مجله تاپ‌ناز‌

خطرات اینترنت برای کودکان و شناخت عوارض استفاده زیاد از فضای مجازی

اینترنت و فضای مجازی مزایای زیادی دارد ولی اگر به صوت افراطی و بیش از حد مصرف شود می تواند مضرات و آسیب هایی برای کودکان در پی خواهد داشت. پدر و مادر از طریق آشنایی با خطرات اینترنت برای کودکان می توانند اطلاعات لازم در این مورد را به دست آورند و زمینه درست استفاده از اینترنت به فرزند خود بیاموزند.

یکی از مسائل که امروزه رواج پیدا کرده است استفاده از اینترنت برای انجام کارهای مختلف وسط گروه های سِنی گوناگون به ویژه کودکان است که به طوری که نبود آن باعث ایجاد اختلال و مشکلات زیاد می شود. استفاده از اینترنت روی کودکان تاثیرات مختلف دارد به همین دلیل والدین باید نظارت لازم را بر فرزندان خود داشته باشند. در همین مورد قصد داریم در این مطلب برای آگاهی و شناخت آگاهی و شناخت شما عزیزان خطران اینترنت برای کودکان را به صورت کامل بررسی قرار دهیم.

خطرات استفاده از اینترنت برای کودکان

به صورت کلی نوجوانان و کودکان به دلایل مختلف از جمله حضور در جلسات کلاس های آنلاین، رابطه با دوستان خود، انجام بازی های مختلف از اینترنت و فضای مجازی بهره می برند ولی در این بین باید نسبت به خطرات اینترنت برای کودکان و اسیب های احتمالی استفاده اشتباه و بدون نظارت از آن آگاهی لازم را داشت تا بدین گونه از بروز آنها پیشگیری کرد.

استفاده زیاد از حد کودک از اینترنت و اختصاص وقت زیادی از زندگی خود به انجام این امر باعث شده خیلی از کودکان ار مورد این موضوع اعتیاد پیدا کنند و وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا کنند که همین امر اثرات بدی را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر می توان گفت به همان اندازه که اینترنت و فضای مجازی مزایای زیادی از جمله بو سایت های آموزشی و سرگرم کننده، یادگیری اطلاعات مفید، بازی های جالب و هیجانی را به دنبال دارد می توانند مضرات و آسیب هایی در پی داشته باشند از قبیل سو استفاده از سایت های مخرب افراد سودجو بوده و همچنین شخصیت و روحیه کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث گوشه گیری و پرخاشگری او خواهد شد.

در ادامه مواد مهمی از انواع آسیب ها و اثرات بد اینترنت برای کودکان را شرح داده ایم.

دروغگو شدن

بیشتر افرادی که به اینترنت وابستگ شدید و اعتیاد پیدا می کنند در رابطه با دیگران دچار مشکل می شوند.  دوستان، افراد خانواده، همکاران نیز می توانند این عادت ناپسند را به آن ها یادآوری نمایند ولی آن ها تلاش می کنند این قضیه را انکار نمایند و در نتیجه به فردی دروغگو تبدیل می شوند.

خطرات اینترنت برای کودکان و شناخت عوارض استفاده زیاد از فضای مجازی

استرس و افسردگی

کودک و نوجوانی که وقت زیادی در شبکه مجازی می گذراند و از جامعه واقعی غافل می شود پس از مدت زمانی به اینترنت وابستگی پیدا می کند و هنگامی که اینترنت در دسترس او نباشد علائمی مانند ناراحتی، افسردگی و استرس در او ظاهر می شود.

اختلال در خواب

بیشتر کودکان و نوجوانان امروزه استفاده زیادی از گوشی و تبلت دارند و حتی تا موقع خواب هم این وسایل در دسترس آنها است که همین امر باعث می شود نور مصنوعی این وسایل طی مدت زیادی اختلالاتی در خواب آنها ایجاد کند. به صورت معمول کودکان به دلیل بیدار ماندن تا نیمه های شب استراحت کافی ندارند و در نتیجه همین امر باعث به خطر افتادن سلامت جسمانی و روانی آنها می شود.

وابستگی یا اعتیاد به اینترنت

از عواملی که باعث می شود مضرات اینترنت افزایش پیدا کند، وابستگی کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان است زیرا آنها از خطرات و معایب استفاده زیاد از حد اینترنت آگاهی ندارند و امکان دارد با وابستگی و اعتیاد به اینترنت سلامت جسم و روح آنها در معرض خطر قرار گیرد.

گوشه گیری اجتماعی

افرادی که وقت زیادی برای استفاده از اینترنت می گذارند اغلب قادر نیستند در اجتماع جایگاه مناسبی داشته باشند. آنها به صورت معمول دوستان صمیمی ندارند و روابط آنها با شکست مواجه می شود و در نهایت گوشه گیر می شوند.

