مجله تاپ‌ناز‌

تشخیص برنج تقلبی با چند روش ساده

برای تشخیص دادن برنج تقلبی و اصلی روش های مختلف وجود دارد از کوبیدن در هاون، گذاشتن در نور خورشید، ریحتن در آب، سوزاندن برنج تا تفکیک آنها، که همگی برای خرید برنج مرغوب استفاده می شوند.

واردات برنج تقلبی در بازارهای کشور بسیار زیاد شده است و این کالا به صورت قاچاق از دیگر کشورها وارد می شود. طبق مشاهدات انجام شده دستگاه هایی وجود دارند که قابلیت ساخت برنج را دارند و با نشاسته، برنج های دانه بلند تولید می کنند. خوردن این نوع از برنج ها باعث بیماری های گوارشی زیاد می شود و در نهایت باعث سرطان می شود. اخیرا وجود این برنج ها در کشور هم ثابت شده است و باید بتوانید نوع برنج تقلبی را از برنج اصلی تشخصی دهید.

تشخیص برنج تقلبی از اصل

کشور چین صادر کننده برنج های تقلبی است که هر ساله بیش از 200 تن به دیگر کشورها ارسال می کند. تقلب در صنایع غذایی بسیار زیاد شده است و برنج تقلبی را بسیار شبیه به برنج اصلی تولید می کنند کارخانه هایی که برای تولید این نوع از برنج ها فعالیت می کنند، از پلاستیک و نشاسته استفاده می کنند و با استفاده از قالب، این مواد را شبه به برنج در می آورند و از عطر برنج هم برای جلوه بیشتر و طبیعی نشان دادن برنج استفاده می کنند که برای سلامت بسیار مضر است و باعث سرطان می شود.

 

ویژگی های برنج ایرانی و تفکیک آن از نوع خارجی

عطر و طعم و بو برنج ایرانی بسیار مشخص است که رنگی سفید و شیری دارد که نیمه بلوری و اندازه قد کوتاهی نسبت به برنج های هندی و پاکستانی دارد که کاملا شفاف هستند. بارزترین ویژگی های آن به شرح ذیل است؛

یکدست بودن برنج: برنج اصیل ایرانی بسیار یکدست بوده باید مقداری از آن را در کف دست بریزید و با دقت بهشون نگاه کنید. دانه ها نباید شفاف و اندازه و رنگ بسیار روشنی داشته باشند. اگر هر یک از موارد گفته شد تغییر داشت و یک دست نبود برنج مخلوط شده است. همچنین می توانید در برابر نور خورشید آن را روی شیشه ای بگذارید و با دقت بنگرید اگر متفاوت بودند برنج ترکیب شده است.

خشک بودن برنج: برنج خوب باید کامل سفت شود و اگر خشک نباشد پوک می شود که می گویند پوک شده است. برای شناسایی خشک بودن برنج آن را در زیر دندان فشار دهید نباید به راحتی خرد یا شکسته شود. برنج کامل خشک شده در هنگام دم کردن قد کشیده و وی می کند.

بی بند بودن برنج: در روش تشخیص برنج ایرانی از خارجی بند نداشتن و یکپارچه بودن آن است که بدون ترک می باشد. برنج های بی کیفیت دارای بند های عرضی هستند.

عطر و مزه برنج ایرانی: طعم و بو برنج ایرانی خاص و منحصر به فرد است که برای شناسایی می توانید کف ۲ دست خود را تعدادی برنج ریخته و بو نمایید. برخی ها از پودر عطر برنج استفاده می کنند که شما با فوت کردن برنج ها و یا داخل دهان گذاشتن آن می توانید بفهمید برنج اصیل ایرانی با همان طعم مطلوب است یا خیر؟

تشخیص برنج تقلبی با چند روش ساده

 شناسایی برنج اصل از قلابی

در ادامه روش های تشخیص برنج تقلبی از اصلی را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

 

روش تفکیک با آب:

برنجی را در ظرفی خیس نمایید سپس تا چند روز باقی بماند اگر پس از گذشت چند روز کپک زد برنج اصل می باشد.

شناخت از روش کوبیدن در هاون:

تعدادی برنج را در هاون بریزید و بکوبید اگر کاملا خرد شدن برنج طبیعی بوده ولی چنان چه خرد نشدند و داخلش هسته زرد رنگ داشت برنج پلاستیکی و تقلبی بوده است.

سوزاندن برنج:

چنان چه به برنجی که خریدید شک دارید پلاستیکی است یا اصل، ۱ قاشق از برنج را بر روی آتش بگذارید اگر طبق مشاهدات بو پخش شد و سرعت سوخته شدنش زیاد بود. این برنج قلابی بوده و خطرناک که خیلی برای سلامتی مضر است.

روش تشخیص در آب:

یکی دیگر از روش تشخیص برنج تقلبی از اصل باید ظرفی را پر از آب نمایید و داخلش برنج بریزید، اگر مقدار برنجی که کف ظرف ماند زیاد بود برنج طبیعی است.

شناسایی در برابر نور خورشید:

مقداری برنج برداشته و در ظرفی درب دار ریخته و در مجاورت نور خورشید تا چند روز قرار دهید. اگر کپک زد برنج طبیعی بوده ولی چنان چه سالم ماند برنج تقلبی است.

مطالب مشابه را ببینید!