مجله تاپ‌ناز‌

ترکیب bcaa با کدام آنزیم باعث بهبود مشکلات کبدی می‌شود؟

کبد دومین عضو بزرگ بدن بعد از پوست است. این عضو درست زیر قفسه سینه و در سمت راست بدن قرار می‌گیرد و به اندازه یک توپ فوتبال است. کبد مواد مغذی و مواد زائد را هنگام حرکت در سیستم گوارش از هم جدا می‌کند. همچنین کبد تولیدکننده صفرا است. صفرا ماده‌ای است که سموم را از بدن خارج کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. در اینجا به بررسی بیماری‌های کبدی و درمان آن‌ها با استفاده از مکمل bcaa می‌پردازیم.

قیمت و خرید مکمل bcaa

بیماری کبدی چیست؟

بیماری‌های کبدی به هر شرایطی که می‌تواند کبد را تحت تأثیر قرار داده و به آن آسیب برساند گفته می‌شود. مشکلات کبدی بسیار آزاردهنده هستند. با گذشت زمان، بیماری‌های کبدی می‌توانند باعث ایجاد سیروز (زخم) کبدی شوند. ازآنجایی‌که در سیروز کبدی بافت زخم بیشتر از بافت سالم است، کبد دیگر نمی‌تواند به‌درستی کار کند. در صورت عدم درمان، بیماری کبد می‌تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود. پس برای جلوگیری از این بیماری‌ها و درمان آن‌ها می‌توانید مکمل bcaa مصرف کنید. در ادامه این مقاله دراین‌باره بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.

درمان بیماری‌های کبدی با BCAA

آمینواسیدهای شاخه‌دار (bcaa) در فرآیندهای زیستی مختلفی مانند سوخت‌وساز پروتئین، بیان ژن، مقاومت به انسولین و تکثیر سلول‌های کبدی نقش دارند. همچنین گزارش شده است که bcaa رشد سلول‌های سرطانی کبد (HCC) را در شرایط آزمایشگاهی سرکوب می‌کنند و برای عملکرد سلول‌های ایمنی بدن موردنیاز هستند. تحقیقات نشان داده که در بیماران سیروز پیشرفته، غلظت bcaa در خون کاهش می‌یابد، درحالی‌که غلظت اسیدهای آمینه آروماتیک(AAA)  افزایش می‌یابد. احتمالاً این تغییرات می‌توانند علل بیماری‌های کبدی مانند آنسفالوپاتی کبدی (HE)، سارکوپنی و سرطان کبد باشند. تجویز مکمل‌های bcaa نتایج مثبتی را در بیماران مبتلابه سیروز کبدی به همراه داشته است.

مکمل bcaa باعث کاهش عوارض ناشی از نارسایی کبد می‌شود. از عوارض احتمالی آنسفالوپاتی کبدی می‌توان به گیج بودن، از دست دادن هوشیاری و رفتن به کما اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های bcaa نسبت به سایر مکمل‌ها می‌توانند در بیماران کبدی باعث کاهش اثرات آنسفالوپاتی کبدی شوند.

بیمارانی که کبد خود را جراحی می‌کنند می‌توانند از مکمل‌های bcaa به‌صورت محلول در سرم استفاده کنند. این مکمل به ترمیم کبد و کاهش عوارض جراحی کمک می‌کند و باعث می‌شود که بیمار زودتر از بیمارستان مرخص شود.

افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند معمولاً زود خسته می‌شوند و احساس ضعف می‌کنند. همچنین خواب راحتی ندارند و همیشه احساس می‌کنند عضلاتشان گرفته است. مکمل bcaa می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند.

مکمل‌های bcaa به بیماران مبتلابه سرطان کبد کمک می‌کنند تا از خطر جمع شدن آب در بدن و مگر زودرس در امان باشند.

برای درمان بیماری‌های کبدی مخصوصاً سیروز کبدی مطالعات زیادی انجام شده است. بر اساس گزارش‌ها، مقاومت به انسولین (IR) در پیشرفت فیبروز کبدی نقش دارد. ترکیبی از اسیدآمینه شاخه‌دار (bcaa) و مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE-I) بر بیماران مبتلابه سیروز کبدی تأثیر می‌گذارد. به مقدار 12 میلی‌گرم bcaa و 4 میلی‌گرم ACE-I در روز به‌طور قابل‌توجهی از پیشرفت فیبروز کبدی جلوگیری می‌کند، درحالی‌که درمان با bcaa یا ACE-I به‌تنهایی این اثرات بازدارنده را ندارد. درمان ترکیبی با bcaa و ACE-I سطح آلبومین و مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد. روی‌هم‌رفته، ازآنجایی‌که bcaa و ACE-I هر دو به‌طور گسترده با ایمنی بالا و به‌صورت بالینی استفاده می‌شوند، این نتایج نشان می‌دهند که این درمان ترکیبی ممکن است یک استراتژی جدید علیه توسعه فیبروز کبدی در بیماران مبتلابه سیروز کبدی باشد. مصرف مکمل‌های bcaa می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد در افراد مبتلابه سیروز کبدی پیشگیری کند.

