مجله تاپ‌ناز‌

خواص سرکه بالزامیک (تاثیر مصرف این سرکه محبوب در سلامت بدن)

سرکه بالزامیک با وجود مزایای خوبی که دارد بدون عوارض هم نمی باشد و با خواندن این مطلب در ادامه اطلاعاتی را در مورد فواید و عوارض مصرف سرکه بالزامیک آماده کرده ایم با ما همراه باشید. سرکه بالزامیک نوعی سرکه به رنگ قهوه ای تیره است و نوعی چاشنی ایتالیایی است که با استفاده از آب انگور تخمیر نشده تولید می شود. سرکه بالزامیک به دلیل خواص خوبی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از آن در تهیه سالاد و غذاهای مختلف بهره می برند.

خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک طعمی جذاب دارد که برای انواع ذائقه ها و به نوعی شیرین و ترش را به شکلی متعادل برای افراد ترکیب می کند. روند تهیه این سرکه با دیگر انواع سرکه تفاوت دارد و از آب نوعی خاص از انگور که جوشیده شده است به صورت کامل پخته می شود تهیه می شود.

در مورد نام این سرکه که بالزامیک نام دارد، بالزام در لغت به معنی رزین هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چندین نوع از اسیدها از جمله اسید بنزوییک خواهد بود که جزء طعم دهنده هایی محسوب می شود که باید در هر خانه ای وجود داشته باشد. این ماده غذایی به دلیل طعم بی نظیر و فواید خوبی که دارد محبوب است.

سرکه بالزامیک در دوران باستان به عنوان معجون جوانی شناخته می شد و برای عملکرد تمام سیستم های بدن از جمله دستگاه تنفسی، گوارش و گردش خون مفید بوده است و به همین دلیل در ادامه خواص آن را بررسی کرده ایم.

بهبود سلامت افراد مبتلا به چربی خون

مصرف درست و مناسب سرکه به دلیل قابلیت کاهش چربی های مضر از جمله کلسترول، تری گلیسیرید و رفع چربی کبد برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است و این با خاصیت آنتی اکسیدانی این سرکه ارتباط مستقیم دارد. به طوری که با نابود کردن سلول های بیگانه خواری که برای بدن مضر هستند علاوه بر کاهش کلسترول و چربی خون مانع از انسداد رگ های خونی هم می شوند.

باید توجه داشته باشید که برای استفاده از سرکه بالزامیک با هدف کنترل و کاهش چربی خون در طول هفته دو بار سرکه را با سالاد بخورید.

کاهش درد های بدنی

یکی دیگر از خواص این فرد این است که می تواند دردهای بدنی را کاهش دهد که باعث شده تا امروز هب عنوان یکی از درمان های اصلی میگرن و سردرد شناخته شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این سرکه به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی در بین متخصصان طبی سنتی هندی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و سم زدا شناخته می شود.

خواص سرکه بالزامیک

تقویت استخوان ها

مواد موجود در این سرکه می تواند به روند جذب مواد معدنی به ویژه منیزیم و کلسیم که نقش بسیار مهمی در ساخت و شکل گیری استخوان سالم دارند کمک کند.

درمان زخم ها

بعضی از کارشناسان معتقد هستند که سرکه بالزامیک دارای خاصیت ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری است و به همین دلیل بعضی از افراد به عنوان ماده ای برای درمان زخم و جراحت استفاده می کنند. این ادعا هنوز به صورت دقیق مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است.

بهبود گردش خون

سرکه بالزامیک به دلیل داشتن بعضی پلی فنول ها باعث بهبود سیستم گردش خون در بدن می شود و از ایجاد پلاکت در رگ های خونی پیشگیری می کند.

رفع گرفتگی بینی

بخور سرکه بالزامیک یکی از نسخه های موثر خانگی برای رفع گرفتگی بینی است. توصیه می شود که با اضافه کردن کمی سرکه به آب جوش و تنفس بخار آن گرفتگی بینی را به راحتی رفع کنید.

