مجله تاپ‌ناز‌

تغییر ذهنیت منفی + روش های مختلف غلبه بر ذهن و افکار منفی

افکار می توانند فرد را به سوی پیروزی و یا شکست سوق دهند. باید به مثبت و یا منفی بودن افکاری که داریم توجه داشته باشیم و سعی کنیم افکار مثبت را به ذهن وارد کنیم که در ادامه در مورد تغییر ذهنیت منفی و افکار منفی با افکار مثبت اطلاعاتی را می خوانید.

درک هر شخصی از واقعیات نتیجه تمام باورهایی است که در ذهن دارد و شاید این باورها صحیح نباشند و پایه و اساسی هم نداشته باشند. باید در نظر داشته باشید که این درک ها و باورها روی تمام احساسات، رفتارها و عادات شما اثر می گارد و آنها را جهت می دهد. برای تغییر ذهنیت منفی نیاز است که ادراک خود را تغییر دهید.

خیلی از باورهایی که داریم پایه و دلیلی ندارند و بیشتر طبق رویدادهایی هستند که در گذشته اتفاق افتاده اند. وقتی باورهایمان دلیل ندارد پس احساسات ناشی از آنها برای ما یک عادت می شود. یکی از مزایای اشرف مخلوقات بودن انسان این است که می تواند زندگی خود را تغییر دهد یعنی قدرت انتخاب و تصمیم گیری دارد. تغییر ذهنیت منفی در افکار و باورها تغییر مثبتی در زندگی شخص ایجاد می کند.

غلبه بر ذهنیت منفی

برای کم کردن ذهنیت منفی و از بین بردن آن که بر روی زندگی تاثیرات منفی می گذارد روش هایی وجود دارد که در ادامه آنها را می خوانید.

برسی باور ها

در این روش باید باورهای اشتباه را با خودکار روی کاغذ بنویسید. مثلا من نمی توانم و …. سپس آنها را بررسی کنید و تمام چراهای موجود در سوالات را پیدا کنید. در آخر مشاهده می کنید که این دلایل به نوعی بهانه هستند که از روی عادت آنها را به کار می برید. بهتر است آن کاغذ را در آخر دور بیندازید.

خلق باور

باورهای جدید و خلاقانه برای خود بسازید و آنها را در زندگی به کار ببرید. می توانید به جای گفتن من نمی توانم بگویید من با تلاش و کوشش زیاد در کارهایی که انجام می دهم موفق می شوم. مثلا به جای کشیدن مو.اد مخدر بهتر است که آن را ترک کرد.

مثبت سخن گفتن درباره خود

وقتی که در مورد خودتان سخن می گویید طبق قانون جذب این ویژگی های را در وجود خود تقویت کنید. پس باید مراقب کلماتی باشید که برای خود و یا دیگران به کار می برید. بیشتر واژه های مثبت را به کار ببرید تا این کار بتواند تغییر ذهنیت منفی شما را به دنبال داشته باشد.

 مثبت آغاز کنید

روز خود را با فکر مثبت شروع کنید و قبل از بیدار شدن به خواب بهتر است هر آن چه که می خواهید را فکر کنید. هیچ انسانی کامل نیست و همه ما نداشته هایی داریم و اگر به این نداشته ها فکر کنیم حضور آنها را در زندگی خود بیشتر حس خواهیم کرد.

اصلاح عکس العمل ها

عکس العمل های منفی خود را تغییر دهید. اگر کسی از شما انتقاد کرد، بهتر است رفتار مناسب نشان دهید. در برخورد با فرد نقاد بهتر است که واکنش پرخاشگرانه انجام ندهید. انتقادی که به شما می شود را بررسی کنید و در نظر داشته باشید که تمام افراد نسبت به شما ذهنیت منفی ندارند. بهتر است خودتان باعث تغییر ذهنیت منفی ادراکتان شوید.

تغییر ذهنیت منفی

مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش هایی است که خستگی ذهن شما را کاهش می دهد و افکار منفی را از شما دور می کند. در طول مدت زمانی که مدیتیشن می کنید می توانید باورهای خودتان را بررسی کنید و با دلیل و منطق می توانید درستی یا نادرستی آنها را پیدا کنید. باید به یاد داشته باشید که ذهنیت های ما هستند که شرایط و موقعیت های ما را تغییر می دهند پس به جای اینکه ذهنیت مثبت را تغییر دهیم بهتر است باعث تغییر ذهنیت منفی خود و دیگران به سوی افکار مثبت باشیم.

