مجله تاپ‌ناز‌

تقویت مو با روغن سیاه دانه + روش های مصرف روغن سیاه دانه برای موهای زیبا و درخشان

یکی از روش های خوب برای تقویت مو، استفاده از روغن سیاه دانه است که به دلیل خواصی که دارد باعث رشد مو، درخشندگی و پر پشت شدن موها می شود و چنانچه روش های مختلف مصرف سیاه دانه را بدانید و با مواد مختلف ترکیب کنید، می توانید خواص آن را دو چندان کنید.

خیلی از افرادی که دچار ریزش مو هورمونی و یا موروثی هستند، این موضوع برایشان بسیار آزاردهنده است زیرا کم شدن مو و نداشتن مو، از زیبایی افراد کم می کند و باید از ریزش موهای جلوگیری کرد. دلایل مختلفی مانند استفاده از وسایل گرمایشی و خشک کردن مو با استفاده از مو و اتو، استفاده از شامپوهای بد و تغذیه بد می تواند باعث ریزش مو شود. رنگ های شیمیایی، بیماری های ژنتیکی و مشکلات هورمونی هم می توانند باعث شوند که فولیکول مو تضعیف گردد. برای تقویت مو می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید.

تقویت مو با استفاده از روغن سیاه دانه

ممکن است در طول روز تا حدود 50 تا 100 تار مو ریزش داشته باشید که طبیعی است ولی اگر بیشتر شود، باید به فکر درمان باشید و از روش های جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. ریزش های غیر طبیعی مو را می توان پس از خواب بر روی بالش و یا موقع شستن مو در حمام مشاهده کرد. برای کمتر شدن این ریزش، باید روش های پیشگیری را بدانید.

تقویت مو با استفاده از روغن سیاه دانه از زمان های قدیم استفاده می شد. از هزاران سال پیش از سیاه دانه برای درمان آسم، آلرژی، ورم مفاصل، سردرد، کاهش وزن، کرم روده و دیابت استفاده می کردند که به دلیل خواص بسیار عالی سیاه دانه است. امروزه از سیاه دانه برای امور زیبایی هم بهره می برند. روغن به دست آمده از سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تسکین التهاب پوست می شود.

تقویت مو با روغن سیاه دانه

خواص این روغن سیاه دانه

در روغن سیاه دانه ترکیبی به نام تیموکینون که دارای آنتی اکسیدان است و ضد التهابی است وجود دارد که با بیماری پوستی ناشی از باکتری و قارچ مبارزه می کند. همچنین دارای ساپونین ها و آلکالوئیدها و پروتئین ها است که در روند و بهبود رشد م و وپیری سلول ها را کمتر می کند. با استفاده از این روغن رشد نامتوازن مو و فولیکول های مو تنظیم می شوند و در نهایت باعث درخشندگی و تغذیه بهتر مو می شود. روغن زیباه دانه را می توانید به شامپو و یا ماسک مو اضافه کنید و باعث بهبود و تقویت حجم و بافت مو شوید.

 

  • رشد مو:

روغن سیاه دانه دارای تیموکینون و نیگلون است که هر دو آنتی اکسیدان های قوی هستند و برای تقویت مو مناسب می باشند و برای بیماران آلوپسی آرها و آندروژنی تجویز می شود.

 

  • جلوگیری از سفید شدن مو:

اسید لینولئیک که در روغن وجود دارد از کم شدن سلول های رنگدانه در فولیکول مو جلوگیری می کند. این ماده درمانی خوب برای افراید است که مبتلا به بیماری پوستی هستند که رنگدانه هایشان خراب از دست می رود.

 

  • نرم کنندگی مو:

این روغن باعث حفظ رطوبت مو و آبرسانی به پوست سر می شود. بعضی از افراد چربی پوست کمی دارد و موهایشان بسیار خشک است و یا افرادی موهای خود را رنگ می کنند که باعث خشکی می شود. روغن سیاه دانه با تولید چربی سبوم در سر، آن را به حالت طبیعی بر می گرداند و باعث تقویت مو می شود و با نرم کردن مو، آن را به حالتی مناسب در می آورد.

 

  • پیشگیری از آسیب به مو:

رادیکال های آزاد می توانند باعث تخریب مو شوند روغن کلونجی که حاوی آنتی اکسیدان می باشد و اثرات رادیکال های آزاد در روی مو را خنثی می کند. در نتیجه موجب سالم نگه داشتن پوست سر و پیشگیری از آسیب به مو می شود.

 

  • بهبود گردش خون:

به منظور تقویت مو، روغن سیاه دانه باعث بهبود گردش خون می شود. برای رشد بهتر مو و بهبود گردش خون در پوست سر، چون این روغن چون دارای امگا ۳ و ۶ بیومولکول می باشد. گردش خون را در ناحیه سر بالاتر می برد و باعث رشد سریع و بهتر مو در مدت زمان کوتاه می شود.

 

  • سلامت مو:

این روغن با داشتن خاصیت ضد قارچ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی برای سلامت و التهاب پوست سر مفید است. می تواند نوعی کمک کننده برای رفع شوره سر، اگزما و پسوریازیس باشد و سطح چربی سر و رطوبت آن را کنترل کند.

 

درمان ریزش مو با روغن کلونجی

ماساژ پوست سر با روغن کلونجی یا روغن سیاه دانه به دلیل تحریک کردن فولیکول های مو می تواند باعث تسریع رشد مو شود و باعث تغذیه بهتر مو می شود. با استفاده از دو قاشق روغن سیاه دانه در هفته تا 2 یا 3 بار آن را انجام دهید. در ابتدا کمی از آن را کف دست بریزید و سپس دست ها را به هم مالش دهید تا گرم شود و سپس آن را به پوست سر تا ریشه مو ماساژ بدهید و بگذارید که نیم تا یک ساعت روی سر بماند و در آخر موها را با شامپو بشویید.

