مجله تاپ‌ناز‌

خواص آلو بخارا؛ تمام فواید و خواص آلو بخارا برای سلامت از تنظیم فشار تا تقویت حافظه

خواص آلو بخارا
آلو بخارا فواید زیادی دارد که می تواند از جمله به این خواص اشاره کرد : تقویت استخوان، کاهش درد سینه، درمان یبوست، پیشگیری از کم خونی، تقویت دستگاه گوارش، کاهش قند خون، کاهش چربی خون، کاهش فشار خون، زیبایی پوست و همچنین تناسب اندام اشاره کرد.
آبو برغانی یا آلو بخارا همان آلوی سیاه است که خشک شده و به صورت پخته شده مصرف می شود.
از قدیم از خواص آلو بخارا به منظور درمان یبوست استفاده می شد. این میوه خوشمزه خواص زیادی برای سلامتی دارد و باعث درمان بیماری های مختلف می شود و چه آن را به صورت تازه و چه به صورت خشک مصرف شود برای بدن  مفید است و معتدل کننده مزاج صفراوی است.

طبع آلو بخارا

طبع این آلو سرد و تر است و معتدل کننده مزاج افراد صفراوی است. آلو بخارا برطرف کننده تب ناشی از گرمی است و برای افرادی که کبد گرمی دارند هم مفید می باشد.

خواص آلو بخارا

خواص آلو بخارا

تنظیم فشار خون

آلو دارای پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون می شود. متخصصان تغذیه به افرادی که فشار خون بالا دراند توصیه می کنند این میوه را مصرف کنند.

کاهش قند و چربی خون

آلو بخارا دارای فیبر گیاهی است و به دلیل داشتن همین فیبر، مصرف آن برای کنترل قند خون و چربی خون و حفظ سلامت قلب مفید می باشد.

تقویت حافظه

آلوبخارا باعث تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می شود. آلو سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند با رادیکال های آزاد که باعث آسیب به سلول های مغز می شود مبارزه کند. مصرف روزانه و منظم آلو بخارا می تواند رادیکال های آزاد مخرب را از بین ببرد و حافظه را در شرایطی سالم نگه دارد و مصرف آن به افراد کهنسال توصیه می شود.

کاهش درد سینه

یکی دیگر از خواص آلو بخارا کاهش درد سینه و بهبود سرفه است که در طب سنتی به آن اشاره شده است.

رفع خارش بدن

مصرف این میوه باعث رفع خارش ناشی از گرمی مزاج و کاهش تب ناشی از حرارت بدن می شود.

پیشگیری از پیری پوست

آلوبخارا سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث می شود مصرف آن باعث کاهش علائم پیری و چین و چروک پوست شود. این آلو بر کاهش وزن هم تاثیر دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان است و دارای مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکارون می باشد که به دلیل اثر آنتی اکسیدانی که دارد رادیکال های آزاد اکسیژن را حنثی می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

درمان یبوست

یکی از خواص مهم آلو بخار که در طب سنتی به آن اشاره شده است درمان یبوست است. این میوه خاصیت ملین دارد و به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث درمانیبوست می شو. این آلو سرشار از کربوهیدرات هایی موسوم به سوربیتول است که از یبوست پیشگیری می کند.

حفظ سلامت روده‌ها

آبو بخارا به دلیل پیشگیری از یبوست برای سلامت روده بزرگ هم مفید است. این میوه حاوی فیبر و پری بیوتیک لازم برای سلامت روده می باشد و باکتری های مفید دستگاه گوارش را فراهم می کند و به داشتن روده سالم و متعادل کمک می کند. فیبر موجود در آلو باعث افزایش رشد و تکثیر باکتری های مفید و مانع از رشد باکتری های مضر در روده می شود. با تخمیر فیبر در روده، اسید بوتیریک تولید می شود که منشا انرژی برای سلول های روده می باشد و به این ترتیب باعث حفظ سلامت دستگا گوارش می شود.

تقویت استخوان‌

آلو به دلیل داشتن بعضی از مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم، بور و آهنک باعث تقویت استخون و حفظ اسکلت استخوانی بدن می شود. حفظ سلامت استحوان از بروز پوکی استخوان، شکستگی و تحلیلی عضلاتی پیشگیری می کند. خوردن آلو بخارا از گرفتگی عضلات و درد مفاصل پیشگیری می کند و علائم این مشکلات را کاهش می دهد.

پیشگیری از کم خونی

این میوه دارای آهن گیاهی است و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شود و غذایی مفید برای خانم های باردار است و باعث حفظ سلامت چنین می شود.

در این مطلب اشاره ای داشتیم به خواص آلو بخارا و فواید آن برای سلامتی و امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!