مجله تاپ‌ناز‌

ترس شبانه کودک + آشنایی با این نوع ترس و عکس العمل والدین هنگام ترس شبانه کودک

ترس شبانه کودک

ترس شبانه کودکان بسیار شایع است و کودک به دلایل مختلف گرفتار این نوع ترس شبانه می شود و ممکن است که از خواب بیدار شود و خوابیدن برای او سخت شود. این مطلب جهت آشنایی با ترس شبانه کودک و عکس العمل والدین در این واقع است.

ممکن است کودکی را دیده باشیم که شب با ترس و وحشت از خواب بیدار می شود و برای والدین بسیار ناراحت کننده است و در این مواقع پدر و مادر نمی دانند باید چه عکس العملی داشته باشند و نمی دانند که ترس او چه دلیلی دارد ولی این نوع ترس شبانه بیشتر در پسرها دیده می شود و برخورد والدین در زمان بروز این مشکل بسیار مهم است و نقش مهمی در خواب کودک دارد.

ترس شبانه کودکان و نحوه برخورد با آن

دو عامل شایع بیدار شدن کودک از خواب کابوس دیدن و ترس شبانه است که ترس شبانه پیش از نیمه شب اتفاق می افتد و کودک بین مرحله خواب عمیق و سبک است، در صورتی که کابوس پس از نیمه شب و در موقع خواب سبک رخ می دهد و بیشتر والدین این دو را با هم اشتباه می گیرند.

دلایل ترش شبانه کودک

  • داروهای تاثیر گذار بر مغز
  • اختلافات والدین
  • تصور موجودات خیالی
  • هیجان های مثبت و منفی
  • استرس های روزمره
  • ترس از تاریکی
  • اضطراب
  • کمبود خواب
  • مصرف زیاد کافئین
  • تب
  • صحبت کردن در مورد موجودات افسانه ای از قبیل : جن و پری
بخوانید: باید و نباید تنبیه کودک + نحوه برخورد با کودک در جمع

عکس العمل والدین در موقع ترس شبانه کودک

بهتر است که والدین وقتی که با ترس شبانه کودک مواجه می شوند برخورد خوبی داشتند و با رفتارهای خود به کودکشان آرامش دهند. در ادامه این مطلب روش های مناسب برای از بین بردن ترس شبانه کودک را می خوانید.

 

۱. کودک را به خاطر ترس مسخره نکنید

نباید پدر و مادر کودک خود را به دلیل ترس مسخره کنند زیرا با این کار باعث می شوند که کودک تصور کند که والدین خطری که از نظر او واقعی است را درک نمی کنند و ممکن است بیشتر بترسد زیرا این حس را در خود می بینند که والدین قادر به محافظت از او نمی باشند علاوه بر این، تحقیر و مسخره کردن کودک به دلیل ترس باعث از بین رفتن عزت نفس در او می شود.

۲. اهمیت دادن به ترس کودک

در زمان برخورد با این مشکل به کودک خود اجازه دهید که در مورد خوابی که دیده است حرف بزند و اصلا از جمله بچه های بزرگ نمی ترسند استفاده نکنید و به او بگویید در کنارت می مانم.

۳. پیش رفتن با تصورات کودک

اگر کودک شما اصرار دارد که درون کمد یک غول وجود دارد بهتر است که بروید در کمد را باز کنید و درون کمد را نگاه کنید و به فرزند خود ثابت کنید که هیچ چیزی در کمد نیست.

۴. توجه کردن به علت استرس روزانه کودک

بهتر است عواملی را که در طول روز باعث ایجاد هیجانات و استرس در کودک شما می شوند را بشناسید زیرا عواملی مانند اضطراب های روزانه در مدرسه، جدا شدن از پدر و مادر و … باعث بروز ترس شبانه در آنها می شود پس کنترل کردن عوامل استرس زا در طول روز باعث کاهش ترس های شبانه کودک می شود.

۵. اسباب ترس را از کودک دور کنید

اگر می دانید که کودک شما از سگ می ترسد در موقع مواجه شدن با سگ در خیابان طوری رد شوید که او با سگ روبرو نشود و به طور کلی از فراهم کردن عواملی که باعث افزایش ترس در کودک می شود باید جلوگیری کنید.

۶. چراغ اتاق خواب را روشن کنید

اگر کودک شما خیلی با ترس از خواب بیدار می شود چراغ اتاق او را روشن کنید سپس مدتی را در کنار او بخوابید و تا موقع از بین رفتن ترسش چراغ اتاقش را روشن کنید و در صورتی که تصمیم به ترک اتاق داشتید در اتاق را کمی باز بگذارید تا نور بیرون به داخل اتاق بتابد و کودک صدای شما را بشنوند.

۷. کودک را با دیگران مقایسه نکنید

سعی کنید که اصلا کودک خود را با هم سن و سالانش مقایسه نکنید زیرا باعث می شود که او نتواند به ترس خود غلبه کند و باعث از بین رفتن عزت نفس کودک می شود.

۸. به وجود آوردن ارتباطی مطلوب

یکی دیگر از رفتارهایی که بهتر است در موقع شنیدن صدای کودکتان در نیمه های شب انجام دهید این است که پیش او بروید و او را آرام کنید و با او بازی هایی کنید که با چشمان بسته بتواند آنها را تصور کنید و اتاق را باید طوری طراحی کنید که مکانی شاد باشد و احساسات منفی از او دور شود.

۹. به روانشناس مراجعه کنید

اگر با روش های گفته شده هیچ تاثیری در ترس شبانه کودک مشاهده نکردید برای مدت زیادی کودک شما این نوع ترس ها شد بهتر است به روانشناس مراجعه کنید و مشکل را حل کنید.

مطلب پیشنهادی: فریاد زدن بر سر کودک چه عوارضی دارد و چه تاثیری بر رفتار کودک دارد؟

روش های جلوگیری از ترس شبانه در کودک

 

کودک باید در زمان مشخصی بخوابد

به این دلیل که یکی از عوامل محرک جهت رخ دادن ترس شبانه کودک خستگی می باشد به همین خاطر بهتر است به زمان خواب کودک تان توجه داشته باشید و با او بیاموزید که هر روز در یک ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شود.

 

بهترین شرایط خواب را فراهم کنید

بهتر است برای پیشگیری از ترس شبانه در کودک برای او محیط خوبی را فراهم کنید مانند یک اتاق خنک و یک برنامه دقیق برای زود بیدار شدن، زیرا خوابیدن در یک اتاق گرم باعث افزایش احتمال بروز هراس های شبانه کودک می شود

 

خودداری از خواندن کتاب قصه ترسناک

خواندن کتاب قصه و یا تماشا کردن فیلم ترسناک و … باعث افزایش ترس در میان کودکان می شود و همچنین به هیچ وجه از جملاتی مانند « اگر رفتار درستی نداشته باشی هیولا می آید و تو را می برد» استفاده نکنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!