مجله تاپ‌ناز‌

خواص ترب سیاه + فواید دارویی و درمانی ترب سیاه برای سلامت بدن

خواص ترب سیاه

ترب سیاه نوعی سبزیجات ریشه ای مفید است که مصرف این گیاه دارویی فواید دارویی و درمانی زیادی برای سلامت بدن دارد. ترب سیاه می تواند بهبود دهنده افسردگی باشد، باعث سلامت پوست شود. از دیگر خواص آن می توان به مواردی همچون کاهش استرس، زیبایی پوست و کاهش چین و چروک، دفع سنگ کلیه، کاهش دهنده کلسترولخ ون، تنظیم فشار خون، پیشگیری از مشکلات قلب و … هم اشاره نمود.

ترب سیاه سبزی ریشه ای است که در خانواده تربچه قرار می گیرد. این ترب در کشورهای مختلف با نام های مختلف مانند تربچه اسپانیایی شناخته می شود و خواص زیادی برای سلامت بدن دارد.

خواص و فواید ترب سیاه

ترب سیاه نوعی سبزیجات مفید است که دارای آنتی اکسیدان های زیاد است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی مفید است. این گیاه خواص زیادی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

کاهنده کلسترول خون

ترب سیاه جریان خون را بهبود می دهد و باعث افزایش متابولیسم چربی در بدن می شود و افزایش متابولیسم چربی باعث کاهش چربی خون در بدن می شود.

تنظیم کننده سطح قند خون در بدن

دیگر خاصیت ترب سیاه تنظیم کنندگی قند خون است. ترب سیاه دارای کربوهیدرات است و این کربوهیدرات باعث تنظیم سطح قند خون می شود.

کمک به دفع سنگ کلیه

دیگر خاصیت ترب سیاه، خاصیت دیورتیک آن است. این خاصیت باعث بیشتر شدن ادرار می شود و به همین دلیل باعث دفع بهتر سنگ کلیه می شود و بسیار مفید است.

کاهش دهنده فشار خون

ترب سیاه دارای مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم موجود باعث کاهش فشار خون می شود و سطح فشار خون را تنظیم می کند. اگر مشکل فشار خون دارید ترب سیاه یا آب آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

درمان کننده کبد چرب

ترب سیاه مقدار زیادی ویتامین ب دارد. وجود مقدار زیاد از ویتامین ب 1، کلسیم و منیزیم در ترب سیاه برای سم زدایی کبد و درمان کبد چرب مفید است. برای درمان کبد چرب و رفع سنگ صفرا ترب سیاه را به صورت منظم استفاده کنید.

کاهش دهنده استرس و اضطراب

یکی از خواص ترب سیاه کاهش دهنده استرس است و باعث درمان افسردگی می شود. پتاسیم و منیزیم موجود در ترب سیاه باعث افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی می شود و به همین دلیل باعث کاهش استرس و درمان افسردگی می شود. برای درمان افسردگی و مشکلات ناشی از استرس می توانید این گیاه مفید را مرتب مصرف کنید.

سم زدایی معده و بهبود سیستم گوارش

ترب سیاه آنتی اکسیدان زیادی دارد و وجود آنتی اکسیدان ها در گیاه باعث هضم بهتر غذا می شود. آنتی اکسیدان های موجود در ترب سیاه باعث سم زدایی در معده می شود و برای بهبود نفخ معده هم مناسب است.

پاکسازی و سلامت پوست

دیگر خاصیت موجود در ترب سیاه کمک به سلامت و پاکسازی پوست است. این ترب دارای ویتامین B است و روی و فسفر دارد و به همین دلیل باعث سم زدایی خون می شود. اگر به دنبال تصفیه خون هستید و می خواهید پوست خود را پاکسازی کنید و پوستی شفاف و سالم داشته باشید ترب سیاه استفاده کنید.

