مجله تاپ‌ناز‌

تقویت موهای نازک + روش های طبیعی پرپشت نمودن موهای نازک در منزل

تقویت موهای نازک + روش های طبیعی پرپشت نمودن موهای نازک در منزل

موهای نازک و ضعیف برای مرد و زن اصلا خوشایند نیست زیرا می تواند باعث حتی زشت شدن چهره شود. هر فردی بیشتری زیبایی اش را مدیون موهای پر و زیبا است و از همین رو به دنبال روش های مختلف برای تقویت موهای نازک می باشد که این راه ها می توانند راه های طبیعی و مفیدی باشند که در ادامه مطلب به شما آموزش می دهیم.

عوامل زیادی باعث ضعیف شدن موها می شوند که نیمی از این دلیل به دلیل ارث و ژنتیک است و نیم دیگر آن استفاده از مواد شیمایی، رنگ زدن مداوم و … می باشد. شما می توانید از روش هایی که ما برای تقویت موهای نازک در اختیارتان قرار می دهیم استفاده کنید و به موهای خود جانی دوباره ببخشید.

روش های طبیعی و مفید برای تقویت کردن موهای نازک

یکی از مهمترین دلایل نازک شدن موها ژنتیک و وراثت است و به دنبال آن عوامل دیگری مانند حساسیت ها، نوع مراقبت، استفاده از حرارت زیاد، رنگ زدن زیاد موها، نوع تغذیه ناسالم و ضعیف، آلودگی آب، استرس، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان و دیگر عوامل روی آن تاثیر می گذارند که علاوه بر ضعیف شدن مو باعث ریزش مو هم می شوند.

در بسیاری از خانم ها دلیل نازکی مو می تواند اختلالات عورمونی مانند کیست تخمدان، کم خونی، بارداری، قاعدگی، زایمان، قرص ضد بارداری و .. باشد که در این صورت باید به متخصص برای رفع بیماری و مشکل مراجعه کنند. در بعضی از مواقع محیط پیرامون هم می تواند در ضعیف شدن تار مو بسیار تاثیر بگذارد، این عوامل می تواند به دلیل آفتاب شدید، گرمای زیاد، آلودگی زیاد هوا، تهویه نامطبوع، کلر و … باشد.

تقویت موهای نازک

آب پیاز

آب پیاز می تواند بهترین گزینه برای تقویت و تحریک پیاز مو باشد که به صورت موثر برای موهای نازک عمل می کند، کافیست در هفته ۲ مرتبه از این روش استفاده کنید و تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید، برای اینکار باید ۱ عدد پیاز پوست کنده شده را درون مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیری دربیاید، می توانید مخلوط را از یک صافی رد کنید تا آب پیاز بیرون بیاید، بعد از آن آب پیاز را بر روی موهای خود بریزید و به خوبی ماساژ دهید، بعد از گذشت نیم ساعت موهایتان را آبکشی کنید و با شامپو به خوبی بشویید.

سیر

سیر از دیگر مواد طبیعی برای تقویت موها است که با دارا بودن ترکیباتی اثر بخش و ضد باکتری سلامت موها ها را تضمین می کند، زمانی که از سیر استفاده می کنید گردش خون در پوست سر بیشتر می شود در نتیجه رشد موها بیشتر می شود و به تغذیه و تقویت مو هم کمک فراوانی می شود. برای این کار ابتدا چند عدد حبه سیر را له کنید و روی حرارت قرار دهید و کمی روغن نارگیل را هم به آن اضافه کنید بگذارید کمی حرارت ببیند، بعد از سرد شدن مخلوط آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید نیم ساعت بر روی موهایتان قرار بگیرد. سپس با شامپو موهایتان را آبکشی کنید تا بوی سیر روی موهایتان نماند.

بذر شنبلیله

شنبلیله یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت موهای نازک است، که علاوه بر این پوست سر را هم تغذیه می کند و باعث می شود موها از حالت نازکی و شکنندگی بیرون بیاید. برای استفاده از این روش باید ۲ قاشق غذاخوری بذر شنبلیله را در نصف استکان آب بریزید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورد، بعد از آن دانه های شنبلیله را در مخلوط کن بریزید و به همراه مقدار کمی آب تا به شکل خمیری دربیاید، سپس مخلوط خمیری را روی موهایتان بریزید و به خوبی از ریشه تا نوک موهایتان را ماساژ دهید و بگذارید نیم ساعت بر روی موهایتان قرار بگیرد و سپس با آبی سرد موهایتان را آبکشی کنید.

