مجله تاپ‌ناز‌

تزیین میز ناهار خوری با مدل های شیک برای مهمانی های رسمی و خانوادگی

خانم های کدبانو همیشه علاقه دارند که میز ناهارخوری شیک و زیبایی داشته باشند و به همین منظور به دنبال ایده های خاص و متنوع هستند و به همین منظور در این مطلب انوع تزیین مدل های میز ناهار خوری را مشاهده می کنید.

چیدمان میز ناهارخوری و نحوه قرار گرفتن بشقاب، قاشق و چنگال، دستمال سفره و باقی ظروف مورد نیاز برای سرو غذا و نوشیدنی هم بخشی از سفره آرایی می باشد. در مهمانی ها و مجالس رسمی تزیین میز ناهار خوری پیش از سرو غذا بسیار اهمیت دارد. با این نوع تزیینات و دیزاین میز ناهارخوری می توان تازمان آماده شدن غذا و سرو آن به نحوی شایسته از مهمانان پذیرایی کرد و کاری کرد که خوردن یک وعده غذایی آنان دو چندان شود.

مدل های تزیین میز ناهار خوری با ایده های جالب

در این بخش مدل های شیک و متنوع از نحوه چیدمان ظروف غذا، دستمال سفره، رومیزی، شمع، گلدان های تزینی با گل های طبیعی و دیگر وسایل روی میز ناهار خوری را مشاهده می کنید و می توانید از این تصاویر الگوبرداری کنید.

تزیین میز ناهار خوری

تزیین زیبای میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری ساده

اولین موقعیتی که قصد بررسی آن را داریم، چیدمان میز ناهارخوری ساده است. میز ناهارخوری ساده که چیدمانی مناسب برای زندگی روزمره و فضای خصوصی خانوادگی است، پیچیدگی خاصی نداشته و بیشتر بر مبنای سادگی و راحتی اعضای خانواده شکل گرفته است. در این چیدمان میز کافیست تا ضمن قرار دادن بشقاب پلوخوری مناسب برای هر شخص، دسترسی او به آیتم‌های سفره و میز را تسهیل کنید. به عنوان مثال تعداد بشقاب خورشت‌خوری باید به گونه‌ای باشد که همه حاضرین میز به آن دسترسی مناسبی داشته باشند. در انتخاب تعداد دیس برنج یا کاسه سوپ‌خوری نیز باید همین معیارها را اعمال کرد. همانطور که گفته شد، در مورد چیدمان میز ناهارخوری ساده، بیشتر بحث دسترسی راحت و حس آسودگی اشخاص دور میز مطرح است. البته این به معنی غافل شدن از سفره‌آرایی و استفاده نکردن از جلوه‌های ظاهری زیبا نیست. به هر حال همیشه باید سفره و میز غذای شما اشتهابخش و نشاط‌آور باشد.

تزیین میز ناهار خوری
چیدمان میز ناهارخوری در پذیرایی

اما یکی دیگر از موقعیت‌ها و شرایط دیگری که در آن چیدمان میز ناهارخوری از اهمیت بالایی برخوردار است، موقعیتی است که در آن قصد میزبانی از مهمانان متعددی را دارید. در این موقعیت پیشنهاد می‌شود که حتماً پیش از ورود مهمانان به فضای صرف ناهار یا شام، میز خود را به شکل مناسبی آماده کرده باشید. یا دست‌کم مقدمات اصلی آن را مهیا کرده و در جای مناسب قرار دهید. این موضوع می‌تواند حس بهتری به مهمانان منتقل کرده و حساسیت و نظم بیشتر شما را نیز به رخ بکشد. به هر حال موضوعی که در این بین برای ما بیش از هر چیز اهمیت دارد، نحوه آماده کردن میز برای پذیرایی از مهمانان است. ما معتقدیم که در این مورد، باید بسته به شکل میز ناهارخوری تصمیم نهایی را اتخاذ کنید. به عبارتی دیگر شکل هندسی میز بر قواعد کلی چیدمان میز اثر مستقیمی دارد. برای داشتن یک چیدمان میز ناهارخوری شیک، باید حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز مربع ناهارخوری

