مجله تاپ‌ناز‌

“خواص سیاه‌ دانه” و اطلاعات درباره فواید سیاه دانه برای سلامت

خواص سیاه‌ دانه برای سلامت

سیاه‌دانه گیاه پرخاصیتی است که از دوران قدیم برای درمان بسیاری از دردها و مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این گیاه دانه‌ای سیاه‌رنگ است که مزه‌ای تلخ دارد و علاوه بر خواص درمانی‌اش به‌عنوان ادویه نیز به کار می‌رود. رایج‌ترین ترکیب درمانی این گیاه، ترکیب آن با عسل است که به آن “دوسین” گفته می‌شود. لازم به ذکر است که این گیاه نام‌های متنوعی مانند شونیز، سیاه‌تخمه کمون هندی و … دارد. در ادامه با خواص بی‌شمار و بی‌نظیر این گیاه فوق‌العاده آشنا خواهید شد.

 

تعریف سیاه‌دانه و خاستگاه آن

سیاه‌دانه یکی از گیاهان بومی جنوب غربی آسیا بوده است. این گیاه گل‌هایی آبی و سفید و طولی به اندازهٔ 20 سانتی‌متر دارد که در درگذشته خودرو بوده، اما به مرور زمان و به علت خواص بسیارش در بسیاری از نواحی مورد کشت قرار گرفته است. میوهٔ این گیاه، دانه‌های سیاهی دارد که از آن برای مصارف مختلف مانند غذایی و دارویی استفاده می‌شود.

خواص سیاه‌ دانه

خواص سیاه‌دانه برای مو

سیاه‌دانه در درمان یا جلوگیری از ریزش مو و نیز درمان سفیدی مو تأثیر بسزایی دارد. برای این منظور، از چند روش می‌توان استفاده کرد. برای مثال ترکیب سیاه‌دانه و عسل که به آن “دوسین” می‌گویند، برای تقویت مو بسیار مؤثر بوده و خوردن روزی یک قاشق مرباخوری از آن تا حد زیادی برای تقویت مو مفید است. همچنین ماساژ سر با روغن سیاه‌دانه به درمان و جلوگیری از ریزش مو و شوره و نیز درمان سفیدی مو کمک می‌کند. ترکیب حنا، پودر سیاه‌دانه و روغن سوسن را نیز می‌توان برای درمان ریزش مو و رویش مجدد مو به کار برد.

 

خواص سیاه‌دانه برای پوست

این گیاه معجزه‌آسا برای پوست نیز خواص بسیاری دارد. از جملهٔ این خواص می‌توان به درمان پسوریازیس، اگزما، عفونت‌های قارچی، آکنه، لک‌های پوستی و … اشاره کرد. همچنین سیاه‌دانه برای روشن شدن پوست و نیز جلوگیری از سرطان پوست نیز بسیار مؤثر است. برای این منظور، می‌توان از روغن سیاه‌دانه و ماساژ آن روی پوست استفاده کرد. استفادهٔ مرتب از ترکیب پودر سیاه‌دانه و روغن کنجد نیز برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار مفید است.

خواص سیاه‌ دانه

خواص سیاه‌دانه برای درمان دردهای مفصلی

مصرف سیاه‌دانه به‌صورت خوراکی و نیز استفاده از روغن آن برای کاهش التهاب مفاصل و نیز و دردهای مفصلی، به‌ویژه دردهای مفصلی ناشی از روماتیسم بسیار مؤثر است و توصیه می‌شود.

 

خواص سیاه‌دانه برای پیشگیری و درمان سرطان

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که سیاه‌دانه ضدسرطان است و مصرف آن برای پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان دهان، رودهٔ بزرگ، مغز، پستان، و لوسمی بسیار مفید و موثر است.

خواص سیاه‌ دانه

خواص سیاه‌دانه برای درمان آسم

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مصرف مداوم عصارهٔ سیاه‌دانه و نیز ترکیب سیاه‌دانه و آویشن برای کاهش خس‌خس، سرفه و بهبود عملکرد ریه در بیماران مبتلا به آسم تأثیر زیادی دارد و می‌تواند مانند مکمل دارویی عمل کند.