در افراد مبتلابه سیروز کبدی قدرت عضلانی کاهش پیدا می‌کند. مصرف روزانه مکمل bcaa می‌تواند به افزایش قدرت ماهیچه‌ها در این افراد کمک کند.

برای خرید و اطلاع از قیمت BCAA می‌توانید به داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین معتبر مراجعه کنید.

 خرید مکمل bcaa

پیشگیری از آنسفالوپاتی کبدی با مکمل bcaa

آنسفالوپاتی کبدی (HE) یک عارضه عمده و جدی سیروز پیشرفته است که کیفیت زندگی افراد مبتلا را کاهش می‌دهد. افزایش آمونیاک خون معمولاً در بیماران HE دیده می‌شود. آمونیاک یک عامل بیماری‌زا است که HE را ایجاد می‌کند. مکمل bcaa برای درمان HE به‌ویژه در بیماران سیروزی استفاده می‌شود که در بیشتر موارد هم مؤثر است. HE اغلب در بیماران سیروز پیشرفته بعد از خونریزی گوارشی رخ می‌دهد. این بیماری به دلیل تغییراتی در ترکیب مولکول‌های هموگلوبین خون ایجاد می‌شود.

یک بررسی نشان داده که bcaa عوارضی برای بیماران HE ندارد. مصرف مکمل bcaa به‌صورت خوراکی باعث جلوگیری از رشد HE می‌شود.

پیشگیری از سرطان کبد با مکمل bcaa

سرطان کبد (HCC) معمولاً در بیماران مبتلابه بیماری‌های مزمن کبدی به‌ویژه سیروز کبدی ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد که التهاب مزمن و فیبروز علت اصلی ایجاد سرطان کبد هستند. البته ویروس هپاتیت B مزمن (HBV) یا عفونت HCV نیز می‌توانند از علل اصلی سرطان کبد باشند. اگرچه ریشه‌کنی این ویروس‌ها احتمالاً مؤثرترین استراتژی برای جلوگیری از ایجاد سرطان کبد در بیماران مبتلابه عفونت مزمن HCV است، اما بیماران مسن و بیماران مبتلابه فیبروز پیشرفته کبدی حتی پس از ریشه‌کنی کامل این ویروس توسط داروهای ضدویروسی بازهم به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. بنابراین استفاده از مکمل‌های bcaa می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان کبد مؤثر باشد.

پیشگیری از سارکوپنی با مکمل bcaa

سارکوپنی یعنی کاهش تدریجی حجم عضلات اسکلتی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و منجر به ضعف عضلانی می‌شود. سارکوپنی ممکن است به دلیل کاهش سنتز پروتئین عضلانی اتفاق بیفتد. کمبود اسیدهای آمینه ضروری ازجمله bcaa باعث تشدید این شرایط می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توان از مکمل‌های bcaa استفاده کرد.

اخیراً یک مطالعه نشان داده که اثر مکمل bcaa می‌تواند با ورزش سبک تقویت شود. این موضوع انتقال‌دهنده اسیدآمینه را در عضلات اسکلتی تنظیم می‌کند. همچنین مکمل bcaa و ورزش اثرات مفیدی در بیماران سیروزی دارند. بنابراین مکمل bcaa برای پیشگیری از سارکوپنی در بیماران سیروزی باید با ورزش کافی همراه باشد. اگر می‌خواهید این مکمل را خریداری کنید، برای اطلاع از قیمت مکمل BCAA می‌توانید همین حالا به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر سر بزنید.

 خرید مکمل bcaa از داروخانه روشا

bcaa و تکثیر سلول‌های کبدی

bcaa با تکثیر سلولی از طریق فعال‌سازی بیان ژن mTORC1 ارتباط دارد. در یک آزمایش که بر روی موش‌ها با آسیب کبدی انجام شد نشان داده شد که مکمل bcaa باعث سرکوب آپوپتوز سلول‌های کبدی می‌شود. این موضوع منجر به تأخیر در پیشرفت آسیب سلول‌های کبدی می‌شود. در این آزمایش bcaa سلول‌های کبدی را بازسازی کرد و نشان داده شد که ترشح فاکتور رشد هپاتوسیت را افزایش می‌دهد. همچنین bcaa با فعال کردن ژن‌های دخیل در دفاع آنتی‌اکسیدانی، استرس اکسیداتیو را سرکوب می‌کند. این مکانیسم‌ها می‌توانند به ترویج تکثیر سلول‌های کبدی کمک کنند.

کلام آخر

مکمل bcaa دارای اثرات بیولوژیکی مختلفی ازجمله ترویج سنتز پروتئین و تکثیر سلول‌های کبدی، شبیه‌سازی سیستم ایمنی، بهبود مقاومت به انسولین، مهار تکثیر سلول‌های سرطانی کبد و … است. همه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که مکمل bcaa می‌تواند اثرات مفیدی بر مدیریت افراد مبتلابه بیماری‌های مزمن کبدی داشته باشد. پس اگر بیماری کبدی دارید و نمی‌خواهید به سرطان کبد دچار شوید می‌توانید مکمل‌های bcaa را خریداری کرده و مصرف کنید.

مطالب مشابه را ببینید!