با وجود یک میز ناهارخوری مربع کار شما برای چیدمان تا حد زیادی ساده خواهد شد. چون در شکل هندسی مربع شاهد اضلاع برابر در تمام جهات هستیم و تقارن میز به طور کامل در تمام جهات مشهود است. با این وجود به‌سادگی می‌توان بر مبنای دو خط تقارن عمود بر هم، یک چیدمان میز ناهارخوری لوکس داشت. اگرچه معمولاً میزهای مربع‌شکل مساحت کمی داشته و برای تعداد پایینی از مهمانان مناسب هستند، اما با یک چیدمان عالی می‌توان به نتیجه‌ای عالی و جذاب دست یافت. تعداد برابری از مهمانان را روی هر یک از اضلاع میز قرار دهید؛ مثلاً روی هر یک از ضلع‌های میز دو نفر. حتماً از این موضوع که هر مهمان فضای کافی برای صرف غذا دارد، اطمینان حاصل کنید. برای هر یک از افراد یک زیربشقابی مناسب انتخاب کنید. یک زیربشقابی مناسب می‌تواند در ابعاد 30 سانتی‌متر در 50 سانتی‌متر باشد. معمولاً به مساحتی بیش از این برای یک مهمان نیاز نیست.

تزیین میز ناهار خوری

میزهای مربعی، به خاطر شرایط خاصی که از حیث تقارن و توازن ظاهری دارند، جذابیت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند

در مورد زیربشقابی ایده‌آل در چیدمان میز ناهارخوری باید به این موضوع توجه کرد که بیش از اندازه کوچک یا بزرگ نباشد، جنس پارچه آن لطیف و مناسب باشد، رنگ آن نیز باید با بشقاب‌ها هماهنگی و تناسب داشته باشد. پس از این می‌توان بشقاب‌ها، کاسه‌ها و سایر وسایل غذاخوری اختصاصی هر فرد را به طریقی که پیش از حضور او سر میز کثیف نشود، بر روی زیربشقابی مستقر کنید. پس از استقرار وسایل اختصاصی مانند قاشق، چنگال، بشقاب غذاخوری، لیوان یا کاسه سوپ‌خوری، نوبت به آن دسته از سرویس ظروف غذاخوری می‌رسد که باید در دسترس همگان باشند. در چیدمان میز غذاخوری شیک مربعی، بهتر است این دست وسایل ضریبی از چهار باشند؛ زیرا در آن صورت می‎توان از دسترسی بهتر مهمانان اطمینان کافی پیدا کرد. مثلاً تعداد دیس‌ها در صورت وسیع بودن میز چهار یا هشت عدد باشند، سالادخوری‌ها نیز چهار یا هشت عدد و همچنین ظروف بشقاب خورشت‌خوری نیز باید چنین وضعیتی داشته باشند.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری گرد

چیدمان صندلی میز ناهارخوری در این شکل از میزها، یکی از مهم‌ترین موضوعات و مباحث در داشتن یک میز ناهارخوری مناسب است. معمولاً در میزهای گرد به خاطر انحنای لبه میز و مشخص نبود ضلع‌های مختلف آن، ممکن است صندلی‌ها بیش از حد نزدیک بوده و نشستن و صرف غذا را برای مهمانان سخت و دست‌وپاگیر کنند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتماً در این مورد با دقت بالایی عمل کنید. از سوی دیگر موضوعی که در چیدمان میز ناهارخوری باید به آن دقت داشت، دسترسی سخت به مرکز میز است. بهتر است بسته به شعاع میز، سعی کنید بخشی از مساحت درونی آن را از وسایلی مانند دیس، بشقاب یا پارچ خالی نگه دارید. زیرا همانطور که گفته شد، بسته به شعاع میز ممکن است در حالت نشسته، دسترسی مهمانان به مرکز میز سخت و حتی غیر ممکن باشد. پیشنهاد می‎‌کنیم حاشیه‌ای مناسب از لبه میز به سمت داخل را در نظر گرفته و آیتم‌های چیدمان میز ناهارخوری را در آن حاشیه متمرکز کنید.

