مجله تاپ‌ناز‌

تکنیک های سخنوری + روش های مهم برای داشتن مهارت کلامی برای سخنرانی

تکنیک های سخنوری یکی از مهمترین مهارت ها برای برقراری ارتباط است و برای داشتن این مهارت باید آمادگی کافی در حیات سخنرانی را حفظ نمایید ولی این آمادگی شامل چه گزینه هایی است؟ آمادگی و تسلط بر روی موضوع، مهارت برقراری ارتباط چشمی و حفظ حرکات بدنی این اصول در یک سخنرانی بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

سخنوری یکی از مهارت ها و فنون برقراری ارتباط می باشد. این فن در موقعیت های مختلف کارایی دارد و در محیط شغلی هم می توانید موانع زیادی را از پیش روی شما بردارد. این فن دارای اصول و قواعدی است که با رعایت کردن آن می توانید به این مهارت دست پیدا کنید. شاید بهتر است که بدانید یکی از رازهای موفقیت افراد برخورداری از مهارت سخنوری است که این مهارت اصول زیادی دارد و در مقالات زیادی به آن اشاره شده است. خیلی از مدیران در کسب و کار خود از این شیوه برای برقراری مهارت های ارتباطی استفاده می کنند. از مهمترین تکنیک های سخنوری برای برقاری ارتباط اهمیت دادن به نفوذ روی دیگران است شما با تاثیرگذاری روی دیگران می توانید به اهداف خود به صورت موثرتری برسید. باید توجه داشته باشید که اگر قصد دارید مهارت ارتباطی موثر داشته باشید باید به میزان کافی روی اهداف و مقاصد خود تمرکز نمایید تا بتوانید به شیوه ای موثر آن را به دیگران منتقل کنید. این امر فاکتورهای مهمی دارد که شامل موارد زیر است.

تکنیک های سخنوری

مهارت سخنوری در زندگی افراد بسیار اهمیت دارد. فن بیان میزان توانایی شما برای برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهد. این فن به شما کمک می کند تا دیگران را برای فکر کردن به افکار خودتان متقاعد نمایید. با توجه به اینکه همه ما در زندگی تجربه حضور در جمع را داریم می توانیم از تجربیات تلخ و شیرین خود برای استفاده از این مهارت استفاده کنیم. در به دست آوردن این مهارت عوامل متعددی موثر می باشند و نقش خواهند داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

اضطراب خود را کنترل کنید:

اضطراب نقش زیادی در ارتباط های شما و انجام سخنرانی ها دارد و باید سعی کنید که از خود اضطراب و استرس را دور نگه دارید. باید ریشه این ترس و اضطراب را بشناسید و شاید بهتر باشد بدانید که ریشه این اضطراب در خیلی از افراد به دلیل حضور در جمع است. ولی چگونه می توان این امر را کنترل کرد؟ جمع را مانند دوستان خود بدانید و سعی کنید که اعتماد به نفس خود را در جمع بیشتر کنید.

تکنیک های سخنوری

حرکات بدن:

حرکات بدن نقش مهمی در برقراری ارتباط و فن بیان دارند و طرز ایستادن شما، طرز قرار دادن دست ها، ارتباط چشمی، حالت چهره و … از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ارتباط شما با دیگران است که نقش عمده ای هم دارد. ارتباط چشمی به دیگران اعتماد و محبت می دهد و باعث می شود تا دیگران برای برقراری ارتباط با شما اعتماد کنند. نحوه ایستادن و حرکات بدن شما هم بسیار مهم است و در موقع سخنرانی باید قاطع و محکم بایستید و حواس خود را به شنوندگان بدهید و آهسته و دقیق باشید تا از اطراف خود غافل نشوید.

 

 

آمادگی داشته باشید:

یکی از اساسی ترین تکنیک های سخنوری در جلسات سخنرانی، آمادگی داشتن در مورد موضوعی است که می خواهید رد مورد آن صحبت کنید و باید از قبل اطلاعات و آگاهی کامل داشته باشید تا اگر در حین سخنرانی از شما سوال شد، بتوانید به سوالات پاسخ درستی دهید به این شکل می توانید سخنرانی دقیق و گیرایی داشته باشید. آمادگی ضرورتی مهم است که در بخش های مختلف می گنجد و شما باید بتوانید آمادگی جسمانی و روانی کافی داشته باشید و صبح با انرژی و نشاط بیدار شوید بهتر است که تمرین های تنفسی خود را شروع کنید و آمادگی خود را برای سخنرانی حفظ نمایید.

شمرده صحبت کردن:

یکی از اصول فن بیان شمرده حرف زدن در جمع است که این کار اعتماد به نفس شما را نشان می دهد و اگر شما استرس داشته باشید با شمرده حرف زدن می توانید پیام خود را به شکلی موثر منتفل کنید. سعی کنید وضوح کافی در بیان کلمات را داشته باشید. باید تمام کلمات را خوب ادا کنید و از بیان عبارات منفی خودداری نمایید. شمرده حرف زدن باعث می شود که فهم شنونده از صحبت های شما بیشتر شود. می توانید صحبت خود را به شکلی صریح بیان کنید. افزایش مهارت بیان با چند تکنیک ممکن است، که یکی از مهمترین آنها شمرده صحبت کردن است.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید:

در صحبت کردن اعتماد به نفس خود را باید حفظ نمایید. این امر در سخنرانی بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد نمی توانند موقع صحبت کردن در جمع اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و همین امر می تواند به سخنرانی شما لطمه وارد کند و ممکن است در صورتی که سوال از شما پرسیده شود به دلیل نداشتن اعتماد به نفس دچار تعلل گردید. حرف هایی که می زنید را از درون خود پیدا کنید. حرف های واقعی و حقیقی را به مخاطبان بگویید تا بپذیرند و شما را باور کنند. افزایش اعتماد به نفس می تواند باعث تقویت فن بیان شود و توصیه می کنیم که به کلاس های مشاوره بروید و یا کتاب ها و مقالات مرتبط را بخوانید.

 

 

شوخ طبع باشید:

یکی دیگر از اصولی که باید در برقراری ارتباط های خود به آن توجه داشته باشید شوخ طبعی است اما بان به معنی بزله گویی نیست برخی از افراد در جمع های کاری و یا محیط های اجتماعی شوخی های خارج از چارچوب و عرف دارند که نه تنها موجب جذب مخاطبان نمی شود بلکه می تواند حساسیت های زیادی نسبت به آن ها ایجاد کند. شما نباید نقش کمدین داشته باشید بلکه تنها باید فضایی آرام و صمیمی برای اطرافیان خود ایجاد کنید و سخنرانی خود را به این شکل از حالت خشک و بی روح بودن درآورید.

 

مطالب مشابه را ببینید!