مجله تاپ‌ناز‌

خواص غوره و آبغوره + نکاتی در مورد مصرف غوره که باید بدانید

غوره میوه نارس انگور است و رنگ سبز و طعم ترش دارد و در بعضی از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ایران مصرف آن نوعی سنتی قدیمی به حساب می آید و از خواص شگفت انگیزی برخوردار است که در ادامه این مطلب شرح می دهیم.

آبغوره عصاره میوه غوره می باشد و برای ترش کردن و طعم دادن به غذا استفاده می شود و به عنوان یک چاشنی عالی برای پیش غذا و سالاد استفاده می شود. از غوره به شکل خام یا پخته، آبغوره، عصاره غوره، رب غوره، شربت غوره و ترشی فوره استفاده می شود و در ترکیبات شیمایی غوره سه در صد اسیدهای عالی به نام های اسید وینیک، اسید مالیک، اسید فرمالیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و اسید گلولولیک وجود دارد و یک درصد قند و کمی اسانس است.

خواص غوره

آبغور و غوره فواید و خواص زیادی برای سلامت دارند و برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر هستند که در ادامه شما را با خواص این نوشیدنی ترش و پرطرفدار آشنا می کنیم.

تقویت سیستم دفاعی بدن

غوره نقش مهمی برای دفع صفرا، تقویت کبد و بهبود عملیات هضم غذا ایفا می کند و اگر یک قاشق چای خوری آبغوره را چند روز استفاده کنید این مشکلات برطرف می شوند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف زیاد آبغوره می تواند باعث دل پیچه شود.

بهبود خارش بدن

اگر بدن شما دچار خارش شده است می توانید مقداری غوره خشک کرده را بکوبید و با آب گرم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده از آن را در محل مورد نظر بمالید تا خارش بدن رفع شود، ولی اگر خارش بدن شما مزمن شده باشد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دلایل خارش بدن مشکلات جدی سلامت مانند دیابت یا کبد باشد. گاهی در فصل تابستان بدن به دلیل عرق زیاد بوی بدی می گیرد که می تواند خمیر حاصل را نیز روی پوست بزنید تا بوی بد عرق شما رفع شود.

درمان اسهال و استفراغ

از دیگر خواص آبغوره و غوره درمان اسهال ساده است که ناشی از مصرف مواد غذایی خاص یا گرمازدگی است و با استفاده سه بار آبغوره هر بار به مقدار یک قاشق غذاخوری در روز می توانید این نوع اسهال را رفع کنید، همچنین یک یا دو قاشق غذاخوری آبغوره سرد می تواند باعث رفع استفراغ و تهوع شود.

اشتها آور

اگر فرزند شما بد غذا است می توانید آبغوره را امتحان کنید زیرا استفاده از آبغوره در غذا علاوه بر خوش طعم کردن غذا می تواند اشتها را نیز بیشتر کند. می توانید در کنار غذا به عناون چاشنی و سالاد هم استفاده نمایید.

پایین آوردن چربی خون

آبغوره می تواند تاثیرات مضر رژیم غذایی با کلسترول بالا را مهار کند و آبغوره باعث خنثی شدن تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق می شود و طبق مطالعات انجام شده غوره باعث پیشیگری از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک می شود.

خواص غوره و آبغوره

درمان کمر درد و سیاتیک

آبغوره و غوره به دلیل داشتن مقدار زیاد پتاسیم برای درمان درد سیاتیک، کمر درد و ناراحتی های روماتیسمی گزینه خوبی هستند زیرا باعث درد و دیگر ناراحتی های عضلانی و مفصلی می شوند.

درمان قاعدگی نامنظم

شاید بعضی از خانم ها حداقل یک بار پریودی نامنظم داشته اند که با آبغوره می توانید این مشکل را رفع کنید و همچنین خانم های جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغشان می شود و به صورت کلی می توان گفت مصرف این ماده غذایی ترش مزه برای خانم ها مهم است.

درمان دیابت

از خواص شگفت انگیز خوره می توان به درمان دیابت اشاره کرد پس در صورتی که مایل هستید در مدت زمانی کم دیابت خود را درمان کنید می توانید روزی یک فنجان آبغوره بنوشید تا قند خون شما خیلی سریع پایین بیاید و بهتر است که آبغوره بدون نمک میل کنید.

خواص غوره و آبغوره

سرشار از ویتامین سی

آبغوره مقدار زیادی ویتامین سی دارد و باعث کاهش التهاب و خونریزی لثه ها می شود که به دلیل کمبود ویتامین سی در بدن می باشد و همچنین ترکیبات ضد عفونی کننده دارد که باعث پاک کنندگی روده و معده می شود و کرم ها را از روده دفع می کند.

نکاتی مهم در مورد با مصرف غوره

  • غوره مزاج سرد و خشک دارد.
  • این میوه نارس باعث کاهش حرارت خون و صفرا در بدن می شود و صفرا و بلغم موجود در معده را از بین می برد.
  • مصرف زیاد آبغوره باعث کاهش میل جنسی، تولید باد و دلپیچه خواهد شد و به همین دلیل توصیه می شود که همراه با گل قند، انیسون یا انجیر استفاده کنید.
  • مصرف کم آبغوره با غذای روزانه در خانم های باردار باعث حفظ جنین می شود ولی باید دقت کنید که زیاده روی در مصرف آنباعث سقط جنین می شود.

مطالب مشابه را ببینید!