مجله تاپ‌ناز‌

خطرات بوسیدن نوزاد + خطراتی که با بوسیدن نوزاد را تهدید می کند

والدین با بوسیدن و در آغوش گرفتن سعی می کنند که علاقه و مهر خود را به فرزند نشان دهند. در آغوش گرفتن نوزاد اگر کار خوبی باشد، بوسیدن لب نوزاد اصلا توصیه نمی شود. این روش باعث انتقال میکروب به وسیله بزاق و آب دهان به نوزاد می شود و او را در معرض انواع بیماری قررا می دهد. در ادامه خطرات بوسیدن نوزاد را توضیح می دهیم و از خطران احتمالی بوسیدن نوزاد، شما را آگاه می کنیم.

نوزاد و کودک نیاز به محبت و توجه پدر و مادر دارد. در آغوش گرفتن نوزاد برای تامین این نیاز، برای نوزاد یک امر منطقی تر در مقابل بوسیدن است. بوسیدن لب نوزاد ممکن است برای او خطرات و بیماری هایی را ایجاد کند که تمام آنها به بیماری های فصلی و آلرژی ها ربط دارد. می توانید برای بوسه پیشانی، گونه و دستان نوزاد را انتخاب کنید تا از بروز بیماری و یا خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

بوسیدن نوزاد تازه متولد شده و خطراتی که دارد

انسان ها به صورت غریزی مایل هستند که نوزاد تازه متولد شده را در آغوش بگیرند و ببوسند. باید به نقطه ای که می خواهید ببوسید توجه داشته باشید تا کودک خود را دچار بیماری پوستی نکنید.

طبق پژوهش های صورت گرفته، بوسیدن نوزاد از لب احتمال انتقال بیماری هرپس سیمپلکس نوع 1 را افزایش می دهد. این بیماری عامل رایج میکروب دهان است که برای افراد بزرگسال بدون ضرر است ولی برای نوزاد زمینه ساز بیماری های پوستی است.

این ویروس در بدن نوزاد باعث تبخال، تب، برفک دهان، سوزش و خارش ناحیه لب و دهان و ایجاد کج خلقی می شود. در موارد حاد، این بیماری باعث ایجاد عفونت هایی در مغز، ریه و کبد می شود. برای سلامتی کودک خود باید از خطرات بوسیدن نوزاد اطلاع داشته باشید و آنها را رعایت نمایید.

خطرات بوسیدن نوزاد

ابراز عشق و علاقه به کودک برای رشد و گسترش مهارت هایش ضروری است. بوسیدن نوزاد توسط پدر و مادر طبیعی است ولی باید از ابتلای نوزاد به بیماری های پوستی جلوگیری کرد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها باید اجازه ندهید که تا 3 ماه اولیه کسی لب فرزند را ببوسد. در ادامه خطرات بوسیدن نوزاد را توضیح می دهیم.

بیماری پوستی تبخال

افرادی که تبخال پوستی دارند نباید نوزاد را ببوسند. در یک تحقیق معلوم شد فردی که اقوام یکی از نوزاد بود، لب نوزاد را بوسید و پس از چند روز نشانه های تبخال بر پوست نوزاد پدید می آید و او به تبخال پوستی دچار می شود. اینتبخال پس از چند روز به تمام قسمت های بدن نوزاد منتقل شد و نوزاد راهی بیمارستان شد. به والدین توصیه می شود که اجازه ندهند افرادی که دچار بیماری پوستی هستند نوزاد را ببوسند.

خطرات بوسیدن نوزاد

ویروس سونسیتیال تنفسی

RSV نوعی بیماری ویروسی است که ریه نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد و نفس کشیدن برای نوزاد را سخت می کند. این بیماری خیلی واگیردار است و به سرعت نوزاد را مبتلا می کند. این وریروس وقتی که از بزرگسال به کودک سرایت می کند، به سرعت ریه و مجاری تنفسی را درگیر می کند. به دلیل کوچک و نازک بودن نایژه و مسیرهای تنفسی کوک، این عفونت التهاب زیاد ایجاد می کند و ممکن است حتی کشنده باشد.

