مجله تاپ‌ناز‌

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن محفظه

روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی

یکی از مهم ترین لوازم منزل که باید در نگهداری آن دقت زیادی داشته باشید، ماشین لباسشویی است. تمیز کردن و مراقبت از ماشین لباسشویی سبب افزایش طول عمر و کارکرد آن میشود. یکی از مهمترین فاکتورهای مراقبت از ماشین لباسشویی، شستشوی و تمیز نگه داشتن به موقع آن است. بعضی از افراد فکر میکنند چون ماشین لباسشویی خود یک دستگاه شوینده است، دیگر به تمیزکاری و شستشو نیاز ندارد. این تفکر نادرست به ماشین لباسشویی آسیب میرساند. ماشین لباسشویی دو بخش بیرونی و درونی دارد که هرکدام با دیگری کاملا فرق میکند.

زمانی که از نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی صحبت میکنیم، معمولا بیشتر افراد به تمیز کردن بدنه بیرونی فکر میکنند. اما تمیزکاری واشر اطراف درب لباسشویی، فیلتر، محفظه نگهدارنده و بقیه قسمت ها هم مهم است و باید هر چند وقت یکبار بازرسی شده و برای تمیز کردن آن اقدام شود. توجه داشته باشید که رطوبت و مواد شوینده باقی مانده سبب ایجاد قارچ و کپک زدگی میشود.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن محفظه

اگر ماشین لباسشویی را به موقع تمیز نکنید، هم به دستگاه و نحوه کارکرد آن آسیب میرسد و هم لباس صدمه میبیند. به طور معمول برای این که از رشد کپک جلوگیری شود، بعد از هر دفعه شستشو، برای خشک شدن ماشین لباسشویی، چند ساعتی باید در آن را باز بگذارید. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی میتوانید از روش‌های سنتی و جدید استفاده کنید که هر کدام مزایای خاص خود را دارد.

معمولا در روش سنتی از جوش شیرین و سرکه و در روش مدرن از قرص جرم گیری یا پودر برای تمیز کردن قسمت های مختلف ماشین لباسشویی استفاده میشود. اما در نظر داشته باشید که یکی از کارآمدترین روش‌ها برا تمیز کردن ماشین لباسشویی، استفاده از آب خیلی گرم است.

بهترین روش ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

یکی از بهترین راه‌های ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با هزینه کم و نتیجه خوب، استفاده از سرکه سفید است، برای این کار کافی است نصف پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه سرکه سفید را در ماشین لباسشویی بریزید و آن را روشن کنید.

مطلب مشابه: افزایش عمر ماشین لباسشویی با راهکارهای ساده

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یک دستگاه پیشرفته و پرکاربرد میباشد که ممکن است به خاطر شرایط نگهداری، در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، این دستگاه خود به عنوان یک دستگاه شستشو دهنده، مواد شوینده لباس ها دائما در محفظه آن در چرخش میباشند. شاید این فکر به ذهن شما هم رسیده باشد که مواد شوینده دائما محفظه داخل ماشین لباسشویی را هم شستشو میدهند.

ماشین لباس شویی بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام نقش مهمی در این دستگاه برعهده دارند. ممکن است هریک از این بخش‌ها به خاطر شرایط بدی مثل مثل پرز لباس‌ها، رطوبت، مواد شوینده اضافی و .. به کپک زدگی دچار شوند. برای جلوگیری از این اتفاق هر چند وقت یکبار، همه بخش های داخلی و خارجی ماشین لباسشویی را باید به خوبی تمیز کنید. تمیز نکردن به موقع میتواند زمان تعمیر ماشین لباسشویی را جلو بیندازد، یعنی ممکن است به جای پنج سال، بعد از دوسال استفاده از ماشین لباسشویی به تعمیر نیاز پیدا کند. برای شستن قسمت های مختلف ماشین لباسشویی روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه برسی میکنیم.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن محفظه

نحوه تمیز کردن محفظه مواد شوینده لباسشویی

در این قسمت دستگاه مواد شوینده قرار دارند و ممکن است دچار جرم گرفتگی یا کپک زدگی شود. برای تمیز کردن آن را از جای خود خارج کرده و با سرکه خیس کنید، بعد با صابون و یک مسواک قدیمی آن را تمیز کنید. در آخر با دستمالی نرم آن را خشک کنید. حواستان باشد که حتما حفره‌های محفظه را تمیز کرده باشید چرا که همیشه مقداری کثیقی یا کپک در آن جمع شده است.