کاهش خطر سکته قلبی

یکی از عوامل موثر در بروز و پیشرفت بیماری های قبلی، پیری سلول ها و بافت ها است که بالزامیک دارای خاصیت ضد پیری سلولی است و به همین دلیل مصرف آن برای بیماران قلبی و عروقی مفید است. این سرکه به دلیل اینکه از انگور گرفته شده است یکی از اثرات آن جلوگیری از گرفتگی رگ های عروقی است. به همین دلیل افرادی که رژیم مدیترانه ای دارند و بیشتر از اطرافیان سرکه مصرف می کنند کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

بهبود دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا

سرکه بالزامیک بیشتر در سالادها و وعده های غذایی استفاده می شود و در میان مردم ایتالیا به عنوان ماده ای مناسب برای هضم بهتر غذا شناخته می شود به طوری که مصرف یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک بعد از غذا باعث هضم بهتر غذا می شود. این مزیت به دلیل وجود استیک درون سرکه است که ترکیبی فعال و پروبیوتیکی مناسب است.

اسیدی شدن محیط معده

با مصرف بالزامیک حالت اسیدی درون معده شکل می گیرد و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که میزان ترشح اسید معده کمی دارند برای مثال افرادی که بخشی از معده را برداشته اند و یا افرادی که سن بالا دارند باعث اسیدی تر شدن محیط معده می شود و به فرآیند هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند.

حفظ زیبایی و سلامت پوست

یکی از مهمترین خواص سرکه بالزامیک تاثیر آن برای پوست می باشد که در کشورهای اروپایی بسیار مهم است. سرکه در روشن شدن و درخشان تر شدن پوست تاثیر دارد ولی استفاده از آن به عنوان ماسک توصیه نمی شود و بهتر است به عنوان چاشنی در سالادها استفاده شود.

کاهش وزن

برای کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه سرکه سیب تنها انتخاب شما نیست و سرکه بالزامیک هم به دلیل داشتن پروبیوتیک ها از روش های طبیعی در چربی سوزی به حساب می آید. مصرف بالزامیک باعث حس سیری طولانی تر در فرد می شود و به دنبال آن کاهش اشتها و لاغری در فرد ایجاد می شود. توصیه می شود که برای کاهش وزن از این سرکه به اندازه مناسب با وعده های غذایی استفاده کنید.

بهبود بیماری دیابت

مصرف سرکه بالزامیک به عنوان چاشنی به دلیل جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نمی باشد. بررسی های انجام شده ثابت کرده است که استفاده کردن از این ماده با غذا می تواند قند خون را تنظیم کند و به دلیل اینکه اثر ضد گلیسمی آن از افزایش بیش از حد قند خون پس از مصرف وعده غذایی جلوگیری می کند و از طرفی سطح قند خون پس از مدت 5 ساعت به حالت طبیعی بر می گردد. بعضی از ترکیبات موجود در سرکه باعث ایجاد حساسیت به انسولین می شود به طوری که انسولین می تواند در بدن عملکرد بهتری داشته باشد و قند را به درون سلول ها هدایت کند. برای کنترل قند خون در افرادی که دیابت دارند و یا در مرحله های پیش از دیابت به سر می برند مفید است.

مضرات مصرف سرکه بالزامیک

طبق مطالعات انجام شده، سرکه بالزامیک با وجود فوایدی که ذکر کردیم بعضی از عوارض جزئی را هم دارد و به همین دلیل در ادامه شایع ترین عوارض مصرف آن را توضیح داده ایم.

  • مصرف سرکه بالزامیک خام می تواند باعث تورم گلو و صدمه دیدن مری شود. با صدمه دیدن جداره معده، فرد می تواند دچار معده درد شود.
  • ممکن است پس از مصرف کردن سرکه بالزامیک دچار سوزش و یا درد معده شوید که در این موقع حتما باید مصرف سرکه را متوقف نمایید.
  • میزان مصرف روزانه سرکه حداکثر 2 قاشق غذاخوری است و نباید در مصرف سرکه زیاده روی کرد.
  • در تهیه سرکه باید دقت کرد که اصل و خالص آن حاوی قند اضافه نمی باشد.

مطالب مشابه را ببینید!