مجله تاپ‌ناز‌

تقویت هوش کودک با داستان های کودکانه

خواندن داستان برای کودکان

مطالب یک کتاب می تواند کودک را به شهر دیگری، کشوری دیگر یا حتی سیاره ای دیگر ببرد. این کار آن ها را در معرض محیط ‌ها، فرهنگ‌ها و شخصیت‌های مختلف قرار می‌دهد و به تخیل آن ها اجازه رشد و شکوفایی می‌دهد. بنابراین کودک با گوش دادن به کتاب در مورد اشیا، مکان ها و مسائل مختلف، آموزه هایی را در می یابد که تنها با خواندن کتاب یا گوش دادن به قصه های کودکانه با آنها مواجه می شود. این به کودکان اجازه می دهد تا درک بهتری از دنیای اطراف خود و همچنین فرهنگ هایی غیر از فرهنگ خود به دست آورند.

خواندن کتاب و قصه، منجر به رشد مغز کودک شده و به تقویت مهارت های شناختی او کمک می کند. مطالعات متعددی نشان داده است که قصه گویی به دلیل افزایش ظرفیت یادگیری، تأثیرات گسترده ای بر رشد کودک دارد. قصه گویی و کتاب خوانی برای کودکان اهمیت فراوانی دارد؛ از جمله این اهمیت ها می توان گفت که به یادگیری زبان و پردازش اطلاعات، رشد شناختی و نحوه تفسیرمحیط اطراف توسط کودک کمک زیادی می کند. قصه گویی برای کودکان به آنها درک عمیق تری از محیط شان می دهد. آن ها سپس از این اطلاعات برای درک آنچه می بینند، می شنوند و یاد می گیرند استفاده می کنند، که به آن ها کمک می کند توانایی های شناختی خود را بهبود بخشند.

از چه زمانی و چرا باید خواندن برای فرزندم را شروع کنم؟

مطالعات نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند کلمات و گفتار را از دوران جنینی درک کنند و به همین دلیل است که نوزادان در زمان جنینی به حرف های والدین خود پاسخ می‌دهند. بنابرین خواندن کتاب یا قصه برای نوزاد در دوران جنینی یک فعالیت مهم محسوب می شود؛ زیرا به او کمک می کند کلمات، لحن ها و لهجه را تشخیص دهد.

محققان بر این باورند که برای شروع خواندن کتاب برای کودکتان هرگز زود نیست، خواندن کتاب و قصه را می توانید در دوران بارداری شروع کنید. خواندن زود هنگام برای کودک از بدو تولد بسیار مهم است، زیرا به رشد مهارت های شناختی کودک کمک می کند. خواندن کتاب یا قصه با صدای بلند جهت تقویت زبان کودک اهمیت فراوانی دارد. همچنین به رشد کنجکاوی و حافظه کودک نیز کمک می کند.

2 3 e1655847107116

برای علاقه مند شدن کودک به خواندن کتاب چه باید کرد؟

خواندن را زود شروع کنید: خواندن کتاب را برای نوزاد تازه متولد شده آغاز کنید. کودک بالای سه ماه درک بیشتری از محیط داشته و باید در تلاش برای جلب توجه او باشید. بنابرین باید کتاب خواندن را برای کودکان سرگرم کننده کنید؛ با صدای متحرک بخوانید و صدای خود را بالا و پایین ببرید، صداها را تقلید کنید و آواها را بسازید.

خواندن را برای کودکتان هیجان‌انگیز کنید: با گذشت زمان و با خواندن کتاب های متنوع و بیشتر، می توانید به علاقه مندی های کودکتان پی ببرید. بگذارید کودکتان کتاب هایش را انتخاب کند. کودکان بیشتر به کتاب هایی با تصاویر رنگارنگ علاقه مند هستند. همچنین چند کتاب در قفسه داشته باشید تا هر هفته یک کتاب جدید برای خواندن داشته باشید.

کودک را مجبور به گوش دادن نکنید: مواقعی وجود دارد که کودک فقط می خواهد بازی کند. بنابراین شما می توانید شروع به خواندن کتاب با صدای بلند کنید. رفته رفته توجه کودک به صدا و گفته های شما جلب می شود و به کنار شما می آید. اما کودک خود را به زور وارد شنیدن داستان نکنید؛ فضایی را بسازید که هر دو با هم ارتباط برقرار کنید و زمان خود را به شادی سپری کنید.