تزیین میز ناهار خوری

در استفاده از میزهای گرد باید حتماً به شیوه چیدمان مناسب صندلی‌ها دقت کرد!

بشقاب‌های افراد مختلف را با فاصله مناسب در این حاشیه قرار داده و حتی‌الامکان تعداد آیتم‌های مشترکی مانند ظرف سالاد و دیس برنج یا دیس صرف سایر انواع خوراک را در حد بالایی در نظر بگیرید تا دسترسی کامل همه اعضای میز تأمین شود. هرچند این امر در ایران کمتر مرسوم است اما بد نیست از ایده یک بشقاب خورشت‌خوری برای هر مهمان پیروی کنید. البته در این صورت باید بشقاب‌های انتخابی شما برای این منظور سایز مناسبی داشته باشند! نکته حائز اهمیت، امکان استفاده از مرکز میز غذاخوری گرد برای آیتم‌های لوکس و تزئینی مانند جاشمعی یا مجسمه‌های زیباست. البته باید تأکید کرد که این آیتم‌ها نباید به قدری مرتفع باشند که دید افراد را نسبت به آن سوی دیگر میز سد کنند.  در این شیوه چیدمان نیز پیشنهاد می‌کنیم اصول کلی مربوط به بخش‌های اخیر را رعایت کنید.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری مستطیل‌شکل

در چیدمان میز ناهارخوری سلطنتی، بیشتر استفاده از میزهای مستطیلی مرسوم است و دارای یک ریشه تاریخی است. به نوعی که می‌توان گفت چیدمان کلاسیک میز ناهارخوری، بیشتر بر مبنای این شکل از میز شکل گرفته است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در این شیوه چیدمان، قرارگیری دو نفر در دو عرض میز است. معمولاً میزهای مستطیلی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در دو عرض آن‌ها جا برای نشستن دو نفر در نظر گرفته شده و میز باید بر مبنای قرارگیری میزبانان یا مهمانان بسیار مهم در دو سر میز چیده شود. البته در این مورد حتماً باید رسومات محلی و برخی از عادات و اصول خانوادگی را نیز در نظر گرفت. به هر حال این اصلی‌ترین تمایزی است که می‌توان در میز ناهارخوری مستطیل‌شکل در قیاس با میز مربعی مشاهده کرد. معمولاً کمتر شدن عرض باعث شده تا مهمانان در طول میز حس راحتی بیشتری داشته و دسترسی راحت‌تری به مساحت میز و آیتم‎های پذیرایی داشته باشند.

میزهای مستطیلی‌شکل بیش از سایر انواع میزها متداول هستند

تعداد کافی از زیربشقابی را در طول میز چیده و با رعایت فاصله مناسب، تلاش کنید به طور نرمال بیش از دو مهمان از یک آیتم مشترک استفاده نکنند. به عنوان مثال هر بشقاب خورشت‌خوری حداکثر برای دو مهمان چیده شده باشد. البته برای برخی از آیتم‌های مشترکی که نیاز کمتری به آن‌ها وجود دارد، می‌توانید دسترسی همزمان چهار نفر روبروی هم، دو نفر در یک سو و دو نفر در سوی دیگر را در نظر بگیرید. مثلاً دسترسی به نگهدارنده دستمال کاغذی از چنین قاعده‌ای تبعیت می‌کند. در انتها باید اضافه کرد این شکل میز برای پذیرایی سلف سرویس از مهمانان نیز انتخابی خوبی است. اما بسیار مهم است که دیس‌ها و ظروف غذاخوری بزرگ را در این شکل از ایده چیدمان میز ناهارخوری، به شکلی قرار دهید که از یک طرف طول آن دسترسی کافی وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر مهمانان برای استفاده از غذاهای مختلف، به حرکت در اطراف میز یا رفتن به سایر ضلع‌ها نیازی نداشته باشند.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری در آشپزخانه

