مجله تاپ‌ناز‌

تکنیک های افزایش کاریزما + نکات کلیدی برای کاریزماتیک بودن فرد

داشتن کاریزما می تواند تاثیر بسزای بر دیگران بگذارد. ولی ممکن است که هر شخصی دارای کاریزمای لازم نباشد و به همین جهت باید تکنیک هایی برای افزایش آن را یاد بگیرد. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

امروزه یکی از اصطلاحاتی که زیاد شنیده می شود، کاریزما است. با داشتن کمی کاریزما می توان یک مدیر، سیاستمدار یا مربی کارآمدی بود. کاریزما عامل موفقیت در رهبری است. برای یادگیری و دانستن روش های افزایش کاریزما در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

روش های افزایش دادن کاریزما

کاریزما یکی از فاکتورها و در حقیقت عاملی ناشناخته برای موفقیت در رهبری است و با داشتن مقداری کاریزما می توان یک پدر و مادر، مدیر، معلم، مربی و یا سیاستمدار کارآمد بود. در قدیم هم رهبران و شخصیت های موفق کاریزماتیک داشتند. این رهبرانی زمانی پدیدار می شدند که جامعه برای مقابله با جنگ و یا هر حادثه ای به اتحاد سریع کردم نیاز داشت.

فرد کاریزماتیک قدرت متحد نمودن اعضای زیادی را داشت و قادر بود که مردم را برای موفقیت گروه به از خودگذشتگی و ایثار تشویق نماید.نلسون ماندلا، چرچیل و … نمونه ای از این افراد می باشند. اگر بتوان روی هر فردی که مخاطب می باشد، تاثیر مثبت و با دوام داشت به این شبیه است که دنیا را در تسخیر خود دارید. بعضی از افراد ذاتا جذاب می باشند ولی بعضی دیگرباید جذابیت های خود را پیدا کنند.

چنانچه به کاریزما علاقه دارید و مایل هستید این قدرت را در خود افزایش بدهید با ما همراه باشید تا روش های انجام این کار را بدانید. این روش ها به شما کمک می کند تا مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران و کسب محبوبیت را یاد بگیرید تا در هر جنبه ای چه درسی، تجاری، اجتماعی و … موثر واقع شود.

افزایش کاریزما با تمرین به دست می آید و آن قدرها هم فاکتور ناشناخته ای نیست. فقط کافی است که روش ها و ریزه کاری های آن را بدانید. همان گونه ک اشاره شد بعضی از افراد ذاتا به صورت طبیعی کاریزماتیک می باشند و این به معنی عدم کاریزما در باقی افراد نمی باشد بلکه همه می توانند به شخصی جذاب و کاریزماتیک تبدیل شوند به شرطی که این توانایی را در وجود خود کشف کنند.

افزایش کاریزما به صورت ساده نتیجه یک سری اصول اخلاقی و رفتاری است که به مرور زمان می توان آن را یاد گرفت و بهره برداری کرد. مانند هر مهارت دیگری، کاریزماتیک و جذابیت بودن یاد گرفتنی و تمرین کردنی است. باید دقت کنید که استفاده از روش های افزایش کاریزما به این معنی نیست ه از خود دور شوید بلکه هر فردی جذابیت خود را دارد و فقط به کشف آن نیاز است.

تکنیک های افزایش کاریزما

خوانش حس افراد

یاد بگیرید که احساسات اطرافیان را بخوانید. این مهارت خیلی ساده و با تمرین ممکن است. به صورت مثال اگر در مکالمه ای طرف مقابل شما به سوالات شما جواب کوتاه می دهد به این معنی است که فرد حوصله مکالمه کردن را ندارد و می خواهد مکالمه را قطع نماید.

زرنگ باشید

فرد کاریزماتیک نسبت به عموم افراد استرس کمتری دارد و جذاب تر است. این به منظور جذابیت شخصیتی می باشد و نه فیزیکی. به عبارتی فرد کاریزماتیک با زرنگی می داند که چه موقعی بخندد و طوری می خندد که جلوه خوبی از خود به جا بگذارد و به اصطلاح جذبه خاصی از خود نشان می دهد. همان گونه که پیشتر ذکر کردیم، افزایش کاریزما نیاز به تمرین دارد. بیشتر افرادی که خصوصیات رهبری را دارند، کاریزماتیک می باشند. از یادگیری فراری نیستند و تاثیرگذاری زیادی به دیگران دارند.

عدم مقایسه خود با دیگران

هیچ موقع خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و از آنها تقلید نکنید. بلکه افراد موفق را سر لوحه و الگوی زندگی خود قرار بدهید و از آنها الگوبرداری کنید تا با این روش باعث افزایش کاریزما شوید.

تقویت زبان بدن

یکی دیگر از روش های افزایش کاریزما این می باشد که زبان بدن را تقویت کنید. هر جا که صحبت از جذبه و کاریزما باشد، عبارت زبان بدن هم در ادامه می آید. اثبات شده است که استفاده از زبان بدن، میزان اعتماد به نفس را بسیار افزایش می دهد. زبان بدن، زبان بین المللی است. افراد می توانند به صورت ناخودآگاه حرکات بدن و صورت شما را برای خود ترجمه کنند.

