مجله تاپ‌ناز‌

خالی شدن گاز یخچال + نشانه های خالی شدن گاز و اقداماتی که باید انجام داد

خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال نشانه هایی دارد و قابل تعمیر است. امروزه در هر منزلی یک یا دو دستگاه یخچال وجود دارد که یکی از مشکلات رایج آنها، خالی شدن گاز آن است که با گرم شدن هوای درون یخچال همراه می شود.

از نشانه های خالی شدن گاز یخچال می توان به گرم شدن هوای درون آن، بوی بد در یخچال و کارکرد دائم موتور یخچال اشاره کرد.

یکی از وسایل و لوازم های ضروری در زندگی روزانه یخچال است که در صورت بروز مشکل در آن نگهداری مواد غذایی دچار مشکل خواهد شد. یکی از مشکلات یخچال خالی شدن گاز آن است که باعث گرم شدن هوای درون یخچال می شود. در این بخش دلایل خالی شدن گاز یخچال را می خوانید.

دلایل و نشانه های خالی شدن گاز یخچال

نخستین گازهای خنک کننده یخچال مواد کشنده ای مانند آمونیاک و متیل کلرید داشتند که در صورت نشتی مرگ آور بودند. ولی امروزه مواد بهتری مانند فریون در سیستم خنک کننده یخچال ها استفاده می شود. این گاز بدون رنگ و بدون بو است. ولی در موقع نشت آن در داخل یخچال بوی بدی به مشام می رسد.

خالی شدن گاز یخچال

نشانه های خالی شدن گاز

وقتی که یخچال بازدهی قبل را نداشته باشد و سرمایش آن کم شده باشد پس مشکل دارد و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از آنها کم یا خالی شدن گاز یخچال می باشد. برای اطمینان از خالی شدن گاز موارد زیر را در یخچال باید بررسی کنید.

گرم شدن مواد غذایی درون یخچال

در هنگام کم شدن گاز یخچال کارکرد یخچال دچار مشکل می شود و سرمایش کافی را نخواهد داشت و در نتیجه مواد غذایی سردی خود را از دست می دهند و گرم می شوند. در این شرایط سه تا چهار ساعت طول می کشد تا دمای خچال پایین بیاید و پس از گذشت یک روز مواد غذایی موجود در یخچال خراب می شود.

 

موتور یخچال مدام کار می کند

در موقع کاهش گاز دمای یخچال کم می شود و دیگر اجزا یخچال به ویژه موتور برای جبران افزایش دما بیشتر از زمان عادی کار می کنند. کمپرسور و کندانسور برای خنک کردن یخچال و جبران گاز هند رفته تلاش می کنند و باعث می شود که موتور به صورت دائم کار کند و خاموش نشود. در صورت بروز این مشکل باید سریع یخچال را خاموش کنید تا موتور نسوزد.

 

بوی نامطبوع و جدید در یخچال

گاز فریون بی رنگ و بی بو است و شما نمی تواند براحتی آن را تشخیص دهید ولی در موقع خالی شدن یخچال بویی نامطبوع و شمیایی تولید می شود که تنفس آن مضر است.

اگر در موقع باز کردن یخچال بویی بد و عجیب که مربوط به موادغذایی نیست به مشام شما رسید باید تعمیرکار را خبر کنید.

بررسی دلایل خالی شدن گاز

از دلایل خروج گاز و نشت گاز یخچال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در برخی موارد ممکن است در هنگام کندن برفک های یخچال به اشتباه با چاقو و یا شئ نوک تیز به لوله های مبرد در فریزر آسیب برسد و باعث نشت گاز شود.

در حالتی دیگر ممکن است هنگام جابجایی یخچال لوله های اپراتور جابه جا شوند و به مرور این جابجایی باعث پوسیدگی و نشتی در لوله ها شود.

مهمترین علت نشتی و کم شدن گاز یخچال مربوط به جنس لوله ها است. لوله ها معمولا از آهن ساخته می شوند که با گذشت زمان نسبت به رطوبت موجود در هوا واکنش داده و دچار نشتی می شوند.

 

تصورات اشتباه در مورد نشتی گاز یخچال

بعضی ها تصور می کنند که با باز گذاشتن درب یخچال، گاز آن خارج می شود و نبودن گاز در یخچال به معنی تمام شدن گاز آن است که تصوری اشتباه است. گاز یخچال هیچ موقع تمام نمی شود و راه خروجی به جز نشتی و سوراخ شدن لوله های آن وجود ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!