مجله تاپ‌ناز‌

“جن” اطلاعاتی در مورد جن و خصوصیات جن ها

"جن" اطلاعاتی در مورد جن و خصوصیات جن ها

اطلاعات خواندنی در مورد جن و آشنایی با خصوصیات اخلاقی و زندگی جن ها

جن مخلوقی از مخلوقات خدای متعال است که نامرئی و از حواس ظاهری انسان پنهان است

 

جن
جن جانوریست فراطبیعی و دارای شعور. از لحاظ شان وجودی جن از دید ادیان پایین تر از انسان و بالاتر از حیوان جای می گیرد. در فرهنگ فارسی به جن، دیو و در فرهنگ عرب به آن جن و در فرهنگ لاتین demon یا jinn نام گرفته است. جن به اعتقاد اسلام وجودش از آتش بدون دود است. جن هم به صورت آشکار و هم ناپیدا زندگی می کند. در قرآن چندین مرتبه کلمه جن به کار برده شده است.

جن چیست

جن در لغت به معنی موجود پنهان و نامرئی بوده و تمام مشتقاتش بر استتار و پناهنی دلالت دارد. در فارسی به جن و شیطان،( پری، دیو و اهریمن) نیز می گویند که ظاهراَ این ترجمه غلط است. زیرا کلمه شیطان مترادف در فارسی ندارد و باید عین لفظ در ترجمه بیاید. جن به معنای شیء مستور است، یعنی شیء نامرئی و پوشیده شده و غیر قابل رویت. جن در عربی به همان معنای پوشیده ، پنهان، غیر مرئی ، یا پشت پرده در فارسی می باشد.

 

معنای اصطلاحی جن

جن در اصطلاح، به مخلوقی از مخلوقات خدای متعال اطلاق می شود که نامرئی است و از حواس ظاهری انسان پنهان است، جن را به این جهت جن نامیده اند که به چشم نمی آید مگر در موقعی که بخواهد قدرتی را که خدای متعال در او قرار داده به نمایش بگذارد. (جنّه) جمع جن است و (جانّ) «تشدید نون» ابوالجن یعنی پدر جن هاست.

 

انواع و اسامی جن ها

جن,اسامی جن ها,انواع جن

نامگذاری جن ها بیشتر بر اساس سیرت و رفتارشان می باشد

 

جن خناس: این جن و شیطان مخفی در درون انسان راه‌یافته و به وسوسه انسان می‌پردازد و هرگاه انسان یاد خدا را می‌كند جن خناس از انسان دور می‌شود خواندن سوره ناس برای دفع این جن موثر است. در روایات آمده است این جن و شیطان مانند خون در دل انسان راه دارد.

 

جن رها یا (زها): این جن و شیطان وقت نماز صبح سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره می‌زند و به او می‌گوید بخواب وقت نماز نشده است و اگر بیدار نشود به صورت او بول می‌كند و بر گشته و دمش را می‌جنباند و بانگ شادی بر می‌آورد.

 

این حقایق  كه با دلایل عقلی و شرعی و به تجربه این موضوع ثابت شده است.

 

جن غول: این جن انسان‌ها را در صحرا‌ها و بیابان‌ها به بیراهه می‌كشاند و روایت‌شده هر گاه تنها هستی راهنمایی انسان تنها را قبول مكن و با صدای بلند به‌صورت این جن اذان بگو آن گاه از تو دور می‌گردد. این كه در روایات آمده غول وجود ندارد به این معناست كه جن غول نمی‌تواند انسان را از راه خود گمراه كند و انسان در برابر این جن دست و پا بسته و مجبور نیست. اگر انسان به یاد خدا و متوسل به 14 معصوم‰ بوده و از حدود شرع تجاوز نكند هیچ جنی نمی‌تواند بر انسان ضرر بزند.

 

جن رباینده: این جن برخی از انسان‌ها را می‌رباید. از امام صادق† پرسیدند آیا جن می‌تواند انسان را برباید؟ فرمود اگر انسان این دعا را بخواند جن‌ها نمی‌توانند او را بربایند و این دعا ذكر خواهد شد. جنّیان گاهی اوقات وسایل شخصی انسان‌ها را می‌دزدند.

 

جن سعالی: این جن‌ها ساحر و جادوگرند و به انسان‌های خبیث كه با این جن ها رابطه دارند سحرمی آموزند. برخی گفته‌اند این نوع جن‌ها انسان‌ها را فریب داده و از راهشان منحرف می‌كنند و گاهی اوقات گرگ‌ها آن‌ها را شکار کرده ومی خورد و آن‌ها نیز فریاد زده و می‌گوید: چه كسی مرا نجات می‌دهد ولی كسی او را نجات نمی‌دهد.

 

جن عیثم: این جن اخبار را به نقاط مختلف جهان می‌رساند.