کودک را تشویق کنید که همراه شما بخواند: نوزادان با تقلید کردن رفتار و کلماتی که می گویید یاد می گیرند. با خواندن کتاب، کودکان سعی می کنند به تصاویر اشاره کنند و کلمات را به زبان بیاورند. در این زمان برای آن ها کف بزنید و کلمات تشویق کننده بگویید.

کتاب‌هایتان را با دقت انتخاب کنید: تنوع کتاب های داستان برای کودکان بسیار زیاد است. وظیفه شماست که با ارائه کتاب های متنوع و آموزنده به کودکتان، او را در انتخاب کتاب مورد علاقه اش آزاد بگذارید. علاوه بر کتاب های محبوب برای کودکان، می توانید از کتاب هایی که کودکان را با مطالب آموزنده مثل آشنایی با فرهنگ های مختلف نیز استفاده کنید.

علاوه بر این ها، خواندن قصه برای کودکان به فضای سرگرم کننده و جذابی نیاز دارد. باید در یک فضای باز بزرگ و با ایجاد فضای کافی برای حرکت کردن بچه ها انجام شود. قصه گو باید از وسایل مناسب استفاده کند. داستانی که روایت می شود باید ارتباطی با زمان کنونی داشته باشد، نه فقط داستانی از دوران گذشته. قصه خواندن برای کودک باید تعاملی باشد، نه فقط بصورت مونولوگ باشد. مورد اصلی هم فراموش نشود؛ داستان باید برای کودک سرگرم کننده باشد!

بهتر است چه کتاب هایی برای کودک خود بخوانید؟

روانشناسان، مغز نوزادان را مورد بررسی قرار داده اند و دریافتند  که زمان خواندن کتاب و همچنین محتوای آن می تواند بر رشد ذهنی کودک تأثیر بگذارد. محققان در انجمن‌های آکادمیک کودکان (PAS) از طریق فناوری MRI دریافتند که خواندن کتاب های قصه برای کودکان خردسال باعث تقویت فعالیت های مغزی مرتبط با مهارت خواندن، مهارت های کلامی و تقویت مهارت های دیداری کودک می‌شود و به کودکان مهارت های شناختی زودهنگام می بخشد.

محققان با انجام آزمایشات بر روی مغز کودکان در حین گوش دادن به قصه، دریافتند که قرار گرفتن در معرض مطالعه درسنین پایین قبل از مهدکودک، تأثیر معنی دار و قابل اندازه گیری بر نحوه پردازش مغز کودک داشته و ممکن است به توانایی خواندن زودهنگام کودک کمک کند. همچنین دریافتند کودکانی که در خانه بیشتر برایشان مطالعه می‌شود، فعالیت بیشتری در ناحیه ای از مغزشان که به درک معنا از زبان کمک می‌کند، خواهد داشت. تقویت این بخش برای رشد کلامی و در نهایت توانایی کودک در خواندن ضروری است. آنها همچنین دریافتند که نواحی از مغز که مرتبط با تصویرسازی است، به شدت فعال می‌شوند و به تقویت مهارت های تجسمی کودکان منجر میشود. این همان ” توانایی تجسم داستان ” است.

چرا سال اول برای یادگیری آینده بسیار مهم است؟

مغز نوزاد در دوازده ماه اول زندگی با بیشترین سرعت رشد می کند و این یک دوره حیاتی برای یادگیری است. آنچه در سال اول زندگی اتفاق می‌افتد بر تمام مراحل بعدی رشد کودک تأثیر می‌گذارد. تحریک صحیح و در پی آن تقویت مهارت های مغزی برای نوزادان می تواند بر نحوه رفتار، خواندن و یادگیری آنها در هنگام رفتن به مدرسه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، آنها اعتماد به نفس، هماهنگی، مهارت های ارتباطی و اجتماعی شدن را نیز یاد گرفته اند.