 

ماسک مو روغن سیاه دانه و روغن زیتون

با استفاده از این روش می توان برای افرادی که موهای چرب و ترکیبی دارند استفاده کرد و نتیجه ای خوب گرفت. زیتون ماده ای عالی برای تهویه مو است و باعث نرمی موها می شود و همچنین می تواند موخوره را درمان کند. ترکیب کردن این دو روغن با هم می تواند از شوره سر جلوگیری کند. به یک قاشق چای خوری روغن زیتون و روغن سیاه دانه نیاز است. آنها را در کاسه ای کوچک بریزید و مخلوط کنید و به پوست سر ماساژ دهید. این روغن را در قسمت هایی که بیشتر دچار ریزش هستند ماساژ دهید. سپس کل پوست سر و موها را از ریشه تا نوک بپوشانید و تا نیم ساعت الی یک ساعت صبر کنید و بعد مو را با شامپو بشویید. از این ترکیب عالی در هفته به مدت دو تا سه بار انجام می دهیم.

 

روغن نارگیل و کلونجی رفع ریزش مو

روغن سیاه دانه باعث تقویت انواع مو می شود. روغن نارگیل هم به دلیل داشتن خاصیت نفوذپیری زیادی که دارد از طریق سافه و فولیکول وارد مو می شود و باعث تغذیه مو می شود. وقتی که با روغن سیاه دانه ترکیب می شود کارایی آن بیشتر می شود و به عنوان روش درمانی عمل می کند. از هر کدام روغن ها به اندازه یک قاشق غذا خوری مخلوط کرده و به کف دستان خود بمالید سپس برروی سر و موها تا یک ربع ماساژ دهید و بگذارید تا نیم ساعت بماند. سپس موهای خود را با شامپو شسته و آبکشی نمایید و این عمل را تا دو مرتبه در هفته تکرار کنید.

 

ترکیب دو روغن فوق العاده برای رشد سریع

تقویت و رشد مو با روغن سیاه دانه و کرچک مخلوط این دو روغن با یکدیگر برای موهای خشک و کم پشت عالی است. به دلیل داشتن خاصیت تقویت کنندگی رشد مو که در روغن کرچک می باشد این گیاه با خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی که دارد. دارای مواد معدنی و پروتئین و ویتامین E و اسید های امگا می باشد که به سرعت رشد و ضخامت مو ها کمک می کند. از این روش برای کسانی که دچار ریزش مو و کم پشتی مو هستند عالی است از هر کدام به مقدار یک قاشق ترکیب کنید و در پوست سر و موها به خوبی ماساژ دهید و کلاهی برروی سر بگذارید تا کامل جذب شود سپس بعد نیم ساعت بشویید.

 

مخلوط آبلیمو و روغن سیاه دانه

تقویت و رشد بهتر مو با بالا رفتن سطح کلاژن پوست سر بهتر خواهد شد برای این کار نیاز به ویتامین ث لیمو داریم که بسیار مفید می باشد. اسید موجود در لیمو موجب کمتر شدن سطح تعادل PH می شود که نباید بیشتر از پانزده دقیه آن را برروی سر نگه دارید. پوسته و خشک شدن و حساسیت پوست سر این ترکیب می تواند راه حلی عالی باشد که از التهاب و قرمزی جلوگیری می کند. این روش برای موهای چرب و ریزش مو مناسب است. یک قاشق از اب لیمو و یک قاشق از روغن سیاه دانه را تا مدت یک ربع با کف دست روی سر را ماساژ دهید. برای نتیجه گیری بهتر لازم است این عمل را تا دو مرتبه در هفته انجام دهید.

 

ترکیب این روغن با عسل برای درخشندگی

اگر دوست دارید موهای شما شفاف و درخشندگی داشته باشد می توانید از این مخلوط فوق العاده استفاده نمایید. ترکیب عسل و روغن سیاه دانه راهم می توان به عنوان خوراکی مصرف کرد که به افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت و رشد مو بسیار کمک می کند. همچنین این دو مواد را با روغن نارگیل مخلوط کنید و برای تهیه ماسک مویی استفاه نماید. از هر کدام به مقدار یک قاشق در ظرفی ریخته و با دست به کف سر و موها ماساژ دهید سپس بعد نیم ساعت شستشو دهید.

 

نکات و اثرات آلرژی به این روغن

  • استفاده به تنهایی از روغن سیاه دانه موجب سفتی در پوست سر نمی شود ولی استفاده از آن با روغن های دیگر مثل زیتون و کرچک و نارگیل میتواند استفاده زیاده از حدش موجب مشکل شود. که باید دوبار در هفته موهای خود را با یک شامپو بدون سولفات بشویید تا تمیزی و براقی را نظاره گر باشید.
  • قبل استفاده از روغن باید در قسمتی از موهای خود یا پوست آزمایش کنید تا آلرژیک یا نوعی واکنش نداشته باشید.
  • اگر چه عوارض روغن کلونجی نادر بوده ولی در بعضی شرایط ممکن است موجب تاول پوستی واکنش سمی شود.
  • اصلا زنان باردار نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنند.
  • اگر پوستی حساس دارید باید قبل استفاده با پزشک پوست و مو مشورت کنید.
  • با این که محصولات زیادی در این راستا وجود دارد ولی روغن های گیاهی و استفاده از روش درمانی و روغن سیاه دانه برای تقویت مو با قدمتی که دارد جزو داروهای سنتی پوست و زیبایی و بهداشتی معرفی می شود که می تواند یک ترکیب مناسبی باشد.

 

مطالب مشابه را ببینید!