مجله تاپ‌ناز‌

حقوق و دستمزد در آلمان چقدر از ایران بالاتر است؟

حقوق و دستمزد در آلمان چقدر است؟ این سؤال یکی از رایج‌ترین و پرتکرارترین سؤالاتی است که متقاضیان مهاجرت به آلمان با آن مواجه می‌شوند. داشتن اطلاعات کافی در این حوزه باعث می‌شود که افراد بهتر و راحت‌تر درباره مهاجرت به آلمان تصمیم بگیرند.

میزان حقوق و دستمزد در کشور آلمان، بستگی به نوع شغل و تخصص شما دارد. به همین دلیل نمی‌توان مبلغ معینی برای آن تعیین کرد. اما بر اساس فاکتورها و ملاک‌های مختلف می‌توان درباره حداقل دستمزد در کشور آلمان و میانگین دستمزد در این کشور صحبت کرد.

در ادامه این مطلب به طور کامل حقوق و دستمزد در آلمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا تفاوت آن را با حقوق در ایران متوجه شوید. همچنین عوامل مؤثری که بر میزان حقوق در آلمان تأثیر می‌گذارد را معرفی می‌کنیم و در نهایت درباره حداقل دستمزد در آلمان 2022 توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

حقوق و دستمزد در آلمان چقدر از ایران بالاتر است؟

حقوق و دستمزد در کشور آلمان چگونه است؟

دولت آلمان با اتخاذ سیاست‌ها و استراتژی‌های مختلف تلاش کرده تا یک ثبات و عدالت نسبی را در میان شهروندان این کشور ایجاد کند. بعد از سال‌ها تلاش، با حاکم کردن سیستم رفاهی به‌خوبی این هدف بزرگ را محقق کرده است. به‌موجب این سیستم، تمام مردم آلمان از امکانات کافی برای امرارمعاش برخوردار بوده و به‌صورت رایگان می‌توانند از خدمات آموزشی و بهداشت استفاده کنند.

وجود چنین شرایطی در آلمان باعث شده که درآمد سالیانه 64 الی 81 هزار یورو، به‌عنوان یک درآمد خوب شناخته شود. ازآنجایی‌که در سال 2022 میانگین درآمد در کشور آلمان حدود 51010 هزار یورو بوده است؛ می‌توان گفت که درآمد سالانه 50 هزار دلار هم یک حقوق خوب به‌حساب می‌آید.

حقوق مهاجران در کشور آلمان

کسانی که به‌عنوان مهاجر در کشور آلمان زندگی می‌کنند؛ برای کار باید از  بلوکارت آلمان (Blue Card) و یا مجوز کار (Work Permit) استفاده کنند. هرکدام از این گزینه‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد.

حقوق در آلمان با بلو کارت (کارت آبی)

کارت آبی یا بلوکارت در واقع نوعی ویزای کار آلمان است. کسانی که بلوکارت آلمان را دارند؛ حداقل حقوق ناخالص سالانه آنها حدود 56400 هزار یورو است. همچنین لازم به ذکر است که اغلب مشاغل مورد تقاضای کشور آلمان که در حوزه‌های علوم کامپیوتر، ریاضیات، علوم طبیعی، مهندسی، انسانی و پزشکی (به‌غیراز دندان‌پزشکی) قرار می‌گیرند؛ کمترین حقوق ناخالص سالانه  آنها با بلوکارت، حدود 43992 هزار یورو است.

حقوق در کشور آلمان با داشتن مجوز کار

کسانی که در آلمان موفق به دریافت بلو کارت نشده‌اند؛ باید با مجوز کار (Work Permit) در آلمان مشغول کار شوند. حقوق این دسته از افراد با شهروندان آلمانی برابر است. یعنی کارفرما باید دقیقاً همان حقوقی که به شهروندان آلمان می‌دهد را به این دسته از افراد هم بدهد. آژانس کار فدرال برای اینکه یک فضای عدالتی را در کسب‌وکارها برقرار کند؛ این موضوع را قبل از استخدام افراد بررسی خواهد کرد.

