مجله تاپ‌ناز‌

خواص آووکادو برای خانم باردار + مضرات مصرف آووکادو در بارداری

آووکادو میوه ای بسیار پرخاصیت و مغذی است که به عنوان یک خوراکی در ایران شناخته نشده است و خیلی در دسترس نیست. مردم در سراسر دنیا از این میوه استفاده می کنند و تا حدی با خواص آن آشنا هستند.

میوه آووکادو ترکیبات مغذی و چربی های سالم زیادی دارد و برای رشد سلول های بدن عالی است ولی مصرف این میوه در دوران بارداری باید با احتیاط باشد و در ادامه این مطلب با خواص و مضرات مصرف آووکادو در بارداری توضیحاتی می دهیم.

مصرف آووکادو در بارداری مفید است؟

آووکادو دارای مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم و فولات است که برای سلامت بدن ضروری است و همان طور که می دانید نقش مهمی در رشد و تکامل درست جنین دارند. ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی مفید دیگر در آووکادو باعث شده است مصرف متعادل این میوه در زمان حاملگی نه فقط ضرر خاصی برای سلامتی نداشته بلکه مفید است.

ارزش غذایی میوه آووکادو

در ادامه بعضی از مواد مغذی در یک فنجان آووکادو را مشاهده می کنید.

آووکادو (یک فنجان)مقدار
کالری240
پروتئین3 گرم
کربوهیدرات12.8 گرم
قند1 گرم
فیبر10.1 گرم
چربی20 گرم

فواید آووکادو برای خانم های باردار

مصرف آووکادو در زمان بارداری فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین در حال رشد دارد که عبارتند از:

جلوگیری از اضافه وزن

آووکادو دارای مقدار زیادی فیبر است و باعث هضم بهتر غذا می شود و برای کنترل وزن هم مفید است. اضافه وزن ناخواسته جزو مشکلات آزاردهنده در زمان حاملگی است، برای جلوگیری از این مسئله می توانید آب آووکادو در دوران بارداری مصرف کنید.

افزایش جذب مواد مغذی

آووکادو میوه ای مفید و پر خواص است ولی نکته مثبت در مورد این میوه این است که باعث جذب بهتر ترکیبات مفید موجود در دیگر خوراکی های مصرفی هم کمک می کند. خوردن آووکادو باعث جذب بهتر آنتی اکسیدان های کارتنوئیدی موجود در سبزیجات برگ دار یا سیب زمینی شرین شده و جذب ویتامین های محلول در چربی هم افزایش پیدا می کند.

سرشار از مواد معدنی

آووکادو دارای انواع ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی، مس، منگنز، فسفر و … است که همگی باعث بهبود سلامت مادر و جنین می شوند.

رشد مغز جنین

کولین یکی از مواد مغذی مهم برای رشد مغز جنین است و برای ایجاد سیستم عصبی قوی و شکل گیری شبکه اعصاب در جنین ضروری می باشد. در یک فنجان آووکادو 22 میلی گرم کولین دارد و مصرف این مقدار برای رشد مغز جنین کافی می باشد.

جلوگیری از گرفتگی پا

گرفتگی عضلات پا یکی از مشکلات ناخوشایند است که تمام زنان باردار حداقل 1 بار یا بیشتر آن را تجربه کرده اند. کلسیم و پتاسیم باعث تسکین درد ناشی از گرفتگی پا کمک می کنند و از آنجا که آووکادو دارای مقدار قابل توجهی از این دو ماده معدنی است یک انتخاب عالی برای خانم های باردار به حساب می آید.

خواص آووکادو برای خانم باردار

کنترل کلسترول و قند

یک رژیم غذایی متعادل در زمان بارداری برای کنترل سطح کلسترول و قند در خانم های باردار بسیار اهمیت دارد و آووکادو از میوه هایی است که می تواند باعث تنظیم هر چه بهتر چربی و قند خون در این دوره شود.

منبع ویتامین 

خانم های باردار نیاز به ویتامین های مختلف دارند و ممکن است هر یک از این ویتامین ها را از یک ماده غذایی خاص دریافت کنند انتخاب رژیم غذایی متعادل و سالم در این دوره چالش برانگیز می باشد. نباید نگران این مسئله باشید، زیرا آووکادو تمام ویتامین ها را در خود جای داده است و با خوردن این میوه می توانید بیشتر ویتامین های مورد نیاز برای رشد جنین را دریافت نمایید.

منبع اسید فولیک

کاهش اسید فولیک بدن در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد ناهنجاری جنین و نقص در زایمان شود. آووکادو به دلیل محتوای خوب اسید فولیک برای رشد مناسب اندام های جنین ضروری است و از نقایض حین تولد جلوگیری می کند.

در دوران بارداری چگونه آووکادو مصرف کنیم؟

با تمام فوایدی که در این مطلب ذکر کردیم، زیاده روی در مصرف آووکادو باعث می شود حتی بهترین چیزها در مورد این میوه تاثیر بد روی سلامت شما داشته باشد. رعایت اعتدال در مصرف آووکادو که دارای انواع مواد معدنی است ضروری است و برای جلوگیری از عوارض جانبی باید مصرفتان را به 1 عدد در روز محدود نمایید.

توصیه می شود که قبل از افزودن هر نوع میوه یا خوراکی جدید به رژیمتان با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف آووکادو برای دوران بارداری

استفاده از میوه آووکادو در دوران بارداری تقریبا مفید است و عوارض جانبی زیادی هم ندارد ولی مصرف زیاد این میوه به دلیل کالری و چربی های زیادی که دارد می تواند باعث افزایش وزن شما گردد. اگر به لاتکس حساسی هستید پس برای آووکادو هم باید نگران شوید زیرا با این نوع حساسیت مرتبط است.

خواص آووکادو برای خانم باردار

آیا مصرف سس گاواکامول در بارداری بی خطر است؟

گاواکامول نوعی سس است که از آووکادو تهیه می شود که دارای مقدار زیادی چربی های چند غیر اشباع است و معمولا با چیپس و یا ساندویچ مصرف می شود. مصرف گاواکامول خانگی دارای مقادیر مناسب معمولا مشکلی خاص برای خانم های باردار ایجاد نمی کند.

مصرف آووکادو در سه ماهه سوم بارداری مضر است؟

سه ماهه نخست بارداری مرحله ای حساس است، در این دوره جنین هنوز در حال رشد می باشد، اندام ها به سرعت شکل می گیرند، مغز بیشتر توسعه پیدا می کند و بدن جنین به مواد مغذی و مواد معدنی زیاد مانند فیبر، ویتامین سی و K نیاز دارد.

آووکادوی رسیده و سالم چگونه است؟

در موقع خرید آووکادو خیلی آرام آن را فشار دهید و میزان سفتی آن را بررسی کنید. این میوه باید معمولی باشد یعنی نباید زیباد سفت و یا نرم باشد. اگر آووکادویی که تهیه کرده اید خیلی سفت باشد باید کمی منتظر باشید تا رسیده تر شود و اگر زیاد نرم بود مصرف نکنید.

مطالب مشابه را ببینید!