مجله تاپ‌ناز‌

خواص روغن بنفشه + روش مصرف این روغن پر سود و فواید برای سلامتی

روغن بنفشه یکی از بهترین و پر استفاده ترین داروهای گیاهی در طب سنتی است. خواص روغن بنفشه برای بدن و سلامت بسیار زیاد است. برای رفع بی خوابی و مشکلات پوستی استفاده از این روغن توصیه می شود. در این مطلب تمام خواص و فواید این روغن را توضیح می دهیم.

گیاه بنفشه گیاهی محبوب در طب سنتی است و به عنوان یک گل زینتی استفاده می شود. نوع درمانی آن خواص دارویی بی نظیر دارد. استفاده از این گیاه به دلیل طبع خنکی که دارد در فصل تابستان توصیه می شود. در ادامه با تمام فواید و خواص این روغن بی نظیر آشنا خواهید شد.

خواص روغن بنفشه

بنفشه بیشتر به عنوان روغن و گاهی هم در نوع داروی خانگی استفاده می شود. به صورت مربا، شربت و آب بنفشه هم وجود دارد. استفاده از روغن آن به صورت موضعی است و با قدرت ماندگاری زیاد باعث اثربخشی بهتر خواهد شد.

از خواص روغن بنفشه می توان به خواب آور بودن آن اشاره کرد، افرادی که در خواب خود دچار مشکل می شوند می توانند چند قطره از روغن بنفشه را یک ساعت پیش از خوابیدن در سوراخ بینی بچکانند و بینی، پیشانی، گوش و تمام صورت را به آرامی ماساژ بدهند.

روغن بنفشه به عنوان تقویت کننده مغز هم استفاده می شود، مخصوصا پس از تغیر قصل یا اقلیم استفاده از روغن بنفشه به افراد توصیه می شود. در فصل تابستان که چشم در معرض نور مستقیم آفتاب است و احتمال سوزش در آنها بیشتر است استفاده از روغن بنفشه توصیه می شود، روغن بنفشه را می توانید به سر و صورت آغشته نمایید و چند دقیقه ماساژ دهید تا درد چشم های شما کمتر شود.

برای از بین آب ریزش بینی و عطسه طولانی و متعدد می توان از روغن بنفشه استفاده کرد. روغن بنفشه به عنوان کاز بین برنده عفونت های موجود در بینی و مجاری تنفسی عمل می کند و باعث پیشگیری از بیماری های عفونی می شود. روغن گیاه بنفشه در درمان آلرژی و بیماری آسم هم استفاده می شود.

خواص روغن بنفشه

روش مصرف روغن بنفشه

می توانید از دم نوش و یا شربت گل بنفشه استفاده کنید. برای رفع بی خوابی دو بار در روز استفاده کنید و برای بیمارانی که مشکل تنفسی یا ریوی دارند هر 8 ساعت می توانید استفاده کنید. همان گونه قبلا ذکر شد مالیدن روغن بنفشه به صورت، گوش و گونه مفید است.

از فواید روغن بنفشه می توان به درمان مشکلات و بیماری های ریوی و تنفسی اشاره کرد و جالب است بدانید که برای درمان سینوزیت هم کاربرد دارد، روش استفاده از این روغن برای افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند به این صورت است که در ابتدا دو سوی صورت به جز پیشانی را بخور دهند و سپس کمی روغن بنفشه را به جوهر پونه که در عطاری ها یافت می شود، اضافه کنند و پیشانی را با آن ماساژ دهند.

برای تسکین درد مفاصل روغن بنفشه یکی از درمان های مفید است. می توانید کمی روغن را در محل درد بریزید و با پارچه ای گرم ببندید و پس از هر وعده یک قاشق مربا خوری روغن بنفشه را میل کنید.

از دیگر موارد فواید این روغن رفع یبوست در کودک است که با مالش روغن به شکم کودک، درد شکم آنها کمتر می شود.

مصرف روغن بنفشه برای پوست

روغن بنفشه برای رفع خارش، از بین بردن جای زخم یا سوختگی و خشکی پوست مفید است. از این روغن به عنوان مرطوب کننده هم استفاده می شود و باعث تازگی پوست می شود.

