مجله تاپ‌ناز‌

خواص درمانی روغن مرزنجوش + فواید این گیاه دارویی برای سلامت

خواص درمانی روغن مرزنجوش

در این بخش با خواص درمانی روغن مرزنجوش آشنا می شوید که فواید و خواص زیادی برای بدن دارد و می تواند باعث درمان دیابت شود و از آکنه های پوستی جلوگیری می کند. استفاده از روغن مرزنجوش هیچ ضرری ندارد.

روغن مرزنجوش فواید فوق العاده زیادی دارد و می توانید با این روغن سلامت خود را تامین نمایید. روغن مرزنجوش خواص فوق العاده برای پوست و مو و سلامت کلی بدن دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

گیاه مرزنجوش یکی از گیاهان پایا و همه ساله است و خواستگاه این گیاه مدیترانه است. باید توجه داشته باشید که امروزه این گیاه در تمام جهان کشت می شود و از آن استفاده دارویی هم می شود. بیشتر افراد از این گیاه به جای پونه کوهی در آشپزی استفاده می کنند. این گیاه بافتی نرم تر و مزه ای ملایم تر از پونه کوهی دارد. باید بدانید که از گیاه مرزنجوش روغنی خاص تهیه می شود. روغن را باید در مکانی خشک و خنک نگه داری کنید تا فاسد نشود. ترکیبات این روغن شامل سابئین، آرپاترپینن، لینالول، لینالیل استات، ترپینئول و گاما ترپینئول می باشد.

خواص روغن مرزنجوش

از مزایای این روغن می توان به صورت کلی به خواص ضد اسپاسم، ضد درد، آنتی سپتیک، ضد ویروس، آنتی باکتری و ضد قارچ اشاره نمود. از روغن مرزنجوش برای سرماخوردگی و درمان سرفه هم استفاده می کنند. در طب سنتی از این روغن برای درمان درد معده هم استفاده می شود.

 

درمان عفونت های قارچی

این روغن باعث جلوگیری از رشد و تکثیر قارچها می شود و توانایی درمان عفونتها را دارد و می تواند از مشکلات پوستی مانند اگزما و دیسانتری که به دلیل رشد قارچ ایجاد می شود جلوگیری کند.

 

تسریع بهبودی

اگر شما هم از افرادی هستید که زخمهایتان دیرتر از باقی افراد بهبود پیدا می کند برای درمان زخمهایتان می توانید از روغن مرزنجوش استفاده کنید. روغن معطر مرزنجوش می تواند سرعت درمان زخمها را افزایش دهد و به شما کمک کند تا از بدنتان دفاع کنید.

مطلب پیشنهادی: خاصیت روغن بادام شیرین برای پوست و مو

درمان استرس

دیگر خاصیت روغن مرزنجوش کاهش استرس می باشد. این روغن می تواند استرس شما را کم کند و اضطراب را از بین ببرد. می توانید از این گیاه به صورت اسپری استفاده کنید و آن را در خانه پخش کنید تا باعث شود بتوانید یک جواب پر از آرامش داشته باشید.

 

آرامبخش

دیگر خاصیت این روغن این می باشد که می تواند سیستم عصبی را تقویت کند و به شما در تمرکز و توجه کمک کند و در نهایت می تواند شما را از اختلالات ساکوتیک محافظت کند.

 

باز کردن رگ ها

دیگر خاصیت روغن مرزنجوش این است که خاصیت باز کردن رگهای خونی را دارد و این ویژگی باعث جلوگیری از حملات قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی شود. علائم سکته مغزی و علائم تومور مغزی متفاوت می باشد و باید بتوانید آنها را از هم تشخیص بدهید. این روغن می تواند رگ های خونی را گسترش بدهد و باعث کاهش فشار خون گردد.

