مجله تاپ‌ناز‌

تابستان بهترین زمان جهت تقویت مهارت تندخوانی و افزایش حافظه برای کودکان

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده فرزندتان به قصد انجام کاری بلند شود اما هنگامی که به او سر می‌زنید، بینید کاری که باید انجام می‌داده را هنوز انجام نداده است یا چیزهایی که به او گفته‌اید را فراموش کرده است آن وقت مجبور می‌شوید ساعت‌ها به او کمک کنید تا کارش را به درستی انجام دهد! واقعاً چرا برخی از کودکان در به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارند یا موضوعات ساده را به راحتی فراموش می‌کنند! آیا راهی برای تقویت حافظه آن‌ها وجود دارد؟

تابستان بهترین زمان جهت تقویت مهارت تندخوانی و افزایش حافظه برای کودکان

12 روش قدرتمند برای افزایش حافظه کودکان

هنگامی که کودک برای اولین بار اطلاعاتی را می‌آموزد آن را در حافظه کاری یا کوتاه مدت خود ذخیره می‌کند؛ به همین علت ممکن است اطلاعات گم شود یا صرفاً بخشی از آن به حافظه بلند مدت منتقل شود. مشکلات حافظه معمولاً در قالب فراموشی مداوم یا ناتوانی در به خاطر سپردن چیزها منعکس می‌شود؛ اما خبر خوب این است که بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف راه‌هایی کشف شده که به شما کمک می‌کند تا حافظه بلند مدت را در کودکتان بهبود ببخشید. این راه‌ها به شرح زیر هستند:

1.     از فرزندتان بخواهید چیزهایی که اهمیت بیشتری دارد را بنویسد

آیا تا به حال لیست کارهایی که باید در یک روز انجام دهید را روی کاغذ نوشته‌اید! این لیست‌ها واقعاً مؤثرند و نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان هم کاربردی هستند. هنگامی که چنین لیستی را تهیه می‌کنید احتمال اینکه کارهای نوشته نشده در لیست را انجام ندهید بسیار زیاد می‌شود. این لیست فرزندتان را تشویق می‌کند تا کارهایش را راحت‌تر به خاطر بسپارد. شما می‌توانید یک دفتر خاطرات برای فرزندتان تهیه کنید و از او بخواهید تکالیف، فعالیت‌ها یا هر چیز دیگری که لازم است به خاطر بسپارد را در آن بنویسد.

2.     سعی کنید اطلاعات را به روش‌های مختلف ارائه دهید

کودکان گاهی اوقات به کمک شما نیاز دارند تا بتوانند اطلاعات را به خاطر بسپارند. شما باید بفهمید که کودکتان تحت چه شرایطی اطلاعات را بهتر به ذهن می‌سپارد؛ به‌عنوان مثال شاید کودکتان بصری باشد یعنی با دیدن عکس، تصویر و برنامه‌های بصری راحت‌تر کارهایش را به یاد آورد. در این شرایط می‌توانید چیزهایی که کودکتان دائماً فراموش می‌کند را در قالب تصویر در آورید و این گونه آن‌ها را به او یادآوری کنید.

تابستان بهترین زمان جهت تقویت مهارت تندخوانی و افزایش حافظه برای کودکان

3.     از فرزندتان بخواهید اطلاعاتی که فهمیده است را تکرار کند

تکرار اطلاعات باعث انتقال آن‌ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می‌شود. از فرزندتان بخواهید آنچه را که یاد گرفته به شما بگوید یا حتی آن‌ها را برای خودش تکرار کند؛ با این کار فرایند به خاطر سپردن و یادآوری برای او راحت‌تر می‌شود.

4.     به کودکتان کمک کنید تا با استرس و اضطرابش کنار بیاید

یکی از روش‌های تقویت حافظه “مدیریت استرس” است. اضطراب می‌تواند توانایی کودک را در به خاطر سپردن اطلاعات مختل کند. بچه‌ها دوست دارند که بدانند شما از آن‌ها حمایت می‌کنید. راه‌های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارد به‌عنوان مثال شما می‌توانید به فرزندتان یاد دهید که در چنین شرایطی نفس عمیق بکشد یا اعداد 1 تا 20 را بشمارد. حواستان باشد که استراحت و خواب ناکافی می‌تواند اضطراب را در کودک تشدید کند بنابراین قبل از اینکه به دنبال تقویت حافظه باشید مطمئن شوید که فرزندتان خواب کافی دارد و از سلامت روان برخوردار است.

تابستان بهترین زمان جهت تقویت مهارت تندخوانی و افزایش حافظه برای کودکان

5.     یک برنامه روتین ایجاد کنید

یک برنامه روتین علاوه بر اینکه به کودک حس امنیت می‌دهد مشکلات بی‌توجهی در او را کاهش داده و حافظه‌اش را تقویت می‌کند. به گفته هرمان ابینگهاوس “مغز به مرور زمان توانایی‌اش را برای حفظ اطلاعات از دست می‌دهد” این موضوع همان چیزی است که از آن به‌عنوان “منحنی فراموشی” یاد می‌شود. ابینگهاوس معتقد است تکرار می‌تواند به صاف کردن منحنی یادگیری کمک کند. بنابراین با ایجاد یک برنامه روتین و منظم می‌توانید به کودکتان کمک کنید تا اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارد. فرض کنید کودکتان در آموزش تندخوانی یا مهارت خواندن و نوشتن مشکل دارد پس شما روزهای دوشنبه و پنجشنبه را به تمرین این مهارت‌ها اختصاص دهید.

