مجله تاپ‌ناز‌

خواص شیرین بیان + تمام فوایدی که برای سلامت بدن دارد

شیرین بیان یکی از گیاهان معروف است که از زمان قدیم تا به حال مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای خواص و فواید بیشماری است. از خواص مهم آن می توان به تسکین درد معده و دردهای عضلانی اشاره کرد.

شیرین بیان یکی از گیاهان خوراکی است که به عنوان طعم دهنده در بعضی از غذاها و نوشیدنی ها از آن استفاده می کنند. از ریشه این گیاه برای ساخت بعضی از داروها استفاده می کنند. یکی از مهمترین کاربردهای شیرین بیان، درمان زخم معده، سوزش سر دل، التهاب پوشش داخلی معده و قولنج می باشد. در ادامه به خواص خوب این گیاه اشاره می کنیم.

 

مزایا و خواص شیرین بیان

در قدیم بعضی از افراد شیرنی بیان را برای درمان گلو درد، سرفه و به صورت کلی برای از بین بردن عفونت های باکتریایی و ویروسی استفاده می کردند. این گیاه برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز، مالاریا، اختلالات کبد، مسمومیت غذایی، سندرم خستگی مزمن و … کاربرد دارد. یکی از فواید مهم شیرین بیان، افزایش باروری در خانم ها است. در واقع این گیاه اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها را درمان می کند و به همین جهت برای افزایش باروری در آنها استفاده می شود. از سوی دیگر شیرین بیان در درمان سرطان پروستات و اختلال پوستی هم شناخته شده است.

به طور کل خواص شیرین بیان عبارت است از:

  • درمان آسم
  • درمان مرض قارچی انگشتان
  • رفع طاسی
  • رفع بوی بد دهان
  • تسکین زخم های دهانی
  • رفع خستگی مزمن
  • درمان آنفولانزا
  • درمان سرفه
  • درمان شوره سر
  • درمان نقرس
  • رفع سوزش سر دل
  • کاهش دهنده ویروس HIV
  • رفع کننده عفونت های ویروسی و قارچی
  • رفع کننده درد ناشی از یائسگی
  • تسکین دهنده ورم مفاصل
  • درمان کننده بیماری سل

ریشه این گیاه هم فوایدی دارد. بعضی از فواید ریشه شیرین بیان شامل رفع افسردگی، تسکین درد ناشی از یائسگی در خانم ها، کاهش کلسترول خون و … است که در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح می دهیم.

خواص شیرین بیان

درمان افسردگی

تحقیقات نشان داده است که شیرین بیان باعث بهبود و تشویق عملکرد غدد آدرنال می شود و به درمان عصبانیت و افسردگی کمک می کند. غدد آدرنال ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول را کنترل می کنند. در صورتی که سطح یکی از این هورمون ها در بدن پایین باشد، بیشتر باعث ایجاد اضطراب، خستگی، پایین آمدن سطح مقاومت بدن در مقابل عفونت ها و حساسیت می شود. ریشه شیرین بیان دارای اسید آمینه آسپاراژین است که این اسید آمینه برای حفظ تعادل در سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.

 

فواید شیرین بیان پوست، مو و زیبایی

در قدیم بعضی از افراد از شیرین بیان به عنوان شامپو برای موهای خود استفاده می کردند زیرا یکی از خواص شیرین بیان کاهش چربی مو است. این گیاه مشکلات پوستی مانند اگزما، خارش پوست، پسوزیازیس و خشکی پوست را هم درمان می کند. بعضی از تحقیقات انجام گرفته روی ژل حاصل از ریشه شیرین بیان نشان میدهد که این ژل خاصیت ضد التهابی دارد و باعث تسکین و کاهش علائم بیماری هایی مانند اگزما می شود.

 

درمان بیماری های قلبی و عروقی

یکی از خواص مهم شیرین بیان، کنترل سطح کلسترول خون است که ناشی از افزایش تولید صفرا در بدن است. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای صفراوی میزان زیادی کلسترول در خون را از بین می برند. خاصیت آنتی اکسیدان ریشه شیرین بیان باعث افزایش سلامتی مویرگ ها می شود و مانع از رشد پلاک های شریانی می شود که این مسئله باعث حفظ سلامت قلب می شود.