چیدمان میز ناهارخوری در آشپزخانه، قطعاً و به طور واضحی نشان‌دهنده یک میزبانی صمیمانه و به دور از فضاهای لوکس و رسمی است. بدیهی است که شما برای مثلاً چیدمان کلاسیک میز ناهارخوری و میزبانی از یک مهمان رسمی، آشپزخانه را انتخاب نمی‌کنید. اما از سوی دیگر برای دوستان بسیار صمیمی و مهمانانی که حس اشتراک و همدلی بیشتری با آن‌ها را تجربه می‌کنید، چیدمان میز ناهارخوری در آشپزخانه اصلا ایده بدی نیست. در این شیوه چیدمان، همانطور که از نوع و شرایط مهمانان پیداست، نیازی به رعایت اصول رسمی، کلاسیک یا سلطنتی نیست و می‌توانید بیشتر بر روی صمیمی بودن چیدمان تمرکز کنید. استفاده از ظروف رنگی، رومیزی خوش‌رنگ، چیدمان نزدیک به هم افراد و مهمانان و تلاش برای حفظ فضای گرم و صمیمی میز، موضوعاتی هستند که می‌توانند به افزایش کیفیت میزبانی شما کمک کنند. البته که در اینجا نیز باید از چیدمان تعداد بالایی از آیتم‌ها و کاهش افراطی فاصله مهمانان و سرویس ظروف غذاخوری اجتناب کنید!

یک رنگ‌بندی جذاب، در کنار یک چیدمان هوشمندانه و دلربا، می‌تواند مهمانان شما را مسحور خود سازد!

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری دونفره

در چیدمان میز ناهارخوری دو نفره فضا برای امتحان کردن ایده‌های مختلف و تم‌های گوناگون کاملاً مناسب است. شما می‌توانید بسته به شکل ارتباطی که با طرف مقابل دارید، میز ناهارخوری را با تم‌های مختلفی چیده و با نمای ظاهری آن حس مشخصی را به او منتقل کنید. مثلاً اگر ارتباط عاطفی بین شما وجود دارد، می‌توانید به سراغ یک تم رمانتیک بروید. استفاده از یک سرویس غذاخوری با رنگ قرمز یا دست‌کم خطوط و هاله‌هایی از رنگ قرمز، یک ایده جذاب برای ایجاد حس رمانتیک است. می‌توانید یک یا دو شمع با ارتفاع زیاد را در مرکز یا کنار میز ناهارخوری قرار داده و در هنگام نشستن سر میز آن‌ها را روشن کنید. از سوی دیگر پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر میز عریض یا طویلی در اختیار دارید، فاصله زیادی بین خود و طرف مقابل ایجاد نکنید. البته این موارد صرفاً پیشنهاداتی برای یک تم از چیدمان میز ناهارخوری هستند. مثلاً برای یک قرار کاری یا یک ارتباط رسمی یا خانوادگی، می‌توانید تم‌ها و رنگ‌های مختلفی انتخاب کنید.

میزهای دو نفره اغلب با یک تم و هدف احساسی و عاطفی(رمانتیک) چیده می‌شوند

مهم‌ترین تذکری که در مورد چیدمان میز ناهارخوری دونفره وجود دارد، اجتناب از ناقص بودن ادوات، ظروف و تزئینات میز غذاست. اغلب افراد چنین تصوری دارند که چون صرفاً دو نفر، اغلب با رابطه نزدیک، سر میز غذا حاضر می‌شوند، نیازی به استفاده از ست‌های کامل و قرار دادن همه آیتم‌ها روی میز نیست. اما این ایده به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست! فراموش نکنید که باید به شخصی که از او میزبانی می‌کنید، حتی اگر همسر شماست، نشان دهید که یک میز کامل را با نهایت دقت و حساسیت آماده کرده‌اید. این دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند او را تحت تأثیر قرار دهد. پس از به کار گرفتن همه نمک‌دان‌ها، بعضاً دیس‌های متعدد و ظروف گوناگون، خودداری نکرده و در این مورد حتماً انتخاب‌های کامل و درستی داشته باشید.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری چهار نفره

