مجله تاپ‌ناز‌

خواص جوانه شبدر و آموزش روش تهیه جوانه شبدر در منزل

جوانه شبدر یکی از گیاهان پرکاربرد است که امروزه در طب سنتی برای درمان کم خونی استفاده می شود و می توانید آن را جایگزین مکمل های طبیعی و غیر طبیعی کنید. در این مطلب اطلاعاتی در ومورد خواص جوانه شبدر را ارائه کرده ایم.

شبدر گیاهی پر خاصیت است که بیشتر افراد آن را می شناسند. این گیاه موارد مصرفی زیادی دارد و به صورت جوانه هم استفاده می شود.

شبدر و یونجه بسیار به هم شبیه هستند. میزان قند در شبدر بیشتر از یونجه است. برگ شبدر به شکل گلابی و برگ یونجه بیضی شکل است و رنگ برگ های شبدر سبز روشن و در یونجه رنگ برگ ها تیره است. یونجه نسبت به شوری مقاوم تر از شبدر است و مواد غذایی قابل هضم در یونجه از شبدر بیشتر می باشد. کاشت شبدر در ایران بسیار رواج دارد و به همین دلیل بسیار استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر جوانه شبدر ادامه مطلب را بخوانید.

تمام خواص جوانه شبدر

جوانه شبدر یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی است که در ادامه فواید بی نظیر آن را معرفی می کنیم:

جوانه شبدر سرشار از ویتامین های A و C، ریبوفلاوین و نیاسین است و آرام بخش اعصاب است. جوانه شبدر باعث درمان افسردگی هم می شود.

جوانه شبدر از خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد.

جوانه شبدر گیاهی مفید و موثر برای درمان کم خونی است.

برای درمان پلاکت پایین خون هم از جوانه شبدر استفاده می شود.

گیاه جوانه شبدر تصفیه کننده خون است.

برای تنظیم کردن فعالیت های کبدی و بد خلقی ناشی از یائسگی هم می توان از جوانه شبدر و فوایدی که دارد بهره مند شد.

جوانه شبدر از بروز چین و چروک زودرس در پوست جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از عدم ابتلا به بیماری های قبلی می توان از جوانه شبدر استفاده نمود.

خواص جوانه شبدر

درمان دیابت

جوانه شبدر دارای مقدار زیادی فیبر است که باعث کاهش میزان قند خون می شود و می تواند دیابت نوع 2 در افراد را بهبود بخشد.

رفع کبد چرب

ترکیبات عالی موجود در جوانه شبدر باعث می شود که فرآیند گردش خون و پاکسازی کبد بهبود پیدا کند و کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی را درمان می کند.

آلزایمر

با بالا رفتن سن خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر بیشتر می شود که با مصرف جوانه شبدر به دلیل داشتن آهن و بهبود افزایش اکسیژن رسانی در خون می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

منبع غنی از پروتئین

جوانه شبدر منبعی طبیعی از پروتئین است و انتخابی خوب برای افراد گیاهخوار است که در اصطلاح به آنها وگن می گویند و جوانه شبدر را می توانند در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مفید برای زنان

جوانه شبدر دارای استروژن گیاهی است که شباهت زیادی به استروژن بدن دارد. با مصرف این جوانه علائم یائسگی کمتر می شود. ورم پستان و سندروم قبل از قاعدگی بهبود پیدا می کند.

افزایش سیستم ایمنی بدن

جوانه این گیاه باعث بهبود گردش خون می شود و چون دارای مواد معدنی و ویتامین ها است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

کاهش سلول های سرطانی

جوانه شبدر به دلیل اینکه منبع غنی آنتی اکسیدان هایی مانند  ایزوفلاوون ها و فیتوکمپکال ها می باشد مستقیما سلول های سرطانی در بدن را کاهش می دهند و علاوه بر آن میزان خطر متاستاز این سلوها را نیز پایین می آورند.

درمان کم خونی

جوانه شبدر آهن زیادی دارد و به همین جهت کمک کننده موثری برای افزایش تولید گلبول های قرمز خون است و در نتیجه مصرف آن باعث رفع کم خونی می شود.

 

طرز تهیه جوانه شبدر:

برای تهیه جوانه شبدر، مانند جوانه گندم بای اقدام کنید. 100 تا 250 گرم از دانه شبدر را تمیز کنید و بشویید. دانه ها را در ظرفی خیس کنید و در یک جای خنک به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. روزی یک بار تا دو بار آب دانه ها را عوض کنید. پس از گذشت دو روز دانه ها را در یک صافی بریزید و روی آن را با دستمال مرطوب بپوشانید. سطح دستمال را تا وقتی که دانه ها جوانه بزنند مرطوب نگاه دارید. اگر مراقبت های لازم را به درستی انجام دهید ظرف مدت سه تا پنج روز دانه های شما جوانه می زنند.

راه و روش مصرف جوانه شبدر:

از جوانه شبدر به چند روش مختلف همانند آنچه در ادامه درج شده است می توان استفاده کرد:

  • روش اول: ابتدایی ترین راه مصرف جوانه شبدر این است که در هر وعده یک قاشق سوپ خوری را خوب بجوید و بعد میل کنید.
  • روش دوم: جوانه های شبدر را به سالاد خود اضافه کنید و به همراه سالاد نوش جان کنید.
  • روش سوم: جوانه های شبدر را خشک نمایید و آسیاب کنید و از آن به همراه دیگر جوانه ها سوپ تهیه کنید و به مصرف برسانید

عوارض مصرف جوانه شبدر:

فورمونتین موجود در شبدر قرمز از رشد سلول های سرطان سینه در زنان جلوگیری می کند اما در مردان سبب ایجاد مشکلات جنسی می شود.

مصرف شبدر قرمز در بانوان موجب زودرنجی، تغییر در پریود و افزایش وزن می شود.

گفته اند که مصرف عصاره شبدر قرمز به همراه داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و درمان های هورمونی تداخل ایجاد می کند.

بانوان باردار و شیرده نباید از شبدر قرمز به هیچ شکلی استفاده کنند. در ضمن ذکر شده است که خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا هستند از مصرف عصاره شبدر قرمز بپرهیزند. به طور کلی هرچند جوانه های شبدر از خواص بالایی برخوردارند اما در مصرف آنها باید حد اعتدال را رعایت نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!