مجله تاپ‌ناز‌

حل مشکل موهای گره خورده و چرب + روش های طبیعی برای داشتن موی سالم

گره مو

از بین بردن گره مو چرب و روش های داشتن موی زیبا

چگونه مشکل گره های مو را حل کنیم؟ چگونه موهای چرب و گره خورده نداشته باشیم؟ در ادامه روش های طبیعی برای داشتن موهای سالم و زیبا را توضیح می دهیم.

گره موهایم به دست چه کسی باز می‌‌شود؟

بعضی افراد تصور می‌‌کنند کسانی که موهایی پر پشت دارند، دیگر غصه چه چیزی را باید بخورند. مگر امکان دارد که موهای پرپشت با فر طبیعی، بتواند مشکلی برای کسی به وجود بیاورد؟ در صورتی که به طور واقع بینانه باید گفت هر کسی اگر از موهایش به درستی نگهداری نکند دچار مشکل می‌‌شود. گره خوردن موها یا گوریده شدن از آن دسته مشکلاتی است که برای این افراد به طور رایج اتفاق می‌‌افتد.

برای حل این مشکل بهتر است قبل از هر اقدامی بدانید که گوریده شدن، گره خوردن، پیچ خوردن و بدحالت شدن مو معمولا در موهای فر، خشک و ضعیف اتفاق می‌‌افتد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌‌برید، باید قبل از هر اقدامی مشخص شود، موی شما جزء کدام دسته قرار دارد. اما به طور کل برای رفع گوریدگی موها دو راهکار وجود دارد، یکی راهکارهای دارویی و بهداشتی و دیگری راهکارهای خانگی و گیاهی است. ابتدا شما را با راهکارهای بهداشتی و دارویی آشنا می‌کنیم.

حل مشکل موهای گره خورده و چرب

اگر موهای چرب و گره‌خورده‌ای دارید شاید این راهکارها به کارتان بیاید

موها مانند بدن انسان نیاز به ویتامین دارد و گاهی اوقات به دلیل کمبود ویتامین‌های لازم ممکن است این مشکل رخ دهد. پس اولین قدم برای جلوگیری از گوریده شدن موها این است که موهای خود را با مصرف مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز مو تقویت کنید. به‌ خصوص ویتامین E،بیوتین، سلنیوم و امگا3 ( که کپسول هلث دوئت Health Duet،نمونه این داروهاست ) یا هیر ویت و … می‌‌توانند در رفع این مشکل کمک کننده باشند.

شامپوی مورد استفاده هم نقش به سزایی دارد. برخی از شرکت‌های دارویی و بهداشتی با تولید شامپوهای ضد وز و ضد فر مو تا حدودی توانسته اند به این مشکل کمک کنند. برای راهنمایی بیشتر می‌‌توانید در داروخانه‌ها به دنبال شامپو فیتو براش ، شامپو هگور کراتین ، شامپو اپی فن و …. باشید. حتی برخی از برندها مثل شامپو هگور سیلک پروتئین 2×1 و شامپو سریتا 3×1به صورت اختصاصی شامپوهای ضد گره را برای افرادی مثل شما تولید کرده اند.

استفاده از شامپو راهکاری است که باید در هنگام استحمام انجام شود. اما بهتر است بعد از حمام هم از کرم یا سرم ترمیم کننده مو استفاده کنید. کرم ترمیم مو سینره، ماسک ضد وز و گره موی اریکه، سرم ضد وز دیترون، می‌‌توانند در این زمینه کمک حال شما باشند.

اصولا یکی دیگر از مشکلاتی که این افراد بعد از استحام دارند، شانه زدن موها است. به همین خاطر بهتر است، این کار را با برس یا شانه دندانه درشت انجام دهید. شانه زدن را از نوک موها شروع کنید و کم کم به سمت ریشه موها بروید.

