مجله تاپ‌ناز‌

ترک اعتیاد به غذا + چطور پر خوری نکنیم و اعتیاد به خوردن غذا را ترک کنیم؟

ترک اعتیاد به غذا

 

اعتیاد به غذا خوردن هم مانند اعتیاد به مواد مخدر است و همان نقطه از مغز را درگیر می کند که فرد گرفتارش می شود. به طور مثال در اعتیاد غذایی خوردن، فرد خیلی ساده معتاد به خوردن مواد غذایی و تنقلات می شود و فرد معتاد به مواد مخدر روی می آورد. این منطقه از مغز که همان انتقال دهنده عصبی است به مغز دستور می دهد. در بعضی از مواقع نمی توان جلوی خوردن را کنترل کرد و آن زمان اعتیاد غذایی ایجاد می شود.

 

اعتیاد به غذا خوردن و ترک پرخوری

اعتیاد غذایی به شکل های مختلفی است که یکی از دلایل اصلی چاقی افراد است و می تواند باعث ایچاد دیابت و بیماری های خطرناک شود. نخست باید اعتیاد غذایی را کشف کنید که کار ساده ای نیست. وجود غذاهای نامناسب مانند شکر و آرد گندم می تواند اثری فوق العاده روی مغز داشته باشد و انتقال دهنده های عصبی و دوپامین ها را درگیر خودش کند. می توان به وضوح گفت که دوپامین سیگنال مغزی در رابطه با اعتیاد به غذا مشکلی جدی است.

 

بعضی از غذاهای اعتیاد آور شامل:

  • کافئین: چای و قهوه و مواد خوراکی که حاوی کافئین می باشند از محرکان اعتیادآور به شمار می روند که روی سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارند. نوشیدنش بیشتر از ۲ فنجان در روز باعث اعتیاد می شود.
  • شکر: خوردن شکر زیاد در مکانیسم تولید گلوکز در بدن شخص را مختل می کند که منبع مهم گلوکز در بدن کربوهیدرات ها هستند و این دلیل انرژی بدن به آن بستگی زیادی دارد.
  • شکلات: ماده موجود در شکلات که تئوبرومین نام دارد شبیه کافئین می باشد و روی وضعیت روانی تاثیر گذاشته و میل جنسی را بالا می برد.
  • غذای افیونی: مواد خوراکی مانند حبوبات و لبنیات  و پاستا و چیپس و نان تاثیر زیادی روی اعتیاد به غذا خوردن می گذارد. این غذا ها حاوی پپتیدها می باشند که اعتیاد آور است و به نام افیون شناخته شده اند که باعث تولید اکسورفین شده و بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

ترک اعتیاد به غذا

علائم اعتیاد غذایی

برای تشخیص دادن اعتیاد به غذا خوردن هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد و فقط از روی رفتار فرد می توان اعتیاد به غذا را تشخیص داد که آن علایم را دارد یا ندارد که عبارتند از:

  • با وجود این که احساس سیری می کند ولی باز هم نیاز به غذا و هوس خوردن دارد.
  • اغلب مواقع غذا را با ولع می خورد و با وجود زیاد بودن وعده غذا باز هم به خوردن ادامه می دهد.
  • احساس می کند که بیش از حد غذا خورده ولی با ولع تمام غذا می خورد.
  • بعد از صرف غذا احساس گناه می کند ولی با وجود این که غذا هنوز تمام نشده باز هم دوباره شروع به غذا خوردن می کند.
  • اغلب اوقات برای خودشان بهانه هوس غذایی در سر می کنند که بعد غذا بخورند.
  • اینطور افراد چندین بار سعی می کنند که غذا خوردن زیاد را ترک و یا بر اساس مقررات غذا بخورند که باز هم ناموفق هستند.
  • احساس ناتوانی در مقابل کنترل غذا خوردن ناسالم دارند با این وجود که می دانند این مواد به بدن آن ها آسیب می زند.
  • در بیشتر مواقع هنگام خوردن مواد غذایی ناسالم او را از دیگران مخفی می کنید.

اگر شما فردی هستید که ۴ مورد از این موارد شامل حالتان می شود مشکلی جدی با مواد غذایی دارید ولی اگر ۶ مورد از این علائم را دارید شما به احتمال زیاد اعتیاد به غذا پیدا کرده اید. شما باید تعادل خوردن را در خود حفظ کنید و به هر مواد غذایی واکنش نشان ندید.

چطور بر اعتیاد غذایی تسلط داشته باشیم؟

برای ترک اعتیاد به غذا، نیازمند قدرت و رهایی از افکار غذاهای ناسلم است و این به شما در ترک اعتیاد به غذا کمک می کند.

چنانچه با غذا رابطه ای درست و سالم برقرار کنید می توانید این اعتیاد را کمتر کنید به صورتی که غذاهای ناسالم را کمتر مصرف کنید. در مصرف غذاهای ناسالم حد و حدودی باید مشخص کنید یعنی این غذاها را باید بشناسید و از رژیم غذایی خود این غذاها را حذف کنید تا شیوه غذایی سالم را باز فرا بگیرید مثلا اگر شما در موقع استرس و ناراحتی از یک ماده غذایی ناسالم زیاد استفاده می کنید باید او را دور از خود و یا در منزل نگهداری نکنید. برای این که بر اعتیاد به غذا غلبه کنید می توانید در مورد صرف غذا برنامه ریزی درست کنید و در مسیری درست باشید. مصلا در موقع مصرف غذای ناسالم احساس ناراحتی و عاب وجدان پیدا می کنید او را با خوردن وعده غذایی سالم تعویض کنید تا بهتر کنترل کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!