مجله تاپ‌ناز‌

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

همه ما روزانه ریزش مو را تجربه می‌کنیم. پوست سر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آن‌ها در مرحله‌ی استراحت مو می‌ریزند. البته جای نگرانی نیست، چون این ریزش مو طبیعی است و احتمالا هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو، شاهد آن بوده‌اید. اما گاهی ممکن است این ریزش مو افزایش پیدا کند و آزار دهنده باشد. حتی گاهی این اتفاق برای بسیاری از افراد به یک دغدغه ذهنی تبدیل می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با مفهوم ریزش مو و دلایل آن آشنا کنیم و نهایتا راهکارهایی برای درمان به شما پیشنهاد دهیم.

ریزش مو چیست؟

ریزش مو (Hair loss) به حالتی گفته می‌شود که موها به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال بریزند ولی موی جایگزین آن رشد نکند. در حقیقت تعادل بین ریختن موی سر و رویش مجدد آن به هم بخورد و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج کاسته ‌شود. ریزش بیش از اندازه مو مشکل شایعی است که ریطی به جنسیت ندارد و می‌تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.از دیگر دلایل ریزش موها استفاده برخی داروها، وراثت، تغییرات هورمونی و بارداری است.

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که پوست سر و فولیکول‌های مو در نتیجه‌ی برخی تغییرات ضعیف شوند. ریزش مو می‌تواند حتی در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط اتفاق بیفتد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

دلایل ریزش مو

استرس :

استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو به شمار می‌آید. اما خوشبختانه باید بگوییم که ریزش موی ناشی از استرس دائمی نیست. بنابراین کنترل استرس با روش‌هایی مثل یوگا و ورزش و تراپی، می‌تواند به توقف ریزش موی شما کمک کند.

کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی :

اگر در بدن شما کمبود یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی وجود داشته باشد، قطعا موهای شما آسیب خواهند دید و این کمبود به شکل ریزش مو نمایان خواهد شد. پروتئین نیز برای داشتن موهای قوی و سالم حیاتی است. بنابراین، توجه داشته باشید که در رژیم غذایی خود، میزان لازم از پروتئین، ویتامین‌ ها و مواد معدنی را بگنجانید. در صورت لزوم می‌توانید دراین باره با پزشک خود مشورت کنید و برای چکاپ آزمایش خون بدهید.

بالا رفتن سن :

یکی از دلایل ریزش مو بالا رفتن سن و پیری است. با افزایش سن، فولیکول‌های مو دیگر به خوبی تغذیه نمی‌شوند و در نتیجه ضعیف شده و ریزش مو نیز افزایش می‌یابد.

 

استفاده بیش از حد از مواد و ابزار حالت‌دهنده مو :

بسیاری از افراد برای صاف یا فر کردن موهای خود از ابزار حالت‌دهنده و یا اسپری های مو به صورت افراطی استفاده می‌کنند.  باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از حرارت و مواد شیمیایی، ساختار مو را از بین می‌برد و آن را مستعد آسیب می‌کند. تحت فشار قرار دادن و محکم بستن مو نیز می‌تواند ریشه‌ مو را تحت تاثیر قرار داده و سبب ریزش آن شود.

استفاده از شامپوها و سرم‌های ناسازگار با مو :

یکی دیگر از دلایل عمده‌ ریزش مو، انتخاب اشتباه در زمینه‌ خرید شامپو مناسب و سرم‌های تقویت کننده مو است. هرچند شوینده‌ها و سرم‌های مناسب موجب تقویت موهای شما می‌شوند، اما اشتباه در انتخاب آنها می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. بنابراین هنگام خرید این مواد بهداشتی، دقت لازم را بعمل آورید و در صورت لزوم از مشاوران و متخصصان مربوطه کمک بگیرید. شامپو ضد ریزش مو  محصولات تخصصی دیگر مانند ماسک و سرم مو، باید دارای مواد موثره گیاهی و مواد افزوده برای جلوگیری و درمان ریزش مو باشند.

 

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

راهکارهایی برای متوقف کردن ریزش مو

 

تمیز نگه‌داشتن پوست‌سر و موها

پوست سر و موهای کثیف شما می‌توانند احتمال ریزش مو را افزایش دهند. این عوامل، حتی اگر دلیل اصلی ریزش موی شما نباشند، قطعا ریزش مو را وخیم‌تر می‌کنند. بنابراین اگر دچار ریزش مو هستید، برای درمان هرچه سریعتر ریزش موهای‌ خود حتما اقدامات بهداشتی را انجام دهید :

  • حوله‌ها و رویه بالش خود را به طور منظم بشویید.
  • موهای خود را به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار ندهید
  • برس یا شانه‌‌ی خود را هر روز شستشو دهید.
  • مراقب میزان تعریق پوست سر خود باشید.