فراموش نکنید که در زمان شانه زدن مو از اسپری نرم کننده هایی مثل اسپری دو فاز دیترون استفاده کنید، زیرا این کار باعث می‌‌شود تا گره‌های ایجاد شده بر اثر شست و شو نرم‌تر شوند و دیگر در هنگام شانه زدن، اذیت نشوید اما اگر دسترسی به این محصولات برایتان آسان نبود می‌‌توانید از راهکار دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال هر نوع نرم کننده ای که در اختیار داشتید به نسبت 1 سی سی در 100 سی سی آب مخلوط کرده و روی ساقه موها با کمی فاصله از ریشه موها اسپری کنید؛ پس از آن می‌‌توانید به سادگی موها را شانه بزنید.

مطلب پیشنهادی: داشتن موهای نرم و زیبا با روش های خانگی

تغذیه در گوریدگی موها نقش دارد

شاید بعضی از افراد سعی داشته باشند بدون مراجعه به پزشک به جنگ گوریدگی موهای خود بروند. اگر جز این دسته از افراد هستید، می‌‌توانید از راهنمایی‌های زیر کمک بگیرید.

آب بنوشید: یکی از مهم ترین کاری که از شما بدون نیاز به دکتر می‌‌توانی انجام دهید، هیدراته کردن خودتان است که این تنها توسط نوشیدن آب زیاد امکان پذیر است.

سویا و سبزیجات مصرف کنید: در برنامه غذایی تان باید تغییراتی به وجود آورید؛ به عنوان مثال صبحانه چند لقمه کره حیوانی بخورید. همچنین تخم مرغ، سویا و سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

موهای چرب ,موهای چرب و گره‌ خورده‌, موی چرب

 

ماسک موی تخم مرغ و زیتون: روغن زیتون بکر 5 قاشق غذاخوری را با دو عدد تخم مرغ کامل را مخلوط کرده روی سر بمالید و در آخر با کلاه پلاستیکی بپوشانید. پس از 15 دقیقه با آب خالی بشویید سپس 2 قاشق غذاخوری عسل با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را مخلوط کرده و روی سر بمالید. باز هم سرتان را با کلاه پلاستیکی بپوشانید و پس از 15 دقیقه این بار با آب و کمی شامپو بشویید. این دستور برای موهای خشک و بد حالت است که با کمی تغییر می ‏توانید برای مشکلات دیگر مو هم استفاده کنید. اگر به ‏جای تخم مرغ 2 قاشق غذاخوری پودر دارچین اضافه کنید برای ریزش مو می ‌‌توان مفید باشد و اگر به جای تخم مرغ 1 قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید، به رفع شوره و خارش سرتان کمک می ‌‌کند.

ماسک موی سوپ جو را برای ابریشمی شدن موهای ‌تان امتحان کنید. یک قاشق غذاخوری پودر جو دو سر را با یک قاشق غذاخوری شیر تازه به علاوه یک قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید و پس از خمیری شدن، آن را روی موهای خشک خود بمالید و شانه کنید. پس از 20 دقیقه سرتان را با آب و شامپو بشویید.

مطلب پیشنهادی: برای دوام رنگ مو این نکات را رعایت کنید

– ماسک موی ماست و تخم مرغ برای موی خشک: یک عدد تخم مرغ کامل را با چنگال بزنید تا حالت کف پیدا کند بعد با یک چهارم فنجان ماست ساده و یک چهارم فنجان سس مایونز مخلوط کرده و روی سر بمالید. بعد یک کلاه پلاستیکی روی سر بکشید و بگذارید 1 ساعت بماند. بدر آخر سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

 -ماسک موی روغن نارگیل برای موی خشک: دو قاشق غذاخوری پودر نارگیل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و روی موها از جهت ریشه به نوک مو بمالید. بعد روی سرتان کلاه پلاستیکی بکشید و 15 تا 30 دقیقه بعد آن را با آب و شامپو بشویید. در آخر نرم کننده را فراموش نکنید.

