مجله تاپ‌ناز‌

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و روش های انجام این عمل

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی روشی است که با کمک آن می توان سایز و حالت گوش ها را تغییر داد. نتایج این عمل جراحی به گونه ای است که گوش تا حد بسیار زیادی تغییر می کند. در واقع می توان گفت این جراحی در افزایش اعتماد به نفس بسیار تأثیرگذار است؛ چرا که بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن گوش های بزرگ از سطح اعتماد به نفس بسیار پایینی برخوردار بوده و در تمامی حالات سعی می کنند که گوش های خود را با مو یا کلاه بپوشانند. چنانچه گوش ها بیرون زده و یا برجسته باشند، می توان با بخیه زدن غضروف لاله گوش را صاف و نزدیک تر به سر کرد.

یا حتی اگر یکی از گوش ها در مقایسه با دیگری کمی بالاتر قرار گرفته باشد نیز می توان آن را به کمک جراحی زیبایی با گوش دیگر متقارن کرد. به طور کل گوش هایی که دچار اشکالاتی هستند، می توان آن ها را به کمک اتوپلاستی به اندازه ای مناسب تبدیل کرد و تمامی ایرادات آن ها را برطرف نمود. به طور معمول درمان درد گوش ناشی از جراحی گوش برجسته با مصرف قرص های مسکن قابل کنترل می باشد.

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی چیست؟

اتوپلاستی یک نوع جراحی زیبایی محسوب می شود که به کمک آن می توان در اندازه گوش تغییراتی اعمال کرد. اما بهتر است پیش از پرداختن به این نوع عمل جراحی با مفاهیم مهمی آشنا شویم:

چنانچه زاویه بین لاله گوش و پسِ سر از ۲۵ درجه بیشتر باشد و یا برخی از چین های موجود روی لاله گوش به درستی تشکیل نشده باشند، نمای ظاهری گوش های فرد از لحاظ زیبایی دچار عدم تناسب شده و سبب کاهش سطح اعتماد به نفس او می شود.

البته لازم است بدانید که لاله گوش چندان در شنوایی فرد تأثیرگذار نیست و حتی اگر ظاهر آن مناسب نباشد، هیچ گونه اختلالی در سیستم شنوایی فرد ایجاد نمی شود. بنابراین می توان گفت که جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی  تنها جنبه زیبایی داشته و برای اشخاصی که مشکلی با بیرون زدگی یا برجستگی گوش های خود ندارند ضروری نبوده و توصیه نمی شود.

شیوه مرسوم عمل جراحی گوش شامل بخیه زدن غضروف گوش های برجسته و بیرون زده و در نتیجه جمع شدن آن ها به طرف سرِ فرد است. این امر سبب می شود تا فرد احساس داشتن ظاهری زیبا و طبیعی را تجربه کند و در کل اعتماد به نفس او بالاتر رود. اتوپلاستی روشی است که به برطرف کردن اختلالات گوش که ناشی از آسیب های وارده یا مادرزادی می باشند، کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه مقاله با برخی از اختلالات مادرزادی گوش که می توان آن ها با کمک جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی ترمیمی رفع کرد، آشنا خواهیم شد.

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و روش های انجام این عمل

ضرورت انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی

برخی از افراد ممکن است فکر کنند که گوش هایشان بیش از اندازه برجسته بوده و بابت این موضوع احساس خجالت و ناراحتی روانی کنند. لازم به ذکر است که برخی از تحقیقات منابع معتبر این موضوع را خاطر نشان کرده اند که داشتن گوش های بزرگ و برجسته می تواند سبب کاهش اعتماد به نفس، انزوا و خجالت شود؛ از این رو برخی افراد به منظور ایجاد احساس بهتر در خود جراحی زیبایی گوش را انجام می دهند. ناگفته نماند که این جراحی بسیار معروف است؛ به طوری که برخی از والدین پیش از شروع دوران مدرسه فرزندان خود، جراحی اتوپلاستی را روی آن ها انجام می دهند.

و اما می رسیم به توضیح اصطلاح اتوپلاستی یا همان جراحی گوش برجسته. منظور از این اصطلاح، مجموعه ای از جراحی های زیبایی می باشد که هدف تمامی آن ها بهبود شکل ظاهری، فرم و زیبایی گوش های نامتقارن و دارای ایراد است.