 

جلوگیری از چین و چروک

دیگر خاصیت روغن مرزنجوش جلوگیری از چین و چروک پوست است. می توانید برای این کار از ماسک طبیعی استفاده کنید ولی استفاده از این روغن بسیار راحت و به صرفه است و می توانید از ایجاد چین و چروک پوستی در اطراف چشم و پیشانی جلوگیری کند و می تواند آکنه پوستی را هم درمان کند.

 

ایجاد تعادل در تون پوست

این روغن را می توانید به عنوان لوسیون و کرم به پوست بزنید و روزی دو بار این کار را انجام دهید. نباید از این گیاه با دوز بالاتر استفاده کنید زیرا موثر نیست.

مطلب پیشنهادی: 15 خاصیت روغن بومادران و نحوه مصرف این روغن برای سلامتی

سلامت پوست

می توانید با این روغن باعث سلامت پوست خود شوید. برای این کار 4 الی 6 قطره از این روغن را به لوسیون بدن خود اضافه کنید تا وارد بدن شود و به سلامت پوست شما کمک نماید.

 

کاهش درد

روغن مرزنجوش می تواند درد شما را کمتر کند و به عنوان یک مسکن در بدن عمل کند و می تواند باعث کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، التهاب، تب، بیش فعالی عضلات، دندان درد و سر درد شود. این دارو می تواند بر خلاف تمام داروهای موجود در بازار فاقد هر نوع عوارض جانبی باشد.

 

از بین بردن گرفتگی ها

روغن مرزنجوش می تواند گرفتگی و اسپاسم های عصبی را درمان نماید. این گیاه برای اسپاسمهای تنفسی هم مفید می باشد. می توانید برای گرفتگی روده و اسپاسمهای اندامهای عضلانی، تشنج و اسپاسمهای غیر قابل کنترل از این روغن استفاده کنید.

 

متعادل کردن میل جنسی

روغن خاصیت دو جانبه دارد و می تواند به عنوان ضد افسردگی عمل نماید و می تواند باعث مهار کردن و یا کنترل کردن میل جنسی به شما کمک بکند.

مطلب پیشنهادی: خواص روغن براهمی | عوارض و موارد مصرف روغن براهمی | موارد منع مصرف روغن

درمان زخم های داخلی و خارجی

دیگر خاصیت خوب روغن مرزنجوش این است که می تواند از عفونت ها خونی و میکروب ها جلوگیری کند. این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می تواند برای درمان زخمهای داخلی و خارجی استفاده شود. این روغن در بیشتر کرمها و لوسیونها وجود دارد و مانع از انعقاد آنها می شود و از رشد باکتی و میکروب جلوگیری می کند.

 

درمان عفونت

از این روغن می توانید برای از بین بردن انواع عفونت داخلی و خارجی استفاده کنید و هیچ نوع عارضه حانبی برای مصرف کننده ندارد و می توانید به صورت کلی از انواع سرماخوردگی، آنفولانزا، سرخک و اوریون هم جلوگیری کند.

 

جلوگیری از عفونت های باکتریایی

روغن خاصیت ضد باکتری دارد و می توانید باعث از بین رفتن باکتری های شود و شما را از مسمومیت غذایی، تیفوئید، مالاریا، کولیک و عفونت های معده در امان می دارد و می تواند از دستگاه گوارش، دستگاه ادراری و سایر سیستم دفع ادرار محافظت کند.

 

بهبود عملکرد مغز

دیگر خاصیت روغن مرزنجوش تاثیراتی است که بر مغز افراد می گذارد و باعث بهبود عملکرد شناختی افراد می شود و همچنین می تواند سردرد  مزمن را کمتر کند.

 

اثرات گرمی

در واقع روغن مرزنجوش یکی از روغن هایی می باشد که خاصیت گرمیانه دارد و می تواند علاوه بر افزایش گردش خون سلول های بدن را گرم کند و در نهایت می تواند باعت گرم شدن بدن شما می شود. این گرما باعث می شود که از سرفه و خلط های اضافی رها شوید و همچنین این گرما باعث کاهش درد های رماتیسمی و آرتروز ها می شود.

