مجله تاپ‌ناز‌

خواص لوبیا سفید + تمام مزایای استفاده از لوبیا سفید برای سلامت

میان حبوبات، لوبیا سفید به دلیل اینکه نفخ کمتری دارد محبوب است. لوبیا سفید گیاهی متعلق به منظقه شمال هند است. این لوبیا بسیار مفید است و در تمام دنیا بسیار مصرف می شود که در ادامه در مورد خواص و مزایای لوبیا سفید برای سلامت بیشتر توضیح داده ایم.

حبوبات جزو گروه های غذایی بسیار مهم است و استفاده از آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. لوبیا در طب سنتی، طبعی معتدل داردو مهمترین خاصیت لوبیا سفید، حجم زیاد فیبر و پروتئین و کلسترول پایین آن است که باعث می شود لوبیا بسیار مفید شود.

خواص لوبیا سفید برای سلامت

لوبیا شامل مواد مغذی و مهمی همچون پروتئین، نشاسته، سلنیوم، آهن، تیامین، اسید فولیک و ویتامین B6 است. لوبیا سفید باعث کاهش قند خون، خاصیت ضد چاقی، افزایش جریان خون و تصفیه کننده سموم از بدن است.

کاهش قند خون

لوبیا سفید منبع غذایی خوبی برای افراد دیابتی است. مواد غذایی مانند سیب زمینی، ماکارونی، برنج و نان سفید کربوهیدرات و نشاسته دارد که در روده و به سرعت جذب بدن می شوند و بدین ترتیب قند خون بیشتر می شود ولی لوبیا سفید آنزیمی دارد که از شکستن نشاسته مواد غذایی در روده جلوگیری می کند و قند به سرعت جذب بدن نمی شود.

بیماری های قلبی و عروقی

افزایش قند خون باعث افزایش بیماری های قلب و عروق می شود. همان طور که گفته شد آنیزیم لوبیا سفید که از شکستن نشاسته مواد غذایی در روده جلوگیری می کند و قند کمتری به چربی تبدیل می شود.

خاصیت سم زدایی

لوبیا سفید می تواند باعث سم زدایی بدن شود و ترکیباتی که در لوبیا سفید موجود است باعث خارج شدن سموم از ارگان های بدن به خصوص کبد و کلیه می شود.

نوسازی سلول های بدن

از دیگر فواید دارویی لوبیا سفید، بهبود پیدا کردن عملکرد سیستم گردش خون و افزایش سرعت جریان خون در بافت های بدن می باشد. در این صورت اکسیژن بیشتری به سلول های بدن می رسد که این خود روند نوسازی آنها را افزایش می دهد.

تنظیم فشار خون

وجود موادی مانند پتاسیم و سدیم در این ماده غذایی، باعث کاهش فشار خون و تنظیم آن و ضربان قلب می شود.

خواص لوبیا سفید

پیشگیری از بروز سرطان

دیگر فایده لوبیا سفید، آزاد شدن رادیکال های آزاد در بافت های بدن است که این امر از بروز سرطان پیشگیری می کند. رشد سلول های سرطانی با مصرف لوبیا سفید کاهش پیدا می کند و این ماده غذایی باعث افزایش طول عمر می شود.

درمان یبوست

لوبیا سفید دارای مقدار زیادی فیبر است که از یبوست جلوگیری می کند و برای سیستم گوارش بسیار مفید است.

ضد چاقی

آنزیم هایی که در لوبیا سفید وجود دارند می توانند قند کمتری را به چربی تبدیل کنند و خجم بالای فیبر باعث کاهش چربی و اشتهای فرد می شود.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش طرز تهیه لوبیا سفید غذایی ساده و بسیار پر خاصیت

 

جوان سازی پوست

مقدار زیاد مس در لوبیا سفید از پیری زودرس جلوگیری می کند و با افزایش تولید کلاژن به کاهش چین و چروک و در نتیجه جوان سازی پوست کمک می کند.

تقویت دندان ها

لوبیا سفید دارای کلسیم، منیزیم و منگنز است و باعث تقویت دندان و کاهش خطر ابتلا به درد و عفونت دندان می شود.

کاهش وزن

لوبیا سفید جزو حبوباتی است که فیبر زیاد دارد و کالری کمی دارد و با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می کند و در نهایت باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

درمان خونی

کم خونی از مشکلات رایج میان مردم است که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و با لوبیا سفید می توان این مشکل را رفع کرد زیرا لوبیا سفید دارای آهن و فلات است و باعث درمان کم خونی می شود.

لوبیا سفید برای آقایان

لوبیا سفید طبع معتدلی دارد و به دلیل وجود پروتئین های زیادی که دارد باعث افزایش تناسب اندام، طول عمر بیشتر و بهبود تعادل گلوکز می شود.

لوبیا سفید برای خانم های باردار

وجود مقدار زیاد مواد معدنی و ویتامین در لوبیا سفید نقش مهمی در بارداری ایفا می کند زیرا فولات موجود در لوبیا سفید از نقص لوله عصبی در جنین در اوایل بارداری پیشگیری می کند، این لوبیا سرشار از تیامین است و برای سلامت مغز و عملکردهای شناحتی بدن مفید است.

لوبیا سفید برای نوزادان و کودکان

لوبیا سفید به دلیل داشتن آهن و فولات باعث کاهش ابتلا به کم خونی در کودک و نوزاد می شود و مقادیر زیادی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین دارد که باعث افزایش رشد نوزاد می شود، وجود فیبر در لوبیا سفید احتمال مبتلا شدن به یبوست و اسهال را کاهش می دهد.

بررسی ارزش تغذیه ای لوبیا سفید پخته شده در ۱۰۰ گرم

  • چربی : ۰.۶ گرم
  • کالری : ۱۴۰
  • فیبر : ۱۱ گرم
  • کربوهیدرات : ۲۶ گرم
  • پروتئین : ۸ گرم
  • قند : ۰.۴ گرم

از دیگر مزایای استفاده از لوبیا سفید

  • شیر افزا در زنان شیرده
  • مفید برای ریه
  • مفید برای درد های کلیه و کمر
  • افزایش میل جنسی
  • درمان سرفه خشک

مضرات لوبیا سفید

اما لوبیا سفید ممکن است برای بعضی از افراد مضر باشد. لوبیا سفید به دلیل پروتئین زیادی که دارد برای افزای که نقرس دارند و اسید اوریک خون بالای دارند مضر است. لوبیا سفید کمی نفاخ است و باعث ایچاد گاز در معده و روده می شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص لوبیا سبز + ارزش غذایی و تمام فواید لوبیا سبز برای سلامت

مطالب مشابه را ببینید!