ممکن است که گوش ها در اثر عوامل مختلف دچار مشکلات و ایراداتی شوند. هر کدام از این مشکلات، از طریق شیوه های مختلفی قابل اصلاح و درمان می باشند. جراحی هایی مثل کوچک کردن نرمه گوش، کوچک کردن لاله گوش، درمان شکستگی گوش، کاشت پروتز یا غضروف در افرادی که بخشی از گوش خود را در اثر اتفاقات مختلف از دست داده اند و همچنین اصلاح برجستگی گوش از جمله روش های درمانی اتوپلاستی محسوب می شوند. لازم به ذکر است که تمامی شیوه های مذکور جزو جراحی زیبایی گوش دسته بندی شده و تحت عنوان اتوپلاستی شناخته می شوند.

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و روش های انجام این عمل

چه کسانی برای جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی مناسب هستند؟

عمل جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی یک شیوه کاملاً منحصر به فرد بوده که از طریق مشاوره با جراح زیبایی خود می توانید بهترین نتیجه را از آن دریافت نمائید. در واقع جراحان زیبایی گوش قادر هستند که با تکیه بر تجربه و دانش پزشکی خود بهترین روش جراحی را برای شما یا فرزندتان انتخاب کنند. در ادامه با مواردی آشنا خواهیم شد که وجود آن ها برای انجام جراحی زیبایی مذکور برای کودکان و افراد بالغ ضروری است:

  • کودک باید از سلامت کامل برخوردار باشد و مبتلا به هیچ گونه عفونت های مزمن درمان نشده گوش نباشد و در صورت وجود عفونت گوش، به طور کامل درمان شده باشد.
  • به طور معمول این نوع جراحی زیبایی برای کودکانی انجام می شود که ۵ سال یا بیشتر سن داشته باشند. در واقع علت محدودیت سنی این است که غضروف گوش کودک برای اصلاح در سن ۵ سالگی و بیشتر به اندازه کافی مقاوم شده و می توان آن را جراحی نمود.
  • کودک باید بتواند با پزشک همکاری کند و از دستورات وی نیز پیروی نماید. در واقع این مورد به والدین کودک نیز بستگی دارد که چطور این موضوع را کنترل کنند.
  • در مورد افراد نوجوان و بالغ نیز برخورداری از سلامت کامل و عدم ابتلا به بیماری های خاص نیز مد نظر است؛ چرا که وجود بیماری های خاص می تواند در بهبودی پس از انجام عمل اختلال ایجاد نماید.
  • افراد نوجوان یا بالغی که قصد انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی را دارند، به هیچ وجه نباید سیگاری باشند.
  • توصیه می شود افرادی که واقعاً نسبت به گوش های خود احساس ناراحتی می کنند این عمل زیبایی را انجام دهند.

آشنایی با انواع اختلالات مادرزادی در گوش

گوش کاگوت

به طور معمول زمانی که فرد فاقد لاله گوش باشد، اصطلاحاً به این اختلال «گوش کاگوت» گفته می شود. البته همانطور که از عنوان این بخش از مطلب مشخص است، اگر فرد به صورت مادرزادی لاله گوش را نداشته باشد در اصطلاح پزشکی به این اختلال گوش کاگوت گفته می شود.

گوش گربه ای

همانطور که از نام این اختلال مشخص است، زمانی که فرد با گوش هایی گربه ای به دنیا بیاید اصطلاحاً به این اختلال عنوان «گوش گربه ای» داده می شود. در این نوع اختلال مادرزادی لبه های گوش به سمت جلو تا می شوند.

گوش آویزان

این نوع گوش ها به طور معمول شباهت زیادی به یک فنجان دارند؛ به این معنی که انحنای آن ها به سمت داخل می باشد. ناگفته نماند که تمامی اختلالات مادرزادی به کمک اتوپلاستی قابل تغییر و درمان است.

گوش لوله ای

معمولاً گوش هایی که به سمت جلو لوله شده اند را اصطلاحاً «گوش لوله ای» می نامند.

