مجله تاپ‌ناز‌

خواص روغن تامانو برای سلامت پوست و مو و زیبایی

روغن تامانو به نوعی شفا دهنده پوست است که دارای فواید ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای ترمیم و بهبود پوست و مو است. در ادامه این مطلب تاپ ناز با تمام خواص روغن تامانو آشنا می شویم.

روغن تامانو یکی از روغن های درمانی قدیمی است که از درخت تامانو حاصل می شود. این روغن درون دانه های میوه تامانو وجود دارد. دانه ها برای دو ماه خشک و تیره می شوند، سپس با فشردناین دانه ها، روغن غلیظ و زرد مایل به سبز مانند روغن زیتون خارج می شود. روغن تاتانو فواید زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

تمام خواص روغن تامانو

تامانو نام درختی است که این نام برگرفته از واژه ای لاتین به معنی برگ زیبا است. روغن تامانو از میوه درخت تامانو به دست می آید. این روغن به طلای سبز شهرت دارد. سالیان طولانی است که از روغن تامانو در طب سنتی در جزایر آرام برای سلامت زیبایی پوست و مو استفاده می شود. روغن تامانو خواص جادویی دارد و به پوست شما نشاط می دهد و باعث ایجاد طراوت و زیبایی و پر پشت شدن و نرم شدن مو می شود.

روغن تامانو ویژگی های متنوع برای مو و پوست شما دارد و یکی از مهمترین خواص آن توانایی روغن برای از بین بردن جای لک و زخم است. این روغن به عنوان یک معجزه برای رفع لک و زخم شهرت پیدا کرده است. باید بگوییم که خواص تامانو در همین جا خلاصه نمی شود و در ادامه به صورت کامل این روغن را به شما توضیح می دهیم.

خواص روغن تامانو

برطرف کننده لک و اسکار پوست خشک و معمولی

روغن تامانو برای رفع لک و اسکار موثر است. برای بررسی این موضوع باید بدانید که چه ترکیباتی در این روغن وجود دارد. روغن تامانو منبع غنی از امگا 6 و امگا 9 است و دارای اسید استئاریک نیز می باشد. این یعنی این که این روغن یک ارتش بی نقص و بی عیب در مقابله کردن با لک و زخم پوست است و با سرعت زیادی می تواند سلول های پوست را ترمیم کند.

روغن تامانا نوعی کلاژن ساز قوی است که باعث می شود تا سلول های جدید با سرعت بالایی رشد کند و جایگزین سلول های مرده در پوست صورت شود. این یعنی اینکه زخم ها سریع تر بهبود پیدا می کنند و پوستی شفاف و بدون لک و زیبا در پی خواهد داشت.

این روغن بسیار سنگین است و فقط برای رفع لک و اسکار پوست خشک و معمولی قابل مصرف است و بقیه پوست ها در استفاده از آن دچار جوش می شوند. اگر پوست خشک یا معمولی دارید می توانید جای جوش، لک صورت و سوختگی پوست را با این روغن درمان کنید.

تسکین دهنده خشکی پوست

روغن تامانو اسیدهای چرب بیشتری نسبت به دیگر روغن ها دارد. برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است. این روغن دارای اسیدهای اولئیک و لینولئیک می باشد که باعث شده است تا روغن ظرفیت آبرسانی قدرتمندی داشته باشد. اشخاصی که دچار آکنه و درم ترک خورده و خشن هستند می توانند از این روغن برای تسکین همزمان هر دو مشکل استفاده نمایند.

درمان کننده نقص های پوست

این روغن می تواند علیه دو باکتری مرتبط با آکنه عمل کند. با توجه به خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد برای درمان لکه های صورت مفید است. این موضوع بدین معنا است که روغن تامانو به شکل خوبی برای درمان بیماری های التهابی مانند پسوریازیس، اگزما و یا روزاسه مفید واقع شود. خواص بازسازی کننده روغن تامانو به آرامی می تواند جای زخم ها را بهبود دهد. این روغن توانایی سبک سازی بیش از حد رنگدانه، ایجاد خاصیت ارتجاعی و پیشگری از قرمزی پوست را هم دارد.