 

افزایش تعریق

روغن مرزنجوش می تواند میزان تعریق شما را افزایش دهد و علاوه بر کاهش وزن می تواند باعث از بین روفتن و دفع مواد سمی از بدن شود. این تعریق می تواند املاح اضافی را دفع کند و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند و باعث کاهش تب می شود.

 

سلامت دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص روغن مرزنجوش سلامت دستگاه گوارش می باشد. این گیاه و روغن آن دارای خواص بسیار زیادی می باشد و می توانید آن را در وعده های غذایی خود جای بدهید. این روغن می تواند مشکلات خاص دستگاه گوارش را از بین ببرد و سلامتی را به شما باز گرداند. رایحه این گیاه می تواند باعث تحریک غدد بزاقی شده و در نهایت می تواند گوارش بهتری را برای شما بوجود بیاورد. ناراحتی هایی مانند نفخ، سوء هاضمه،  حالت تهوع و گرفتگی عضلات معده را می تواند درمان کند. البته می توانید علاوه بر روغن این گیاه می توانید از دمنوش آن نیز استفاده کنید. در واقع هر شکل از این گیاه را استفاده کنید می تواند باعث افزایش حرکات روده شود و در نهایت می تواند حرکت های دستگاه گوارش را منظم کند و کار آمدی این بخش از بدن را افزایش دهد.

 

ادرار آور

مرزنجوش و به ویژه نوع معطر آن می تواند به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده شود و خطری برای شما ندارد. این گیاه می تواند نوع دفع آب از بدن را تغییر دهد و در نهایت می تواند سیستم ادراری را شستشو دهد و از ایجاد عفونت ها و سنگ های مثانه جلوگیری کند. یکی از دلایلی که از قرص های ادرار آور استفاده می کنند عفونت های موجود در مجاری ادراری می باشد که می تواند با درد و سوزش همراه باشد. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از درمان ها و دارو های ادرار آور بهتر است از پزشک خود مشورت بگیرید و زیر نظر دکتر از این مواد استفاده کنید تا آسیبی به شما وارد نشود.

 

کاهش مشکلات هورمونی

یکی دیگر از مواردی که می توانید از  این گیاه استفاده کنید برای کاهش و از بین بردن مشکلات هورمونی می باشد. یکی از این این گیاهان می تواند مشکلات قائدگی نا منظم و درد ناک در بانوان می باشد. این افراد می توانند از این گیاه استفاده کنند و از خاصیت های این گیاه بهره ببرند. البته این گیاه می تواند باعث فعال شدن و تنظیم شدن مننژیت ها می شود. روغن مرزنجوش می تواند سندروم پیش از قاعدگی را که یکی از مشکلات هورمونی می باشد را کاهش داده و یکی از کار های مهمی که می تواند انجام دهد درمان ناباروری زنان می باشد.

 

درمان دیابت

در واقع هیچ روغنی برای دیابت مفید نیست ولی شما می توانید با استفاده از این روغن از خواص بی نظیر آن استفاده کنید و به درمان دیابت خود بپردازید. این روغن مانند سایر دارو های موجود می تواند فقط دیابت نوع دو را درمان کند. این روغن می تواند دیابت را کنترل کرده و می تواند مانند گیاهان دیگر میزان تحمل انسولین را بالا ببرد و سطح قند خون را کنترل کند.

 

خلط آوری روغن مرزنجوش

طی تحقیقات انجام شده می توان گفت که این روغن یکی از راه های خارج کردن خلط می باشد و می تواند سینوس ها را در مدت بسیار کمی درمان کند.  در واقع این گیاه می تواند از گرفتگی بینی و حلق و برونشیت و گرفتگی ریه ها که ناشی از سرماخوردگی می باشد را درمان کند. این روغن یکی از راه های درمان سرفه هم می باشد.

 

 

مطالب مشابه را ببینید!