شرم و خجالت زدگی
  • از دست دادن ارتباطات مهم کاری و عاطفی در طول زندگی
  • تغییر یافتن نگرش فرد در رابطه با خود
  • داشتن آینده ای نامشخص
  • دلگیر شدن دیگران

 

راهکارهای موثر غلبه بر این این نوع ترس

با استفاده از روش های مختلف می توان با این مشکل مقابله نمود و آن را برطرف کرد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

 

شناسایی کردن دلیل ایجاد ترس :

با تشخیص دادن دلیل ترس می توان آن را رفع کرد. دلایل زیادی برای ترس از شکست وجود دارد و به همین دلیل نیاز است که دلیل اصلی ترس را پیدا کنید و از این راه آن را به صورت کامل رفع کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که ترس از موفق نشدن باعث افزاش مدیریت پدر و مادر، نبود اعتماد به نفس، ترسو شدن و کم رو بودن و همچنین ضعیف شدن توانایی ها می شود.

 

پرهیز از تلاش بیش از اندازه :

برای مقابله با هراس از ناکامی ها باید پشتکار زیاد داشت. بیشتر افراد برای دست پیدا کردن به اهداف بیش از اندازه سعی می کنند که این نوعی عادت بد است. با کی استراحت و دوری از کار می توانید زندگی خود را تغییر دهید و متوجه شوید که تلاش بیش از اندازه باعث ایجاد اضطراب می شود و با کاهش میزان تلاش خود می توانید بر روی کارهای تمرکز کنید و به میزان کمتری دچار خطا شوید.

پرهیز از ایجاد استرس :

در صورتی که اضطراب دارید نمی توانید در انجام فعالیت های خود درست متمرکز شوید و آنها را به بهترین نحو انجام بدهید. به همین دلیل بهتر است که وظایف کمتری را به عهده بگرید تا بتوانید در موقع انجام آنها خونسرد باشید و آنها را خوب به پایان برسانید.

 

مثبت اندیشی :

از موارد مهم برای غلبه بر ترس از ناکامی می توان به آن اشاره داشت، مثبت فکر کردن این است که از این راه می توانید میزان اعتماد به نفس خود را بیشتر کنید و با تغییر نگرش در زندگی افکار منفی خود را مثبت کنید. داشتن فکر خوب و مثبت در واقع عملکرد روانشناختی موثر است که به فرد کمک می کند تا بعد مثبت هر چیزی را در نظر بگیرد و در پی کسب نتیجه باشد و به همین دلیل نیاز است که در انجام کارهای روزانه دید مثبتی داشته باشید.

 

 

آزادسازی ذهن :

با آزاد کردن ذهن خود توانایی مقابله با این نوع ترس را خواهید داشت. ذهن آزاد نشان دهنده عاری بودن ذهن از هر نوع مشکل، افکار منفی، اضطراب و دیدگاه غیر خوش بینانه می باشد. آزادسازی ذهن این امکان را فراهم می کند که ذهن را از هر نوع احساس و افکار منفی رها کنید که در نتیجه باعث دست پیدا کردن به موفقیت و آرامش می شود.

 

پرهیز از داشتن افکار منفی :

افکار منفی باعث بالا رفتن میزان هراس از شکست در افراد می شود و بدین ترتیب باید برای ممانعت از شکست با این نوع تفکرات منفی مقابله کنید و به یاد داشته باشید که تفکرات منفی نه فقط نمی تواند برای فرد نتیجه مثبتی به دست آورد بلکه باعث از دست دادن آینده و حتی زمان حال می شود. در مقایسه با آن افکار مثبت باعث بهبودی کارکرد فرد، آماده بودن برای ریسک کردن، اعتقاد به مهارت های خود و بالا رفتن سلامتی و بهبود کاری فرد می شود.

 

بالا بردن میزان اعتماد به نفس :

وقتی که با اعتماد به نفس لازم به یک کار جدید ورود پیدا می کنید میزان ترس و اضطراب شما از ناکامی در کار هم کم می شود زیرا اعتماد به نفس شما درصد خطا را تا مقدار زیادی کم می کند و از سویی دیگر باور و اعتقاد دیگران را نسبت به شما بیشتر می کند. به همین دلیل آنها هم شما را تشویق و پشتیبانی می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!