آلرژی های غذایی

داشتن حساسیت و آلرژی به مواد غذایی خاص، یک امر طبیعی است و باید آن را شناخت. باید اطرافیان خود را از وجود آلرژی و حساسیت نوزاد آگاه کنید. خیلی از نوزادان ممکن است به محصولات آرایشی و رژ لب های دارای گلوتن حساس باشند و نوزاد ممکن است در تماس با این مواد دچار دردسر شود. نوزادی که به گلوتن موجود در رژ لب حساس است ممکن است در صورت تماس زیاد با این ماده دچار سرطان شود. افرادی که آرایش زیادی به صورت دارند بهتر است که نوزاد را نبوسند. باید به مواد غذایی که به کودک می دهید توجه داشته باشید و پس از غذا خوردن نباید تکه های غذا بین دندان های نوزاد گیر کرده باشد.

مواد شیمیایی که در محصولات بهداشتی یافت می شود

محصولاتی که برای جوان سازی پوست استفاده می شود، دارای مواد شیمایی می باشند و برای نوزاد خطر آفرین هستند. محصولاتی مانند پاراپن ها، فرمالدئید ها، رنگ ها مصنوعی و مواد شیمیایی از دسته همین موارد هستند که در صورت برخورد و تماس با نوزاد ممکن است که برای او خطر ایجاد کنند. این خطرات شامل ایجاد مشکل برای غدد درون ریز و احتمال ابتلا به سرطان است. بهتر است برای جلوگیری از بوسیدن نوزاد در ابتدا صورت خود را از هر نوع لوازم آرایشی پاک کنید تا با قرارگیری نوزاد در این شرایط و تماس با لوازم شیمایی به بیماری دچار نشود.

بیماری بوسه

بیماری بوسه نام مستعار ویروس مونونوکلئوز می باشد که از راه بوسیدن و بزاق دهان منتقل می شود. ایجاد این بیماری در نوزاد و کودک با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، بی قراری و مشکلات تنفسی همراه می شود. بیماری بوسه عامل ویروسی دارد و هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است و تنها راه گذشت زمان می باشد تا سیستم ایمنی به صورت خودکار این عفونت ها را از بین ببرد.

ایجاد حفره در میان دندان ها

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان زمینه ساز بیماری های بسیار از جمله حفره های دندانی است. کمتر چیزی افرادی به آن توجه دارند این است، که گاه ممکن است بوسه های ما عامل ایجاد کنده این حفره های دندان شود. در بزاق بزرگسالان باکتری هایی وجود دارد که با انتقال آنها از راه بوسیدن لب نوزاد شرایط ایجاد حفره در ندان کودک ایجاد می شود. نباید غذای خود را در ظرف یا قاشقی مشترک با نوزاد بخورید، با این عمل باکتری های دهان شما به نوزاد انتقال پیدا می کند و برای سلامت دهان و دندان نوزاد مضر است. با فوت کردن نوزاد بخشی از آب دهان خود را وارد غذای او می کنید که این هم می تواند خطرساز باشد.

ضعف سیستم ایمنی بدن

در نخستین ماه های تولد، روده نوزاد مدام در حال رشد است. باید اطرافیان در صورت تماس با نوزاد دست خود را خوب بشویند و نظافت فردی را هم رعایت کنند. افرادی که در تماس طولانی مدت با نوزاد می باشند باید بعضی از موارد را رعایت کنند تا سیستم ایمنی بدن نوزاد که هنوز تکمیل نشده است را تحریک نکنند. باید شرایطی نرمال برای نوزاد فراهم شود و او در معرض میکروب قرار نگیرد و اجاره رشد کامل سیستم ایمنی بدن به او داده شود.

ویروس موجود در معده

یک بوسه آلوده از اطرافیان می تواند عوامل ایجاد کننده دل درد، اسهال و استفراغ در نوزاد باشد. با بروز این حالات شرایط بسیار سخت و خطرناکی ایجاد می شود و مایعات بدن از دست می رود.

