مجله تاپ‌ناز‌

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق یخچال

راهکارهای ویژه برای جلوگیری از فساد مواد غذایی در یخچال خاموش

یکی از مسائل ناخوشایندی که ممکن است تجربه کرده باشید، قطعی برق و از کار افتادن یخچال است که باعث فاسد شدن مواد غذایی می شود، نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق و الخصوص در فصول گرم سال یکی از دغدغه هایی است که اکثر خانواده ها در چنین موقعیتی درگیر آن هستند، در این مقاله همراه ما باشید تا با راهکارهای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق آشنا شوید.

پیش از آنکه به سراغ ارائه راهکار های جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق برویم ، بهتر است بدانید زمانی یک ماده غذایی فاسد می‌شود که از نظر ویژگی های ظاهری و همچنین کیفیت و ارزش غذایی دچار کم و کاستی شود ، مصرف مواد فاسد شده وی تواند موجب بروز بیماری های عفونی گردد، در ذیل برخی از راه های تشخیص مواد غذایی فاسد شده آمده است:

  • تغییر در ظاهر مواد غذایی مثل تغییر رنگ و ظاهر غیرطبیعی
  • بوی نامطبوع مثل بوی گوشت یا تخم مرغ گندیده
  • تغییر در بافت مواد غذایی مثل لزجی بودن سطح آنها

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق

درب یخچال را باز نگذارید

جالب است بدانید اگر در هنگام قطع برق درب یخچال خود را باز نکنید مواد غذایی درون فریزر یخچال به مدت دو روز منجمد و مواد غذایی داخل یخچال به مدت چهار روز سالم باقی می ماند، البته این به شرطی است که یخچال فریزر شما استاندارد باشد.

 

استفاده از بطری آب یخ زده

یکی دیگر از راهکارها در هنگام قطع برق برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی ، گذاشتن چند بطری آب یخ زده که از قبل در فریزر وجود داد داشته ، درون یخچال است؛تا دمای یخچال را به ۴ درجه سانتی گراد یا پایین‌تر برساند.

 

استفاده از کیسه های یخ ژله ای

استفاده از قالب های یخ یا کیسه های یخ ژله ای نیز می تواند بسیار مفید باشد مخصوصاً زمانی که قطع برق ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد.

 

طبقه بندی کردن مواد غذایی

بهتر است مواد غذایی خود را درون فریزر طبقه بندی کنید و سعی کنید آن را پر نگه دارید، اگر مواد غذایی محدودی درون فریزر قرار دارد آنها را در گوشه کنار هم قرار دهید تا زمان ذوب انجماد آن ها کاهش یابد.

 

انتقال مواد غذایی

مواد غذایی موجود در یخچال خود را چک کنید و ببینید به کدام یک از آنها احتیاجی ندارید ، سپس آنها را به فریزر خود منتقل کنید تا مدت طولانی تری سالم بمانند.

 

استفاده از دماسنج

استفاده از دماسنج به شما کمک میکند که در هنگام قطع برق دمای فریزر و یخچال خود را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که دمای فریزر شما منفی ۱۷ درجه سانتیگراد یا پایین تر و همچنین دمای یخچال ۴ درجه سانتیگراد یل پایین تر است، دمای اعلام شده برای یخچال و فریزر ایمنی مواد غذایی را تضمین می کنند.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق

جداسازی مواد غذایی

هر چقدر که تلاش کنید دمای مناسب یخچال را در هنگام قطع برق حفظ کنید باز هم ممکن است به دلیل طولانی شدن قطع برق دمای یخچال بالاتر برود،در اینجا مواد غذایی که شما قادر به نگهداری از آنها در طولانی مدت هستید و همچنین مواد غذایی که احتمال خراب شدن آنها ها زودتر است ذکر می شود تا شما با استفاده از روش هایی که قبلاً در این مقاله ذکر شد بتوانید از فاسد شدن آنها جلوگیری کنید.

مواد غذایی همچون پنیر، کره، انواع میوه ها، قارچ ها،سبزیجات، انواع سس ها، ترشیجات، انواع شیرینیجات، ادویه ها و همچنین گیاهان دارویی را می توانید با خیال راحت تری نگهداری کنید زیرا زمان فاسد شدن آنها طولانی تر است،اما برخی دیگر از مواد غذایی وجود دارند که روند فاسد شدن آنها سریعآ اتفاق می افتد، مثل انواع گوشت ها ،شیر ،انواع غذاهای پخته شده ، مواد غذایی پخته شده مانند هویچ، کرفس و.. ماهی ، پنیر های کم چرب و…

 

نکات کلی

سعی کنید فقط در موارد ضروری درب یخچال خود را باز کنید زیرا باز کردن درب یخچال و فریزر باعث میشود که دمای خنک داخل یخچال خارج شده و هوای گرم فضای آشپزخانه به درون آن راه پیدا کند، که در این صورت روند فاسد شدن مواد غذایی افزایش می یابد،همچنین در هنگام بسته بودن درب یخچال مدت زمان زیادی طول می کشد تا مواد غذایی دمای ایمن خود را از دست داده و فاسد شوند.

قفسه ها و طبقات پایین طرح یخچال و فریزر سرد تر و دمای پایین تری دارند، پس بهتر است از مواد غذایی که حساس هستند و ممکن است سریعاً فاسد شوند را در طبقات پایین تر قرار دهید و از طبقات بالاتر برای نگهداری موادی همچون ترشیجات، سس ها، شیرینی جات ،سبزیجات و غیره استفاده کنید.

بهتر است برای نوشیدن آب خنک در فصول گرم سال از کلمن استفاده کنید تا درب یخچال باز و بسته نشود.

اگر بعد از وصل شدن برق بر روی مواد غذایی بلورهای یخ مشاهده کردید بهتر است سریعاً آنها را منجمد کنید یا این مواد را مصرف نمایید.

اگر مواد غذایی فاسد شدنی بیشتر از ۲ ساعت در فصول گرم سال در دمای اتاق باقی می ماند آنها را دور بریزید.

یکی از نکاتی که بهتر است به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان دمای یخچال و فریزر نباید به بیش از ۷ درجه افزایش پیدا کند و اگر چنین مشکلی ایجاد شود بهتر است تمام مواد غذایی فاسد شدنی که قبلاً در این مقاله ذکر شد را دور بریزید.

بهتر است به اندازه‌ای غذا بپزید که نیاز به مصرف دارید تا باقی مانده آن در یخچال قرار نگیرد و فاسد نشود.

تا زمانی که از فاسد شدن یا نشدن غذا ها اطمینان ندارید آنها را مزه و مصرف نکنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعدادی از راهکارهای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق آشنا کنیم و همچنین در پایان نکات کلی را ذکر کردیم که می توانند برای همگان مفید واقع شوند، امیدواریم بعد از خواندن این مقاله با راهکار های جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در هنگام قطع برق آشنا شده باشید.

مطالب مشابه را ببینید!