آلوئه ورا

همانطور که می دانید ضعیفی مو با کاهش حجم مو، ریزش مو، خشک شدن مو خود را نشان می دهد، در اینجا شما می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا به تقویت موهای نازک خود بپردازید، کافیست ژل داخل برگ ها را خارج کنید سپس آن را بقدری به هم بزنید که یک مایع غلیظ و یک دستی از آن بدست بیاید، سپس این مایع را بر روی مو ها و پوست سر خود بریزید و به خوبی ماساژ دهید، بهتر است تا ۲۰ دقیقه بر روی سر شما قرار بگیرد سپس بعد از آن موهایتان را آبکشی نمایید.

روغن زیتون

از آنجایی که روغن زیتون حاوی مواد معدنی مفیدی است برای تقویت موهای نازک شده می تواند گزینه مناسبی باشد، زمانی که از روغن زیتون خالص بر روی موها استفاده می کنید شک نداشته باشید که بر روی ضخامت موها تاثیر فراوانی می گذارد، برای استفاده از روغن زیتون قبل از مصرف آن را گرم کنید و بر روی تمام قسمت های مو بمالید، بهتر است قبل از خواب اینکار را انجام دهید و بگذارید تا صبح بماند، بعد از آن موهایتان را با شامپو به خوبی بشویید.

ماسک تخم مرغ

همه می دانند که تخم مرغ چه تاثیرات بی نظیری بر روی موها می گذارد، از این رو شما برای استفاده از ماسک تخم مرغ جهت تقویت موهای نازک خود باید با توجه به بلندی و کوتاهی موهایتان ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ را بشکنید و به خوبی به هم بزنید، سپس زمانی که در حمام هستید بعد از خیس کردن موهایتان آن را روی موهایتان بریزید و کمی ماساژ دهید و بگذارید به مدت نیم ساعت بر روی موهایتان باقی بماند، بعد از آن موهایتان را به خوبی آبکشی نمایید، از آب داغ برای آبکشی موهایتان استفاده نکنید.

شما می توانید برای تقویت مو با تخم مرغ برای انواع موهای چرب، خشک، و معمولی کلیک نمایید.

روغن کرچک

این روغن کمک بسیاری به ضخیم کردن موهای ضعیف و نازکتان می کند، شما می توانید مقدار کمی هم از روغن نارگیل را با کرچک مخلوط کرده و آن را بر روی موهایتان بزنید، سعی کنید روغن را به خوبی بر روی موهایتان ماساژ دهید تا به جسم موها نفوذ کند، بعد آن موهایتان را با استفاده از یک حوله به خوبی ببندید و بگذارید ۱ تا ۲ ساعت به همین حالت باقی بماند، بعد از آن موهایتان را با شامپو به خوبی شستشو دهید، بهتر است برای نتیجه گرفتن سریع تر و بهتر در هفته دوبار انجام دهید.

ترکیب روغن ها

شما می توانید با ترکیب چند روغن معجزه گر درمانگر موهای نازک شده خود باشید، به این ترتیب شما باید از روغن زیتون، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، روغن جوجوبا، روغن سدر، روغن آویشن به صورت مخلوط با یکدیگر استفاده کنید. بهتر است در یک ظرف به اندازه ۲ تا ۳ قطره از هر کدام بچکانید و در آخر با یکدیگر مخلوط کنید، سپس روغن ترکیبی را از نوک تا ریشه موها بزنید و بگذارید تا به مدت نیم ساعت بر روی موهایتان قرار بگیرد، بعد از آن می توانید موهایتان را با شامپو بشویید.

تاثیر مواد غذایی بر روی ضخیم شدن مو

شما باید علاوه بر استفاده از ماسک های مختلف برای تقویت مو های نازک خود به تغذیه خود هم در این راستا توجه ویژه ای داشته باشیدبه همین دلیل باید در وعده های غذایی خود از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

  • تخم مرغ
  • منابع غنی از اسید های چرب
  • حبوبات به خصوص لوبیای سبز
  • منابع پروتئینی مانند ماست یونانی
  • ماهی سالمون

