مجله تاپ‌ناز‌

دلایل خاموش نشدن ماشین لباسشویی و رفع این مشکل

خاموش نشدن ماشین لباسشویی از دیگر مشکلات رایجی است که امکان به وجود آمدن آن برای هر مدل و برندی وجود دارد. این مشکل ممکن است به خاطر دلایل مختلفی ایجاد شود، برای این که علت اصلی این مشکل را بفهمید، باید به برسی مواردی که در ارتباط با فرآیند خاموش نشدن هستند بپردازید.

دلایل خاموش نشدن ماشین لباسشویی و رفع این مشکل

خاموش نشدن ماشین لباسشویی

در این مطلب اصلی ترین و مهمترین علت های خاموش نشدن ماشین لباسشویی را برسی میکنیم. اگر لباسشویی شما خاموش نمیشود و یا دنبال دلیل جلو نرفتن برنامه شستشو دستگاه هستید، نیاز است که دستگاه از نظر مکانیکی برسی شود، همچنین در این وضعیت معمولا کد خطاهایی روی صفحه دستگاه شما نشان داده میشود که باید برطرف شوند تا مشکل خاموش نشدن هم حل شود. پس اگر دستگاه شما این مشکل را دارد، پیشنهاد میکنم در ادامه همراه ما باشید.

نحوه عملکرد ماشین لباسشویی

برای این که زمان درست خاموش شدن دستگاه را بشناسید باید با نحوه عملکرد ماشین لباسشویی آشنا باشید. در این فرایند ابتدا برنامه شستشو به ماشین لباسشویی داده شده و دکمه استارت زده میشود.

بعد مقدار آبی که قرار است به دستگاه وارد شود با هیدورستات برسی شده و ورود آب متوقف میشود، سپس آب به جاپودری وارد شده و مواد شوینده به دیگ لباسشویی منتقل میشوند، النمت آب را گرم کرده و بعد دیگ شروع به چرخیدن میکند تا لباس ها شسته شوند، بعد از عمل تخلیه آب کثیف از دستگاه خارج میشود و آبگیری مجدد صورت میگیرد تا لباس‌ها آبکشی شوند و در آخر عملیات تخلیه آب صورت میگیرد و سیستم خشک کن راه میافتد.

بعد از آن کار دستگاه تمام شده و خاموش میشود. حالا اگر خاموش شدن دستگاه اتفاق نیافتد یعنی یک جای کار مشکل دارد. در ادامه برسی میکنیم که مشکل از کجاست و چه مواردی را برای جلوگیری از آن باید در نظر داشته باشید.

مطلب مشابه: علت ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی و تعمیر آن

دلایل خاموش نشدن ماشین لباسشویی و رفع این مشکل

دلایل خاموش نشدن ماشین لباسشویی

 خرابی برد

در دستگاه‌های جدید همه عملیات شستشو که به آن اشاره شد به وسیله برد کنترل میشوند. پس اگر هر یک از این موارد به مشکل بخورند، برد میتواند یکی از مقصرهای اصلی این قضیه باشد. پس اگر برد در فرآیند شستشو خراب باشد، در عملکرد بخش‌های مختلف دستگاه خلل ایجاد شده و ممکن است که لباسشویی خاموش هم نشود. در این شرایط برد باید توسط یک تکنسین متخصص برسی و تعمیر یا تعویض شود. معمولا تعمیرات برد کار دشوار و پیچیده‌ای است و احتمالا هزینه زیادی خواهد داشت و در بیشتر مواقع تعویض برد حرکت به صرفه تری از تعمیر آن است.

خرابی موتور

از علت های دیگر خاموش نشدن ماشین لباسشویی، خراب شدن موتور دستگاه میباشد. موتور قطعات مختلفی دارد که اگر هرکدام از آنها خراب شده و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، برد در همان وضعیت گیر کرده و دستگاه خاموش نمیشود. یعنی وقتی که در فرآیند شستشو نوبت به کار موتور میرسد، به خاطر این که موتور مشکل دارد، قفل میشود. پس باید موتور به وسیله یک تکنسین متخصص برسی شود.

مطلب مشابه: دلیل جمع شدن آب داخل ماشین لباسشویی و حل این مشکل

خرابی تایمر

این مشکل بیشتر در ماشین لباسشویی های قدیمی اتفاق میافتد، چون امروزه به جای برد تایمر از برد الکتریکی استفاده میشود. تایمر در واقع جعبه کنترلی میباشد که کنترل مدت زمان هر فرآیندی را در دست دارد. کار تایمر زمانبندی مدیریت انجام فرآیندها است. اگر برد تایمر خراب شود دستگاه در یک تایم ثابت میماند. پس اگر ماشین لباسشویی قدیمی دارید و در یک مرحله به خصوص متوقف میشود، توصیه میکنیم برد تایم را برسی کنید.

خراب شدن پمپ تخلیه

در هر بار عملیات شستشو پمپ تخلیه دو بار وارد عمل میشود، یک بار برای خروج آب کثیف و بار دیگر در مراحل پایان کار قبل از شروع فعالیت سیستم خشک کن آب تخلیه میشود.