نحوه تمیز کردن لاستیک لباسشویی

این بخش مهم بین در و بدنه اصلی قرار دارد. این بخش از دستگاه معمولا خیلی زود کثیف شده و تمیز کردن آن اهمیت زیادی دارد. چرا که احتمال رشد باکتری و کپک در آن بالا است. برای تمیز کردن میتوانید از پارچه مرطوب و سرکه استفاده کنید تا به لاستیک آسیبی نرسد. حواستان باشد که لاستیک از بدنه فلزی پاره نشود و فقط کپک گیر کرده در لای لاستیک را بیرون آورده و تمیز کنید.

مطلب مشابه: این 16 چیز را می توانید در ماشین لباسشویی بشویید

نحوه تمیز کردن فیلتر لباسشویی

فیلتر از مهم ترین قسمت های داخلی ماشین لباسشویی است که آلوده ترین بخش آن هم شناخته میشود. فیلتر بیشتر در معرض پرزهای لباس قرار داشته و هرچه بیشتر بگذرد، پرزهای بیشتری در آنجا جمع میشود. پس بعد از این که فیلتر را باز کردید، زباله ها را با مسواک کهنه خالی کرده و با جرم گیر آن را ضد عفونی کنید. حواستان باشد که با سهل انگاری فیلتر آسیب نبیند.

نحوه تمیز کردن محفظه دیگ لباسشویی

این بخش از ماشین که تماس مستقیم با لباس ها دارد، منشا اصلی جذب باکتری و بوی نامطبوع است که باید نسبت به جرم گیری آن اقدام کنید. محفظه دیگ را میتوانید با انواع محلول های شیمیایی و طبیعی مثل محلول جوش شیرین و سرکه یا قرص و پودر جرم گیر ضد عفونی کنید. برای این کار میتوانید با مسواک آغشته به مواد شوینده، شستشوی دیگر را انجام دهید.

نحوه تمیز کردن بدنه بیرونی و در لباسشویی

بدنه ماشین لباسشویی قسمتی است که با عوامل خارجی در تماس است، در بعضی موارد به خاطر جذب باکتری های محیط منزل که مهمترین منبع آلودگی هستند، به کپک زدگی دچار میشود. تمیز کردن بخش های خارجی ماشین لباسشویی کار خیلی سختی نیست و حتی به حذف بوی بد ان هم کمک میکند. از هر نوع ماده شوینده‌ای برای شستشوی این بخش میتوانید استفاده کنید. شستشوی درب ماشین لباسشویی هم آسان است، کافی است با کمک اسفنج، مواد شوینده و سرکه به راحتی آن را ضد عفونی کنید و بعد از تمام شدن کار با دستمال آشپزخانه ماشین لباس لباسشویی را خشک کنید.

حرف آخر

ماشین لباسشویی قسمت های زیادی دارد که در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه تمیز کردن هرکدام از آنها آشنا کنیم. این کار را به صورت دوره ای انجام دهید تا به عملکرد هرچه بیشتر ماشین لباسشویی کمک کرده باشید. در آخر توصیه میکنیم که از نرم کننده ها زیاد استفاده نکرده و خشک کردن واشر درب لباسشویی بعد شستشو را هیچوقت فراموش نکنید.

مطلب مشابه: رفع بوی بد ماشین لباسشویی با چند روش و توصیه کاربردی

مطالب مشابه را ببینید!