 

فواید شیرین بیان برای زنان

یکی از فواید موثر شیرین بیان مربوط به خانم ها است. ریشه شیرین بیان اختلالات هورمونی که باعث خستگی، گرگرفتگی و نوسانات خلقی در خانم های یائسه می شود را درمان می کند. پس به زنانی که در حال یائسه شدن هستند، توصیه می شود که از این گیاه به صورت منظم استفاده کنند تا عوارض جانبی ناشی از یائسگی در آنها کمتر شود.

یکی دیگر از فواید ریشه شیرین بیان برای خانم ها، رفع گرفتگی عضلات در طول قاعدگی است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است و از آنجایی که عمل استروژن را متعادل می کند، علائم قائدگی مانند حساسیت پستان، گرفتگی های قاعدگی، تهوع، نفخ و نوسانات خلقی را تسکین می دهد. به خانم های دچار سندروم پیش از قاعدگی توصیه می شود که سه روز قبل از قاعدگی ریشه شیرین بیان را به عنوان چای دم کنند و هر روز یک فنجان از آن میل کنند تا علائم سندروم پیش از قاعدگی در آنها کمتر شود.

 

فواید شیرین بیان برای معده و شکم

یکی از خواص کاربردی شیرین بیان، مقابله با ناهنجاری های دستگاه گوارش و خیلی از مسائل مرتبط با روده می باشد. فلاونوئید موجود در ریشه شیرین بیان باعث رفع ناراحتی التهاب دستگاه گوارش می شود. مواد آرامش بخش موجود در این گیاه، سیستم هضم را تسکین می دهد و باعث می شود که روده ها سالم بمانند.

خواص شیرین بیان

کاهش وزن

افرادی که به مدت 2 ماه به صورت روزانه سه گرم از عصاره ریشه شیرین بیان را مصرف کرده اند، توده چربی بدن آنها به صورت چشمگیری کمتر شده است. برای کاهش وزن داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم همراه با ورزش کردن منظم باعث کاهش قابل توجه توده های چربی بدن می شود.

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

طبق تحقیقات انجام گرفته شیرین بیان کمک زیادی به از بین بردن باکتری های موجود در دهان می کند که باعث پوسیدگی دندان می شوند و در حقیقت خاصیت ضد باکتریایی دارد ولی مطالعات انسانی هنوز ثابت نکرده است که شیرین بیان هر نوع قدرت مبارزه با پوسیدگی را دارد.

 

افرادی که نباید شیرین بیان استفاده کنند.

در صورتی از بیماری های زیر رنج می برید باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید:

  • سرطان پستان
  • سرطان رحم
  • تاریخچه اندومتریوز یا فیبروز رحمی
  • سرطان تخمدان
  • سطح پایین پتاسیم در خون
نکته : پیش از مصرف شیرین بیان در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی ها و دارو هایی که مصرف می کنید با پزشک تان مشورت کنید و در صورتی که به شیرین بیان حساسیت دارید و یا دارای مشکلاتی که در بالا گفته شد هستید باید از مصرف آن اجتناب نمایید.

 

روش استفاده از شیرین بیان

نوشیدن چای شیرین بیان بهترین روش استفاده از آن است و همچنین شیرین بیان به شکل کپسول، قرص جویدنی، عصاره مایع، عرق و پودر شیرین بیان هم وجود دارد و برای دم کردن آن کافی است که به یک لیتر آب جوش، 5 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب شده را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد.

 

نکاتی که در زمان مصرف شیرین بیان باید بدانید

۱. در زمان استفاده از مکمل های گیاهی حتما با پزشک تان مشورت کنید.

۲. از اشکال مختلف شیرین بیان همزمان و بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

۳. دو هفته پیش از انجام هرگونه عمل جراحی از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید.

۴. در صورتی که در زمان استفاده از این محصول مشکل تان بدتر شد با پزشک تان مشورت نمایید.

۵. شیرین بیان را در اتاقی دور از گرما، نور و رطوبت نگهداری نمایید.

۶. اگر در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید از مصرف شیرین بیان پرهیز کنید.

مطالب مشابه را ببینید!