اگر به خود اطمینان دارید و فرم ایستادن شما القا می کند که از ته دل، مثبت اندیش و حوشحال هستید، این به صورت کاریزما به افراد نشان داده می شود. توصیه می شود به صورت خبردار بایستید و چانه بالا باشد. پاها را به عرض شانه باز کنید و دست ها را روی شلوار قرار دهید. چند ثانیه ای به آسمان نگاه کنید و سپس سخنرانی را شروع کنید.

از لحاظ علمی ثابت شده است که این حالت، باعث افزایش اعتماد به نفس می شود و اعتماد به نفس هم بخش اصلی کاریزما است. افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند همیشه مورد تحسین افراد دیگری هستند که خودشان در این مورد ضعف دارند. از این رو به خاطر بسپارید که بدن از ذهن پیروی می کند و حرکت بدن ناخودآگاه می باشد. به عبارتی این که بدانید چه حسی دارید، می توانید حالت صورت و زبان بدن را تغییر دهید.

با قدرت نه بگویید

تمام افراد در طول زندگی خود با این مورد زیاد روبرو می شوند و این که قدرت انجام آن را داشته باشند مهم است. همیشه از شما درخواست هایی می شود که ممکن است توان انجام یا حوصله اجرای آن را نداشته باشید از این رو به جای این که خود را در نگرانی قبول مسئولیتی قرار دهید که توان انجامش را ندارید به قدرت و به سادگی بگویید نه. نه گفتن هم کاریزما و جذابیت شما را بالا می برد هم شما را فردی با برنامه و مشغول قلمداد می کند.

مثبت اندیش باشید

همیشه افرادی که زاویه دید مثبت دارن جذاب تر و کاریزما تر هستند، زیرا معمولا لبخند می زنند و روی موضوعات بی اهمیت خود را خسته نمی کنند. به این ترتیب با این روش هم می توانید کاریزما را بیشتر کنید.

برقراری ارتباط چشمی

مخاطب شما وقتی اعتماد به نفس شما را در می یابد که با او ارتباط چشمی برقرار کنید ولی به صورت درست نه اشتباه، یعنی زل نزنید. اگر این کار در ابتدا برای شما سخت است باید سعی کنید به ناحیه میان دو چشم خیره شوید. در این حالت به نظر می رسد که به چشم های طرف مقابل نگاه می کنید. این تکنیک کوچک را امتحان کنید تا از معذب بودن رهایی پیدا کنید.

عدم منفی گویی

روش دیگر برای افزایش پیدا کردن کاریزما این می باشد که از به کار بردن عبارات و جملات منفی در مکالمه پرهیز کنید. باید تلاش کنید که این رفتار در خود را نهادینه کنید. هر روز تمرین کنید که در مورد موضوعات مختلف گله و شکایت نکنید. همیشه مسیر گفتگوی مثبتی داشته باشید. حتی اگر مخاطب شما حرف های منفی می زند. شما فقط مثبت اندیش باشید و صحبت های دلگرم کننده بزنید.

با این کار افراد با یادآوری شما همیشه حس خوبی پیدا می کنند و به نوعی مثبت اندیشی و عدم منفی گویی، سوق پیدا می کنند. از شما خاطره خوب و مثبتی در ذهن فرد ایجاد می شود.

قدرت کلمات را فراموش نکنید

با صمیمیت از افراد تعریف کنید. این کار به مهارت و شناخت زیادی نیازمند است. اکثرا به جزییات توجه نمی کنند و فرصت تعریف از دیگران را از دست می دهند. با تعریف از دیگران و تحسین خصوصیات اخلاقی مثبت آنها هم حس خوبی در افراد القا می کنید و هم آنها نگاه امیدوارانه تری پیدا می کنند. به این ترتیب فراموش نکردن قدرت کلمات می توانید بر افراد تاثیر مثبت بگذارید و یک روش خوب برای افزایش کاریزما است.

اصلاح میمیک صورت

به جای داشتن یک چهره بی حس و حال سعی کنید احساسات خود را با فرم چهره خود نشان دهید. به این صورت که لبخند بزنید و بسته به موضوع، ابروهای خود را بالا ببرید و عضله های صورت را ریلکس کنید.

همواره تمیز و مرتب بودن

رسیدگی به اوضاع فیزیکی و همیشه مرتب بودن می تواند باعث جذابیت و افزایش کاریزماتیک شما شود. برای این کار همیشه مدل موی مناسب داشته باشید و لباس هایی را به تن کنید که حس اعتماد به نفس را تقویت می کنند. حمام کردن و خوشبو بودن را فراموش نکنید. ورزش و تناسب اندام هم بسیار مهم است.