برای از بین بردنخارش پوست در ابتدا تمام بدن یا فقط محل مورد نظر را که دچار خارش است خوب بشویید. سپس کمی از روغن را به آن محل بریزید و خوب ماساژ دهید و پس از 2 الی 3 ساعت با آب ولرم آن را بشویید. برای رفع جای زخم یا اثر سوختگی هم روزی دو بار محل مورد نظر را با روغن بنفشه چرب کنید. این روغن به سرعت جذب پوست می شود و اثری از چربی روی پوست نمی گذارد.

از دیگر فواید روغن بنفشه برای پوست، پیشگیری از چروک و خشکی پوست است و این روغن نرم کننده پوست به حساب می آید. برای بهره بردن از این خاصیت پوست صورت را با آب و صابون بشویید و سپس کمی از روغن گل بنفشه را به صورت بزنید. یکی از زمان هایی که استفاده از روغن بنفشه تاثیر خوبی روی پوست می گذارد، پس از حمام است.

درمان موخوره سر

موخوره مشکلی شایع بین خانم ها است و روش های متفاوتی برای از بین بردن موخوره وجود دارد که ممکن خیلی تاثیرگذار هم نباشند. اما یکی از بهترین روش ها برای درمان موخوره مو روغن گل بنفشه است که به عنوان یک داروی مفید و توصیه شده موخوره پیشنهاد می شود.  یک نکته که قبل از استفاده از این روغن باید به آن اشاره کرد این است که همیشه موخوره موهایتان را کوتاه کنید. سپس همان قسمت کوتاه شده را با روغن بنفشه آغشته کنید. اینکار را بعد از هربار کوتاهی موهایتان انجام دهید تا به مرور زمان موخوره به طور کامل از بین برود. همچنین به دلیل خواص روغن بنفشه در تقویت مو می توان ابروها و کل موی سر را هم با این روغن ماساژ داده و بعد از ۲ ساعت با آب ولرم بشویید.

بهبود خواب و درمان بی خوابی

خواب و استراحت کافی در طول شبانه روز می تواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامت بدن داشته باشد و به عملکرد بهتر ذهن کمک کند. روغن این گیاه خاصیت تسکین کنندگی و آرام بخشی دارد به همین جهت استفاده از آن توسط افرادی که دچار کم خوابی هستند توصیه می شود تا علاوه بر درمان بی خوابی موجب بهبود کیفیت خواب آنها نیز گردد. علاوه بر مشکلات بی خوابی روغن بنفشه در کاهش دادن اضطراب و تنش نیز موثر می باشد که برای بهره مندی از این مزایای روغن بنفشه می توانید به مدت یک ماه هر شب پیش از خواب در هر سوراخ بینی سه قطره از این روغن و روغن بادام و همچنین محلول ۱% کربوکسی متیل سولز(دارونما) را بچکانید.

 

 

رفع خشکی لب

بسیاری از افراد از مشکل ترک لب و خشکی پوست رنج می برند که برای درمان این مشکلات پوستی بهتر است روغن بنفشه را به مقدار چند قطره درون ناف بچکانید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر نمایید و بعد با کمک دست اطراف ناف را با روغن درون ناف به آرامی ماساژ دهید. انجام این درمان به واسطه چند روز می تواند اثر بخش و مفید واقع گردد.

بطرف کردن نفخ شکم

نفخ شکم مشکلات عدیده ای را برای افراد ایجاد می نمایید، برای رفع نفخ شکم درمان های خانگی زیادی وجود دارد، یکی از این روش های درمانی استفاده از روغن بنفشه است که برای بهره مندی از آن باید ترکیبی از روغن بنفشه به میزان دو قطره و روغن بادام شیرین به مقدار ۲ اونس را بر روی شکم بمالید و به آرامی ماساژ دهید و سپس کمپرس آب گرم را مورد استفاده قرار دهید و روی شکم بگذارید.

از دیگر فواید استفاده از روغن بنفشه درمان اختلالات جنسی، کنترل تب، دفع پشه، درمان سینوزیت و گوش درد می باشد. همچنان که در این مطلب با تمامی مزیت های مصرف روغن بنفشه آشنا شدید برای اطلاع از خواص انواع روغن می توانید از مطالب این بخش بازدید نمایید.

 

مطالب مشابه را ببینید!