مجله تاپ‌ناز‌

آموزش طرز تهیه ته چین گرمساری غذای لذیذ

طرز تهیه ته چین گرمساری

یکی از مشهورترین غذاهای استان سمنان ته چین گرمساری است که در بین غذاهای نذری محرم و ایام فاطمیه مخصوصا در شهر گرمسار دیده میشود. به غیر ای این ایام اگر به گرمسار رفتید، پلوی مجلسی و ته چین گرمساری به عنوان پیشنهاد سرآشپز در منوی بهترین رستوران های گرمسار قرار دارد.

درست کردن ته چین گرمساری با گوشت برای نذری محرم و یا در ایام فاطمیه و همچنین در مهمانی ها به عنوان یک غذای مجلسی با ترکیب ادویه مخصوص ته چین گرمساری در این مطلب آموزش داده میشود.

روش پخت ته چین گرمساری

مواد لازم

برای درست کردن این غذای خوشمزه به ده لیوان فرانسوی دسته دار برنج، یک کیلوگرم ماهیچه یا سر دست گوشت تازه گوسفندی، دو عدد پیاز بزرگ نگینی خرد شده، نصف قاشق چایی خوری زردچوبه، دو لیوان فرانسوی دسته دار کشمش و یک قاشق چایی خوری دارچین برای تفت کشمش، روغن و نمک و زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم و همچنین برای ادویه مخصوص ته چین گرمساری به پودر زیره، فلفل، گرده لیمو، گرده غوره، پودر گوجه خشک و دارچین هر کدام یک قاشق مربا خوری نیاز دارید.

طرز تهیه

برای درست کردن ته چین گوشت جهت غذای نذری ایام فاطمیه، گوشت باید به عنوان لایه میانی ته چین پخته شود. در این بین برنج را آبکش کرده و زمانی که همه مواد آماده شدند، لایه میانی را درست کنید. کف ظرف یک لایه برنج ریخته  و روی آن لایه میانی را بریزید و سپس با لایه ای دیگر از برنج آبکش شده آن را بپوشانید. در نهایت باید آن را بپزید و تزیین کنید. برای یادگیری نحوه پخت ته چین گوشت گرمساری برای نذری میتوانید دستورالعملی که در ادامه گفته میشود را دنبال کنید.

مطلب پیشنهادی: ته چین شیرازی | آموزش طرز تهیه ته چین شیرازی خوشمزه

آموزش طرز تهیه ته چین گرمساری غذای لذیذ

مزه دار کردن گوشت ته چین

برای این که گوشت مزه دار شود اول باید آن را به شکل ورقه های نازک برش زده و تقسیم کنید و با ادویه در کنار مقداری فلفل قرمز و سیاه، پودر پاپریکا و پودر پیاز و دو عدد پیاز نگینی خرد شده بخوابانید. با دست گوشت را در این مواد بچرخانید تا همه قسمت های آن به مواد آغشته شود. مدت زمان لازم برای مزه دار کردن گوشت بهتر است یک شب تا صبح باشد.

خیس کردن برنج و کشمش

به صورت جداگانه برنج و کشمش را خیس کرده و زمان این کار بستگی به نوع برنج و تجربه قبلی شما از پختن این برنج دارد. اما برای کشمش یک ساعت خیس خوردن کفایت میکند.

دم کردن برنج

در قابلمه ای مناسب آب را جوش آورده و برنج را در آن بپزید. زمانی که دانه برنج دو ترک برداشت کافی بوده و برنج را آبکش کنید و مقداری روغن در کف قابلمه بریزید.

ریخت گوشت ته چین لای برنج

زمانی که روغن به اندازه کافی داغ بود، مقداری نان کف قابلمه بچینید و نصف برنج آبکش شده را روی نان بریزید. بعد گوشت مزه دار شده را به شکل خام و با بقیه موادی که گوشت را مزه دار کردند، یعنی ادویه و پیاز خرده شده را روی برنج بریزید.

حالا روی گوشت زعفران ساییده شده و زعفران دم کرده غلیظ ریخته و در صورت تمایل ادویه پلویی اضافه کنید و به مقدار نیاز نمک بپاشید. حالا روی مواد را با لایه ای دیگر از برنج پوشانده و روی شعله متوسط گاز بگذارد تا خوب بخار کند و بعد شعله را ملایم تر کنید. بعد از این که خوب بخار کرد و گوشت شما مغز پخت و نرم شد، برای این که ته چین گوشت گرمساری بهتر هم بخار کند و دم بکشد، میتوانید نصف لیوان آب جوش روی برنج بریزید.

مطلب مشابه: طرز تهیه ته چین گوشت حرفه ای + آموزش مرحله به مرحله برای داشتن طعم بی نظیر

آموزش طرز تهیه ته چین گرمساری غذای لذیذ

دم کشیدن برنج

برای دم کشیدن به سه یا چهار ساعت زمان نیاز است. در این بین کشمش ها با کره یا کمی روغن حیوانی تفت داده و نصف قاشق چایی خوری زردچوبه و یک قاشق دارچین اضافه کنید. در ساعت پایانی پخت ته چین، کشمش سرخ شده را روی برنج ریخته و در صورت تمایل یک پیاز متوسط را اول سرخ و کاراملی کرده و بعد کشمش ها را به آن بیفزایید و سرخ کیند.

نکات طرز تهیه ته چین گوشت

در شهرهایی که نزدیک شهر گرمسار قرار دارند مثل شاهرود، ته چین گوشت با تغییر در یک سری جزییات درست میشود. مثلا در ته چین شاهرودی دور قابلمه ته چین بادمجان آغشته به گرد غوره و اسفناج و ته دیگ آن را با کدو حلوایی، سیب زمینی یا حتی لبو میچینند تا با برنج دم بکشد. در مراسم محرم گرمسار، گوسفند را به صورت درسته در پارچه توری میپیچند و در دیگ قرار میدهند. گوشت این نوع ته چین خام بوده و در لای پلو مغز پخت و بخار پز میشود.

عده ای ته چین مرغ گرمساری هم با همین روش درست میکنند. البته توصیه میکنیم که قبل از قرار دادن گوشت مرغ لای پلو، آن را مقداری در کره یا روغن تفت دهید. اگر گوجه خشک دارید، میتوانید چند عدد روی برنج بگذارید تا دم بکشد.

عده ای در ته چین گوشت از گوشت چرخ کرده استفاده میکنند. برای این کار فقط باید به جای گوشت گوساله ای یا گوسفندی، از گوشت چرخ کرده برای لایه میانی ته چین استفاده کنید. در این حال گوشت چرخ کرده را با پیاز نگینی، ادویه جات معطر و فلفل دلمه ای طعم داده و بپزید. بعد آن را مثل روش قبل بین دو لایه برنج گذاشته و بگذارید بپزد. شما میتوانید برای ته چین گوشت گرمساری از لپه پخته شده با ادویه های معطر برای تزیین روی غذا یا در کنار آن استفاده کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه ته چین مرغ با ماهیتابه به راحتی و بسیار خوشمزه

مطالب مشابه را ببینید!