 

جن ام الصبیان: این جن‌ها به كودكان ضرر می‌زنند.

 

جن آل: این نوع جن‌ها از جنس زن بوده و به زنان باردار و نوزاد‌ها ضرر می‌زنند و چه بسا نقل‌شده توسط عده‌ای از زنان تسخیرشده‌اند.

 

جن صالح: این جن‌ها انسان‌هایی را كه راه شان را گم كرده‌اند به مقصد می‌رسانند. در روایتی آمده است: همانا یکی از برادران جنی شما صالح نام دارد هر گاه راه را گم کردید ندا کنید” یا صالح اغثنی “یعنی ای صالح کمکم کن. این جن در بیابان‌ها می‌گردد تا هرگاه صدای گمشده ای را بشنود او را راهنمایی کند.

جن متكون: این نوع جن به هر شكلی كه بخواهد می‌تواند متمثل باشد به‌جز صورت انبیا و اوصیا و اولیاء.

 

جن زوبعه: جن زوبعه به رئیس جنّیان و شیاطین گفته می‌شود.

 

جن زوال: این جن در نطفه انسان‌های مخالف اهل‌بیت علیهم‌السلام شریك می‌شود و اگر آن فرد پسر باشد لواط كار و اگر دختر باشد زناکار خواهد بود.

 

جن تمریح: روایت‌شده جن تمریح یار شیطان است و هنگام شب این جن فعالیت خود را در بین شرق و غرب آغاز می‌كند.

 

جن عارض: این نوع جن‌ها برخی از انسان‌ها را مریض می‌كنند.

 

جن ابلیس: جن ابلیس به شیطانی گفته می‌شود كه از رحمت خدا مأیوس باشد.

 

جن شیطان: به جن شریر و خبیث شیطان گویند.

 

جن مارد: به جنی كه سركش و خبیث‌تر باشد جن مارد گویند.

 

جن عفریت: به جنی كه خبیث‌تر و قدرت فوق‌العاده‌ای داشته باشد جن عفریت گویند.

 

جن عامر: اعراب قدیم به جنّیانی كه در میان مردم سكونت داشتند جن عامر می‌گفتند.

 

جن مذهب: جنّیانی که  به اشكال مختلف در می‌آیند به‌جز صورت پیامبران و امامان جن مذهب نام دارند.

 

جن خیزب: پیامبر اسلامˆ فرمود: این جن و شیطان انسان را در حال نماز وسوسه كرده و نماز انسان را قطع می‌كند و برای دفع این جن به خدا پناه برده و سه بار بر سمت راستت فوت كن.

 

جن هزع: امام صادق† فرمود: ابلیس شیطانی دارد كه به آن جن هزع گفته می‌شود. بین مشرق و مغرب را در هر شب پر می‌کند و هنگام خواب این جن نزد مردم رفته و باعث خواب‌های پریشان می‌شود.

 

جن ولهان: پیامبر خداˆ فرمود: برای وضو شیطانی است كه جن ولهان گفته می‌شود و اگر بنده‌ای نام خدا را به هنگام وضو بر زبان نیاورد این جن او را دچار وسوسه می‌کند.

 

جن قفندر: امام صادق† فرمود: هر كس چهل روز در منزلش بربط (یكی از آلات موسیقی) نواخته شود خداوند جن و شیطانی به نام جن قفندر را بر او مسلط می‌كند كه این جن اعضای بدنش را بر روی اعضای مشابه صاحب‌خانه می‌گذارد و حیای او سلب می‌شود و نسبت به سخنانی كه به دیگران می‌گوید و یا به او گفته می‌شود بی‌مبالات و بی‌خیال می‌گردد.

 

جن مره: این جن یكی از پسران ابلیس است و بدان جهت شیطان را ابو مره گویند.

 

جن لاقیس: این جن هم‌جنس‌بازی زنان را به زنان آموخت.

 

جن هفاف: این جن در صحرا‌ها وسوسه می‌كند.

 

جن زكتبور: این جن در بازار‌ها بوده و مردم را به سوگند دروغ و تعریف دروغ كالا و بیهوده‌گویی ترغیب می‌كند.

 

جن بتر یا (ثبر): این جن هنگام مصیبت‌ها انسان‌ها را وسوسه می‌كند تا به خود سیلی زده و یقه خود را پاره كرده و بی‌تابی كنند.

 

جن اعور: جن اعور انسان را به زنا تشویق می‌كند.

 

جن داسم: وقتی انسان وارد خانه شد و نام خدا را ذکر نکرد و سلام نگفت، این جن او را وسوسه می‌كند و بین او و خانواده‌اش شر به پا می‌كند و اگر هنگام غذا خوردن نام خدا را ذكر نكند جن داسم در غذای او شریك می‌شود.