برای تمرین تند خوانی به لینک زیر مراجعه کنید .

mortezajavid.com/articles/speed-reading

6.     تعداد دستورالعمل‌ها را کاهش دهید

برای آموزش تقویت حافظه به فرزندتان تا حد ممکن دستورالعمل‌ها را محدود کنید. اگر فرزندتان دائماً فراموش می‌کند که قرار است چه کاری انجام دهد و کارهایش را نیمه تمام می‌گذارد پس ممکن است به این معنی باشد که در پردازش اطلاعات مشکل دارد! بهترین راه حل کاهش تعداد دستورالعمل‌هایی است که دریافت می‌کند به‌عنوان مثال می‌توانید هر بار یک کار مشخص کنید و از او بخواهید به محض اینکه که کار خواسته شده را تمام کرد به سراغ شما بیاید.

7.     یک قصر حافظه بسازید

قصر حافظه یک مکان خیالی در ذهن است که به حفظ اطلاعات مختلف کمک می‌کند. یک نوع قصر حافظه “Mnemonic” است که در آن به مکانی که به خوبی می‌شناسید مثل خانه، مدرسه یا محل کارتان سفر می‌کنید. در این موقعیت‌ها، مکان‌های خاصی وجود دارد که ترتیبشان از قبل مشخص شده است. شما باید به فرزندتان یاد دهید تا یک داستان یا موضوع مهم را به این روش به خاطر بسپارد.

8.     کارها را یک بار انجام دهید سپس از فرزندتان بخواهید تا آن را انجام دهد

کودکان خردسال از اقدامات والدینشان الگو می‌گیرند. اگر می‌خواهید فرزندتان یاد بگیرد چگونه یک کار جدید را انجام دهد به‌عنوان مثال میز غذا را بچیند یا کمد لباس‌هایش را مرتب کند ابتدا این کار را انجام دهید سپس از او بخواهید تا آن کار را مانند شما انجام دهد. این تکرار نه تنها به تقویت حافظه کاری کودک کمک می‌کند بلکه باعث ثبت بهتر و طولانی‌تر اطلاعات می‌شود. شما می‌توانید این کار را در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف امتحان کنید.

9.     برای تقویت تمرکز از موسیقی کمک بگیرید

برای تقویت حافظه کودک از موسیقی استفاده کنید. موسیقی این قدرت را دارد که به کودک کمک کند تا راحت‌تر تمرکز کند. روش‌های متعددی برای استفاده از موسیقی به این منظور وجود دارد به‌عنوان مثال شما می‌توانید در پس زمینه کارهای کودک یک موسیقی آرام و بی‌کلام پخش کنید تا راحت‌تر اطلاعات را به خاطر بسپار و به یاد آورد. جالب است که بدانید یادگیری ساز به انجام بهتر این کار کمک می‌کند و علاوه بر بهبود حافظه و تمرکز باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

 

10.تقویت مثبت

همه ما می‌دانیم که انسان‌ها دوست دارند برای کارهای خوبی که انجام می‌دهند مورد قدردانی قرار بگیرند و کودکان هم از این قاعده مستثنا نیستند. بچه‌ها دوست دارند بعد از انجام یک کار درست تشویق شوند. منظور ما از تقویت مثبت، تشویق کودک در قالب پاداش و کلمات تشویق کننده است.

11.از مثال‌های شخصی استفاده کنید

اگر کودک به اطلاعات یا داستان خاصی بیشتر اهمیت دهند آن را بهتر به خاطر می‌سپارد. شما می‌توانید از این اصل برای آموزش و یادگیری تقویت حافظه استفاده کنید. هرگاه می‌خواهید موضوع جدیدی را به فرزندتان آموزش دهید از علایق او کمک بگیرید.

12.برای افزایش تمرکز کودکتان، برنامه غذایی او را تغییر دهید

نوع غذا تحصیل زیادی در بهبود حافظه دارد پیشنهاد ما به شما خوراکی‌های زیر است:

  • ماهی‌های چرب مخصوصاً سالمون
  • تخم مرغ با زرده
  • کره بادام زمینی غنی از ویتامین E
  • غلات کامل مانند نان و غلات
  • بلغور جو دوسر
  • میوه‌ها و توت‌های غنی از آنتی‌اکسیدان
  • شیر و ماست
  • سبزیجات رنگارنگ و تازه

به یاد داشته باشید که کودکان برای یادگیری از “حافظه کاری” استفاده می‌کنند. حافظه کاری برای حل مسائل ریاضی به‌صورت ذهنی یا دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای لازم است. پدر و مادرها می‌توانند با تکنیک‌های ساده‌ای به فرزندشان در تقویت حافظه کاری کمک کنند. روش‌های اثبات شده و در عین حال رایگانی هستند که معمولاً در این زمینه استفاده می‌شوند اما اگر روش‌های بالا نتیجه بخش نبودند یا همچنان به دنبال روش‌های بیشتر بودید پکیج “دوپینگ مغز مرتضی جاوید” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مشابه را ببینید!