مجله تاپ‌ناز‌

تمیز کردن مایکروویو با روش های اصولی و نکاتی که باید بدانید

مایکروویو یکی از وسایل ضروری در آشپزخانه است که در طول روز حداقل یک بار از آن استفاده می شود. این وسیله کاربردی باید همیشه تمیز باشد تا غذاها آلوده نشوند. در ادامه روش ها و نکات تمیز کردن مایکروویو را آماده کرده ایم.

چنانچه در طول استفاده از مایکروویو زیاد به نظافت و تمیزی آن اهمیت ندهید، ممکن است غذاها آلوده شوند و یا فر شما بوی بدی بگیرد و کارایی لازم را نداشته باشد به همین دلیل در ادامه روش های صحیح تمیزکاری این وسیله را توضیح می دهیم.

روش های تمیز کردن مایکروویو

یکی از وسایل بسیار پر استفاده از آشپزخانه، مایکروویو است که در طول روز حداقل یک بار از آن استفاده می شود. برای هر کاری می شود از مایکروویو استفاده کرد. از تهیه ذرت بو داده گرفته تا گرم کردن پیتزا و نرم کدن اسلایس شکلاتی می توانید از این وسیله استفاده کنید. ممکن است در آخر با آلوده شدن این وسیله روبرو شوید که خوشایند نیست. این وسیله هم مانند دیگر لوازم آشپزخانه نیاز به تمیزکاری دارد و اگر با روشی صحیح این کار صورت نگیرد ممکن است باعث آلودگی غذاها شود و دچار بوی بد شود و کارایی لازم را نداشته باشد.

بیشتر افراد که از مایکروویو استفاده می کنند ممکن است خیلی به تمیزی آن اهمیت ندهند، زیرا تصور می کنند که این کار سخت است. فضای کوچک و وجود شکاف های زیاد دستگاه، تمیز کردن آن را سخت می کند و بیشتر افراد تمیز کردن این دستگاه را به تاخیر می اندازند. این نکته قابل توجه است که برای هر ظرفی که در مایکروویو قرار می دهید سرپوش مخصوص آن را فراموش نکنید تا مجبور نشوید هر روز مایکروویو را بشویید و تمیز کنید. در ادامه روش های درست تمیز کردن مایکروویو را بخوانید.

بهره گیری از سرکه

درون یک کاسه مناسب، تا نصف آب بریزید و سپس به آن یک قاشق سوپخوری سرکه اضافه کنید و آن را 5 دقیقه ای در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. خواهید دید که محلول بخار می کند. سپس در مایکروویو را با احتیاط باز کنید و با یک دستکش مناسب کاسه را خارج کنید. سپس تمام قسمت های دستگاه را هم بیرون آورید و در مایکروویو را با حوله یا دستمال نرم تمیز کنید. سینی گردان این وسیله را هم می توانید مانند هر ظرف معمولی دیگری تمیز کنید.

استفاده عصاره لیمو

در ابتدا مایکروویو را باز کنید و ذرات غذا یا خرده نان را خارج کنید. سپس در یک کاسه نشکن و مناسب به اندازه 2 تا 3 قاشق سوپ خوری عصاره لیمو یا اب لیمو بریزید و به آن 2 یا 3 فنجان آب اضافه کنید. مایع را خوب مخلوط کنید و درون مایکروویو روشن شده به مدت 2 دقیقه قرار دهید. وقتی که مشاهده کردید مایع درون کاسه به جوش آماده و تایمر هم خاموش شد. در دستگاه را باز نکنید و اجازه دهید بخار آب درون مایکروویو پخش شود. با احتیاط در دستگاه را باز کنید و با دستکش مناسب کاسه را خارج کنید. مشاهده می کنید که چربی های درون دستگاه نرم شده اند. حالا با استفاده از دستمال یا پارچه نرم شروع به تمیز کردن دیواره های روغنی دستگاه کنید. می توانید سینی شیشه ای را بردارید و به صورت جداگانه بشویید و پس از خشک شدن سر جای خود قرار دهید.

بهره گیری از جوش شیرین

در این روش هم در یک کاسه مناسب آب و یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین بریزید و آن را در مایکروویو به مدت 3 الی 5 دقیقه گرم نگه دارید. با این کار رطوبت درون کاسه کثیفی در مایکروویو را نرم کرده و جوش شیرین هم بوی بد را از بین خواهد برد. پس از این تایم در مایکروویو را باز کنید (ممکن است بخار ایجاده شده خیلی زیاد باشد و باید فاصله بگیرید) و با استفاده از یک اسفنج ضخیم درون مایکروویو را تمیز کنید. می توانید از کاسه آب حاوی جوش شیرین هم استفاده کنید ولی کمی صبر کنید تا خنک شود سپس اسفنج را در آن فرو کنید.

تمیز کردن مایکروویو

بهره گیری از لیموترش

در ابتدا مایکروویو را با پارچه ای مرطوب کنید و سپس یک لیمو ترش تازه با سایز متوسط برش بزنید و در کاسه ای که تا نصف از آب پر شده قرار دهید. سپس کاسه را در مایکروویو روشن شده به مدت 5 دقیقه قرار دهید تا بخار ایجاد شود. پاس از خاموش شدن تایمر با یک دستکش مناسب کاسه را خارج کنید و با پارچه یا دستمالی نرم دیواره های دستگاه را تمیز کنید. پس از تمیز کردن مایکروویو چند دقیقه در آن را باز کنید تا خوب خشک شود.

بهره گیری از مایع مخصوص تمیز کردن شیشه

در ابتدا مطمئن شوید که مایکروویو به برق وصل نباشد. بعد در کاسه به میزان 1 به 2 مخلوط مایع تمیز کننده شیشه و آب را اضافه کنید سپس اسفنجی را در آن فرو کنید و درون مایکروویو را به دقت تمیز کنید. پس از این کار دستمال تمیز و نم دار بردارید و درون دیواره های دستگاه را تمیز کنید طوری که تمام آثار مربوط به محلول تمیز کننده پاک شود زیرا که این محلول ها مواد شیمایی دارند که می توانند روی غذا تاثیر بگذارند. در آخر هم با استفاده از دستمال خشک باز مایکروویو را خشک کنید. اگر باز هم لکه ای دیدید از یک دستمال آغشته به روغن زیتون برای تمیز کردن بهره بگیرید.

نکاتی برای تمیز کردن دستگاه

در تمام روش ها پس از خاموش شدن تایمر مایکروویو، برای تمیز کردن آن بهتر است دستگاه را از پریز برق جدا کنید.

مراقب مواد داغ درون مایکروویو مانند کاسه حاوی سرکه و آب باشید. بخارهای ایجاد شده داغ و خطرناک هستند.

قبل از این که مایکروویو خیلی کثیف شود آن را تمیز کنید. به نوعی پیشگیری بهتر از درمان است و علاوه بر سادگی وقت کمتری را صرف این کار خواهید کرد.

در مواقعی که با مایکروویو خوراکی هایی مانند پاپ کورن تهیه می کنید که سس آن به سرعت روی دیواره ها پاشیده می شود بهتر است خیلی سریع مایکروویو را تمیز کنید.

مطالب مشابه را ببینید!