مجله تاپ‌ناز‌

اصول مهم برای اتو زدن برای انواع پارچه

در این مطلب با اصول مهم اتو زدن انواع پارچه های مختلف اشنا می شوید و نکات مهمی در مورد اتو کردن را به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از آنها و بدون نگرانی می توانید لباس های خود را اتو کنید. با خواندن راهنمای اتو کردن پارچه های مختلف شما می توانید بدون اینکه به لباس های هیچ نوع آسیبی وارد کنید باعث مرتب بودن و شیک شدن آنها شوید. در ادامه با روش های صحیح اتو کشیدن لباس با پارچه های متفاوت آشنا می شوید.

 

اصول اتو زدن پارچه های مختلف

هر نوع پارچه ای با توجه به جنس خاصی که دارد و زرش اتو کشیدن آنها هم متفاوت است. قبل از اینکه لباس های خود را اتو کنید بهتر است که بعضی از کارها را انجام دهید که عبارت هستند از:

  • آماده کردن میز اتو
  • جدا کردن لباس های مختلف
  • آماده کردن اتو
  • آماده کردن یک پارچه سفید تمیز

پارچه پنبه ای

این نوع از پارچه ها را باید با استفاده از اتوی دستی اتو کنید. این نوع اتوها دمای کمی دارند و می توانند بدون آسیب رساندن به پارچه، آن را صاف کنند. برای اتو کشیدن بهتر می توانید از پارچه ای تمیز استفاده کنید و آن را روی لباس قرار دهید و لباس را اتو کنید. اگر پارچه برای صاف شدن نیاز به بخار و یا آب داشت می توانید از بخار و یا آب پاش اتو استفاده کنید.

لباس های نایلونی

چنانچه جنس لباس شما نایلونی است باید سعی کنید به کل از اتو استفاده نکنید و اگر نیاز به این کار بود باید از اتو با حرارت کم و بدون بخار آب استفاده کنید.

اتو

پارچه های ساتن

برای اتو کردن پارچه های ساتن از مترین درجه اتو استفاده کنید. اگر مایل هستید این کار را بدون آسیب دیدن پارچه انجام دهید بهتر است که یک پارچه از جنس تترون روی آن بیندازید و در نتیجه حرارت را بالا ببرید و سریع آن را اتو کنید.

پارچه اکریلیک

این پارچه هم بسیار حساس است و باید آن را با حرارت ملایم استفاده کنید. این پارچه ها را باید از داخل اتو کنید و سعی کنید که از یک اسپری آب هم کمک بگیرید.

پارچه لنین

پارچه های لنینی خیلی حساس هستند و شما می توانید با استفاده از پشت و رو کردن آنها خیلی راحت و بدون هیچ دردسری آنها را اتو کنید.

لباس های ابریشمی

لباس های از جنس ابریشم پس از شستشو کمی نم دار می شوند و در این الت باید اتو شوند. این لباس ها قبل از اتو کشیدن برعکس کنید. این کار باعث می شود که از آسیب دیدن آن پیشگیری شود.

لباس های ریون

اگر پس از شستشو این لباس ها را خوب و مرتب روی بند پهن نمایید نیازی به اتو کردن پیدا نمی کنند ولی با این حال اگر نیاز به اتو داشتند می توانید از پارچه محافظ استفاده کرده و لباس های ریون را به خوبی اتو کنید. نکته بسیار مهمی که درباره اتو کشی این لباس ها لازم است تا آن ها را بدانید این است که نباید در حین اتو کشیدن لباس ها را بکشید زیرا باعث گشاد شدن و بد شکل شدن آن ها خواهد شد.

پارچه کتان

بهتر است که این نوع پارچه ها را وقتی که نم دار هستند اتو کنید. پارچه های کتان بیشتر دچار چین و چروک می شوند و برای پیشگیری از این کار بهتر است که آن را روی چوب لباسی بزنید و در حمام آویزان کنید تا بیشتر چروک نشود و به صورت طبیعی صاف گردد.

پارچه های پشمی

لباس های پشمی را باید با درجه کم اتو کنید. بهتر است که قبل از اتو کشیدن این لباس ها را برعکس کنید و آنها را کمی نم دار کنید تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود. اگر می خواهید که از آسیب های زیاد پیشگیری کنید باید قبال از اتو کشیدن پارچه ساده را روی آنها قرار دهید.

پارچه پلی استر

این نوع از پارچه ها را باید وقتی که کمی نم دارند اتو کنید. اگر لباس های خشک را می خواهید اتو کنید باید از اسپری آب استفاده کنید. باید سعی کنید برای این لباس ها هم از حرارت کم اتو استفاده کنید. از بخار اتو برای پارچه های پلی استر استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن پارچه های پلی استر می شود.

پارچه مخمل

این نوع از پارچه ها بسیار حساس هستند و برای اتو کشی آنها باید تنها از بخار آب استفاده کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید باید سعی کنید که اتو کشیدن این لباس ها را به خشک شویی بسپارید که دچار آسیب نشوند.

پارچه های کشمیر

این نوع از پارچه را نباید در منزل اتو کرد و باید حتما به خشک شویی برد زیرا شما روش درست اتو کشیدن این لباس ها را شاید ندایند و کوچکترین اشتباهی موجب ایجاد مشکلات زیاد می شود.

پارچه های توری

اتو زدن پارچه های مختلف مشکلات خاص دارد و ما باید روش درست انجام دادن این کار را بدانید در غیر این صورت ممکن است که آسیب های زیادی به آنها وارد کنید و دیگر نتوانید از آنها استفاده کنید. پارچه های توری ظریف هستند و برای صاف شدن نیاز به حرارت زیاد ندارند. می توانید برای اتو کشیدن این پارچه ها از دمای کم اتو استفاده کنید و بهتر است از محافظ برای این کار بهره بگیرید.

نکات بسیار مهم اتو کشیدن

اگر این نکات را به خاطر داشته باشید می توانید لباس های خود را بدون آسیب دیدگی اتو کنید. نکات مهم اتو کشیدن به شما کمک می کند تا به راحتی و بدون خطر سوختگی اتو و خراب شدن آن ها را مرتب کنید و از تمیز بودن آن ها لذت ببرید.

  • لباس هایی که از جنس استات، ریون، ابریشم و پشم می باشند را باید با کم ترین درجه حرارت اتو کنید.
  • لباس های نخی، پنبه ای و پلی استر را باید با دمای متوسط اتو کنید و بهتر است پارچه های مختلف را تنها با اتو دستی که درجه حرارت آن ها دامنه بیش تری دارد اتو کنید.
  • قبل از اتو کشیدن بهتر است یک اسپری آب در کنار خود بگذارید و زمانی که لباس ها خیلی خشک بودن برای نم دار کردنشان از آن استفاده کنید.
  • لباس هایی که دارای بافت درشت می باشند را باید از طرف چپ آن ها اتو کنید.
  • سعی کنید همه لباس ها را قبل از اتو کردن برعکس کنید.
  • برای اتو کردن لباس های پشمی حتما از یک پارچه محافظ استفاده کنید.
  • لباس هایی که دارای طرح چاپی می باشند باید به صور غیر مستقیم اتو شوند در غیر این صورت طرح چاپی آسیب می بیند.

مطالب مشابه را ببینید!