مجله تاپ‌ناز‌

تفاوت صفحه نمایش LCD و LED + معایب و مزایای ال ای دی و ال سی دی

در این مطلب تاپ ناز تفاوت LCD و LED را برای شما توضیح می دهیم و پس از دانستن مزایا و معایب این دو نوع صفحه نمایش، می توانید خرید بهتر و هوشمندانه ای داشته باشید.

تفاوت صفحه نمایش تلویزیون LCD با LED و نکاتی که باید بدانید

ال سی دی و ال ای دی دو نوع صفحه نمایش هستند که در کیفیت و مصرف انرژی، بسیار تفاوت دارند.

LCD چیست؟

صفحه نمایشگر ال سی دی دارای دو لایه شفاف است که به هم چسبیده اند. یکی از این لایه های از پلیمر پوشیده شده است و می تواند کریستال مایع را نگه دارد. این کریستال ها نوری ندارند و از یک منبع نور خود را تامین می کنند که این منبع می تواند لامپ های فلورسنت باشد. ال سی دی ها رایج ترین نوع تلویزیون هستند که در بازار موجود می باشند. این نوع تلویزیون ها تنوع زیادی در قیمت و اندازه دارند و کاربران زیادی را جذب خود کرده اند. چنانچه از این نوع تلویزیون ها استفاده کنید برق کمتری نسبت به دیگر تلویزیون ها مصرف می شود. ال سی دی دارای دقت زیادی است و کیفیت تصاویر متحرک در این تلویزیون ها بالا است و اشعه های آسیب رسان به چشم در آنها وجود ندارد.

معایب ال سی دی

ال سی دی با اینکه مزایای زیادی دارد ولی معایبی هم دارد که نمی توان نادیده گرفت.

طول عمر کوتاه

صفحه نمایشگر Lcd عمر کوتاهی دارد. این صفحه های نمایشگر فقط 16 هزار ساعت عمر می کنند ولی صفحات معمولی تا 30 هزار ساعت هم عمر می کنند. طول مفید این دستگاه ها تا وقتی است که نور پس زمینه آن به نصف برسد.

کنتراست رنگ مشکی

نور موجود در ال سی دی با گذشتن از کریستال مایع تغییر وضعیت می دهد. وقتی یکی از سلول های ال سی دی می خواهد رنگ مشکی تولید کند به دلیل وجود نور در پس زمینه نمی تواند این کار را انجام دهد و نور مشکی در ال سی دی خوب دیده نمی شود.

روشنایی تصویر

ال سی دی منبع نور جداگانه برای ایجاد نور دارد و این تلویزیون ها در محیط هایی که قرار می گیرند می توانند میزان نور را کنترل نمایند. این مسئله در تلویزیون های پلاسما مقدرای سخت است و تلویزیون های پلاسما را نمی توانند در محیط های باز و پر نور تصاویر را خوب نشان دهند.

مشکل در پخش تصاویر با حرکات سریع

ال سی دی ها مشکل در زمان پاسخ دهی دارند. باید بدانید که این تلویزیون ها مدتی طول می کشد تا فریم جدید را جایگزین فریم قبلی نمایند. وقتی که تصاویر متحرک از این نمایشگرها پخش می شود در اثر رفتن فریم قبلی مدتی طول می کشد تا فریم جدید جایگزین شود البته در سری های جدید این نوع تلویزیون ها، مشکل تا حدی رفع شده است.

تفاوت صفحه نمایش LCD و LED

اندازه ال سی دی ها

ال سی دی ها تلویزیون هایی هستند که ظرافت زیادی ندارند و اندازه آنها بین 32 تا 50 اینچ است و ضخامت این نمایشگرها در حدود 8 سانتی متر به بالا است.

LED و  تفاوت آن با LCD

تلویزیون ال ای دی یکی ازنسل های ال سی دی است و با تکنیک های تابش مختلف وارد بازار شده است. دیودهای نوری اصلی ترین تفاوت صفحه نمایش ال سی دی و ال ای دی هستند. این دو نمایشگر در کیفیت تصویر متفاوت هستند و در واقع می توان گفت ال ای دی، اصلاح شده ال سی دی است و تقریبا مشکلات این تلویزیون های قدیمی را از بین برده است. در ادامه با ویژگی های LED آشنا می شوید.

تفاوت صفحه نمایش LCD و LED

کنتراست تصویر

نخستین و بزرگ ترین تفاوت صفحه نمایش ال سی دی با ال ای دی در این است که ال ای دی ها از کنتراست تصویر بهتری برخوردار می باشند. در واقع این مسئله به دلیل وجود دیودهای نوری ال ای دی در این نمایشگرها است و باعث می شود که کنتراست تصویر بیشتر شود. در نمایشگر ال ای دی با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی میزان نور صفحه کنترل می شود و به جای ممانعت از تابش نور آن را پشت تصاویر مشکی کم رنگ تر می کند تا این رنگ خوب مشاهده شود و در صورتی که ال سی دها نمی توانند این کار را کنند.

درجه دقت رنگ

دیگر تفاوت صفحه نمایش ال سی دی با ال ای دی در این است که این نوع صفحه نمایشگر با استفاده از فناوری RGB می تواند رنگ های حقیقی را نمایش دهد در صورتی که این فناوری در ال سی دی ها مشاهده نشده است. در واقع این فناوری با مخلوط کردن مقداری از رنگ های قرمز، آبی رنگ و سبز به دست می آید.

اندازه LED

ال ای دی بزرگ تر و با ظرافت تر از ال سی دی است. این نمایشگر از 40 اینچ تا 100 اینچ تولید می شود و ضخامت آن هم بسیار کمتر از ال سی دی است.

طول عمر

دیگر تفاوت صحفه نمایش ال ای دی و ال سی دی طول عمر آن است. بیشتر از سازندگان این صفحه نمایش ادعا دارند که این محصولات عمری بسیار طولانی تر از ال سی دی دارد.

میزان مصرف انرژی

خیلی از افراد به مصرف انرژی اهمیت می دهند و ترجیح می دهند که از وسایلی استفاده کنند که انرژی کمتر استفاده می کند و به همین دلیل می توانند از نمایشگر ال ای دی استفاده کنند. باید بدانید که نمایشگرهای HD میزان انرژی کمتری نسبت به سایر نمایشگرها دارند.

مزایای LED

اساسی ترین تفاوت صفحه نمایش ال ای دی با ال سی دی در مزیت محیطی آن است. در واقع ال ای دی میزان تشعشعات کمتری دارد و به همین دلیل می توان گفت با کاهش تولید گرما و کربن می توان به کاهش دمای محیط زیست کمک کرد. علاوه بر این ها شرکت های جدید ادعا می کنند که ال ای دی جیوه ندارد و به همین دلیل می توان گفت این نوع تلویزیون ها ایمن تر می باشند زیرا جیوه یک مایع بدون رنگ و سمی است و در صورتی که بخواید یک تلویزیون را تعمیر کنید ممکن است مقدار زیادی از آن وارد محیط شود و محیط را آلوده کند که این مورد در ال ای دی وجود ندارد.

مزایای LED بسیار بیشتر است. اگر می خواهید که نمایشگر خوب برای خانه خود تهیه کنید باید به صفحه نمایش آن بسیار دقت کنید و تمام ویژگی های آن را بدانید. البته در حال حاضر به جز ال ای دی نمونه های OLED و QLED هم در بازار موجود است که توسط شرکت هایی همچون ال جی، سونی و سامسونگ در بازار عرضه شده اند و البته قیمت بیشتری هم دارند.

مطالب مشابه را ببینید!