مجله تاپ‌ناز‌

تقویت تارهای صوتی با معجون های خانگی و راهکارهایی برای داشتن صدای گیرا

ممکن است که تارهای صوتی افراد به دلیل بعضی از بیماری های دچار گرفتگی شود و در این حالت می توان با تغذیه خوب و برنامه مناسب، باعث تقویت تارهای صوتی شد. این راهکارها هم جنبه پیشگیری دارند و هم برای درمان قابل استفاده هستند.

بعضی از افراد دوست دارند که صدای خوبی داشته باشند و این برای کسانی که خواننده هستند بسیار حیاتی است، ولی به صورت کلی بعضی از موارد راه های تقویت تارهای صوتی باعث سلامت فرد هم می شود. این راهکارها شامل مصرف مواد غذایی و معجون های خانگی هستند که باعث بهبود تارهای صوتی می شوند.

روش ها و راهکارهای معجزه گر برای تقویت تارهای صوتی

خیلی از افراد که دچار مشکل صوت شده اند، ترجیح می دهند که برای تقویت تارهای صوتی از روش های طبیعی و بدون خطر استفاده کنند که دچار عوارض کمتری شوند. یکی از معجون های عالی و فوق العاده که تاثیر خوبی در درمان تارهای صوتی دارد، استفاده از معجون شیر و انجیر است.

برای تهیه این معجون باید کمی انجیر خشک شده را با مقداری شیر بجوشید و کمی آرد و دارچین را به آن اضافه کنید و سپس میل کنید. در ادامه معجون های مناسب برای تقویت تارهای صوتی را معرفی می کنیم.

 

مصرف سوپ:

سوپ یکی از معجون ها و غذاهای عالی برای تقویت صدا و تارهای صوتی است و استفاده از این غذا باعث می شود که التهابات تار صوتی درمان شود و از ایجاد التهاب هم پیشگیری می شود. سعی کنید که سوپ را وقتی که گرم است مصرف کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد.

 

پیاز تنوری شده:

معجون پیاز تنوری یکی معجزه برای تارهای صوتی است و درست کردن این معجون آسان است و فقط کافی است که یک پیاز را به شکل تنوری بپزید. پس از شستن پیاز آن را در فویلی بپیچید و روی ذغال قرار دهید و پس از پخت آن را مصرف کنید.

 

شربت عسل:

این شربت هم ساده تهیه می شود و فقط کمی عسل را با آب نیمه ولرم ترکیب کنید و آن را هر روز میل کنید. این معجون باعث می شود که صدایی رسا و گیر داشته باشید.

تقویت تارهای صوتی با معجون های خانگی و راهکارهایی برای داشتن صدای گیرا

مصرف ویتامین ها:

ویتامین ها نقش پر رنگی در سلامت بدن دارند و همیشه سعی کنید انواع ویتامین را در برنامه غذایی خود داشته باشید. برایت تقویت صدا هم ویتامین هایی مانند ویتامین c معجزه گر هستند.

برای تقویت تارهای صوتی باید به صورت روزانه ویتامین c را دریافت کنید که می تواند از سلول های قسمت های مختلف بدن محافظت کند و باعث شادابی و طراوت صدای شما می شود. می توانید از میوه های مختلف مانند پرتقال، سیب، کیوی و لیمو ترش استفاده کنید.

 

اما به جز روش های تغذیه ای، شما برای تقویت تارهای صوتی خود باید بعضی از نکات را هم رعایت کنید که باعث داشتن صدایی بهتر و قوی می شود. در زیر بعضی از این توصیه ها را بخوانید:

  • خوراکی هایی که نسبت به آن ها حساسیت دارید باید شناسایی کرده و از مصرف آنها بپرهیزید.
  • اگر در محیط های شیمیایی قرار دارید باید خود را از این مناطق دور نگه دارید زیرا ممکن است به حنجره شما آسیب وارد کنند.
  • شما به عنوان یک خواننده یا فردی که قصد دارد صدای خود را تقویت کند نباید از کافئین ها مصرف کنید. مصرف مواد کافئین دار نظیر: کاکائو، قهوه، شکلات و دیگر مواد کافئینی موجب می شود تا تارهای صوتی شما خشک شوند و با از بین رفتن طراوت آن دچار اختلالات خواهید شد.
  • مصرف دهان شویه استاندارد نیز از دیگر توصیه ها و نکات ضروری است زیرا استفاده از دهان شویه غیر استاندارد موجب خشک شدن گلو می شود.

 

چند تمرین موثر برای تقویت حنجره

حالا پس از آشنایی با تغذیه خوب برای داشتن حنجره سالم، استفاده از بعضی از تمرینات ساده و اسان در منزل می تواند کمک زیادی به تقویت حنجره و تارهای صوتی کند که در ادامه با این تمرینات آشنا می شوید.

 

شل کردن فک پایین

فک پایین را شل کنید. سپس از راه دهان نفس هایی کوتاه بکشید و به آرامی سرعت نفس کشیدن را زیاد کنید. باید توجه داشته باشید که تنفس از طریق دیافراگم باشد. این نوع نفس کشیدن با نام تمرین لهله زدن یا سگی زدن شناخته می شود. انجام دادن این کار باعث قوی تر شدن عضلات زیر فک، اطراف گلو و شکم می شود.

 

باز و بسته کردن دهان

برایاین تمرین، دست خود را زیر چانه بگذارید و سپس شروع به باز و بسته کردن دهان خود کنید، تصور کنید که آدامس بزرگی را به شکل اغراق آمیزی می جوید. با استفاده از این تمرین چانه، گلو و شقیقه شما تقویت می شود.

 

چسباندن چانه به سینه

چانه را به سینه بچسبانید، طوری که حس کنید وزن سر شما روی چانه قرار دارد، سپس شروع به باز و بسته کردن دهان کنید طوری که سر شما هم حرکت کند. هر چند تعداد که این تمرین را انجام می دهد، دهان خود را نیم باز نگه دارید تا مقداری استراحت کند. انجام دادن این حرکت هم باعث تقویت ماهیچه های چانه، شقیقه و گلو می شود.

 

ادای واژه هنگام خروج بازدم

در ابتدا نفس بکشید و در زمان انجام بازدم، واژه هایی مانند آآآآآآ، هووووو و هیییی را تکرار کنید، طولانی تر و پیوسته شدن عمل بازدم هم تاثیر زیادی در تقویت حنجره و تارهای صوتی دارد.

 

نوک زبان

قسمت عقب زبان را قابت و بی حرکت نگه دارید، سپس مانند ر، د، ن که از قسمت جلوی زبان تلفظ می شوند را به شکل مسلسل وار تکرار کنید؛ مثلا تکرار حرف ر به صورت ر، ر، ر، ر، ر

حال در کنار این تمرینات برای تقویت حنجره، انجام تمرین های صدا سازی نیز نقش زیادی در خوش صدا شدن و داشتن صدای خوب و زیبا دارد، ضمن اینکه در صورت خوانندگی، آسیب کمتری نیز به تار های صوتی شما می رسد.

مطالب مشابه را ببینید!