مجله تاپ‌ناز‌

خواص ریشه کاسنی و فواید درمانی مصرف ریشه کاسنی برای سلامت

کاسنی جزو دسته ستاره ای ها است و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و به همین جهت در این مطلب در مورد فوایدو خواص ریشه کاسنی توضیحاتی ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

کاسنی گیاه علفی و از دسته تیره گل ستاره ها است که گل هایی زیبا دارد و بیشتر در بیابان های آمریکای شمالی و اروپا رشد می کند. امروزه خیلی از افراد از عرق کاسنی استفاده می کنند ولی بهتر است در مورد ریشه این گیاه هم اطلاعات کافی را به دست آورید.

خواص ریشه کاسنی

کاسنی یک گیاه علفی جاودانه است که بیشتر تا ارتفاع یک متر رشد می کند. این گیاه دارای برگ هایی گرد است که مزه تلخی دارند و شاخه های سخت آن گل های آبی می دهند. گل های کاسنی حدود 15 الی 20 گلبرگ دارند که در صبح زود باز می شوند و در اواخر روز بسته می شوند. میوه های کاسنی هم به رنگ آبی روشن هستند و یک ریشه گوشتی بلند دارند که شبیه به دم گاو است و دارای خواص بی نظیری است.

می توان گفت که ریشه کاسنی از خانواده قاصدک ها است که گل هایی آبی روشن دارند و بیشتر مانند چوب به نظر می رسند و با توجه به اینکه ریشه آن غنی از قیبر است سلامت هاضمه و گوارش را افزایش می دهد. این گیاه دارای مقداری معقول از منگنز است که از تشکیل استخوان و بافت ها حمایت می کند و پروبیوتیک موجود در آنهم ایمنی بدن را افزایش می دهد. باید بدانید که کاسنی منبعی خوب از مواد غذایی مختلف مانند روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، آهن و پتاسیم است و همچنین منبع غنی از ویتامین های مختلف مانند ویتامین A، B، C، E و K خواهد بود.

فواید ریشه کاسنی برای سلامت

گیاه کاسنی بسیار خواص دارد و حتی از ریشه آن برای فواید درمانی که دارد استفاده می کنند که در ادامه به فواید آن اشاره می کنیم:

کمک به گوارش:

همان گونه که می دانید افراد به دلایل مختلف کاسنی را به غذای خود اضافه می کنند که یکی از رایج ترین علل آن کمک به بهبود سیستم گوارشی است. در واقع کاسنی دارای مقدار زیادی اینولین یعنی باکتری های مفید است که سلامتی روده را ارتقا می دهند، می باشد که در بدن اینولین به مبارزه با بیماری های گوارشی مانند سوزش سر دل، رفلاکس سوء هاضمه کمک می کند.

خواص ریشه کاسنی

جلوگیری از سرطان:

خیلی از بیماران سرطانی در چندین مطالعه که عصاره کاسنی مصرف کرده بودند رشد تومور آنها کمتر می شود. دانشمندان معتقد هستند این عمل احتمالا به دلیل فروکتان موجود در کاسنی می باشد و این فروکتان ها خواص آنتی اکسیدان و ضد تومور دارند. مصلا درمان طبیعی کاسنی در جلوگیری ساز چندین نوع سرطان مانند سرطان سینه موثر است و همچنین عصاره کاسنی استفاده شده در بعضی مطالعات هم از تکثیر سلول سرطانی روی پوست جلوگیری می کند.

سلامت مفصل ها:

از دیگر خواص ریشه این گیاه سلامت مفاصل است پس توجه داشته باشید که مشکلات متعدد مفاصل مانند آرتروز می تواند با عصاره ریشه کاسنی درمان شود و این گیاه مانند یک عامل ضد التهاب عمل کرده و عوارض جانبی مهمی ندارد. با وجود اینکه هیچ پایه علمی اثر آن را به عنوان نتیجه خوردن عصاره اثبات نکرده ولی آزمایشات با مقیاس کوچک نتایج عالی را نشان داده اند.

کمک به مدیریت وزن:

هر موقع حس گرسنگی می کنید در واقع بدن شما آمینو اسیدی به نام قرلین آزاد می کند که با حس گرسنگی در ارتباط است و باعث زیاد شدن اشتها می شود. کاسنی می تواند قرلین را در بدن کاهش دهد و مانع از پرخوری شما شود. مصرف  عرق کاستی به شما کمک می کند تا حس سیری و رضایت داشته باشید و علاوه بر این یک کاهنده وزن به حساب می آید. فیبر موجود در کاسنی همچنین عملکرد خوب دستگاه گوارش را ارتقا می دهد که این عامل کلیدی دیگری در تثبیت وزن سالم می باشد.

تقویت سیستم ایمنی:

می توان گفت که کاسنی تاثیر منفی بر باکتری های تهدیدکننده دارد و در نتیجه افرادی که از آن استفاده کرده اند شاهد بهبود سیستم بدن خود هستند. کاسنی عروق خونی را عاری از رادیکال های آزاد و سموم مضر می کند و احتمال بروز بعضی از بیماری ها مانند سرطان و بیماری قلبی را هم کاهش می دهد.

کاهش یبوست:

کاسنی منبع فیبر طبیعی است و می تواند باعث پیشگیری از یبوست به چندین روش باشد که در ابتدا باعث حجیم شدن شکم و کار کردن روده می شود تا حرکات آن شکم را تحریک کند. این فرآیند باعث آزاد شدن شیره روده در دستگاه گوارش می شود که این عمل گوارش را بهبود می دهد و دوری از یبوست و همچنین پیشگیری از بیماری سرطان روده را باعث می شود و باعث بهبود این بیماری هم می شود.

کاهش اضطراب:

از خواص کاسنی می توان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد که می تواند اضطراب را کاهش دهد و استرس را التیام ببخشد. چیزی که باعث جلوگیری بیشتر از اثرات مضر استرس و اضطراب می شود عصاره ریشه کاسنی است که بعضی از محققان آن را کمک کنند خواب می دانند و به مراتب از عوارض جانبی کمتری هم برخوردار است.

درمان اختلالات کلیوی:

مصرف عصاره ریشه کاسنی معمولا تکرر ادرار را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا سمومی که در کلیه و کبد ذخیره شده اند را دفع کند. وقتی که این سموم در بدن باقی بمانند می توانند باعث ایجاد بیماری های مختلف شوند. تکرر ادرار باعث دفع اضافی آب و کاهش چربی هم می شود و حدود 4 درصد از چربی که رسوب می کند ممکن است در هر جای دیگر بدن ذخیره شود.

درمان نواقص چشم:

باید بدانید که سیستم بینایی در واقع بخش مرکزی سیستم عصبی به حساب می آید که اغلب به مواد مغذی موجود در کاسنی نیاز دارند. کاسنی منبع غنی از ویتامین ها است که باعث سلامتی کبد و عملکرد چشم می شود و همچنین  می تواند نواقص بینایی را تصحیح کند.

کاهش بیماری های قلبی:

بیشتر بیماری های قلبی نتیجه عوامل متعدد است که در یک زمان تاثیراتی روی سیستم قلبی عروقی می گذراند. این گیاه دارای جندین عامل برای کاهش آثار بیماری های قلبی است و همچنین برای عملکرد سستم گوارش هم مفید است.

مطالب مشابه را ببینید!