اصلاح فرم ایستادن

یکی از روش های ساده کاریزماتیک بودن، این است که راه رفتن درستی داشته باشید ، صحیح بایستید و بنشینید  و به صورت کلی حرکات بدنی استانداردی داشته باشید. خمیده راه نروید و سعی کنید نوع راه رفتن درست شما حس بهتری در دیگران القا کند.

سوال کردن

یک راه خوب برای ارتباط برقرار کردن بهتر با افراد این است که از آن ها سوال کنید با چه چیزی مجذوب می شوند، چه چیز سبب خوشحالی آن هاست. اگر پاسخ ندادند دوباره سوال کنید به این صورت که چه نکته ای سبب شده تا فلان موضوع شما را مجذوب نماید، یا علاقه شما به این کار به چه خاطر است؟

با سوالاتی این چنینی صرفا حس خوبی در آن ها ایجاد می کنید. در حقیقت می خواهید با این کار فرد درباره چیزهایی که دوست دارد حرف بزند و حال خوبی پیدا کند.

شنونده خوبی بودن

سعی کنید شنونده فعال و خوبی باشید. به حرف های مخاطب خود خوب گوش سپرده و واکنش داشته باشید. سر خود را تکان داده و سرگرم موضوع مورد بحث شوید.

به خاطر سپردن اسامی دیگران

این روش ساده و کوچک به شدت در افزایش کاریزما موثر است. به خاطر سپردن اسم دیگران، راهکاری عالی برای انتقال انرژی مثبت بوده و آن ها به طور ناخواسته حس بهتری نسبت به شما پیدا می کنند.

اگر قادر به حفظ سریع اسم فردی باشید و در صحبت کردن آن را تکرار کنید گویی زیرپوستی از او تعریف کرده اید. تاثیر این کار بیش از این است که بخواهید با حرف و متن های سنگین خود را القا کنید. افراد خوشحال می شوند وقتی فرد غریبه ای چندبار اسمش را تکرار می کند زیرا حس خاص بودن ایجاد می شود.

به موقع شوخی کردن

بخش مهمی از کاریزماتیک بودن به این برمی گردد که شوخ طبعی شما به موقع باشد. حتما بدانید که چه زمانی برای شوخی یا جوک گفتن مناسب است، از این رو در شوخی کردن اعتدال داشته باشید.

استفاده کردن از دست ها

استفاده از حالات درست دست ها زمان صحیت کردن به شدت شما را کاریزماتیک نشان می دهد. توجه کنید که چه موقع دست ها را به کار بگیرید و حالت های خود را به طرف مقابل بروز دهید. البته در این کار زیاده روی نکنید زیرا نتیجه برعکس دارد.

استفاده از مثال و داستان

در گفتگوهای خود از داستان ها و مثال ها استفاده کنید. این کار سبب می شود بهتر در خاطر مخاطب باشید.

استفاده از استعاره

استعاره نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. به طور مثال ما رقیبان خود را به زانو درآورده ایم. یا باید مسیر خود را عوض کنیم.

اهمیت دادن به تماس فیزیکی

افراد کاریزماتیک با افراد دیگر در این نکته تفاوت دارند که می دانند چه زمانی تماس فیزیکی را به کار گیرند تا تاثیر زیادی داشته باشد. به طور مثال اگر یکی از دوستان نگران است یا گریه می کند او را در آغوش گرفته و با او همدردی می کند تا حس مثبتی در او ایجاد کنید.

اخلاقیات را فراموش نکنید.

سعی کنید در ارتباطات خود جنبه اخلاقی را رعایت کرده و مثلا بگویید این کار درست است. به این ترتیب نشان می دهید که رهبری درستکار و صادق هستید.

احساسات جمعی را در نظر گرفتن

با بیان این عبارت مثلا قوی تر می شویم. به مخاطب نشان می دهید که به رفاه آن ها اهمیت می دهید و نگران آن ها هستید تا خودتان.

نظر بدهید.

در مکالمات سعی کنید علاوه بر این که شنونده خوبی هستید، برخی مواقع نظر خود را بیان کنید. از بیان نظر خود اجتناب نکنید. این نشانگر آن است که دارای اعتماد به نفس بالایی هستید.

جمع کردن کل حواس

نخستین موضوعی که با حضور در هر جمعی باید رعایت کنید، این است که حواس خود را جمع کنید. به عبارتی شش دانگ حواس خود را به کار بگیرید و گوش به زنگ باشید. اگر مکالمه به شکل یک به یک است باید این حس به طرف مقابل القا شود که فقط شما دو نفر در اتاق هستید.

یا اگر در جمعی قرار دارید باید حس مهم بودن را به گوینده آن جمع منتقل کنید. اگر خودتان گوینده جمع هستید باید حواس خود را به همه افرادی که روبروی شما هستند، اختصاص دهید. چشم به چشم آن ها دوخته و طوری مخاطب خود را نگاه کنید که اگر ضرورت بود مشخصات صورتش را برای پلیس تشریح نمایید. با این شیوه می توان به جای تاثیر روی دو یا سه نفر ، جمعی را میخکوب نمود.

مطالب مشابه را ببینید!