میکروب های موجود در دهان

هر فردی در دهان خود تعداد زیادی میکروب دارد که به آنها عادت کرده است، ولی اگر این میکروب ها از راه بوسه به نوزاد منتقل شوند ممکن است عامل بروز بیماری در او شود. خطرات بوسیدن نوزاد برای مادر صدق نمی کند، مادر و نوزاد با بدن هم هماهنگ هستند و به هم عادت کرده اند و نوزاد در صورت تماس با میکروب های دهان مادر به هیچ نوع بیماری مبتلا نمی شود. در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد از گروه بیماری های ایجاد کننده واگیردار است که برای جلوگیری از ابتلا به خطرات بوسیدن نوزاد باید نکاتی را رعایت کرد.

گاهی دانه های زرد رنگ، قرمزی و خشکی پوست برای نوزاد ایجاد می شود که هیچ ارتباطی به بیماری و خطرات بوسه نوزادان ندارند، بلکه عوامل تمام این موارد ژنتیک است که تا 2 سالگی رفع می شود و نباید نگران شد. پدر و مادرانی که سیگار می کشند نباید خیلی سریع نوزاد را ببوسند زیرا تا 2 ساعت طول می کشد تا نیکوتین از لب و دهان برود و ممکن است نوزاد دچار بیماری تنفسی شود.

تمام نوزادن به عشق و ابراز محبت پدر و مادر خود نیازمند هستند، این امر تا وقتی که به نوزاد هیچ آزاری نرسد ضروری است. طبق پژوهش های صورت گرفته در آغوش گرفتن و محبت کردن به نوزاد از سوی پدر و مادر، سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می کند و در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها کودک را محافظت می کند. بوسیدن نوزاد توسط مادر استرس را در بدن کودک کاهش می دهد و از تغییرات هورمونی که باعث ایجاد التهاب در بدن نوزاد می شود، جلوگیری می کند. بوسیدن اگر از نظر بهداشتی به درستی انجام بگیرد نمی توانید فواید زیادی برای نوزاد و حتی آینده او داشته باشد.

نکاتی که در رابطه با بوسیدن نوزاد و کودک

هر بخشی از بدن میکروب و ویروس های خاص دارد که برای بدن بزرگسالان مضر نیست. این میکروب ها برای زندگی بزرگسالان بی اهمیت است ولی می تواند سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار بدهد. سیستم ایمنی و محافظتی بدن نوزاد هنوز کامل نشده است و در موقع بوسه و در آغوش گرفتن ممکن است دچار تغییراتی شود که باید به آنها توجه ویژ] داشت. در ادامه موارد بهداشتی و نکاتی در مورد بوسیدن نوزاد را توضیح می دهیم.

  • از سلامت و بهداشت فردی که با نوزاد نماس دارد مطمئن شوید و بهداشت را رعایت کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را هم رعایت کنید.
  • قبل از تماس فیزیکی با نوزاد دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • نوزاد به صورت منظم به حمام ببرید و به مسائل بهداشتی هم به شدت دقت کنید.
  • از دستمال مرطوب مخصوص کودک برای تمیز کردن دهان و صورت استفاده کنید.
  • اقدامات پیشگیرانه برای سلامت نوزاد را به اطرافیانی که اطلاع ندارند آموزش دهید.
  • طرف و ظروف و وسایل نوزاد را از افراد دیگر جدا کنید از هیچ ظرف مشترکی برای مصرف خوراکی نوزاد استفاده نکنید.
  • وسایل خانه اکثرا پر از میکروب هستند و بهتر است اجازه برخورد وسایل به بدن نوزاد را ندهید. این وسایل شامل کنترل تلویزیون، گوشی موبایل، حوله، کیف پول و … می شود.
  • افرادی که مبتلا به بیماری عفونی هستند باید از نوزاد دور باشند.
  • افرادی که مبتلا به بعضی از بیماری ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه مزمن، آبله مرغان و بیماری های روده ای هستند نباید کودک را ببوسند و یا او را در آغوش بگیرند.

مطالب مشابه را ببینید!