 

جن مطرش: جن مطرش صاحب اخبار دروغ است. این جن انسان را وسوسه می‌كند تا اخباری دروغ وضع كرده و منتشر نماید.

 

جن شیطان ردهه: جنسی از شیاطین و جن که حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه از این جن نام برده است.

 

۷ مورد از تفاوت ها و شباهت های جن با انسان

جن,اسامی جن ها,تفاوت ها و شباهت های جن با انسان

خصوصیات جن از دید انسان اعجاب آور است

 

۱) جن جانوریست دارای شعور؛ و فیزیکی غیر ارگانیک ؛ که از لحاظ شان وجودی؛ از دید ادیان پایین تر از انسان و بالاتر از حیوان جای می گیرد. در فرهنگ فارسی به جن، دیو و در فرهنگ عرب به آن جن و در فرهنگ لاتین demon یا jinn نام گرفته است. جن به معنای چیزی است که؛ پوشیده شده؛ و منظور پوشیده ماندن جن از حواس ماست.

 

۲) خصوصیات فیزیکی جن از دید انسان؛ اعجاب آور است. عنصر اصلی وجودی جن آتش است و به علت نداشتن عنصر خاک؛ جن می تواند به هر شکل و اندازه ای تبدیل شود. جن می تواند بسیاری از چیزها را در یک آن؛ جا به جا کند. همچنین جن سرعت نقل مکان بسیار بالایی دارد.

 

۳) جن ابزار ساز نیست؛ و به علت خصوصیات فیزیکی منحصر بفرد؛ جن قادر است در هر مکان و شرایطی زندگی کند؛ و برای همین جن به خانه و مسکن نیازی ندارد. زیرا سرما و گرما و باد و بوران بر جن کارگر نیست. جن به وسایل حمل و نقل بی نیاز است؛ و از اینجا می توان فهمید که جن ها دارای صنعت و تکنولوژی نیستند؛ و شهر و کاشانه ای ندارند مکان معمول زندگی جن ها کوه و جنگل و دشت است.

 

۴) جن مانند همه جانداران غذا مصرف می کند اما به مقداری بسیار کمتر از انسان.

 

۵) جن ها مثل انسان جنسیت و نر یا ماده دارند. جن ها تولید مثل می کنند و تشکیل خانواده می دهند ؛ و به صورت جماعت زندگی می کنند و جامعه ندارند.

 

۶) جن نسبت به انسان زیاد عمر می کند. حدود ۱۰۰۰ سال به بالا. جن هایی که در سوره ی جن از آنها نام برده شده ؛ که وقتی اولین بار آیات قرآن را شنیدند؛ از شدت ازدحام داشتند بر سر هم خراب می شدند؛ احتمالا هنوز زنده اند. جن ها مانند انسان داناو نادان؛ فرمانده و فرمانبردار ؛ ارباب و بنده؛ کافر و متدین؛ شفیق و شرور دارند. جن ها وقتی که مردند از بین میروند و نیازی به قبر و گورستان ندارند.

 

۷) جن دارای عقل است. اما نه عقل ابزار ساز و عقل فلسفی و خلاقیت هنری. عقل جن به معنای قوه ی ارزیابی امور روزمره یا همان عقل معاش؛ و قوه تشخیص است؛ به اضافه هوشی سرشار؛ اعم از قدرت خواندن فکر و جستجو و یافتن گذشته و آینده.

 

۸) جن ها مانند انسان نامگذاری می شوند؛ و دارای اسم و رسم و شهرت هستند. جن ها دارای زبان خاص؛ و قوه تکلم هستند و قادر به فهم زبان آدمیان.

 

ضرر جن ها به انسان

 

جن,اسامی جن ها,ضرر جن ها به انسان

اگر انسان به یاد خدا و چهارده معصوم‰ بوده و از حدود شرع تجاوز نكند هیچ جنی نمی‌تواند به او ضرر بزند

 

جن ها در شرایط عادی نمی‌توانند به انسان‌ها ضرر بزنند؛ مگر اینكه انسان‌ها آسیبی به جن ها برسانند و جن ها در صدد انتقام‌جویی بر آمده و ضرری را متوجه انسان‌ها نمایند. برای اینكه انسان‌ها به جنّیان ضرر نرسانند باید در برخی از كارها بسم‌الله الرحمن الرحیم را بر زبان‌ آورند مانند ریختن آب داغ به آستانه و یا چاه و یا روی آتش و نیز هنگام رسیدن به آستانه در و رفتن به حمام و دیگر مواردی كه در شرع مقدس به آنها اشاره شده است.

 

یکی از راه های دور کردن جن های مزاحم؛ خواندن و آویختن ۴ آیه از قرآن است؛ که با قل شروع می شوند.

مطالب مشابه را ببینید!