تحریک کننده تولید کلاژن

از دیگر خواص روغن تامانو همان گونه که اشاره کردیم، تولید کلاژن است. روغن تامانو باعث تکثیر سلولی و تولید کلاژن و گلیکوزآمیو گلیکان می گردد. این ها برای ترمیم جای زخم و همین طور صاف کردن خطوط ریز چین و چروک مناسب هستند. این ماده بیشتر در محصولات ضد پیری و بعضی از ضد آفتاب ها استفاده می شود. نتیجه استفاده از این روغن پوستی جوان و روشن می باشد. تاثیر فوق العاده آبرسانی این روغن می تواند به شکل خوبی علائم کشیدگی پوست را درمان کند و باعث شود که کمتر مورد توجه قرار بگیرند.

مقابله با رادیکال های آزاد

روغن تامانو دارای آنتی اکسیدان های قوی است که برای محافظت از پوست در مقابل رادیکال های آزاد مضر، مفید می باشد. پوست با قرارگیری در معرض عوامل محیطی مختلف مانند نور خورشید و آلودگی دچار رادیکال های آزاد می شود. خاصیت ضد رادیکال آزادی این روغن باعث مقابله با سرطان ها هم می شود.

مفید برای مو

با توجه به توصیه متخصصین پوست و مو، روغن تامانو به دلیل دارا بودن خواص مختلف ضد التهابی، باعث کاهش التهاب می شود و می تواند موهای آسیب دیده را بهبود ببخشد. این محصول همچنین می تواند زخم های موجود در سر را درمان کند و موهای شما را صاف و درخشان کند. استفاده کردن از روغن تامانو روی پوست نه تنها باعث داشتن موهای ضخیم می شود و می تواند ریزش آن را هم متوقف کند و باعث رشد موهای جدید شود.

خاصیت ضد قارچی

روغن تامانو ماده ضد قارچ عالی است. با استفاده مستقیم این روغن روی منطقه الوده می توان تاثیرات مهم و مفیدی در از بین بردن قارچ و همین طور محافظت از پوست و ناخن داشته باشد.

حفاظت از ورید و مویرگ

روغن تامانو باعث محکم شدن رگ های خونی می شود و آنها را کشسان نگه می دارد. با این کار باعث می شود که خون بهتر از مواد غذی و اکسیژن غنی شود و به سلول های بدن برسد. واریس یکی از مشکلات رگ های خونی می باشد که با کمک این روغن می تواند درمان شود.

ماسک ضد آکنه با تامانو

برای تهیه ماسک ضد آکنه تامانو به مواد زیر نیاز داریم:

  • روغن تامانو، ۳۰ میلی گرم
  • روغن ضروری پالماروزا، ۳ قطره
  • روغن ضروری درخت چای، ۳ قطره

مواد گفته شده را به خوبی با هم مخلوط کرده و بر روی صورت تمیز و مرطوب خود بمالید. باید مقدار بسیار کمی استفاده نمایید و صورت را با آن به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید تا مواد به مدت نیم ساعت بر روی پوست بمانند و بعد آن را آبکشی نمایید.

ماسک مغذی و تسکین دهنده پوست

برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز داریم:

  • ۱۵ میلی گرم روغن تامانو
  • ۱۵ میلی گرم روغن گل همیشه بهار
  • روغن ضروری کندر، ۵ قطره
  • روغن ضروری هلیکوز ۳ قطره

مواد گفته شده را به خوبی با هم ترکیب نمایید و برای تسکین زخم، قرمزی، تحریک، اگزمای دردناک یا روزاسه به پوست آسیب دیده بزنید.

مطالب مشابه را ببینید!