مجله تاپ‌ناز‌

حذف قبوض کاغذی | نحوه فعالسازی پیامک قبض تلفن، گاز، آب و برق

حذف قبوض کاغذی

از اول ماه مهر حذف قبوض کاغذی شروع می شود و قبض گاز، برق، تلن و اب به صورت پیامک ارسال می شود و مشترکان با فعالسازی پیامک می توانند قبض را پرداخت کنند. با توجه به هزینه هایی که برای کاغذ قبض انجام می شود، با حذف کردن کاغذ، هم به محیط زیست آسیب کمتری وارد می شود و هم می توان از محل صرفه جویی حذف قبوض برای بیش از 100 هزار دانش آموز در مناطق محروم وسایل آموزشی تهیه کرد.

روش فعالسازی پیامک قبوض + حذف قبض های کاغذی

طبق برنامه ریزی هایی که از سوی وزارت نیرو صورت گرفته است، قبض کاغذی از اوایل مهر ماه حذف می شود و بعد از آن اطلاعات قبض مشترک توسط پیامک در اختیار او قرار داده می شود.

مشترکین باید تا اواسط ماه شهریور اطلاعات خود را در سامانه هایی که در ادامه معرفی می کنیم ثبت کنند.

دریافت قبض تلفن ثابت از طریق فعال کردن پیامک

حذف قبض کاغذی تلفن ثابت از مهرماه عملی و فعالسازی پیامک قبض آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد در راستای نهادینه‌سازی و تحقق فرآیندهای دولت الکترونیک، از مهرماه سال جاری (سیکل چهارم) قبوض کارکرد تلفن ثابت، چاپ و توزیع نمی‌شود.

صرفه جویی با حذف قبض

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال گذشته از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی خبر داده و گفته بود: یکی از خدماتی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد، بحث قبوض است. مخابرات ایران ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که دوره‌ای برایشان قبض صادر می‌کند و هزینه تمام‌شده هر قبض دو هزار تومان است که سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که از مدتی پس از این اظهارات، مخابرات به سمتی برود که با استفاده از ظرفیت پلتفرم دولت الکترونیکی قبوض خدماتی را حذف کند و اظهار کرده بود: می‌توان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کنیم که در کارپوشه ایرانیان نسخه دیجیتالی آن قرار بگیرد، یا به صورت پیامکی یا اپلیکیشن‌های دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند و به مشترک اطلاع بدهیم قبضشان آمده است.

این فرایند اطلاع‌رسانی آنلاین به مشترک و به‌روز بودن این مدل اطلاع‌رسانی در برگشت درآمد آنها هم هزینه دارد.

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی با حذف قبوض

در این راستا و به نقل از مخابرات ایران، سیدمجید صدری -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- اخیراً با تاکید بر استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر ارتباطات و با توجه به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت مخابرات ایران قبوض کاغذی کارکرد هزینه تلفن ثابت مشترکین را در تمام استان‌ها و مناطق مخابراتی حذف می‌کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی سالیانه هزینه حذف قبوض و به‌کارگیری این مبلغ در راستای توسعه شرکت را از اولویت‌های شرکت مخابرات ایران دانست و گفت: تمام مشتریان تلفن ثابت در سراسر کشور از این پس می‌توانند علاوه بر تماس با سامانه ۲۰۰۰ و به صورت شبانه‌روزی از خدمات پرداخت قبوض خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ساده‌سازی ارائه خدمات به مشتریان در کمترین زمان و افزایش سرعت و شفاف بودن عملکرد کلیه امور مربوط به دریافت و پرداخت قبوض را از دیگر مزایای مهم حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت عنوان کرد.

روش‌های متفاوت پرداخت قبوض تلفن ثابت

وی ادامه داد: وب سایت شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir و کد ussd ستاره 2020 مربع نیز در اختیار تمام مشتریان قرار دارد و مخاطبان در سراسر کشور می‌توانند ضمن دریافت کارکرد تلفن ثابت خود به صورت لحظه‌ای، از همان طریق نسبت به پرداخت اقدام کنند.

صدری با اعلام این مطلب که تا کنون در هشت استان به صورت کامل قبوض کارکرد تلفن ثابت حذف شده اظهار کرد: حذف قبوض کاغذی در استان‌های باقی‌مانده با توجه به سیاست‌های مبتنی بر تحقق دولت الکترونیک در برنامه آتی شرکت قرار دارد.

البته حتی همین حالا هم بیشتر قبض‌ها به صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود. همان‌طور که صدری سال گذشته با اشاره به اهمیت پرداخت‌های غیرحضوری در کاهش تردد و آلایندگی محیط زیست و هم‌چنین سرعت در پرداخت و تحقق ارتباطی فراگیر اعلام کرده بود: هم‌اکنون با استقبال گسترده مشتریان از این پرداخت‌ها، نزدیک ۹۹ درصد از تمام قبض‌های تلفن ثابت در سراسر ایران به‌صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود.

 

 

روشهای پرداخت قبض پس از حذف قبض کاغذی

روش اول چند روش به‌منظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است؛ در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.

روش دوم نیز سرشماره‌ای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد.

روش سوم شماره سرشماره: در واقع همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین (اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکین تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.

این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.

روش چهارم: نیز مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایت‌های یاد شده قرار گرفته که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و …برای مشترکین سراسر کشور فراهم شده است.

 

مستاجرها برای پرداخت قبوض چه باید کنند؟

چنانچه فردی مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آن‌ها موجود است، به‌صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال می‌شود

 

 

در کدام استان ها قبض حذف شده است؟

بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته تاکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان‌جنوبی، یزد، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌رضوی، اصفهان، کردستان، زنجان و خراسان‌شمالی بیش از ۹۰ درصد مشترکان اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و قبوض کاغذی در این مناطق به طور کامل حذف شده است.

همچنین بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مشترکان در استان‌های خوزستان، سمنان، گلستان، مازندران، قم، البرز، قزوین، تهران، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، لرستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد به این طرح پیوسته‌اند و این میزان در استان‌های ایلام، کرمانشاه، مرکزی و کلانشهر مشهد ۵۰ تا ۷۰ درصد است..

مطالب مشابه را ببینید!