گوش ویلدرموت

به طور معمول افرادی که با اختلال گوش ویلدرموت متولد می شوند دارای گوش هایی هستند که انحنای بالای آن ها معکوس شده و به سمت سرِ بیمار می باشد.

بدشکلی استال گوش

در این نوع اختلال گوش فرد به طور غیر عادی تا شده و این تاشدگی باعث ایجاد یک لبه می شود.

ایجاد شکاف در لاله گوش

در اختلال مذکور در لاله گوش فرد یک تو رفتگی وجود دارد.

گوش کاسمن یا علامت سوالی

همانطور که از نام این نوع اختلال پیداست، گوش های فرد تقریباً مشابه با فرم علامت سوال می باشد. در این نوع اختلال بین لاله گوش و انحنای خارجی فاصله وجود دارد.

اختلال میکروتیا

در این نوع اختلال گوش های فرد بیش از اندازه کوچک بوده و به درستی رشد نکرده است.

اختلال ماکروتیا

این نوع اختلال برخلاف میکروتیا می باشد. در واقع در این نوع اختلال گوش های فرد بیش از اندازه بزرگ بوده که می توان با جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی اندازه آن را تغییر داد.

گوش جمع شده

در این اختلال قسمتی از گوش فاقد غضروف و پوست در بخش بیرونی پشت گوش می باشد.

گوش مخفی

در اختلال مادرزادی گوش مخفی قسمت بالایی انحنای گوش در داخل سر مخفی شده است.

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و روش های انجام این عمل

اقدامات لازم پیش از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی

چنانچه تصمیم گرفته اید که جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی را انجام دهید، می بایست پیش از انجام این کار نکاتی را رعایت کنید تا نتیجه دریافتی حاصل از جراحی زیبایی مذکور مطلوب باشد. در ادامه با اقداماتی که لازم است پیش از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی انجام دهید، آشنا خواهیم شد:

۱. در اولین گام باید تست های آزمایشگاهی یا سنجش بالینی انجام دهید و نتایج به دست آمده را در دست داشته باشید.

۲. چنانچه از داروهای خاص استفاده می کنید، توصیه می شود حتماً با پزشک در میان بگذارید تا به شما راهنمایی های لازم در رابطه با نحوه تنظیم مصرف آن ها را ارائه دهد.

۳. همانطور که پیش تر ذکر کردیم، برای انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی نباید سیگاری باشید. بنابراین اگر سیگاری هستید، توصیه می کنیم آن را ترک کنید و بعد اقدام به جراحی زیبایی مذکور نمائید.

۴. توصیه شده است که برای انجام جراحی مذکور از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های دارویی خودداری کنید؛ چرا که مصرف داروهای نامبرده می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

نحوه انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی

عمل جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی به منظور اعمال تغییرات در یک یا هر دو گوش انجام می شود. افرادی که از اندازه، شکل ظاهری و یا محل گوش خود ناراضی هستند و نسبت به آن احساس بدی دارند می توانند با عمل جراحی سرپایی مذکور ظاهر گوش های خود را تغییر دهند. از آن جایی که زیبایی ظاهری گوش یکی از ویژگی های برجسته صورت محسوب می شود، اکثر افراد بعد از انجام این عمل با داشتن ظاهری مناسب تر و زیبا تر، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهند شد.

تکنیک ها و روش های مورد استفاده در جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی به این که گوش فرد بیمار چه نوع ایرادی داشته باشد، بستگی دارد. در واقع دکتر پس از معاینه و بررسی وضعیت گوش های فرد تکنیک های مورد نیاز را انتخاب کرده و محل برش و جای بخیه ها را نیز مشخص خواهد کرد.

توسط پزشکان به چه صورت انجام می شود؟

عمل جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی برای افراد بالغ تحت بی حسی به همراه داروهای آرام بخش و برای کودکان تحت بی هوشی عمومی قابل انجام است. برای شروع جراحی اتوپلاستی، جراح مورد نظر یک برش در پشت گوش ایجاد می کند تا به غضروف گوش دسترسی پیدا کند. در مرحله بعد شکل ظاهری غضروف تغییر داده شده و پوست های اضافی آن برداشته می شود. در صورت لزوم و به تشخیص پزشک، گوش کمی به سمت سر فرد نزدیک تر شده و برش مذکور به کمک بخیه های جذبی بسته می شود. به طور معمول عمل جراحی زیبایی گوش با در نظر گرفتن وسعت عمل، بین ۱ الی ۲ ساعت انجام می پذیرد.

