مجله تاپ‌ناز‌

تفاوت های راپید و روان نویس چیست؟ با آن­ها بیشتر آشنا شوید

در گذشته­های دور خبری از شبکه­های اجتماعی اینترنتی مختلف نبود. در آن زمان کسی نمی­توانست با استفاده از موبایل همراه خود با دوستان و آشنایان خود در سرتاسر دنیا ارتباط بگیرد؛ یا بتواند به صورت تصویری و آنلاین با آن­ها صحبت کند، و متن پیام خود را برای آن­ها بفرستد. در آن زمان و حتی تا چند سال اخیر نامه­نگاری و مکاتبه از اهمیت بسیاری برخوردار بود. امروزه هم نامه نگاری یا حتی نوشتن یک متن برای کارت پستال دوستانه در بین برخی از مردم رواج دارد. برای اینکه بتوانید یک نامه دوستانه، رسمی، یا حتی تبریک تولد و عروسی را بنویسید؛ علاوه بر اینکه باید سواد نامه­نگاری داشته باشید، باید از ابزار مخصوص نوشتن مانند راپید یا روان نویس بهره ببرید. راپید و روان نویس، دو ابزار مخصوص نوشتن هستند؛ که تفاوت­هایی با یکدیگر دارند. در ادامه به معرفی راپید و روان نویس می­پردازیم؛ و تفاوت آن­ها را نیز بیان می­کنیم.

تفاوت های راپید و روان نویس چیست؟ با آن­ها بیشتر آشنا شوید

راپید چیست؟

ابزار­های مختلفی برای نوشتن در بازار موجود است. راپید نوعی قلم برای نگاشتن و ترسیم است. راپید در ضخامت­های مختلف وجود دارد؛ که از هر کدام به منظور خاصی استفاده می­شود. راپید­های موجود در بازار به دو دسته راپید­های دائم و راپید­های یکبار مصرف تقسیم می­شوند. راپید دائم، نوعی از راپید است، که در صورت اتمام جوهر آن­، می­توانید مخزن راپید را با جوهر پر کرده و دوباره از آن استفاده کنید. راپید یکبار مصرف، نوع دیگر راپید است، که در زمان اتمام جوهرش باید دور انداخته شود؛ زیرا مانند نامش یکبار مصرف بوده و نمی­توان به منظور استفاده دوباره آن را با جوهر پر کرد.

نحوه استفاده از راپید بسیار ساده است. به هنگام نگاشتن و ترسیم، زاویه قلم راپید با خط افق نباید کمتر از 80 درجه باشد. در صورت عدم توجه به این نکته، خط­های ترسیمی حالت مقطع خواهند داشت. اگر قلم راپید به درستی استفاده نشود؛ نوک قلم در دراز مدت ساییده شده، و هنگام ترسیم یا نگاشتن کاغذ را پاره می­کند. از دیگر نکاتی که هنگام استفاده از راپید باید آن را در نظر بگیرید این است، که راپید را به خوبی تکان دهید؛ تا جوهر به سمت نوک آن جریان پیدا کند. اما یادتان باشد اگر بیش اندازه راپید را تکان دهید؛ جوهر اضافه راپید روی سطح مورد نظر ریخته و خراب کاری بار می­آورد.

نحوه در دست گرفتن راپید یکبار مصرف متفاوت است، راپید یکبار مصرف باید به صورت عمودی در دست گرفته شود؛ تا رد آن بر روی سطح مورد نظر باقی بماند. نگاشتن و ترسیم با استفاده از راپید دائمی کاری دشوار بوده؛ که نیاز به آموزش دارد. اما کار کردن با راپید یکبار مصرف چندان سخت نبوده؛ و بیشتر مناسب افراد مبتدی است. اگر می­خواهید برای راپید هزینه کمتری محتمل شوید؛ بهتر است راپید یکبار مصرف را انتخاب کنید، زیرا راپید دائمی بسیار گران قیمت­تر از راپید یکبار مصرف است.