برای موهای چرب

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از ترس چربی موهای ‌تان ناچار هستید به طور روزانه یک یا دو بار به حمام بروید، پیشنهاد می‌‌کنیم این راهکارها را در نظر بگیرید؛ کنترل چربی موها قطعا راهکارهایی دارد که شما را از این وضع بیرون بیاورد. قرار نیست پوست سرتان را خشک یا مبالغ سنگینی برای این مشکل هزینه کنید. با روش‌های ساده و کارآمد می ‌‌توانید چربی موهای ‌تان را کنترل کنید.

اول از همه بايد پرسيد، « آيا به سرتان زياد دست مي‌زنيد؟» اگر پاسخ مثبت است بايد به شما بگويیم كه از شانه زدن زیاد، دستکاری و خاراندن پوست سرتان خودداری کنید. چون اين كار باعث چربی بیشتر موهای‌تان می‌‌شود.

اما نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه شامپوهای معمولی را زیاد روی سر نگه ندارید و ماساژ ندهید. در مقابل آبکشی را بیشتر و مفصل‌تر انجام دهید. امروز شامپوهاي زيادي برای تنظیم چربی به بازار آمده است. شامپو اویدرم سبونورم جی و دی، شامپو سینره آنتی گریس، شامپو سبوفن و … از آن جمله اند. بعد از حمام هم لوسيون هاي ضد چربي مو مي‌توانند نقش موثري داشته باشند. حتي براي استفاده اين لوسيون‌ها لازم نيست هزينه زيادي بپردازيد و از برندهاي خارجي استفاده كنيد؛ چرا كه برندهاي ايراني مثل لوسيون آنتي گريس سينره هم مي‌تواند گزينه مناسب و مقرون به صرفه اي براي اين كار باشد.

 

صبر و حوصله را با ماسک مخلوط کنید

براي كنترل چربي موي سر راه كارهاي زيادي وجود دارد. حتي افرادي كه طرفدار روش هاي گياهي و سنتي هستند هم مي‌توانند بدون دخل و تصرف هر ماده شيميايي، اين مشكل را كنترل كنند. البته براي اجراي راهكارهاي خانگي نياز به صبر و حوصله زيادي است. در این صورت مي‌توانيد نتيجه مثبتي را به دست بياوريد.

ماسک تخم مرغ و لیمو نرم کننده موی چرب: 2 عدد زرده تخم مرغ را با آب یک عدد لیموترش مخلوط کنید و پس از شستشوی سر، آن را به همراه شامپو روی سر بمالید. پس از 15 دقیقه با آب ولرم بشوئید و تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید.

ماسک میخک و لیمو برای موی چرب: چهار عدد لیموترش کامل را قطعه کرده و همراه با چهار عدد گل میخک سالم در یک ظرف با چهار لیوان آب بجوشانید تا اکثر آب آن بخار شود و ماده باقیمانده بصورت ژلاتینی به وجود بیاید. بعداز شستشوی سر با شامپو این ماسک را روی موها بمالید و یک حوله مرطوب روی سر بگذارید. پس از 15 دقیقه می‌‌توانید سرتان را با آب ولرم بشوئید.

ماسک ماست و عسل ضد چربی مو: یک فنجان ماست را با یک قاشق چای‌خوری عسل در حالت ولرم مخلوط کرده و روی موها بگذارید. پس از 2 دقیقه با شامپو و آب ولرم سرتان را بشوئید. لاکتیک اسید موجود در ماست چربی اضافی را از بین می‌‌برد. این ماسک برای رفع چربی صورت هم می‌‌تواند مفید باشد.

ماءالشعیر معجزه‌آسا برای موی چرب و شوره‌دار
یک لیوان ماءالشعیر کلاسیک را بجوشانید تا به یک چهارم حجم خود برسد. پس از سرد شدن، آن را داخل باقیمانده شامپوی معمولی خودتان خالی کنید و هر بار سرتان را با آن بشویید. نتیجه عالی است چراکه خیلی زود موهای‌تان خوش حالت می‌شود.

مطالب مشابه را ببینید!