اگر به هر دلیلی پمپ توانایی انجام کار خود را نداشته باشد، دستگاه به مرحله بعد نرفته و در همان مرحله گیر میکند و خاموش هم نمیشود، چون که هنوز درون مخزن پر آب است. مشکلاتی که پمپ تخلیه مربوط است ممکن است کد خطا هم داشته باشد. همچنین اگر پمپ تخلیه خراب باشد صدای ناخوشایندی هم ایجاد میشود و این یعنی احتمالا سیستم تخلیه به انسداد یا گرفتگی دچار شده است. در این صورت اول از همه برسی کنید که مسیر خروجی آب بسته نشده باشد بعد خود پمپ تخلیه را برسی کنید.

دلایل خاموش نشدن ماشین لباسشویی و رفع این مشکل

نوسانات برق

در کنار مواردی که گفته شد، نوسانات برق هم میتواند روی دستگاه تاثیر گذاشته و مشکلاتی ایجاد کند. نوسانات برق دستگاه را در یک مرحله خاص متوقف کرده و در این حالت امکان خاموش شدن دستگاه هم وجود ندارد. شما میتوانید دستگاه را از برق بکشید تا برنامه شستشو از اول شروع شود. اما در اولین فرصت مشکلات مربوط به نوسانات برق را رفع کنید. همچنین فیوز و کابل برق را هم برسی کنید.

خرابی میکروسویچ درب

از دیگر مواردی که از جلو رفتن مراحل ماشین لباسشویی جلوگیری میکند، میکروسویچ درب دستگاه است. با بسته شدن در لباسشویی میکروسویچ آن فعال شده و به برد پیام میدهد که مراحل بعدی را شروع کند، پس در صورت خرابی میکروسویچ، برق در آن جریان پیدا نکرده و در همان وضعیت متوقف میشود. همچنین حواستان باشد که گاهی میکروسویچ در سالم است ولی سیم های متصل به آن مشکل دارد، در نتیجه باید مشکلات مربوط به سیم آن را برطرف کنید.

مطلب مشابه: افزایش عمر ماشین لباسشویی با راهکارهای ساده

خرابی هیدورستات

کار این قطعه در ماشین لباسشویی این است که با باز و بسته شدن شیر ورودی، مقدار آب در مخزن را کنترل میکند. اگر هیدوستات خراب باشد، اطلاعات درست به برد نرسیده و شیر برقی آبگیری را به صورت مداوم انجام داد و دستگاه در همان مرحله گیر میکند. در این حالت باید هیدوستات و سیم های متصل به آن را برسی کنید که اگر نیاز بود تعویض شوند.

خرابی ولوم

همه افراد با ولوم قرار گرفته روی پنل، تنظیمات مورد نظر خود را اعمال میکنند و بعد دکمه استارت را میزنند تا دستگاه شروع به کار کند. پس اگر ولوم خراب باشد روی تایمر تاثیر گذاشته و جلوی رفتن دستگاه به مرحله بعد را میگیرد.

بسته شدن فیلتر شیر ورودی آب

گاهی احتمال کثیف بودن شیر ورودی آب وجود دارد یا فشار آب خیلی کم است، به این ترتیب وقتی که دستگاه باید پر از آب شود، این اتفاق نیافتاده و دستگاه در حالت آبگیری گیر میکند و خاموش نمیشود. در این شرایط باید پارگی شلنگ ورودی آب، تا خوردگی شلنگ ورودی آب، فشار آب، شیر ورودی آب، فشار آب و… را برسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

نچرخیدن آبکش دستگاه

لباس ها در آبکش قرار گرفته و آبکش هم در دیگ یا مخزن لباسشویی قرار میگیرند. پس اگر مشکی در چرخیدن آبکش وجود داشته باشد، احتمال دارد دستگاه در همان مرحله گیر کند. حالا نچرخیدن آبکش ممکن است به دلایلی مثل متعادل نبودن بار آبکش اتفاق بیافتد، چون زمان چرخش آبکش، لباس ها باید به صورت مساوی در اطراف پخش شوند تا تعادل به وجود بیاید.

پس در صورت نبود تعادل یا بارگیری زیاد این مشکل به وجود می آید. همچنین نچرخیدن آبکش ممکن است به خاطر پارگی تسمه لباسشویی هم باشد. اگر شما به راحتی توانستید آبکش را بچرخانید به احتمال زیادی تسمه پاره شده است. موارد دیگری هستند که باید توسط تعمیرکار برسی شوند.

جمع بندی

ماشین لباسشویی دستگاه پرکاربردی است که ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی شود. بیشتر مشکلاتی که برای دستگاه شما پیش می آید مثل همین خاموش نشدن ماشین لباسشویی با برسی و سرویس سر وقت دستگاه حل میشود. پس توصیه میکنیم بعد از مشاهده ایرادات جزئی در دستگاه سریعا به فکر حل مشکل باشید تا دچار هزینه های سرسام آور تعمیر ماشین لباسشویی نشوید.

مطلب مشابه: رفع بوی بد ماشین لباسشویی با چند روش و توصیه کاربردی

مطالب مشابه را ببینید!