عوامل مؤثر بر حقوق و دستمزد در آلمان

در کشور آلمان برای تعیین دستمزدها معیارهای مختلفی تعیین کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در آلمان کسانی که تحصیلات آکادمیک داشته و در دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند؛ شانس بیشتری برای دریافت حقوق مناسب دارند. کارکنانی که مدرک دانشگاهی دارند؛ نسبت به کسانی که بدون مدرک هستند؛ قطعاً درآمد بیشتری خواهند داشت.
  • علاوه بر میزان تحصیلات، تجربه هم نقش پررنگی در میزان حقوق و دستمزد در آلمان دارد. کسانی که در حرفه خاصی تجربه دارند؛ درصورتی‌که مدرک هم نداشته باشند؛ در حد و اندازه فارغ‌التحصیلان دانشگاه درآمد خواهند داشت.
  • جنسیت یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر حقوق و دستمزد در آلمان است. در این کشور مردان حدود 21 درصد درآمد بیشتری نسبت به زنان دارند.
  • میزان حقوق و دستمزد در آلمان تحت‌تأثیر منطقه، شهر و یا ایالت هم قرار می‌گیرد. میزان درآمد در آلمان غربی با آلمان شرقی تفاوت نسبتاً زیادی دارد. متوسط میزان درآمد ناخالص در آلمان غربی، حدود 5086 هزار یورو در ماه است. درحالی‌که این رقم در ظالمان شرقی 3927 هزار یورو کاهش می‌یابد.
  • نوع شرکت‌ها هم تأثیر زیادی در میزان دستمزدها دارد. معمولاً شرکت‌های بزرگ‌تر حقوق بیشتری به کارمندان خود می‌دهند.
  • نوع شغل و حرفه افراد در آلمان حقوق آنها را تعیین می‌کند. این رقم بر اساس نوع شغل و اهمیت آن متفاوت است. برای مثال یک فرد حسابدار سالانه به طور متوسط 30 هزار یورو درآمد دارد؛ اما این رقم برای یک دندانپزشک تا 104 هزار یورو هم بالا می‌رود.

حقوق و دستمزد در آلمان چقدر از ایران بالاتر است؟

حداقل حقوق و دستمزد در آلمان

آلمان به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپا، همواره حقوق مناسبی را برای کارمندان و کارگران این کشور تعیین کرده است. از اول ژانویه سال 2022، حداقل حقوق و دستمزد در آلمان 9.82 یورو در ساعت تعیین شده که دولت آلمان قصد دارد این میزان دستمزد را تا اوایل اکتبر  به 12 یورو برساند.

براین‌اساس، حداقل دستمزد در آلمان 2022 برای کارمندان پاره‌وقت ماهانه 765.96 یورو خواهد بود. درحالی‌که این رقم برای کارمندان تمام‌وقت حدود 1610.48 هزار یورو است. اگر بخواهیم حقوق و دستمزد در آلمان را با ایران مقایسه کنیم؛ به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که دستمزد کارمندان آلمان به نسبت ایران بسیار مناسب‌تر است. همچنین کارمندان آلمانی مجبور نیستند که برای آموزش و درمان هزینه‌ای بپردازند. لازم به ذکر است که میزان حقوق و دستمزد در آلمان به نسبت کشورهایی مانند کانادا و استرالیا هم بهتر است.

اگر می‌خواهید به کشور آلمان مهاجرت کنید؛ بهتر است ابتدا به مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا مراجعه کنید تا به بهترین شکل شما را در این زمینه راهنمایی کنند. این مؤسسه بهترین و باتجربه‌ترین مشاوران این حوزه را در اختیار دارد که می‌توانند اطلاعات کاملی را بر اساس شرایط شما در اختیارتان قرار دهند. همچنین قادر هستند که ویزای کشور آلمان را در کمترین زمان ممکن برایتان اخذ ‌کنند.

سخن نهایی

در این مطلب به طور کامل حقوق و دستمزد در آلمان را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با میزان درآمد افراد در این کشور آشنا شوید. همچنین عوامل مؤثر بر میزان حقوق و حداقل درآمدی که کارمندان این کشور دارند را بیان کردیم.

مطالب مشابه را ببینید!