در روش اتوپلاستی برای گوش های بیرون زده یا برجسته تکنیک هایی به منظور نزدیک تر کردن گوش به سر فرد صورت می گیرد. روش مذکور شامل تکنیک هایی از جمله برداشتن پوست از پشت گوش و همچنین برش غضروف می باشد. در واقع این تکنیک ها به جراح کمک می کند تا او بتواند شکل ظاهری گوش را به صورت ایده آل تغییر دهد.

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و روش های انجام این عمل

روش های مختلف در عمل جراحی گوش های برجسته

ناگفته نماند که تکنیک های گوناگونی برای عمل جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی به کار گرفته می شوند. روشی که جراح انتخاب می کند، به این بستگی دارد که گوش فرد به چه اندازه باید اصلاح شود. به طور کل روش های مختلف در عمل جراحی گوش های برجسته را می توان در دو گروه اصلی تقسیم بندی نمود:

  • برش غضروف
  • تغییر شکل غضروف

لازم به ذکر است که تکنیک های برش غضروف شامل ایجاد برش هایی در غضروف می شود که به کمک آن ها می توان در بافت گوش تغییر شکل ایجاد کرد. هنگامی که از این روش استفاده می شود، پس از جراحی جای زخم بزرگی بر جای می ماند که به زحمت قابل مشاهده است. تکنیک های تغییر شکل غضروف شامل استفاده از بخیه ها به منظور تغییر شکل و موقعیت گوش می شود. اتوپلاستی تغییر شکل غضروف یک عمل جراحی غیر تهاجمی بوده که در پی آن انحنای طبیعی در گوش ایجاد خواهد شد.

پس از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از افراد متقاضی جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی این سوال را در ذهن دارند که پس از جراحی زیبایی مذکور چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در پاسخ باید بگوئیم که اولاً به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد و ثانیاً در ادامه با مراحل بهبودی آشنا خواهید شد:

مراحل بهبودی جراحی

بعد از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی، پزشک گوش های شما را برای امنیت و محافظت بیشتر باند پیچی خواهد کرد. احتمال دارد پس از جراحی در ناحیه عمل شده کمی احساس ناراحتی و خارش داشته باشید؛ به این منظور بهتر است از داروهای ضد دردی که جراح تجویز می کند استفاده نمائید. چنانچه داروهای خود را مطابق دستور پزشک مصرف کردید اما ناراحتی شما بیشتر شد، توصیه می شود فوراً با دکتر مربوطه تماس حاصل نمائید.

توصیه می شود به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به گوش ها، از خوابیدن به یک طرف خودداری نمائید. علاوه بر این، سعی کنید گوش خود را نخارانده و فشار زیادی به آن ها وارد نکنید. پیشنهاد می شود در طول دوره درمان از لباس های راحت و یقه باز استفاده کنید.

پس از گذشت چند روز از جراحی، جراح باندپیچی ها را باز خواهد کرد. گوش های شما در روزهای ابتدایی بعد از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی همچنان متورم و قرمز به نظر خواهند رسید. شما می بایست برای ۲ تا ۶ هفته از یک هدبند شل استفاده نمائید تا گوش های شما در طول شب و موقع خواب محافظت شوند. در واقع این کار باعث می شود تا گوش های شما در طول شب و موقع خواب کشیده نشوند.

برای کشیدن بخیه ها باید با جراح مورد نظر خود صحبت کنید. به طور معمول برخی از بخیه ها به صورت خود به خود جذب می شوند و برخی دیگر در هفته های بعد از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی توسط پزشک کشیده خواهند شد. پزشک در رابطه با از سر گرفتن فعالیت های روزمره همانند استحمام و سایر فعالیت های فیزیکی نیز شما را راهنمایی خواهد کرد.

