مجله تاپ‌ناز‌

جرمگیری دندان مصنوعی با محلول های شستشوی موثر

اگر به دنبال روشی برای جرمگیری دندان مصنوعی هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا راهکارهای مناسب را به شما معرفی کنیم.

دندان مصنوعی هم مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد. این پروتزها چه به صورت کامل و چه به صورت دانه ای باید تحت مراقبت باشند تا ظاهر زیبا و بدون لکه ای داشته باشند. در ادامه روش های مختلف برای تمیز کردن و جرمگیری دندان مصنوعی را به شما توضیح می دهیم.

جرمگیری دندان مصنوعی با ترفندهای خاص خانگی

طبق گفته دندانپزشکان برای اینکه دندان های مصنوعی سفید باقی بماند و جرم نداشته باشند، باید موقع خواب آنها را در آب قرار داد. ولی اگر روی آنها را جرم گرفت، رفته رفته زرد می شوند و دیگر تنها آب برای سفید کردن آنها کافی نیست. در این صورت شما باید به سراغ روش های دیگری بروید. مواد طبیعی وجود دارند که برای جرمگیری و تمیز شدن دندان مناسب هستند. باید توجه داشته باشید که همیشه از مسواک هایی که مناسب دندان های مصنوعی طراحی شده اند برای شستن آنها استفاده کنید.

 

استفاده از جوش شیرین و سرکه

یکی از روش های مناسب برای جرمگیری دندان مصنوعی استفاده کردن از ترکیب جوش شیرین و سرکه است. برای استفاده از آن باید در ابتدا 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را کمی با سرکهعه سفید ترکیب کنید. حالا دندان های مصنوعی را در این محلول قرار بدهید. ممکن است که حباب هایی روی این ترکیب ایجاد شود که طبیعی است. استفاده از این محلول باعث براق شدن دندان، سفید و تمیزی آنها می شود. باید توجه داشته باشید که حتما دندان ها را پس از انجام دادن این روش باید بشویید.

 

استفاده از سرکه

می توانید سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و سپس دندان ها را درون این محلول قرار دهید. باید اجازه دهید که یک ربع آنها در این ترکیب بمانند. حالا پس از گذشت این زمان آنها را با مسواک بشویید تا جرم های سس شده از روی آنها پاک شود. چند روز این کار را تکرار کنید تا اینکه دندان های مصنوعی جرمگیری شوند. چنانچه حرم و لکه های روی آنها زیاد باشد به شما توصیه می کنیم که دندان ها را به مدت 1 شب در این محلول قرار دهید تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

Warrenton Digital Denture e1638105643487

استفاده از سفید کننده ها

برای استفاده از این روش یک قسمت از مایع سفید کننده را با 10 قسمت از آب ترکیب کنید. حالا دندان ها را به مدت 20 الی 30 دقیقه در این ترکیب قرار دهید. این کار باعث از بین رفتن باکتری ها و سفید شدن دندان ها می شود. می توانید قرص جرمگیری دندان مصنوعی را از داروخانه تهیه کنید و برای تمیز کردن از آنها استفاده کنید.

 

استفاده از آب اکسیژنه

یکی از ترفندهایی که می توانید از آن استفاده کنید، آب اکسیژنه است. برای درست کردن آن 40 درصد آب اکسیژنه را با 60 درصد آب ترکیب کنید و دندان ها را در آن قرار دهید. مهلت بدهید که 15 دقیقه درون آن بمانند. بعد از گذشت این زمان دندان ها را خارج کنید و با خمیر دندان به کمک مسواک آنها را بشویید. این ترکیب باعث برق زدن دندان ها و سفید شدن آنها می شود.

 

اقدامات خاص برای تمیز ماندن و مراقبت از دندان مصنوعی

برای اینکه پروتزهای دانه ای و یا کلی دچار جرم نشوند، راهکارهایی را در ادامه به شما توضیح می دهیم. با رعایت کردن این نکات دندان های مصنوعی شما هم تمیز می شوند و جرم نخواهند داشت.

 

حداقل روزی یک مرتبه مسواک بزنید:

حداقل روزی یک با مسواک بزنید تا دندان ها تمیز شوند. برای اینکار دندان ها را خیس کنید و با برس غیر ساینده پروتزی آنها را پاکیزه کنید. باید دقت کنید که پلاک، غذا و یا هر چیزی که در دندان ها باقی مانده است را خوب تمیز کنید. ممکن است شما از چسب پروتز استفاده کرده باشید. در این صورت شیارهای روی لثه را تمیز کنید تا اثر از چسب نماند.

 

پس از اینکه دندان ها برداشتید دهان خود را تمیز کنید:

برای اینکه دهان خود را پاکیزه کنید باید از مسواکی مخصوص و یا از گاز استفاده کنید. سقف دهان، زبان و دور تا درو دهان را با آن تنظیف کنید. اگر چسب روی لثه باقی مانده بود آنها را هم تمیز کنید.

 

پس از اینکه غذا خوردید دندان ها را به خوبی تمیز کنید:

بعد از خوردن غذا بهتر است آب را روی دندان ها بریزید تا هر گونه موادی که باقی مانده است پاک شود. مراقب باشید که موقع تمیز کردن آنها خم نشوند و به قسمت پلاستیک آن هیچ صدمه ای وارد نشود.

 

از آب داغ استفاده نکنید:

آب داغ و آب جوش دندان های مصنوعی را دچار پیچ و تاب می کنند و به آنها آسیب وارد می کنند. هرگز از آنها استفاده نکنید.

 

از شوینده هایی که برای اینگونه دندان ها هستند استفاده کنید:

خمیر دندان ها و ژل های خاصی هستند که برای تمیز شدن دندان های مصنوعی و از بین بردن بوی بد آنها طراحی شده اند. می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید و دندان ها را با آنها تمیز کنید.

 

زمان آب کشی نیز مسواک بزنید:

وقتی که دندان ها را با خمیر دندان شستشو دادید و حالا می خواهید آنها را آب بکشید، بهتر است که با مسواک این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود که ذرات شوینده بین دندان ها کاملا از بین برود و کاملا پاک شود.

 

دندان های مصنوعی خود را شب ها در آب بگذارید:

بیشتر دندان های مصنوعی طوری است که باید برای حفظ شکل خود مرطوب بمانند. شب در موقع خواب دندان ها را در آب و یا محلول دندانی قرار دهید. باید توجه داشته باشید که ظرفی را برای قرار دادن دندان ها استفاده کنید که آنها به صورت کامل در آن آب فرو بروند.

در آخر شما باید هر از چند گاهی برای بررسی نزد دندانپزشک بروید، تا هم دندان های شما را بررسی کند و هم به صورت حرفه ای آنها را تمیز کند. در این صورت از بابت سلامت دندان های مصنوعی خود مطمئن می شوید.

مطالب مشابه را ببینید!