نکاتی مهم برای تقویت مو

  • قبل از هر چیز باید به تقویت پوست سر خود بپردازید، زمانی که پوست سر شما مشکلی نداشته باشد قطعا موهای سالمی خو
  • از محصولاتی استفاده کنید که به موهای شما جهت رفع نازکی موهایتان کمک کند مانند ماسک های پروتئینی.
  • از محصولات که حاوی الکل هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • تا جای ممکن استفاده از مواد شیمیایی برای موهایتان را کنار بگذارید.
  • زمانی که تارهای موهای شما ضعیف است از روش های فر کردن، دکلره کردن، صاف کردن و هر چیز دیگر خودداری کنید.
  • از دستگاه ای حرارتی مانند سشوار، بابلیس و … به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا رطوبت موجود در تار مو را از بین می برد و موجب بدتر شدن وضعیت موهایتان می شود.
  • سعی کنید مدل بستن موهایتان را هر روز تغییر دهد، دم اسبی بستن می تواند باعث کشیدگی بیش از حد موها شود.
  • از شانه زدن زیاد یا شانه زدن در مواقعی که موها خیس است اجتناب کنید.
  • از پوشیدن کلاه های خیلی چست خودداری کنید.
  • هر ۳ هفته اقدام به نوک گیری موهایتان بکنید تا موخوره ها به سمت بالا حرکت نکنند.
  • میزان مصرف سبزی جات و میوه جات خود را بالا ببرید تا بدن مواد معدنی لازم را برای رشد موها و تقویت آنها را به مو برساند.
  • برای تقویت موهای نازک شده خود می توانید از مکمل هل و ویتامین های دارویی هم استفاده کنید.
  • از شستشوی روزانه موهایتان خودداری کنید زیرا چربی پوست سر را می گیرد.

مواد غذایی که موهای شما را پرپشت می کنند

بسیاری افراد هزینه‌های گزافی برای خرید شامپو‌های گران‌قیمت و ماسک‌های تقویت‌کننده مو می‌پردازند غافل از اینکه رعایت رژیم غذایی سالم به مرور زمان به داشتن موهایی درخشنده و پرپشت کمک می‌کند.

آقای عرفانی متخصص تغذیه  به نقش تغذیه در استحکام و زیبایی مو اشاره کرد و گفت: همه داشتن موهایی پرپشت و درخشنده به عنوان عنصری در زیبایی ظاهری اهمیت می‌دهند و اگرچه اغلب افراد نکات بهداشتی مانند شستشوی به موقع و کوتاه کردن مو را رعایت می‌کنند اما همچنان موهایی شکننده و کم‌پشت دارند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد صرفنظر از عوامل ژنتیک حتی بهترین شامپوهای شیمیایی نیز اثری بر رشد مو ندارد، افزود: با داشتن تغذیه مناسب که حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه a,b,c و مواد معدنی طبیعی مانند آهن، مس، ید و کلسیم می‌توان تا حد زیادی جلوی ریزش مو را گرفت.

تغذیه پروتئین موجود در غذا ساختار مو را محکم کرده و از شکنندگی آن می‌کاهد.

ماهی، مرغ، گوشت، پنیر و غلات سرشار از پروتئین هستند و همین طور ماست نیز منبع پروتینی حیوانی محسوب می‌شود که به افراد توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه چند قلم از این مواد غذایی را بگنجانند.

کمبود ویتامین نیز می‌تواند به کمرنگ و نازک شدن مو منجر شود به عنوان مثال کمبود ویتامین b که در جریان خون نقش دارد در رشد مو و رنگ آن اثر زیادی دارد به طوری که شوره سر و کچلی می‌تواند نشانه کمبود ویتامین bکمپلکس باشد .

سویا، موز، حبوبات، تخم‌مرغ و ماست منشأ خوبی برای تأمین این ویتامین هستند.

این متخصص تغذیه بیوتین را یکی دیگر از مواد غذایی عنوان کرد که مصرف روزانه 100 میلی‌گرم از این ماده از ریزش مو در برخی مردان جلوگیری می‌کند که در ذرت، جو، گردو، بادام زمینی، تخم‌مرغ پخته و کلم‌برگ به وفور یافت می‌شود.

وی ویتامین c را سبب تقویت و نرمی رشته‌های مو عنوان کرد و افزود: مصرف اندازه این ویتامین که در گوجه فرنگی، مرکبات و سبزیجات به وفور یافت می‌شود از شکستن و خرد شدن موها جلوگیری می‌کند.

ید موجود در مواد غذایی از عوامل مؤثر بر سلامت مو است و کمبود آن رشد مو را کند می‌کند .غذاهای دریایی،‌ قارچ، مارچوبه، سیر، اسفناج و تخم کنجد سرشار از ید هستند.

وی به افرادی که ریشه موهای آنها ضعیف است و مویی کم‌پشت و شکننده دارند توصیه کرد تا از میزان آهن بدن خود با یک آزمایش مطلع شوند چرا که کمبود آهن باعث می‌شود تا اکسیژن کافی به موها نرسیده و ریشه مو ضعیف شود.

عنصر مس نیز در ایجاد رنگ‌انه‌‌های مو نقش حیاتی دارد و مصرف اندازه روی نیز از ریزش مو پیشگیری می‌کند.

مطالب مشابه را ببینید!