مجله تاپ‌ناز‌

خواص ظروف سفالی + مزایای استفاده از این ظرف های زیبا و شیک

ظروف قدیمی زیبایی خاصی دارند و در قدیم از مس و یا سفال ساخته می شدند که برای نگهداری آب و غذا از آنها استفاده می شد. ظروف سفالی خواص ویژه ای دارند که همین باعث شده است که این ظروف به دلیل اینکه نسبت به دیگر ظروف مدرن تر سالم تر هستند، استفاده زیادی هم دارند.

یکی از انواع ظروف مورد استفاده برای پخت و پز، آشپزی و دیگر مصارف که ویژگی های منحصر بفرد دارد ظروف سفالی است که در مقایسه با دیگر ظروف قیمتی ارزان تر دارد و در بیشتر نقاط جهان قابل دسترس می باشد. در ادامه توضیحاتی درمورد ظروف سفالی و فواید آن داده ایم با ما همراه باشید.

خواص ظروف سفالی

ظروف سفالی از گل ساخته می شوند و ماهیت قلیایی دارند. این نوع از ظروف از زمان قدیم استفاده می شدند و جزو ظروف پر استفاده خارجی به حساب می آید. این ظرف ها سالم و طبیعی هستند و دارای مواد مضر نمی باشند و گرما را درون خود نگه می دارند و با محیط زیست هم سازگاری دارند. ظروف سفالی با سرعت پایینی گرم می شوند و در نتیجه حرارت را به شکلی یک دست پخش می کنند.

خواص ظروف سفالی

مهمترین فواید

ظروف سفالی دارای خواص زیادی هستند که در ادامه شرح می دهیم.

دادن طعم مطلوب به غذا

این نوع از ظرف ها که از خاک رس تولید می شوند دارای حالت قلیایی می باشند و این ویژگی توانایی این را می دهد که در زمان پخت و پز با اسیدهای موجود در غذا در ارتباط باشند و در نهایت PH آن را به صورت متعادل در می آورد. این موضوع نه فقط غذا را سالم تر می کند بلکه بو و طعم خوشایندی هم به آن می دهد. همین طور غذایی که در ظروف سفالی طبخ می شوند سرشار از ترکیباتی مانند منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم و … می باشد.

حفاظت از محیط زیست

اصلی ترین دلیل برای طبخ غذا درون ظروف سفالی بدون لعاب این است که شما با این عمل فلزات مضر و سمی را وارد غذای خود نمی کنید. ظروف سفالی بدون لعاب برای طبیعت و محیط زیست هم مفید و بهتر می باشند زیرا این گونه ظروف از خاک درست می شوند و بعد از آن که آنها را دور ریختید خیلی آسان به طبیعت بر می گردند.

مفید بودن برای سلامتی قلب 

مصرف بیش از اندازه روغن برای پخت و پز غذا از جمله دلیل اصلی بالا رفتن وزن می باشد. اگر مایل هستید وعده غذایی خود را کم چرب کنید ظروف سفالی از جمله گزینه های مناسب و عالی به شمار می اید زیرا به روغن خیلی کم برای پختن غذا نیاز دارند. ظروف سفالی وقت زیادی برای گرم شدن نیاز دارند و روند پخت در آنها کندتر می باشد و در نتیجه به نگهداری رطوبت طبیعی و روغن های طبیعی موجود در غذا کمک می کند.

قیمت به صرفه و ارزان

ظروف سفالی در ابعاد و اندازه های مختلف در بسیاری از مناطق به آسانی قابل دسترس هستند و در مقایسه با دیگر ظروف هم قیمت مناسبی دارند. بدین ترتیب می توانید بهترین انواع آن را با صرف هزینه ای بسیار کم انتخاب و خریداری کنید.

حفظ ارزش غذایی 

ظروف سفالی از ماهیتی متخلخل برخوردار می باشند که همین موضوع این فرصت را می دهد که گرما و رطوبت در روند فرآیند پخت به چرخش درآید. همین مورد باعث می شود غذای طبخ شده در این ظروف ارزش غذایی بیشتری در مقایسه با غذاهایی که در دیگر ظروف درست می شود را نگهداری کند. گوشت تهیه شده در این ظروف به صورت آبدار و ترد باقی می ماند. ترکیبات متخلخل به صورت کلی به مواد جامدی گفته می شود که در ماهیت خود دارای حفره و منفذ می باشند و به دلیل آن که ظروف سفالی هم ساختاری حفره ای دارند در نتیجه ماهیت متخلخل دارند.

زمان پخت و کم شدن سوختگی غذا

سرعت در زمان طبخ غذا جزو اولویت های اصلی هر آشپزی است و از این جهت استفاده از این گونه محصولات بدون هیچ ضرری است و خطری برای سلامتی بدن ندارد و همین طور این محصولات سرعت طبخ مواد غذایی را به حداقل می رساند و کیفیت آن را بیشتر می کند.

معطر شدن غذا 

وقتی که شما در ظرف سفالی آشپزی می کنید عطر واقعی غذا حفظ می شود. این موضوع هم باید به خاطر داشته باشید که همچنان قبلا اشاره شد ظروف سفالی ساختار متخلخل دارند و روند پخت در آنها کند می باشد.

خواص ظروف سفالی

نکات مهم در مورد ظرف سفالی

  • بهتر است که بدانید نمی توان برای مدت زمان زیادی در ظرف سفالی ترکیبات غذایی خاص مانند ترشیجات را نگهداری کرد زیرا فاسد می شوند.
  • در صورتی که برای اولین بار قصد آشپزی در این ظروف را دارید فقط نیاز است که در ابتدا کمی آب درون ظروف سفالی بریزید و سپس کمی روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک تا دو ساعت به حالت جوش در آید در آخر مواد باقی مانده را دور بریزید و پس از شستن پخت و پز را آغاز کنید.
  • توجه داشته باشید که نمی توان ظروف سفالی را روی حرارت مستقیم شعله قرار داد. پیشنهاد می شود که از شعله پخش کن استفاده نمایید.
  • از نگه داشتن آب درون ظروف سفالی یا لعاب آبی پرهیز کنید. لعاب های فیروزه ای رنگ حاوی کمی سرب است که در صورت وارد شدن آن به آب و غذا احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد.
  • در زمان داغ بودن قابلمه آب یا مواد غذایی سرد را به آن اضافه نکنید زیرا ممکن است سریع ترک بخورد و یا شکسته شود در صورت ضرورت می توانید آب گرم اضافه کنید.
  • از میزان درجه حرارت مناسب مطمئن شوید زیرا افزایش و یا کاهش یک باره دما ممکن است باعث ترک و یا شکستگی قابلمه گردد.

مطالب مشابه را ببینید!