معمولاً برای چیدمان میز ناهارخوری چهار نفره با چالش زیادی مواجه نمی‌شوید. یک سرویس غذاخوری چهار نفره به طور معمول از چهار بشقاب پلوخوری، چهار بشقاب خورشت‌خوری، چهار کاسه سوپ‌خوری، یک ظرف سالاد و یک دیس تشکیل شده است. برای چیدمان این تعداد از ظروف، معمولاً کار سختی در پیش ندارید. کافیست بتوانید فضای کافی برای دسترسی تمام چهار نفر را فراهم کرده و ضمن حفظ حس صمیمیت، راحتی آن‌ها را نیز لحاظ کنید. معمولاً میزهای مربعی، انتخاب ایده‌آلی برای چیدمان میز ناهارخوری چهارنفره هستند و تا حد زیادی با این شیوه پذیرایی و میزبانی همخوانی دارند. اما حتی اگر یک میز مستطیلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم در صورت وجود فضای کافی از استفاده عرض‌ها صرف نظر کرده و افراد را دو به دو روبروی هم قرار دهید. این حس مثبت‌تری در افراد حاضر بر سر میز غذاخوری ایجاد می‌کند. در عین حال در صورت وجود فضای کافی، بسته به فضای مهمانی، استفاده از المان‌های تزئینی مانند شمع‌ها و مجسمه‌های کوچک و جذاب را نیز فراموش نکنید.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری شش نفره

یک میز ناهارخوری شش نفره در حالت نرمال ابعادی معادل 150 الی 160 سانتی‌متر در 100 الی 120 سانتی‌متر دارد. البته اگر انتخاب شما برای میز ناهارخوری مستطیلی بوده باشد! با در نظر داشتن این ابعاد باید گفت معمولاً برای چیدمان میز ناهارخوری شش نفره فضای کافی در اختیار دارید به شرطی که از یک سرویس ظروف غذاخوری شش نفره استاندارد و مناسب استفاده کنید. نیازی به توضیح نیست که در این مورد نیز می‌توانید تم چیدمان را در تناسب با نوع رابطه‌ای که با مهمانان دارید، تغییر دهید. بعید است که شیوه چیدمان میز ناهارخوری شش نفره به گونه‌ای نباشد که دو نفر در دو عرض کوچک‌تر و چهار نفر، دو به دو، رو به روی هم قرار نگیرند.

آشپزخانه انتخاب بدی نیست به شرطی که در چیدمان جانب تعادل را رعایت کرده و فضای کافی داشته باشید

در این مورد نیز حتماً باید محل نشستن، ظروف و تجهیزاتی که در اختیار دو نفر مذکور(در دو عرض میز) قرار می‌گیرند، شامل توجه ویژه‌ای شده و دسترسی مناسب آن‌ها را به آیتم‌های میز ناهارخوری تضمین کرد. فراموش نکنید که معمولاً نفراتی که در طول میز قرار می‌گیرند دسترسی ساده‌تری به آیتم‌ها دارند و این دو نفر هستند که باید شرایط ویژه‌ای در مورد آن‌ها رعایت شود.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری هشت نفره

میزهای هشت نفره انتخاب و گزینه ایده‌آلی برای پذیرایی از مهمانان هستند؛ حتی اگر تعداد مهمانان شما کمتر از هشت نفر باشند! شما می‌توانید از مساحت زیاد آن‌ها به نفع خود استفاده کرده و با پیروی از همان قواعد ذکرشده در بخش‌های پیشین، به یک ترکیب ایده‌آل دست یابید. مثلاً اگر به دنبال چیدمان میز غذاخوری مدرن هستید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ‌های زنده‌تر، روشن‌تر و پویاتر را به کار بگیرید. مثلاً یک سرویس ظروف غذاخوری با رنگ قرمز مایل به صورتی یا مثلاً فیروزه‌ای و سبزآبی، گزینه‌های جذابی هستند. البته به شرطی که با زیربشقابی، رومیزی و همچنین رنگ کلی میز همخوانی لازم را داشته باشند. تنها نکته حائز اهمیت در این مورد، تلاش برای افزایش تعداد آیتم‌هایی مانند نمکدان‌ها، سالادخوری‌ها و دیس‌های صرف غذاست.