قصه های کودکانه

والدین می توانند تأثیر چشمگیری بر رشد مغز نوزادان و توانایی یادگیری آنها در آینده داشته باشند. مطالعات علوم عصب شناسی پیوسته نشان می دهد که بسیاری ازعصب های مرتبط با یادگیری در اولین سال های زندگی انسان شکل گرفته اند.همچنین تحقیقات در مورد رشد مغزانسان به وضوح نشان می دهد که موفقیت کودک در مدرسه، در اولین سال های زندگی تعیین می شود. اگر به نوزادان فرصت های یادگیری و استفاده از مغزشان داده شود، رشد هیجان انگیز و عظیمی در مغز آن ها بوجود می آید که می تواند در سال های اولیه زندگی کودک ادامه یابد؛ رشد مغز، بواسطه استفاده از آن اتفاق می افتد و این رشد تا شش سالگی کامل می شود. این بدان معنا نیست که ما بعد از این سن نمی توانیم یاد بگیریم، بلکه به این معنی است که کیفیت یادگیری در ما در درجه اول به پایه هایی یادگیری که در سال های اولیه خود به دست آورده ایم، بستگی دارد.

چگونه می توانیم به یک نوزاد کمک کنیم تا از مغز خود استفاده کند؟

حرکت یکی از مهارت های کلیدی است که باعث ارتقای یادگیری برای نوزادان می شود. مغز نوزادان از طریق حرکت رشد می کند. آموزش تجربیات صحیح حرکتی در زندگی روزمره کودک از همان ماه های اولیه، تأثیر عمیقی بر رشد مغز و شبکه های عصبی او خواهد داشت. فعالیت‌های حرکتی مناسب، رشد فکری و فیزیکی و عاطفی را تحریک می‌کند و پایه‌های محکمی برای آینده‌ای سرشار از سلامت و شادی ایجاد می‌کند. در کنار توسعه مهارت‌های حرکتی، سایر زمینه‌های کلیدی رشد مغز نیز برای یادگیری آینده تحریک و آماده می‌شوند. همواره باید به خاطر داشته باشیم که در فرآیند رشد کودک عجله نکنیم. مغز به زمان، تجربه و تمرین زیادی نیاز دارد تا هر مهارت حرکتی جدیدی را بیاموزد. این حرکات و کیفیت حرکات در هر مرحله از رشد، میزان رشد مغز را تعیین می کند.

اما چیزی که بسیار نگران کننده است این است که نوزادان امروزی فرصت های زیادی برای حرکت، بازی و رشد ندارند و این می تواند به شدت بر رشد مغز و رشد سالم آنها تأثیر بگذارد. یکی از مسائلی که به این موضوع کمک می کند، خواندن کتاب و قصه های کودکانه است.

این روزها والدین گزینه های زیادی برای برآورده کردن این درخواست دارند. گفتن قصه های کودکانه برای کودکانی که توانایی خواندن ندارند، مطالعه کتاب هایی با تصاویر رنگارنگ و جذاب برای کودک، پوشیدن لباس شخصیت های کارتونی و اجرای نمایش یک داستان برای کودک، پخش کتاب صوتی داستانی کودکانه، نمونه هایی از فعالیت های مفید و اثرگذار بر رشد ذهنی و فکری کودک می باشد.

اگر می خواهید دسترسی به موضوعات متنوع سرگرم کننده و آموزشی برای نوزادان و کودکان خود داشته باشید، علاوه بر کتاب های مصور و داستانی که در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها موجود است، می توانید از مطالب متنوع آموزشی و سرگرم کننده برای کودکان که به صورت آنلاین موجود می باشند، استفاده کنید.

سایت وولک که یک پلتفرم مخصوص کودکان می باشد، تمامی مطالب مورد نیاز والدین برای آموزش و سرگرمی کودکان از جمله مطالب روانشناسی کودک، آموزش کاردستی و نقاشی برای کودک، بازی های کودکانه ، قصه های کودکانه و شعر ها و آهنگ های کودکانه برای کودکان عزیز شما می باشد. در این وب سایت بیش از 500 قصه تصویری و صوتی متنوع و آموزنده وجود دارد که شما و فرزندانتان زمان هیجان انگیزی در مشاهده این وب سایت با هم سپری خواهید کرد، این در حالی است که در درازمدت به مهارت‌های شناختی کودکان خود کمک می‌کنید!

مطالب مشابه را ببینید!