 

خواص سیاه‌دانه برای لاغری

سیاه‌دانه به علت داشتن طبع گرم و خشک و نیز با تنظیم کربوهیدرات‌ها و قند خون به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. به‌علاوه، این گیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین، ریزمغذی، اسید چرب، مادهٔ معدنی و … بوده و به همین علت افزودن آن به رژیم غذایی در حفظ سلامتی بدن تأثیر بسزایی دارد. فیبر و آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه نیز علاوه بر دفع سموم بدن، موجب می‌شود در شما احساس سیری به وجود آمده و در نتیجه کمتر احساس گرسنگی و نیاز به غذا خوردن داشته باشید.

خواص سیاه‌ دانه

خواص سیاه‌دانه برای کنترل فشارخون

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانهٔ عصارهٔ سیاه‌دانه به مدت 8 هفته به کنترل فشارخون و نیز کاهش کلسترول کمک می‌کند.

 

خواص سیاه‌دانه برای درمان دیابت

از جمله خواص بی‌نظیر سیاه‌دانه می‌توان به درمان دیابت نوع 2 اشاره کرد. این بیماری که به علت کاهش انسولین و در جوانی به سراغ افراد می‌آید، می‌تواند با مصرف سیاه‌دانه تا حد زیادی کنترل شود. برای این منظور، مصرف 2 گرم از این گیاه در روز توصیه می‌شود. این کار موجب کاهش و تنظیم قند خون می‌شود. به‌علاوه، مصرف مداوم سیاه‌دانه با کاهش هموگلوبین گلیکوزیله و نیز سلول‌های بتا در خون افراد مبتلا به این بیماری، موجب کاهش مقاومت به انسولین در این افراد می‌شود.

خواص سیاه‌ دانه

خواص سیاه‌‌دانه برای درمان میگرن و سردرد

سردرد و میگرن از جمله دردهای آزاردهنده و مزمن است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. بنابراین بهتر است برای درمان و کاهش آن از روشی ساده و کم‌ضرر استفاده کرد. مصرف سیاه‌دانه یکی از این روش‌ها است. برای این منظور، نصف قاشق پودر سیاه‌دانه به همراه نصف قاشق “انیسون” (دانه‌های آن مشابه رازیانه است)، و سه عدد میخک خردشده، و یک لیوان شیر روی حرارت بگذارید تا بجوشد. در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه کنید. در صورت ابتلا به سردرد یا میگرن کمی از این معجون معجزه‌آسا میل کنید تا دردتان التیام پیدا کند. روش دیگری که می‌توان برای این منظور استفاده کرد، استفاده از روغن سیاه‌دانه و ماساژ آن روی شقیقه و گیجگاه است.

خواص سیاه‌دانه برای معده و دستگاه گوارش

از میان خواص بی‌نظیر سیاه‌دانه، نباید از خواص فوق‌العادهٔ آن برای معده و دستگاه گوارش چشم‌پوشی کرد. طبق گفتهٔ پزشکان طب سنتی یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه، تأثیر مثبت آن روی معده است. از جملهٔ این خواص می‌توان به تسکین درد معده، بهبود دل‌پیچه و کاهش نفخ اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، زخم معده نیز یکی از بیماری‌های رایج است که مصرف مرتب سیاه‌دانه به بهبود آن و پیشگیری از وقوع آن کمک می‌کند. علاوه بر این، سرطان رودهٔ بزرگ که امروزه از سرطان‌های شایع است، با مصرف سیاه‌دانه کنترل شده و بهبود پیدا می‌کند.

خواص سیاه‌دانه برای قاعدگی

امروزه بسیاری از خانم‌ها از تنبلی تخمدان که علاوه بر قاعدگی نامنظم موجب ناباروری نیز می‌شود، رنج می‌برند. یکی از خواص بی‌شمار سیاه‌دانه، کنترل و درمان این بیماری است. همچنین این گیاه خاصیت قاعده‌آوری دارد و مصرف آن برای باز شدن قاعدگی توصیه می‌شود. به‌علاوه، برای تسکین دردهای قاعدگی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. برای این منظور، مصرف ترکیب سیاه‌دانه با عسل مانند معجزه عمل می‌کند. لازم به ذکر است مصرف خودسرانه و بیش از حد این گیاه برای این منظور توصیه نمی‌شود و بهتر از قبل از اقدام به مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!