مجله تاپ‌ناز‌

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

دستگاه سرخ کن باید به صورت مرتب تمیز شود زیرا با تمیز کردن این دستگاه شما باعث بالا رفتن عمر دستگاه می شود و کیفیت کار دستگاه هم بیشتر می شود. انجام این کار توسط خانم های خانه دار باعث می شود که دستگاه عمر بیشتری کند و همیشه به درستی کار کند.

یکی از وسایل خانه که بسیار پرکاربرد است و برای پخت چند منظوره مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، سرخ کن است که مانند دیگر لوازم آشپزخانه نیاز به نگهداری مناسب دارد و باید روش های پاکسازی آن را بدانید. خانم های خانه دار باید به صورت مداوم برای داشتن دستگاهی با طول عمر زیاد، آن را تمیز کنند. در ادامه روش درست تمیز کردن سرخ کن را به شما توضیح می دهیم.

روش تمیز کردن سرخ کن

پس از هر چند بار استفاده کردن از وسایل آشپزخانه باید به پاکسازی و نظافت آنها بسیار اهمیت بدهید. سرخ کن هم نیاز به جرمگیری و تمیز کردن دارد. باید بدانید که سرخ کن در صورت عدم نگهداری درست خیلی سریع خراب می شود و عطر و طعم غذا هم از بین می رود. البته خیلی فرقی نمی کند که از سرخ کن در منزل و یا در رستوران استفاده کنید زیرا که حجم زیادی از روغن و جرم غذاهای باقی مانده می تواند عمل پاکسازی سرخ کن را بسیار سخت کند.

در صورتی که سرخ کن به خوبی و با دقت تمیز نشود باعث ایجاد پلاک می شود که از بین بردن آن بسیار سخت است. برای پاکسازی دستگاه به عوامل مختلفی مانند مایع ظرفشویی، اسفنج، آب گرم، حوله کاغذی و نمک نیاز است.

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

مراحل پاکسازی دستگاه سرخ کن در منزل

دستگاه سرخ کن قسمت های مختلفی برای تمیز کردن دارد و هر قسمت روش پاکسازی خاصی دارد که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

سرخ کن را از پریز بکشید:

در ابتدا دستگاه را از پریز برق بکشید و به آن زمان دهید تا خوب سرد شود. هر نوع بی توجه بودن به این قضیه باعث صدمه دیدن شما و دستگاه می شود.

خارج نمودن مواد جا مانده در دستگاه سرخ کن:

در ادامه روغن و مواد سوخته را از دستگاه خارج کنید. باید توجه کنید که این مواد را با دقت و در ظروف مخصوص به آن بریزید. برای جدا کردن مواد بهتر است که از وسیله های مختلف مانند قاشق استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

سبد دستگاه را با آب به طور کامل شستشو دهید:

برای تمیز کردن سبد دستگاه، آن را داخل سینک پر شده از آب قرار بدهید. برای بهبود و کارآیی مناسب می توان با ریختن چند قطره مایع ظرفشویی و جوش شیرین در آب این عمل را انجام داد.

بیرون دستگاه را با دستمال تمیز کنید:

در این بخش تمامی سطوح دستگاه از جمله سینی و سبد و هم چنین خود دستگاه را با پارچه ای تمیز پاک کنید.

مطلب مشابه: نکات نگهداری دستگاه سرخ کن؛ انواع این دستگاه و مراقبت از آن

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

المنت های گرمایی را پاک کنید:

المنت های گرمایی به جهت جایگاهی که در سرخ کن  دارند امکان دارد روغنی شده باشند و آثار این روغن ها روی آن وجود داشته باشد به همین دلیل باید به طور کامل پاک سازی شود. برای این کار نباید المنت ها زیاد دستکاری شوند به همین دلیل باید با توجه و حساسیت کافی این عمل انجام گیرد. استفاده از اسفنج و چند قطره مایع ظرفشویی می تواند کمک دهنده مناسبی باشد.

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

داخل دستگاه آب قرار دهید و آن را پاک کنید:

برای این کار می توانید داخل دستگاه را از آب داغ پر کنید زیرا آب سرد نمی تواند چربی های به وجود آمده از روغن را به طور کامل از بین ببرد.

صافی و سینی دستگاه را پاک سازی کنید:

برای پاک کردن صافی استفاده از پارچه و مایع ظرفشویی مناسب می باشد. سینی دستگاه را نیز می توان با آب داغ پر کرده و با دستمال و مایع تمیز کرد. به منظور پاک کردن سینی به هیچ وجه نباید از سیم ظرفشویی استفاده کرد، چون این کار موجب ایجاد خط خوردگی و آسیب به سطوح آن می شود.

مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

به منظور پاک سازی کامل می توان از جوش شیرین استفاده کرد:

توجه داشته باشید که در هر بخش از پاک سازی دستگاه سرخ کن می توان مقداری جوش شیرین به کار برد. با اضافه کردن کمی جوش شیرین به آب می توان قدرت پاک سازی آن را افزایش داد.

نکات و توصیه های مهم

  • در صورتی که به طور مرتب از سرخ کن استفاده می کنید سعی کنید روغن آن را بعد از گذشت چند روز تعویض نمایید و به پاکسازی آن بپردازید تا بدین گونه از به وجود آمدن جرم های سخت پیشگیری نمایید.
  • حتما سعی نمایید پس از شستشوی کامل سرخ کن صبر کنید تا کل قسمت ها و قطعه های آن خشک شوند.
  • پس از هر سری استفاده از دستگاه یک مرتبه آن را دستمال بکشید.
  • در هنگام تمیز نمودن دستگاه باید مواظب باشید تا آب به بخش های درونی و الکتریکی سرخ کن نرسد.
  • طریقه پاکسازی این دستگاه ارتباط زیادی با مدل آن دارد بدین ترتیب پیش از این که به تمیز کردن آن بپردازید دفترچه راهنمای آن را با دقت بخوانید و مطابق با آن عمل کنید.
  • در صورتی که احتیاج به عوض کردن فیلتر بود بایستی این عمل را در اسرع وقت انجام دهید.
  • سعی کنید دستگاه سرخ کن خود را داخل سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • به هیچ عنوان در هنگام پاکسازی سرخ کن آن را داخل آب غوطه ور نکنید.
  • به منظور تمیز کردن هر چه بهتر روغن از روی قسمت های مختلف می توانید از فرچه کمک بگیرید.
  • زمانی که سرخ کن به برق وصل می باشد هرگز اقدام به پاکسازی آن نکنید.
  • سعی کنید به طور مداوم سطح خارجی دستگاه سرخ کن را تمیز نمایید.
  • در صورتی که از سرخ کن حدود چند روز در طول هفته یا کمتر از این حد استفاده می کنید پس از هر دفعه استفاده، آن را تمیز نمایید.
  • توجه داشته باشید که غوطه ور ماندن سرخ کن درون آب می تواند صدمه و خسارت جدی به آن وارد نماید.
  • در صورت نیاز در زمان پاکسازی درب سرخ کن هر دو فیلتر موجود بر روی در را بیرون آورید.
مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

مطالب مشابه را ببینید!