خواص ترب سیاه

بهبود سرماخوردگی و پیشگیری از این بیماری

وجود مقدار زیاد آنتی اکسیدان و ویتامین سی در ترب سیاه می تواند برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی مفید باشد. اگر جزو افرادی هستید که زود دچار سرماخوردگی می شوید می توانید از ترب سیاه استفاده کنید و با مصرف این گیاه از خواص مفید آن بهره مند شوید.

درمان کننده بیماری اسکوربوت

اسکوربوت نوعی بیماری است که در بدن به دلیل کمبود ویتامین سی اتفاق می افتد، ترب سیاه دارای مقدار زیادی ویتامین سی است و به همین دلیل باعث بهبود و درمان اسکوربوت می شود. استفاده روزانه از ترب سیاه نتایج خوبی در بهبود این مشکل دارد.

کاهش دهنده وزن

ترب سیاه به دلیل میزان کم کالری و فیبر بالایی که دارد باعث کاهش اشتها می شود و به کاهش وزن کمک می کند. مصرف روزانه ترب سیاه حس سیری در فرد ایجاد می کند و به دلیل کالری کمی که دارد باعث کم شدن وزن و پیشگیری از افزایش وزد در افراد می شود.

برطرف کننده چین و چروک

آنتی اکسیدان زیاد موجود در ترب سیاه با رادیکال های آزاد موجود در پوست مبارزه کند و باعث از بین رفتن چین و چروک در پوست می شود، کاهش چین و چروک در پوست به دلیل وجود ویتامین سی در ترب سیاه است. آب ترب سیاه را چنانچه منظم بنوشید باعث می شود تا رادیکال های آزاد موجود در پوست از بین بروند و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

بهبود و درمان بیماری گریوز

مشکل گریوز نوعی بیماری خود ایمنی است که به دلیل فعالیت زیاد غده تیروئید در فرد ایجاد می شود. ترب سیاه دارای مقدار زیادی گوگرد است و در درمان بیماری گریوز مفید است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف منظم این گیاه باعث بهبود روند درمان بیماری گریوز می شود.

بهبود یبوست

فیبر موجود در ترب سیاه باعث بهبود حرکات روده می شود و به همین دلیل مشکلات گوارشی مانند یبوست را درمان می کند. ترب سیاه دارای مقدار زیادی فیبر است و باعث درمان یبوست می شود.

برطرف کننده لک و جای جوش

ترب سیاه یکی از سبزیجاتی است که آب زیادی دارد. با نوشیدن آب ترب سیاه کمک زیادی به رفع لک و جای جوش در پوست می کنید. برای داشتن پوستی صاف و بدون لک و جوش می توانید آب ترب سیاه را به صورت روزانه میل کنید.

خواص ترب سیاه

خواص ضد سرطانی

از دیگر خواص ترب سیاه می توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند و به همین جهت برای پیشگیری از سرطان های مختلف قابل استفاده است.

کاهش ریزش موی سر با ترب سیاه

آب ترب سیاه و نوشیدن آن باعث تقویت ریشه مو می شود و باعث می شود گردش خون در سر بهبود پیدا کند و به همین دلیل از ریزش نامتعادل مو جلوگیری می کند. اگر مشکل ریزیش موی سر دارید مصرف ترب سیاه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

کمک به سلامت قلب

استفاده کردن از ترب سیاه باعث کاهش فشار خون می شود و کلسترول بالا در خون را هم بهبود می دهد. این موضوع باعث سلامت قلب می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. برای پیشگیری از مشکلات قلبی، ترب سیاه را به صورت مرتب مصرف کنید.

درمان کننده شوره سر

استفاده کردن از آب ترب سیاه فواید زیادی برای سلامت مو به ویژه برطرف کردن شوره سر دارد. برای رفع شوره سر می توانید از آب ترب سیاه استفاده کنید و تاثیرات مفید آن را مشاهده کنید.

نکته پایانی که باید بدانید

مصرف زیاد ترب باعث تشدید و گرفتگی در بیماران مبتلا به انسداد کیسه صفرا می شود.

مطالب مشابه را ببینید!