کاربرد راپید

قلم راپید در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد. قلم راپید در رشته معماری، هنر تصویرسازی و گرافیک به وفور مورد استفاده قرار می­گیرد. از آن جا که راپید دارای ضخامت­های مختلفی است؛ راپید­های کم ضخامت برای نقاشی­ها یا کار­های هنری که نیاز به توجه، دقت و ظرافت بالایی دارند، استفاده می­شوند. و راپید­هایی که ضخامت بیشتری دارند؛ برای پر کردن نقاط و حفره­های خالی نقاشی مناسب هستند. از این رو، هنگام خرید راپید باید به کاربرد آن­ها توجه کنیم. اگر بر روی کاغد گلاسه کار می­کنید؛ در صورت اشتباه می­توانید آن قسمت را با ابزاری تیز مانند چاقو یا تیغ بردارید. این یکی از مزیت­های راپید نسبت به روان نویس برای مصرف کنندگان آن است.

روان نویس چیست؟

تفاوت های راپید و روان نویس چیست؟ با آن­ها بیشتر آشنا شوید

 امروزه نوشت ابزار­های مختلفی در مغازه­های انواع لوازم ­التحریر موجود است. روان‌نویس نیز نوعی قلم برای نوشتن است. انتخاب نام روان نویس به این دلیل است؛ که مغزی یا اصطلاحا ریفیل روان نویس را با جوهر مایع روان انباشت شده در یک ابر فشرده پر می­کنند. مغزی روان نویس­ها یا ریفیل‌ها معمولاً قابل تعویض هستند؛ و در صورت تمام شدن جوهر داخل مغزی برای استفاده دوباره از آن می­توان مغزی دیگری را تهیه نمود. روان نویس ها نیز مانند راپید­های دائمی قابلیت استفاده دوباره را دارند؛ و از این نظر بسیار اقتصادی هستند. جوهر روان نویس توسط یک ساچمه چرخشی کوچک هنگام نوشتن بر روی کاغذ یا سطح مورد نظر پخش می­شود.

از آن جا که نوع نوشتار متن برای خطاط­ها یا برخی افراد حائز اهمیت است؛ در اکثر مواقع روان نویس را به عنوان ابزار نوشتاری خود انتخاب می­کنند. روان نویس ها نیز مانند راپید­ها سایز­های مختلفی دارند. از این رو، اگر سایز خط نوشتاری توسط روان نویس برایتان مهم است؛ به هنگام خرید به سایز آن توجه کنید. روان نویس علاوه بر سایز­های مختلف، دارای رنگ و طرح­های مختلفی است. بنابراین، هنگام خرید نوع روان نویس مورد نیاز خود را به یاد داشته باشید. هنگام خرید به طرح بدنه روان نویس دقت کرده؛ و آن را در دست بگیرید و امتحان کنید، تا بعدا برای نوشتن با آن دچار مشکل نشوید.

تفاوت های راپید و روان نویس چیست؟ با آن­ها بیشتر آشنا شوید

روان نویس­هایی با نوک پهن­تر احتمال پخش شدن جوهر بر روی کاغذ یا سطح نوشتاری را افزایش می­دهند. از این رو، روان نویس­هایی با نوک باریک تر محبوب­تر بوده و بیشتر نسبت به روان نویس­های نوک پهن مورد استفاده قرار می­گیرند. بدنه برخی از روان نویس­ها بسیار لیز بوده و نوشتن با آن­ها سخت است.

نتیجه ­گیری

بسیاری از افراد قلم راپید و روان نویس را یکسان می­دانند. قلم راپید و روان نویس مشابهت­های بسیاری دارند؛ اما در یک دسته قرار نمی­گیرند. راپید و روان نویس در وهله اول از نظر ساختار درونی با یکدیگر متفاوت هستند؛ که در متن بالا ساختار هر کدام جداگانه توضیح داده شد. تفاوت دیگر راپید و روان نویس در نوع کاربرد آن­هاست. راپید در کار­های هنری بسیار ظریف مانند معماری و گرافیک مورد استفاده قرار می­گیرد. اما افراد از روان نویس در جهت نوشتن متون معمولی و نامه­نگاری بهره می­برند. بنابراین، راپید کاربرد حرفه­ای تری نسبت به روان نویس دارد؛ و استفاده از راپید نسبت به روان نویس سخت­تر است. از این رو، برای خرید راپید و روان نویس باید کاربری خود را بسنجید.

مطالب مشابه را ببینید!