زمینه دستیابی به اطلاعات خصوصی و مالی والدین

گزارش هایی در رابطه با فضای مجازی منتشر شده است که مشخص می کند کودکان بدون آگاهی نسبت به اطلاعات و امنیت سایبری امکان دارد به خواسته ها و ایمیل های هکرها و مجرمین سایبری جواب داده و اطلاعات مالی، کارت های بانکی و اطلاعات خصوصی پدر و مادر خود را در اختیار آنها قرار دهند.

اثرات مخرب بر روی وضعیت جسمی

از آسب های مهم استفاده زیاد از حد از اینترنت، می توان به فعالیت و تحرک کم، مشکلات بینایی و خشکی چشم اشاره کرد که در نهایت روی سلامتی کودک اثرات منفی زیادی می گذارد و وضعیت سلامت آنها را در آینده و بزرگسالی به خطر می اندازد.

قادر نبودن به پیشروی مطابق برنامه

نوجوانان از اینترنت برای اجرای فعالیت هایی مانند جستجو برای اطلاعات، پرداخت قبض، فعالیت های مالی و … استفاده می کنند. همیشه به دنبال پیدا کردن بازی های جدید و مختلف هستند و همین عوامل باعث می شود که نتانند وقت خود را مدیریت کنند و در نهایت بر اساس برنامه ای که تنظیم کرده اند نمی توانند به جلو بروند و کارهای عقب افتاده دارند.

محتوای نادرست و ناپسند

اغلب متخصصان فعال در زمینه روانشناسی و علوم دینی در دنیا همیشه در رابطه با آسیب ها و معایب استفاده کودکان و نوجوانان به والدین و افراد مربوطه در این زمینه اخطار می دهند زیرا آن ها اعتقاد دارند فضای مجازی و اینترنت اغلب محیطی بدون حد و مرز و آزاد می باشد و برای افرادی که سن کمی دارند به هیچ عنوان شایسته نخواهند بود.

تلف کردن وقت کودکان

دوره کودکی از باارزش ترین و کوتاه ترین دوران های زندگی به شمار می آید که استفاده درست از وقت و پیشرفت زیربناهای لازم برای پیدا کردن استعدادها و علایق می تواند اهمیت زیادی در موفق شدن آن ها در دوران بزرگسالی داشته باشد.

راهکارهای کاربردی برای مراقبت از کودک در برابر خطرات اینترنت

به منظور حفاظت از کودکان در برابر خطرات و آسیب های بوجود آمده از اینترنت می توان با استفاده از راهکارهایی این مضرات را کاهش داد و مانع از ایجاد آن ها شد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

بکارگیری نرم افزارهای امنیتی و حفاظت کننده :

به طور کلی نرم افزارهای متنوعی وجود دارند که با کمک آن ها می توانید دستیابی کودک را به سایت های مخرب کاهش دهید. با کمک بعضی نرم افزارهای دیگر می توانید زمینه در دسترس قرار دادن اطلاعات خصوص را از کودک محروم نمایید. همچنین با استفاده از بعضی از این نرم افزارها می توانید فعالیت کودکان در شبکه های اجتماعی را زیر نظر بگیرید.

فراگیری استفاده مناسب و بهینه از شبکه های مجازی

به طور کلی باید به فرزندتان بیاموزید که چگونه به شیوه ای مناسب و در ست از فضای مجازی بهره ببرد و با اعمال خطرناک باعث ایجاد دردسر برای خود و اطرافیانش نشود. برای انجام این امر می توانید از راهکارهایی که در ادامه اشاره کرده ایم استفاده نمایید.

  • باید به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی و خانوادگی را برای او ممنوع نمایید.
  • در هنگام استفاده فرزندتان از اینترنت او را همراهی نمایید و سعی کنید به او عملکرد و رفتار درست را بیاموزید.
  • به فرزندتان یادآوری نمایید که به هیچ وجه رمزهای عبورش را در دسترس دیگران قرار ندهد.
  • در صورتی که کودک به دلیل تجربه ای تلخ در فضای مجازی پیش شما آمد به او توجه نمایید و حرف های او را گوش کنید و به آن ها اهمیت بدهید.
  • به فرزندتان گوشزد نمایید تا زمانی که اجازه شما را نگرفته هرگز با افرادی که در فضای مجازی آشنایی پیدا می کند قرار ملاقات و دیدار نگذارد.
  • سعی کنید یک سری قوانین خانوادگی برای استفاده از اینترنت تعیی نمایید و تمامی افراد خانواده را موظف به رعایت کردن آن ها نماید.
  • سایت های مورد پسند کودکتان را علامت گذاری نمایید تا خیلی راحت و سریع به آن ها دسترسی داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!