مجله تاپ‌ناز‌

خواص ادویه آچار و طرز تهیه این ادویه مفید

ادویه آچار یکی از ادویه های مفید و پر کاربرد ویژه منطقه سیستان است که در اهالی آن منطقه از کشور بسیار استفاده می شود و در ادامه این مطلب در مورد خواص و طرز تهیه ادویه آچار توضیحاتی داده ایم.

ادویه آچار یکی از ادویه های پر کاربرد و متعلق به منطقه سیستان است که بیشتر خانواده ها در این منطقه این ادویه را در منزل تهیه می کنند، در این مقاله شما عزیزان را با خواص ادویه آچار و طرز تهیه آن آشنا خواهیم کرد.

خواص ادویه آچار و روش تهیه آن

ادویه آچار مانند ادویه هایی مثل زردچوبه و فلفل سیاه در انواع غذاها از جمله آبگوشت و خورش برای طعم دهنده ها کاربرد دارد و این ادویه دارای فواید درمانی و آنتی اکسیدانی است و در زمان گذشته به دلیل نداشتن امکانات سرد خانه ای که در تمام فصل ها گوجه و پیاز پیدا نمی شد، ادویه آچار جایگزین مناسبی بوده است.

ادویه آچار در اواخر فصل تابستان تهیه می شود زیرا در این موقع از سال مواد موجود در آن در دسترس است و با قیمت مناسب پیدا می شود که در تهیه این ادویه از موادی مانند، پیاز، نمک، تخم شوید، بلغور گندم آب پز شده، زیره سبز، فلفل سیاه و زردچوبه استفاده می گردد. در ادامه با نحوه تهیه این ادویه آشنا خواهید شد.

مواد لازم :

  • گندم : یک کیلو
  • پیاز : سه تا چهار کیلو
  • تخم گشنیز : صد گرم
  • تخم شوید : صد گرم
  • زیره سیاه و سبز : صد و پنجاه گرم
  • زردچوبه : صد و پنجاه گرم
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • گوجه فرنگی : اختیاری

طرز تهیه ادویه آچار

در ابتدا گندم را بشویید و اجازه دهید پخته شود و پس از پخته شدن و خشک شدن گندم ها آن را آسیاب کنید تا آرد به دست آید حالا تمام مواد را به جز پیاز آسیاب کنید و با هم مخلوط کنید.

حالا پوست پیاز را بگیرید و رنده کنید و در ظرف بزرگی بریزید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید سپس تمام مواد را خوب با هم ورز دهید تا حالتی خمیری به دست آید.

پس از آماده شدن ادویه آچار را به شکل های مختلفی در آورید و در مکانی به دور از نور خورشید به مدت 10 روز قرار دهید تا خشک شوند که به صورت سنتی آنها را به اشکال استوانه ای با ارتفاع کم در آورید و از نخ رد می کنند و در سایه قرار می دهند تا آماده بشود.

خواص ادویه آچار و طرز تهیه این ادویه مفید

نکات تکمیلی برای تهیه ادویه آچار

در انجام این روش باید دقت کنید که اگر گندم ها بیش از حد پخته شوند پس از خشک شدن سفت می شوند، گندم ها باید به اندازه بپزند که به راحتی زیر دندان شکسته شوند.

در تهیه ادویه آچار به صورت سنتی از پیاز زابلی استفاده می شود زیرا این پیاز از فواید بیشتری نسبت به دیگر پیازها برخوردار هستند.

در گذشته پیاز را درون وسیله ای به نام سروکو (وسیله ای شبیه به هاونگ) می کوبیدند.

در بعضی از نواحی سیستان سی تا چهل روز برای خشک کردن ادویه زمان نیاز است.

در تهیه این چاشی از آب و هیچ مایعی نباید استفاده شود و برای خمیری شدن آن آب پیاز کافی می باشد.

بعضی از افراد برای بالا بردن ارزش غذایی این ادویه محبوب از گوجه فرنگی استفاده می کنند.

در صورتی که تهیه آرد گندم برای شما ممکن نیست می توانید از آرد سبوس استفاده کنید.

باید دقت کنید که به ادویه نم نرسیده باشد در غیر این صورت رنگ قسمت نم دیده شده ادویه تیره تر و با خطی تیره مرز رطوبت مشخص می شود و باعث پایین آمدن کیفیت آن می شود.

از نشانه های مرغوبیت ادویه آچار رنگ زرد و بوی خوب و معطر آن است.

مطالب مشابه را ببینید!