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری عروس

اگر به عنوان یک نوعروس این یادداشت را مطالعه می‌کنید یا در صدد میزبانی از یک نوعروس و داماد عزیز هستید، باید گفت برای این منظور نیز می‌توان انواع مختلفی از چیدمان میز ناهارخوری را به کار گرفت. یکی از چیدمان‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم، از یک چیدمان رسمی پیروی کنید. به این منظور علاوه بر رعایت تمام قواعد کلی برای داشتن یک میز ناهارخوری جذاب و اشتهاآور، می‌توانید از المان‌هایی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید. مثلاً جاشمعی و شمع با ارتفاع مناسب، استفاده از لایه دوم رومیزی برای جذابیت بیشتر خط رأس مساحت میز و همچنین استفاده از دیس‌های و ظروف صرف غذای رسمی‌تری که از جنس فلز هستند. البته این صرفاً یک پیشنهاد است و با توجه به روح پذیرایی خود می‌توانید به ترکیب‌های ایده‌آل دیگری نیز دست یابید.

میزهای مدرن شاید از نظر بسیاری افراد از جذابیت کافی برخوردار نباشند اما در عین حال انرژی جالبی به فضای خانه می‌بخشند

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری رسمی برای مهمانی

در مورد چیدمان میز ناهارخوری رسمی، با عناوین و اشکال مختلفی، در طول یادداشت توضیحات مفصلی ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به این بخش‌ها مراجعه کرده و بسته به موقعیت‌های مختلف توضیحات کاربردی را مطالعه کنید. طرز چیدمان میز ناهارخوری برای مهمانی‌های رسمی معمولاً علاوه بر اینکه از تم کلی پذیرایی پیروی می‌کند، به موضوعاتی مانند سایز و شکل میز، تعداد مهمانان، نوع غذایی که صرف می‌شود و همچنین حتی طراحی و نقش سرویس ظروف غذاخوری میزبان بستگی دارد. لذا در این مورد باید به جزئیات و خصوصیات بسیار متعددی توجه کرد تا نتیجه مأیوس‌کننده یا قابل انتقاد نباشد!

میزهای چوبی، اگر با سایر المان‌های دکوراسیون هماهنگ شوند، می‌توانند اثرگذاری بالایی در ذهن مهمانان داشته باشند

تزیین میز ناهار خوری

چیدمان میز ناهارخوری کودک

اما اگر قصد دارید یک میز غذاخوری مجزا، کوچک و زیبا برای کودکان آماده کنید، بهتر است پیش از هر چیز به آسایش و امنیت آن‌ها دقت کنید. بهتر است شکلی از ظروف را برای چیدمان میز ناهارخوری کودک انتخاب کنید که نشکن بوده یا دست‌کم خیلی به ضربه و فشار حساس نباشد. در کنار این تلاش کنید میز آن‌ها خیلی شلوغ و با تعداد بالای آیتم‌ها نباشد. برخی از آیتم‌ها نه‌تنها برای آن‌ها دست‌وپاگیر هستند بلکه می‌توانند خطرآفرین نیز باشند. رعایت این نکته هم به امنیت و حفظ سلامت کودکان کمک می‌کند، هم خیال خودتان نیز خیال آسوده‌تری دارید. در کنار این موارد، در نهایت باید یادآوری کرد که کودکان به یک میز غذای متشکل از رنگ‌های روشن، اشتها آور و جذاب نیاز دارند. وگرنه باید برای ترک کردن میز توسط آن‌ها، آمادگی داشته باشید!

