مجله تاپ‌ناز‌

خطرات عمل زیبایی در بارداری | آیا عمل زیبایی در زمان بارداری توصیه می شود یا خیر؟

انجام عمل زیبایی در بارداری نوعی جراحی است که به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی و بی حسی و عوارض ناشی از آن برای مادر و جنین خطرناک است و پیامدهای خوبی به دنبال ندارد. مادران باید انجام آن را تا جای ممکن و زیر نظر پزشک به زمانی دیگر موکول نمایند.

از دیگر اقداماتی که ر دوران حاملگی به دلیل شرایط خاص مادر و حساس بودن این دوران باید در انجام دادن آن با پزشک متخصص مشورت کنید، انواع عمل های زیبایی است که به دلیل اینکه ممکن است برای سلامت جنین صدمات و خطراتی را به دنبال داشته باشد و باید در بازه زمانی خاصی انجام گیرد. در ادامه برای آگاهی شما در مورد عمل زیبایی در دوران بارداری در مورد مجاز و غیر مجاز بودن آن، توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

عمل زیبایی در بارداری چه تاثیراتی دارد؟

خیلی از خانم ها برای جوان سای و تغییر دادن در ظاهر خود و ایجاد جذابیت بیشتر مایل هستند که عمل زیبایی انجام دهند. انجام عمل زیبایی در زمان بارداری می تواند خطرات احتمالی برای جنین به همراه داشته باشد و به همین جهت باید اطلاعات کافی را داشته باشید زیرا وضعیت بارداری بسیار حساس است.

نه فقط عمل زیبایی، بلکه هر نوع عمل دیگری که نیاز به بیهوشی کامل برای اجرا داشته باشد برای مادران باردار ممنوع است زیرا ممکن است بیهوشی و جراحی اثرات منفی و خطرناک بر جنین داشته باشد. پیشنهاد می شود خانم های باردار که قصد انجام عمل زیبایی دارند باید تا دو ماه پس از زایمان این کار را انجام بدهند.

 

دلایل عدم انجام جراحی زیبایی در زمان بارداری

این نوع از عمل زیبایی در موقع حاملگی به هیچ وجه پیشنهاد می شود زیرا که به دلیل اجرای این عمل فرد باید بیهوش شود. پس از عمل هم برای التیام درد و پیشگیری از عفونت نیاز به استفاده از داروهای مختلف است که همین امر تاثیرات بدی بر جنین می گذارد. برای جلوگیری از این امر بیشتر پزشکان پیش از عمل جراحی برای خانم های متاهل تست بارداری تجویز می کنند بدین ترتیب در صورتی که آزمایش مثبت باشد انجام جراحی ممنوعیت دارد.

خطرات عمل زیبایی در بارداری

عوارض و مضرات

باردار شدن پس یا پیش از عمل جراحی زیبایی هیچ نوع عارضه و مشکلی پیش نمی آورد فقط موضوعی که جراحان به آن تاکید دارند این است که خانم های باردار تا جای ممکن انجام این گونه عمل ها را موقع حاملگی خود موکول نکنند زیرا پیامدهای منفی و جبران ناپذیری را به دنبال دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد.

می توان گفت اگر اجرای این عمل را به یک جراح حاذق بسپارید ممکن است مقدار ایجاد این عوارض بسیار کمتر شود. از جمله این عوارض می توان به ایجاد ورم و کبودی، درد و ناراحتی، از دست دادن حس بویایی و گرفته شدن بینی در صورت انجام عمل زیبایی بینی و … اشاره نمود که پس از عمل امری طبیعی است و با گذشت زمان برطرف می شود و هیج نگرانی در پی نخواهد داشت.

مناسب ترین بازه زمانی برای انجام عمل زیبایی

از لحاظ علمی شما می توانید حدود یک ماه پس از جراحی زیبایی اقدام به حاملگی کنید و این یعنی این که وقتی که دیگر نیاز به استفاده از دارو نباشد و تورم ایجاد شده کم شده باشد ولی با توجه به اینکه ایجاد تورم ناشی از این نوع جراحی ها حدود شش ماه الی یک سال زمان نیاز دارد تا التیام پیدا کند و به صورت کامل از بین برود و انجام بارداری می تواند به دلیل تاثیرات هورمون استروژن این کم شدن ورم را با تاخیر روبرو کند.

همچنین عوارض تنفسی هورمونی در حاملگی را نیز بالا ببرد متخصصان زیبایی پیشنهاد می کنند که حدود شش ماه تا یک سال صبر کردن برای اقدام به بارداری تصمیم عاقلانه ای می باشد. همینطور باید این نکته را در نظر گرفت که برای اقدام به بارداری فقط نظر متخصصان زیبایی مهم نمی باشد بلکه نظر متخصصان زنان و مامایی بر اساس وضعیت هر شخصی اهمیت بالایی دارد.

اقدام به بارداری پیش از عمل زیبایی

جراحی زیبایی فرآیندی است که دارای اعمال و اقداماتی پیش از عمل و پس از عمل است بدین ترتیب برای آماده کردن و التیام باید یک پروسه تدریجی را بگذرانید. به گونه ای که می توان گفت این فرآیند نیاز به زمان لازم و کافی دارد و به همین دلیل برای خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند مهم است که اطلاع داشته باشند دوران نقاهت و بهبودی آنها چه موقعی تمام می شود و می توانند برای باردار شدن اقدام کنند.

بیشتر متخصصان زیبایی بر این باور هستند که پس از گذراندن دوره نقاهت، بهبود پیدا کردن زخم ها و محکم شدن محل غضروف ها می توان تصمیم به بارداری گرفت. دوران نقاهت پس از جراحی در اشخاص مختلف بین یک الی دو ماه متفاوت است. بر اساس گفته های جراحان، خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند یک ماه پس از جراحی زیبایی  می توانند آن را اجرا کنند.

هیچ نوع دلیل خاصی از لحاظ پزشکی وجود ندارد که پس از اتمام وره نقاهت باعث ایجاد اختلال در حاملگی شود. این نکته را باید بدانید که وقتی که وارد دوره بارداری خود شدید برای کامل شدن نتیجه عمل زیبایی یا سرعت یافتن روند بهبودی داروی خاصی استفاده نکنید.

 

باردار شدن پس از جراحی زیبایی

پس از جراحی زیبایی وقتی اقدام به حاملگی کنید که ورم و التهاب ایجاد شده رفع شده باشد زیرا ممکن است نیاز به جراحی های مختلف پس از عمل اصلی باشد تا نتیجه خوب و کاملی از انجام جراحی به دست آید در این گونه موارد در صورتی که فرد حامله شد ممکن است داروهای بی حسی یا بیهوشی روی جنین تاثیر بگذارند و به او صدمه بزنند. به همین دلیل بهتر است تا رسیدن به نتیجه نهایی جراحی خود منتظر بمانید.

ضمن ایجاد شدن تورم و التهاب ناشی از جراحی بارداری نیز سبب بالا رفتن میزان تورم و در تمام بدن به خصوص در ناحیه صورت خواهد شد. دوران بهبودی طول خواهد کشید. پیشنهاد می شود در صورت اقدام به بارداری حداقل حدود شش ماه تا یک سال پس از جراحی به انجام آن بپردازید.

مطالب مشابه را ببینید!