مراقبت صحیح از مو

  • موهای مرطوب خود را هرگز شانه نکنید و ابتدا اجازه دهید در معرض هوا تا حدی خشک شوند.
  • از مالش موهای خیس خود با یک حوله خشک جدا اجتناب کنید و فقط نم آن را با یک تیشرت بگیرید.
  • برای جلوگیری از خشک، شکننده شدن و یا آسیب رسیدن به موهایتان از رنگ کردن و یا فرم دادن موها در حالت خشک اجتناب کنید.
  • شکنندگی موهای خود را با استراحت شبانه بر روی یک روبالشی ابریشمی کاهش دهید
  • قبل از خواب، موهای خود را به آرامی ببندید و یا از کلاه خواب استفاده کنید

 

پرهیز از استفاده طولانی مدت حالت‌دهنده‌های شیمیایی

استفاده‌ی طولانی مدت از حالت‌دهنده‌های شیمیایی یکی از عمده‌ترین دلایل ریزش مو است. اگر به مدت طولانی از این دست مواد حالت‌دهنده مثل ژل و تافت مو و… استفاده می‌کنید، مصرف خود را متوقف کنید.

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

ماساژ پوست‌سر با روغن‌های گیاهی

به طور کلی ماساژ پوست باعث به گردش افتادن خون در زیر پوست و انتقال جریان خون به فولیکول های مو و تقویت آنها می‌شود. برای کاهش ریزش مو و تقویت ریشه آن، می‌توانید به مدت چند دقیقه به آرامی پوست سر خود را با چند قطره روغن اسطوخودوس، سیاه دانه، رزماری، آویشن، نعناع یا چوب سدر، به صورت مخلوط با روغن بادام، نارگیل، جوجوبا، تخم انگور یا روغن کنجد ماساژ دهید. و بعد از 20 دقیقه سپس آن را بشویید. این کار را هفته‌ای دوبار تا توقف ریزش موی خود انجام دهید.

استفاده از شامپوها و سرم‌های تقویت کننده

یکی از موثرترین راه‌حل‌های ممکن برای توقف ریزش مو، استفاده از شامپو ضد ریزش مو و سرم تقویت‌کننده‌ مناسب و سازگار با موهای شماست. که معمولا بعد از چند هفته استفاده از آنها می‌توانید تاثیر شگفت‌انگیزشان را مشاهده کنید. این نوع شامپوها دارای فرمولاسیون اختصاصی برای جلوگیری از ریزش هستند.

چگونه ریزش مو را متوقف کنیم؟

مویی که فاقد روغن طبیعی باشد معمولا خشک، شکننده و آسیب پذیر می‌شود؛ بنابراین اگر موهای شما در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، دقت داشته باشید که علاوه بر انتخاب شامپو ضد ریزش فاقد سولفات، مدلی را انتخاب کنید که دارای pH خنثی باشد. همچنین می‌توانید از سرم‌ مو تقویت‌کننده مناسب نیز برای تاثیر بیشتر و تقویت ساقه موی خود کمک بگیرید.

تغییر سبک زندگی

رژِیم غذایی به شکل ویژه‌ای بر سلامت پوست‌سر و موهای شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید غذاهای حاوی پروتئین و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. خوردن گوشت، ماهی، سویا و سایر پروتئین‌ها می‌تواند به جلوگیری از ریزش موی شما کمک کند. این دست از مواد غذایی پروتئین‌دار، حاوی ویتامین B-12 و اسیدهای چرب امگا-3 هستند که در توقف ریزش موی شما بسیار موثرند.

علاوه براین، داشتن یک رژیم غذایی متعادل که دربردارنده بسیاری از انواع سبزیجات باشد، می تواند به شما کمک کند تا مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های مورد نیاز خود را که برای رشد و سالم نگه داشتن موهای شما ضروری هستند، از طریق غذا جذب نمایید. بسیاری از سبزیجات، شامل روی، بیوتین، آهن، سلنیوم، ویتامین C، ویتامین A و یا ویتامین E می باشند و همه‌ این عناصر به داشتن موهایی سالم کمک می کنند و از ریزش موهای شما جلوگیری خواهند کرد.

مطالب مشابه را ببینید!