نکاتی برای داشتن افکار مثبت

اگر می خواهید افکار مثبت داشته باشید باید بعضی از عادات خاص را داشته باشید که در ادامه می خوانید:

  1. بیدار شدن سر یک ساعت معین
  2. صحبت کردن با دیگران در مواقعی که حوصله ندارید می تواند مفید باشد.
  3. هنگامه که دلتان گرفته است بهترین زمانی است که می توانید تغییر های مفیدی در افکار خود ایجاد کنید.
  4. در چهره خود تغییر ایجاد کنید.
  5. علت افکار منفی را پیدا کنید و آن ها را نابود کنید.
  6. حتما ورزش کنید
  7. در کار های داوطلبانه شرکت کنید.
  8. توکل به خدا را از یاد نبرید.
  9. اهداف واقع بینانه داشته باشید.
  10. خود گویی منفی نداشته باشید.

راه کار های جایگزینی

با چند راه کار ساده می توانید افکار منفی را کاملا پاک کنید و افکار مثبت را جایگزین افکار منفی خود کنید. در ادامه چند راه را به شما آموزش می دهیم.

افکار های منفی خود را دور کنید.

زمانی که شکست خورده اید و روحیه ضعیفی دارید اجازه ورود افکار منفی را به ذهن خود ندهید. به چیز های مثبت زندگی خود فکر کنید و آن ها را تقویت کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر خودتان باعث تغییر ذهنیت منفی خود نشوید، دیگران هم نمی توانند ذهنیت منفی که از شما دارند را تغییر دهند.

بخوانید: تقویت افکار مثبت | داستان نگرش مثبت | روش هایی برای بهتر فکر کردن و فکر زیبا

استفاده از کلمات مثبت

از کلمه هایی استفاده کنید که باعث ایجاد روحیه مثبت در شما می شود. با این کلمات روحیه خود را تقویت کنید و با این کار بسیار ساده ذهنیت منفی خود را تغییر دهید.

هدایت افکار

در نظر داشته باشید که شما روی زندگی خود تسلط کامل دارید و می توانید آن را به هر سمتی که دوست دارید سوق دهید پس افکار خود را به سمت شادی و موفقیت در آینده بکشانید و با این کار روحیه خودتان بالا می رود و در کار هایتان موفق تر خواهید بود.

دور کردن تردید

شک و تردید را از خود دور کنید. به خودتان اعتماد کنید و در هیچ صورتی اعتماد به نفس خود را از دست ندهید حتی اگر با شکستی مواجه شدید. مطمئن باشید که اگر شکست نخورید به موفقیت نمی رسید، و اگر هم برسید نمی توانید قدر پیروزی خود را بدانید و آن را از دست می دهید.

تجزیه و تحلیل اشتباهات

هرگز اشتباهاتتان را نادیده نگیرید. درباره اشتباهات خود فکر کنید و آن ها را تحلیل کنید و راه کار های جدیدی را امتحان کنید. هرگز به تکرار اشتباهات خود ادامه ندهید.

بخشیدن خود

با خودتان مهربان باشید و اگر اشتباهی مرتکب می شوید خود را بابت آن اشتباه بیش از اندازه سرزنش نکنید. سرزنش کردن نه تنها شما را آرام نمی کند بلکه در طولانی مدت باعث ایجاد بیماری های سایکوتیک می شود.اگر اشتباهی را انجام می دهید در صدد جبران آن باشید.

مطلب پیشینهادی: رهایی از افکار منفی؛ چطور فکرهای بد و منفی نکنیم؟

روی تخیل خود کار کنید.

کار هایی را که می خواهید انجام بدهید پیش بینی کنید و پیامدها و راه های رسیدن به موفقیت در آن کار را برسی کنید.

انتقاد مفید از خود

انتقاد از خود بسیار خوب است اما نباید در هر کاری که انجام می دهید حتی اگر نتیجه خوبی داشته باشد از خودتان انتقاد کنید. انتقاد ها باید صحیح و مفید باشد. انتقاد بی جا نه تنها باعث تغییر ذهنیت منفی در شما نخواهد شد بلکه شما را از رسیدن به اهدافتان هم دور می کند.

مانع رویداد ها نشوید.

شما هرگز نمی توانید از اتفاقی که قرار است رخ بدهد جلوگیری کنید. و گاها کنار آمدن با اتفاقاتی که می افتد بهترین راه حل است. اگر رویدادی بر خلاف خواسته شما اتفاق افتاد نباید خود را ناراحت کنید. بهتر است بهتر است در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید

از زاویه دیگر ببینید.

بهتر است به مشکل خود از زوایای متفاوت نگاه کنید و دلایل متفاوتی برای آن پیدا کنید تا راحت تر بتوانید آن ها را حل کنید.

خودباوری

بهتر است خودتان را باور کنید. هیچ انسانی بی استعداد نیست و اگر فکری در ذهن شما نقش می بندد حتما توانایی انجام آن را در خودتان دیده اید که این افکار را در ذهن خود ایجاد کرده اید.

مطالب مشابه را ببینید!