خطرات جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی

امکان دارد در روند انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی مشکلات و عوارض جانبی رخ دهد که البته بسیار نادر هستند. لازم است بدانید که عوارض جانبی ناشی از جراحی زیبایی گوش با استفاده از آنتی بیوتیک ها و لوله های مخصوص تخلیه ترشحات پس از جراحی قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. در ادامه مقاله با برخی از عوارض جانبی مذکور آشنا خواهید شد:

  • عفونی شدن ناحیه غضروفی گوش
  • سردرد
  • شکل گیری بافت اسکار یا همان جای زخم
  • ایجاد لخته خون در گوش
  • بر جای ماندن رد برش و جای زخم قابل رویت در پشت گوش

به منظور کاهش احتمال بروز عوارض جانبی مذکور، جراح زیبایی مربوطه دستورالعمل‌ های دقیقی در رابطه با نحوه آماده شدن برای روند جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی و چگونگی مراقبت از گوش ها پس از عمل را در اختیار شما قرار خواهد داد. برخی از دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح، شامل ترک مصرف سیگار به مدت چند ماه قبل و بعد از جراحی و عدم مصرف برخی از داروها مثل آسپیرین است. البته به طور مفصل در این باره در ابتدای مقاله صحبت کردیم که برای مطالعه مجدد می توانید به بخش اقدامات لازم پیش از جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی مراجعه کنید.

هزینه جراحی زیبایی گوش

یکی دیگر از مهم ترین و رایج ترین سوالاتی که افراد متقاضی جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی در ذهن دارند، در رابطه با هزینه این عمل زیبایی است. لازم به ذکر است که هزینه جراحی زیبایی گوش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در واقع می توان گفت هزینه ای که جراح گوش از شما دریافت می کند رابطه مستقیم با میزان تجربه، تکنیک مورد استفاده و همچنین محل جغرافیایی عمل جراحی دارد. در ادامه با فاکتورهای تأثیرگذار بر هزینه نهایی جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی آشنا خواهید شد:

  • میزان تجربه و تخصص جراح
  • هزینه بیمارستان یا تسهیلات جراحی زیبایی گوش
  • هزینه بی هوشی
  • هزینه نسخه برای داروهای پس از جراحی
  • پوشاک مورد نیاز بعد از جراحی
  • انواع آزمایش ها و تست های پزشکی مورد نیاز

هنگامی که قصد دارید به یک جراح متخصص به منظور اصلاح و اعمال تغییرات در شکل ظاهری گوش خود مراجعه کنید، این موضوع را به خاطر داشته باشید که تجربیات جراح و میزان راحتی شما با او به اندازه توجه به هزینه نهایی جراحی حائز اهمیت است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل با جنبه های مختلف جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی آشنا شویم. عمل زیبایی گوش به منظور اعمال تغییرات در شکل ظاهری گوش و رفع ایرادات انجام می شود. به طور کل انجام جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی به افرادی توصیه می شود که در مورد فرم ظاهری گوش خود احساس خوشایندی نداشته و این موضوع سبب کاهش اعتماد به نفس و نارحتی آن ها شده است. در غیر این صورت، اگر با فرم گوش خود مشکلی ندارید، بهتر است سراغ جراحی زیبایی گوش نروید.

برای انجام عمل زیبایی مذکور بایدها و نبایدهایی وجود دارد که در نظر گرفتن آن ها برای دریافت نتیجه مطلوب بسیار حائز اهمیت است. اگر قصد دارید گوش های فرزند خود را اصلاح کنید، پیشنهاد می شود این کار را پس از ۵ سالگی فرزند خود انجام دهید. میزان هزینه جراحی زیبایی اصلاح فرم گوش وابسته به فاکتورهای مختلفی است که در این مقاله در رابطه با آن ها صحبت کردیم. از جمله فاکتورهای مذکور می توان به مواردی هم چون میزان تخصص و تجربه پزشک و روش استفاده شده برای اعمال تغییرات در گوش اشاره نمود. در نهایت توصیه می شود برای انجام عمل زیبایی گوش حتماً به یک پزشک کاردان و حاذق مراجعه فرمایید؛ چرا که جراحان معروف و باتجربه بیشتر به کار خود مسلط بوده و می توانند عمل زیبایی را به نحو احسن انجام دهند.

مطالب مشابه را ببینید!