چیدن عناصر روی میز ناهار خوری

چیدمان بشقاب‌ها روی میز نهارخوری
بشقاب‌ غذا خوری (اصلی) را دقیقاً روبه‌روی هر صندلی قرار داده و حتماً به اندازه ۲.۵ سانتی‌متر از لبه میز فاصله دهید. اگر قرار است از ‌مهمانان‌تان با سوپ پذیرایی کنید،بشقاب‌های گود را داخل بشقاب‌های تخت و دقیقا در وسط آن بگذارید. همچنین وسط میز را برای قرار دادن ظرف غذاهای اصلی خالی بگذارید.

 

چیدمان بشقاب سالاد روی میز نهارخوری
بعد از بشقاب غذا خوری، نوبت بشقاب سالاد است که میتواند در قسمت وسط این بشقاب یا سمت چپ بشقاب اصلی قرار گیرد.

 

چیدمان بشقاب سوپ‌خوری روی میز نهارخوری
بشقاب سوپ‌خوری، وسط بشقاب اصلی و بر روی بشقاب سالاد قرار می‌گیرد.

چیدمان لیوان‌ و تنگ آب روی میز نهارخوری
محل قرارگیری لیوان‌ها در سمت راست و بالای بشقاب‌ها است. بهتر است برای هر مهمان دو لیوان در نظر گرفته شود، اگر می‌خواهید از دو سایز لیوان روی میز ناهارخوری تان استفاده کنید آنها را به ترتیب بلندی از چپ به راست، بالای کارد در سمت راست بگذارید. تنگ آب یا نوشیدنی را می توانید در سمت راست میز در حد فاصل بشقاب های اصلی روبروی هم قرار داد.

 

چیدمان کارد، قاشق و چنگال روی میز نهارخوری
کارد را باید طوری روی میز قرار داد که لبه تیز آن رو به بشقاب باشد در صورتی که چند نوع کارد و چنگال و قاشق مورد احتیاج باشد، باید آنها را به ترتیب استفاده چید. قاشق درسمت راست بشقاب، در کنار کارد و چنگال در سمت چپ بشقاب قرار می گیرد.

چیدمان کاسه ماست و ترشی روی میز نهارخوری
محل قرارگیری کاسه ماست و ترشی در سمت راست و بالای بشقاب اصلی است. (یعنی بین لیوان و بشقاب)

 

چیدمان دستمال سفره روی میز نهارخوری
دستمال سفره را می‌توان داخل بشقاب‌ها و یا حتی سمت چپ بشقاب و زیر چنگال قرار داد، که البته از نظر زیبایی‌شناسی بهتر است که داخل بشقاب‌ها قرار بگیرد.

استفاده از عناصر تزیینی روی میز نهارخوری
برای اینکه میز ناهارخوری، عالی جلوه کند، عناصری مانند گلدان و شعمدان ها که در وسط میز قرار می گیرند می تواند گزینه مناسبی باشد، که البته ارتفاع آن ها‌ نباید آنقدر بلند باشد که مانع دید افرادی که روبه روی هم نشسته‌اند گردد. همچنین می‌توان از سبد گل یا میوه نیز برای تزیین میز استفاده کرد، نمکدان و فلفل پاش ها را نیز کنار بشقاب سالاد روی میز نهارخوری قرار دهید.

چیدمان دیس غذای اصلی، ظرف سوپ و سالاد روی میز نهارخوری
دیس و ظرف سوپ و سالاد باید در وسط میز قرار گیرد، طوری که برای همه مهمان‌ها قابل دسترسی باشد و بتوانند به‌راحتی از غذای اصلی، سوپ و سالاد سرو کنند.

تزیین میز ناهار خوری

تزئین شیک میز ناهار خوری

تزیین میز ناهار خوری

دیزاین زیبا میز ناهار خوری

تزیین میز ناهار خوری

چدیمان ظرف و ظروف

تزیین میز ناهار خوری

تزیین میز

تزیین میز ناهار خوری

مطالب مشابه را ببینید!